Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2010, 21:11   #41
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

@Den Duisteren Duikboot

Hoe kom kom?? Zijn we hier salade met komkommer aan het maken, of zo? .. je moet jezelf verdedigen en het beste voor jou (als echte gelovige) nastreven, maar als het niet lukt dan ga je (als gelovige) geen zelfmoord plegen want jij (als echte gelovige) weet, gelooft en beseft wat de echte consequenties daarvan in hiernamaals/dag des oordeels zijn (hellestraf), en als je geduld hebt en voortdurend het goede probeert te bereiken en een voor oplossingen kunt zorgen dan pak je twee vliegen in één klap: jij beseft de essentie van het leven, vrijheid en rust, en de consequenties daarvan in hiernamaals/dag des oordeels (het paradijs/beloning), en zo leef jij in dit leven (als echte gelovige) tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees, om de balans te houden en leven als leven te ervaren.

Jouw buurman die lawaai maakt is moeilijk, maar als een echte gelovige moet je een goede weg vinden tussen twee waarden van jouw geloof: 1) buurman respecteren en 2) jezelf niet laten doen en op die manier ga je voor een oplossing zoeken zonder problemen voor de buurman te veroorzaken en zonder politie erbij te gaan halen bijvoorbeeld. Geduld is een schone zaak in het geloof, maar wanneer je geen oplossing kunt vinden, als je wel een oplossing kunt vinden, dan heeft jouw geduld geen waarde, en geduld neemt plaats van jezelf onderdrukken, met je geloof moet je reageren op onrecht zonder hiermee onrecht te zaaien. Als jouw buurman lawaai maakt, dan ga je niet terug lawaai maken; en als jij op een avond eten en drinken hebt, terwijl jouw buurman dit niet heeft, dan ben jij geen echte gelovige.

Wij maken een verschil tussen het theologische geloof (wat je denkt, jouw wereldbeeld) en het religieuze geloof. In het theologische geloof heb jij als echte gelovige geen twijfel, maar in het religieuze geloof is er geen twijfel, maar dit geloof is wel dynamisch, soms gaat het omhoog en later wel omlaag, en dit religieuze geloof kun je versterken met het spirituele geloof (ihsaan) door meer concentratie op spirituele oefeningen en jouw persoonlijke innerlijke relatie met God de Schepper in jouw geweten, hart, verstand en heel het bewustzijn.

Laatst gewijzigd door porpo : 9 juli 2010 om 21:15.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 21:35   #42
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hoe kom kom?? Zijn we hier salade met komkommer aan het maken, of zo? ..
Dit zal in bepaalde milieus wel voor humor kunnen doorgaan, neem ik aan, maar ik ben blij dat ik die niet frequenteer.

Citaat:
je moet jezelf verdedigen en het beste voor jou (als echte gelovige) nastreven, maar als het niet lukt dan ga je (als gelovige) geen zelfmoord plegen want jij (als echte gelovige) weet, gelooft en beseft wat de echte consequenties daarvan is in hiernamaals/dag des oordeels (hellestraf) en als je geduld hebt en voortdurend het goede probeert te bereiken en een voor oplossingen zorgen dan pak je twee vliegen in één klap: jij beseft de essentie van het leven, vrijheid en rust, en de consequenties daarvan in hiernamaals/dag des oordeels (het paradijs/beloning), en zo leef jij in dit leven (als echte gelovige) tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees, om de balans te houden en leven als leven te ervaren.
Dat is allemaal in de veronderstelling dat je zelfmoord ziet als een individueel kwaad, als een zonde. Ik merk trouwens dat onze eerder atheïstische overheid zelfmoord als iets onwenselijks ziet. Daar ben ik het niet mee eens. Ongelukkigheid - men vergeve mij dit ongelukkige woord - is onwenselijk; zelfmoord niet. In sommige gevallen is zelfmoord objectief gesproken zelfs de beste oplossing voor een ongelukkig mens. Het idee dat we iedereen gelukkig kunnen maken is een utopie. Elke samenleving creëert haar eigen verdoemden. En jij staat achter een god die de meest verdoemden, de meest beproefden nog eens extra straft?

Citaat:
Jouw buurman die lawaai maakt is moeilijk, maar als een echte gelovige moet je een goede weg vinden tussen twee waarden van jouw geloof: 1) buurman respecteren en 2) jezelf niet laten doen en op die manier ga je voor een oplossing zoeken zonder problemen voor de buurman te veroorzaken en zonder politie erbij te gaan halen bijvoorbeeld. Geduld is een schone zaak in het geloof, maar wanneer je geen oplossing kunt vinden, als je wel een oplossing kunt vinden, dan heeft jouw geduld geen waarde, en geduld neemt plaats van jezelf onderdrukken, met je geloof moet je reageren op onrecht zonder hiermee onrecht te zaaien. Als jouw buurman lawaai maakt, dan ga je niet terug lawaai maken; en als jij op een avond eten en drinken hebt, terwijl jouw buurman dit niet heeft, dan ben jij geen echte gelovigen.
Dan zijn we het er toch al over eens dat een lawaaierige buurman geen fait-divers is, ook al brandt in de verte de glorie van de eeuwigheid. Om meer was mijn opmerking niet te doen.

Citaat:
Wij maken een verschil tussen het theologische geloof (wat je denkt, jouw wereldbeeld) en het religieuze geloof. In het theologische geloof heb jij als echte gelovige geen twijfel, maar in het religieuze geloof is er geen twijfel, maar dit geloof is wel dynamisch, soms gaat het omhoog en later wel omlaag, en dit religieuze geloof kun je versterken met het spirituele geloof (ihsaan) door meer concentratie op spirituele oefeningen en jouw persoonlijke innerlijke relatie met God de Schepper in jouw geweten, hart, verstand en heel het bewustzijn.
Leer eerst jezelf eens helder uit te drukken voor je aan je spirituele sportraam gaat hangen. Goede communicatie begint met een gemeenschappelijke taal.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:21   #43
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

@Den Duisteren Duikboot

Een echte gelovige is nooit ongelukkig, dus die zou nooit aan zelfmoord denken want hij probeert zijn balans in evenwicht te houden: leven als leven ervaren, tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees; eeuwig de zoetheid en essentie van zelfbewustzijn nastreven in dit leven en in het leven na het leven (hiernamaals).

Laatst gewijzigd door porpo : 9 juli 2010 om 22:23.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:27   #44
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
@Den Duisteren Duikboot

Een echte gelovige is nooit ongelukkig, dus die zou nooit aan zelfmoord denken want hij probeert zijn balans in evenwicht te houden: leven als leven ervaren, tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees; eeuwig de zoetheid en essentie van zelfbewustzijn nastreven in dit leven en in het leven na het leven (hiernamaals).
Ik moest onmiddelijk aan Shaw denken:
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:32   #45
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik moest onmiddelijk aan Shaw denken:
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one." - George Bernard Shaw
Metaforen zijn geen statistieken.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:36   #46
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Metaforen zijn geen statistieken.
Als mannelijke moslim over statistieken beginnen getuigt wel van veel lef.
Ik heb onlangs nog eens de slaagpercentages in het onderwijs van uw clan bekeken en daar durf ik geen metaforen voor te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 9 juli 2010 om 22:36.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:42   #47
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als mannelijke moslim over statistieken beginnen getuigt wel van veel lef.
Ik heb onlangs nog eens de slaagpercentages in het onderwijs van uw clan bekeken en daar durf ik geen metaforen voor te gebruiken.
Slaagpercentages? druk ze af en hang ze op de muur van uw slaapkamer want die interesseren mijn geen fluit in het kader van zelfmoordpercentages.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:44   #48
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Slaagpercentages? druk ze af en hang ze op de muur van uw slaapkamer want die interesseren mijn geen fluit in het kader van zelfmoordpercentages.
Wel, met de lijst van geslaagden dit jaar zal ik niet veel kunnen behangen, vrees ik...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2010, 22:54   #49
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wel, met de lijst van geslaagden dit jaar zal ik niet veel kunnen behangen, vrees ik...
-- Einde van ChitChat --

Laatst gewijzigd door porpo : 9 juli 2010 om 22:54.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 04:10   #50
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard Zelfmoord - religie en hypocrietie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
@Den Duisteren Duikboot

Een echte gelovige is nooit ongelukkig, dus die zou nooit aan zelfmoord denken want hij probeert zijn balans in evenwicht te houden: leven als leven ervaren, tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees; eeuwig de zoetheid en essentie van zelfbewustzijn nastreven in dit leven en in het leven na het leven (hiernamaals).
Gisteren een stukje gezien van "Dexter". Fictie uiteraard, maar het bracht een interessant probleem naar voor. Even schetsen.
- - -
Katholieke vrouw ligt op sterven en ziet enorm af. Ze zou zo snel mogelijk dood willen. Maar zelfmoord is een eenrichtingsticket naar de hel voor haar. Ze kan dus niet.

Ze vraagt aan Dexter om haar te euthanaseren. Want hij is geen Katholiek.
- - -

1. Ze is gelovig en gelooft dus dat over elke mens na zijn dood een oordeel zal geveld worden. OOK over de niet gelovigen. Het feit dat ze haar vriend naar de hel stuurt wordt weggeveegd met "hij gelooft toch niet".

2. Ze gelooft dat zelfmoord naar de hel leidt. Maar ze heeft niet het minste probleem met aan te nemen dat god niet slim genoeg is om in te zien dat ze de opdrachtgever is van haar dood.

3. Als dit geval aantoont dat gelovigen minder zelfmoord plegen, dan lijkt het me dat geen voordeel voor gelovigen.

Uiteraard is dit fictie en kan je niemand verwijten dat het echt gebeurt is. Maar het wordt wel verkocht als een normale afwikkeling van dat soort probleem.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 04:25   #51
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

@Travis66
Geloof is geen stempel en is ook geen identiteit, dus ik ben islamiet =/= ik ben (echt) gelovig.

Het spirituele geloof (ihsaan) is privé, kan je niet zien, kan je niet observeren.
Het theologische geloof (aqidah) kan je ook niet observeren.
Het religieuze geloof (islam/deen) kan je wel observeren.

"Ik ben islamiet" is noch waar noch onwaar. Deze bewering is alleen waar of onwaar in het geval dat er hetzij bewijs, hetzij een weerlegging voor is.

"Ik drink alcohol, maar ik ben islamiet".

Ik ben islamiet in andere context, in andere zaken, maar niet in het drinken van alcohol als alcohol drinken religieus verboden is.

Dus het religieuze geloof kan men wel observeren aan de hand van een evaluatie. Is een bepaalde praktijk/uiting in overeenstemming met de leer en de richtlijnen, of niet?

Het religieuze geloof is van groot belang om tot innerlijke rust te komen, maar het is niet allerbelangrijkste. Het theologische geloof moet begrepen worden, moet met kennis en overtuiging geaccepteerd worden. Het spirituele geloof moet volledig vrijwillig beoefend worden zonder onder druk te staan van theologische of religieuze geloof dus volledig uit liefde, terwijl het beoefenen van religieuze geloof een balans nastreven tussen hoop en vrees moet zijn, en dit is wat een (echte) gelovige kan opvoeden.

Dus ik spreek in deze topic (theoretisch) over moslims die praktisch atheïsten kunnen zijn, ze leven volgens het praktische atheïsme. Vergeetachtig leeft men alsof er geen beloning/straf plaats zal vinden, dus het geloof in hiernamaals en in dag des oordeels heeft in dit geval geen directe effect op het gedrag en handelingen. Zo'n moslim kan wel het gebed verlaten, ontucht of zelfmoord plegen.

Laatst gewijzigd door porpo : 10 juli 2010 om 04:30.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 06:36   #52
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
-- Einde van ChitChat --
Dit hebt u ongetwijfeld dikwijls te horen gekregen na een mondeling examen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 06:52   #53
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Een echte gelovige is nooit ongelukkig.
Dan zijn er heel weinig gelovigen op de wereld.
Om niet te zeggen geen.

Tenzij ge 'gelovig zijn' als een periodiek verschijnsel beziet.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 07:14   #54
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Al bij al een wat bizarre discussie.
Moest steeds hieraan denken bij het doornemen van deze thread.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 07:31   #55
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Al bij al een wat bizarre discussie.
Moest steeds hieraan denken bij het doornemen van deze thread.
jij ook?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 08:12   #56
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
@Den Duisteren Duikboot

Een echte gelovige is nooit ongelukkig, dus die zou nooit aan zelfmoord denken want hij probeert zijn balans in evenwicht te houden: leven als leven ervaren, tussen liefde en hoop, en tussen hoop en vrees; eeuwig de zoetheid en essentie van zelfbewustzijn nastreven in dit leven en in het leven na het leven (hiernamaals).
Jullie pedofeet (salami sallali trallali trallala) dacht dan misschien niet aan zelfmoord, maar massamoord: daar draaide hij zijn hand niet voor om. Wat is dan het beste? Een ware gelovige zijn, of er geen zijn?
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 08:17   #57
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dan zijn er heel weinig gelovigen op de wereld.
Om niet te zeggen geen.

Tenzij ge 'gelovig zijn' als een periodiek verschijnsel beziet.
Tjah, zonder bewijs kan ik van alles roepen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 08:19   #58
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Al bij al een wat bizarre discussie.
Moest steeds hieraan denken bij het doornemen van deze thread.
Bij ieder onderwerp kan ik [aan wat ik wil] denken. Aan voetbal, aan een boek, aan de zon, aan de zomer .. Maar hoe relevant is dat als ik dat niet eens probeer te onderbouwen?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 08:19   #59
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Tjah, zonder bewijs kan ik van alles roepen.
Dat is toch wat je voortdurend doet?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 08:20   #60
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Bij ieder onderwerp kan ik [aan wat ik wil] denken. Aan voetbal, aan een boek, aan de zon, aan de zomer .. Maar hoe relevant is dat als ik dat niet eens probeer te onderbouwen?
Je hebt het zelf al onderbouwd, porpo.
(hint: het zinsdeel "echte gelovige" in jouw posts)
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 10 juli 2010 om 08:22.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be