Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2010, 19:53   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik kan niet voor Inno spreken, maar waarschijnlijk volgt hij hetzelfde patroon als de rest.

"Er moet toch méér zijn?"
Dan ga je naar de wetenschap kijken, en dat bevredigd je niet. Het is moeilijk te begrijpen, vertelt je dat er NIKS méér is, en heeft niet alle antwoorden.

Als je je niet bij 1 van die drie gegevens kan neerleggen, dan wordt je religieus.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:55   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je vergelijkt de waarneembare, meetbare werkelijkheid met een niet-waarneembare, slechts "mogelijke" werkelijkheid, waarover geen wetenschappelijke uitspraak mogelijk is...

Er zijn wetenschappelijk verifieerbare uitspraken mogelijk over religie, maar er zijn geen religieuze uitspraken die wetenschappelijk verifieerbaar zijn. In de kern verwijst een religieuze uitspraak per definitie naar een niet-kenbare werkelijkheid. Deze kan diverse functies vervullen, waarvan de voornaamste mij de troostfunctie lijkt. Die meta-werkelijkheid is nodig en nuttig (voor wie erin gelooft) omdat ze een (schijnbaar ultiem) perspectief biedt op de kenbare werkelijkheid (door de eindigheid van de kenbare werkelijkheid in een geordende oneindigheid te "plaatsen").

Discussiëren met gelovigen heeft dan ook geen enkele zin, omdat discussiëren per definitie een wereldlijke aangelegenheid is. Het is alsof je de wetenschap als ijkpunt neemt om de clash tussen wetenschap en geloof te beslechten. Zoiets is vruchteloos.

Het geloof zal maar verdwijnen omdat factoren die religiositeit bevorderen of mensen afhankelijk maken van religieuze instituties verdwijnen of veranderen. Onderdrukking heeft nog geen enkele religie doen verdwijnen (zie de Sovjetunie), "westerse" denkbeelden evenmin (zie de VS); en de middelen heiligen allesbehalve de doeleinden (zie de holocaust).

Tot zolang - en misschien wel voor eeuwig - zullen gelovigen en ongelovigen met elkaars overtuigingen moeten leren leven. Ik vind al die aanvallen op religies dan ook maar niets. We hebben spelregels nodig die beperkend kunnen zijn (om samenleven mogelijk te maken), geen oeverloze, op niets uitdraaiende discussies die alleen maar worden gevoerd om elkaar te bekeren.
2
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:56   #23
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Je vergelijkt de waarneembare, meetbare werkelijkheid met een niet-waarneembare, slechts "mogelijke" werkelijkheid, waarover geen wetenschappelijke uitspraak mogelijk is...

Er zijn wetenschappelijk verifieerbare uitspraken mogelijk over religie, maar er zijn geen religieuze uitspraken die wetenschappelijk verifieerbaar zijn. In de kern verwijst een religieuze uitspraak per definitie naar een niet-kenbare werkelijkheid. Deze kan diverse functies vervullen, waarvan de voornaamste mij de troostfunctie lijkt. Die meta-werkelijkheid is nodig en nuttig (voor wie erin gelooft) omdat ze een (schijnbaar ultiem) perspectief biedt op de kenbare werkelijkheid (door de eindigheid van de kenbare werkelijkheid in een geordende oneindigheid te "plaatsen").

Discussiëren met gelovigen heeft dan ook geen enkele zin, omdat discussiëren per definitie een wereldlijke aangelegenheid is. Het is alsof je de wetenschap als ijkpunt neemt om de clash tussen wetenschap en geloof te beslechten. Zoiets is vruchteloos.

Het geloof zal maar verdwijnen omdat factoren die religiositeit bevorderen of mensen afhankelijk maken van religieuze instituties verdwijnen of veranderen. Onderdrukking heeft nog geen enkele religie doen verdwijnen (zie de Sovjetunie), "westerse" denkbeelden evenmin (zie de VS); en de middelen heiligen allesbehalve de doeleinden (zie de holocaust).

Tot zolang - en misschien wel voor eeuwig - zullen gelovigen en ongelovigen met elkaars overtuigingen moeten leren leven. Ik vind al die aanvallen op religies dan ook maar niets. We hebben spelregels nodig die beperkend kunnen zijn (om samenleven mogelijk te maken), geen oeverloze, op niets uitdraaiende discussies die alleen maar worden gevoerd om elkaar te bekeren.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Religie zal verdwijnen met het groeien van kennis. De aanvallen op religie zijn dan ook geen aanvallen op religie op zich, ze zijn aanvallen op hun gewoontes om kennis in een verkeerd daglicht te stellen en vooral op het feit dat ze blind geloof als een deugd voorstellen.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 19:59   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik ben het niet helemaal met je eens. Religie zal verdwijnen met het groeien van kennis.
Ik vrees ervoor...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 20:01   #25
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het is van belang respect te tonen voor gelovigen van andere godsdiensten : veel vooraanstaande wetenschappers zijn inderdaad "gelovigen" ie.
Ik slaag er niet in respect te tonen voor organisaties die indoctrineren. Zodra een religie weigert nog leden aan te nemen onder de 18, dan kunnen we over wederzijds respect praten. Eerder niet.

Het is vreemd dat traditionele religie de enige is die deze claim mag maken. Suri Cruise kan van de hele wereld op medelijden rekenen. Maar als "het een lange traditie is" dan gelden de wetten van het gezond versand ineens niet meer. Nochtans zie ik geen enkel verschil.
IK trap daar niet in.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 20:02   #26
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vrees ervoor...
Ik niet hoor. Nochtans heb je gelijk. Omdat de groei van kennis op sommige mensen geen vat heeft. En ook daar is religie verantwoordelijk voor.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 20:06   #27
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Brainwashen met wat eigenlijk? Met onzin dat moslims of christenen gebrainwashed zijn? Dat soort indoctrinatie is gevaarlijk want je geeft jouw kind/leerling geen kans om zelf op zoek te gaan naar de waarheid over het christendom en de islam (in dit voorbeeld).
DE waarheid is dat het allemaal horse menure is, net als de rest van jouw onzin .
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 20:08   #28
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vrees ervoor...
Ik vrees er ook voor.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 21:06   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Brainwashen met wat eigenlijk? Met onzin dat moslims of christenen gebrainwashed zijn? Dat soort indoctrinatie is gevaarlijk want je geeft jouw kind/leerling geen kans om zelf op zoek te gaan naar de waarheid over het christendom en de islam (in dit voorbeeld).

Iets dat wij niet in de islam hebben.
Weinig religies hebben het in die mate dat ze steeds dezelfde verzen blijven uit het hoofd leren.
Citaat:
En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen (tradities, omgeving, ..) er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen (tradities, omgeving, ..) helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?".
Integendeel dan zoeken we wat echt door God is neergezonken en proberen dat te begrijpen. Dat is natuurlijk wel iets moeilijker dan blindelings geloven wat een zogezegde profeet uit zijn botten sloeg.
Citaat:
"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..."
Mensen die verstand hebben geloven helemaal niet dat een schepper die hemel schiep om de mensen te behagen.

Laatst gewijzigd door Bobke : 21 juli 2010 om 21:08.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 21:32   #30
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
En vooral : waarom mogen we een geloof niet in VRAAG STELLEN?!
Ik mag discussieren over alles met mn medemens maar oh wee zijn geloof.
U mag mijn geloof in vraag stellen!
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 21:34   #31
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
"van de ene dag op de andere begon ik te geloven"
Geloof je dat nu echt zelf?
Ja, maar misschien ken jij mij wel beter, dan ik mezelf.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 11:49   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Geloof is als een virus. Zo het een geschikte voedingsbodem vind, zet het zich voort.
Ik denk dat mensen gemakkellijker luisteren naar een zogenaamd opperwezen als naar een menselijke soortgenoot. Daarom hebben slimme menselijke soortgenoten zulke opperwezens uitgevonden.
Opmerkelijk is ook dat men zich dikwijls naar dit opperwezen keert in tijden dat alles slecht gaat, vragend om hulp en bijstand. Geloven kan geruststellend zijn, een hart onder de riem steken, je (wan)daden verontschuldigen, je een bestaansreden geven en nog veel meer. Geloof is practisch. Daarom heeft geloof zo een succes.
Dat god een functie heeft voor de gelovige daarvan ben ik mij bewust. Veel mensen die in god geloofden hebben hun god ontslagen wegens disfunctioneren.

Ik herhaal nog eens, voor een godsdienst zijn twee dingen noodzakelijk: Iemand die alles over god weet en mensen die hem geloven (Friedrich Nietzsche).

Laatst gewijzigd door Piero : 22 juli 2010 om 11:49.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 18:50   #33
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

[quote=porpo;4882900]
Citaat:
Brainwashen met wat eigenlijk? Met onzin dat moslims of christenen gebrainwashed zijn? Dat soort indoctrinatie is gevaarlijk want je geeft jouw kind/leerling geen kans om zelf op zoek te gaan naar de waarheid over het christendom en de islam (in dit voorbeeld).
Mijn kinderen krijgen vanaf de gepaste leeftijd in de les moraal kennis over elk geloof ze mogen en kunnen dan later zelf "met een vrije geest " zelf een keuze maken .



Citaat:
Het is geen bijgeloof of zomaar denken of zomaar geloven dat je weet dat jij bijvoorbeeld bestaat, weet, kan weten en dat je geschapen bent. Dit is niet "denken" (los van jouw concept van denken) en niet zomaar geloven (los van wat geloof in jouw taalspel is). Dit is bewustzijn van de mens. Wie dat ontkent moet ofwel de objectieve werkelijkheid ontkennen ofwel in allerlei sofistische dilemma's gaan geloven, dit is een feit.
Iedereen is idd geschapen , deze leerstof geven ze in het lager onderwijs onder de noemer "de voortplanting".
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 19:03   #34
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Dus je gelooft in vrijheid? We zijn niet onderworpen aan de fysische wetten van deze wereld, maar we staan er wezenlijk los van?

Laatst gewijzigd door porpo : 28 juli 2010 om 19:04.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 19:23   #35
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Dus je gelooft in vrijheid? We zijn niet onderworpen aan de fysische wetten van deze wereld, maar we staan er wezenlijk los van?


Ik geloof in de toekomst en leer uit het verleden .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 19:37   #36
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik geloof in de toekomst en leer uit het verleden .
En ik vind een boek goedkoper.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 19:39   #37
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En ik vind een boek goedkoper.
Dat zal wel, als je er maar 1 leest...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 02:09   #38
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En ik vind een boek goedkoper.
Ja, dan moet je zelf niet denken.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 12:44   #39
Wimpeus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 1.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik was vroeger een atheist. ik lachte met gelovigen, vooral christenen. Het idee van een God was mij gewoon te belachelijk en daarin geloven was nog dommer. Ik ben christen geworden ongeveer 6 jaar geleden, niet onder invloed van christenen want ik kende niet echt mensen die geloofden. Van de ene dag op de andere begon ik te geloven en ik vond het best wel moeilijk want ik wist niet wat er van mij verwacht werd. Ik was niet bang van God, ik was perfect gelukkig. Ik werd in het begin niet gelukkiger door te geloven. Ongelovig zijn was gemakkelijker want ik moest met niks rekening houden. Na enkele jaren zoekend te zijn geweest kwam ik uiteindelijk uit bij het Katholiek zijn en dat ben ik nu nog steeds, een Katholiek.
Moest u op één of andere manier op een onbewoond eiland zijn geboren en aan uw lot overgelaten worden zonder enige opvoeding of contact met de buitenwereld en dan hetzelfde ervaren hebben als u hier beschrijft, dan zou ik misschien kunnen aanvaarden dat u, zonder enige vorm van indoctrinatie, plotseling bent beginnen geloven in de ware God.
Het feit echter dat er zoveel verschillende religies zijn en zoveel mensen zijn die absoluut niet geloven, is reeds voldoende bewijs dat één bepaalde godsdienst of één bepaalde god niet de waarheid in pacht heeft. Moest dat wel zo zijn, dan zou elke mens van bij de geboorte en van nature onmiddellijk de aanwezigheid van die ene, allesbepalende god in zich moeten voelen en zou en zou er geen sprake geweest zijn van de ondertussen al eeuwenoude strijd tussen de verschillende godsdiensten die allemaal claimen de enige echte waarheid te verkondigen, quod non.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 29 juli 2010 om 12:45.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2010, 13:18   #40
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Wat is geloof en waarom geloven mensen ?
Ge kunt niet anders. 'geloven' Is essentieel voor een intelligent leven.

Laat ons 'geloven' definiëren als:
Iets aannemen zonder dat er een sluitend bewijs voor gegeven is.

En dat is essentieel.

Het alternatief is, hoewel we er naar streven, nog steeds een utopie.

Een bewijs kan namelijk ontrafelt worden in argumenten die op hun beurt ooit bewezen zijn. En dan stuit ge al snel op axioma's en postulaten.

Verdiep u anders maar eens in de onvolledigheidsstellingen van Gödel.

Geloven is essentieel.

En daarom is het onderdeel 'geloven' van een 'godsdienst' niet en nooit de boosdoener.


Citaat:
Waarom brainwashen we onze kinderen en waarom dwingen we ze bijna vanaf de geboorte om deze "onzin" verder te laten gaan ?
Opvoeden is brainwashen, in zekere zin. Het is essentieel. En dwang is onderdeel van het leer proces. Ge kunt niet anders.

Of ge daar nu godsdienst in brainwashed of iets anders. Het blijft brainwashen. En zeker als ge uw kinderen ethiek en moraal wil bijbrengen. Dan is 'geloof' daar essentieel in, zelfs als ge de klus klaart zonder enige godsdienst.

Ge moet geen kritiek leveren op mensen die de hun toegestane vrijheid gebruiken waarvoor ze bedoelt is. Vrijheid van opvoeding. Vrijheid van geloven.

Ge zoudt beter eens nadenken over een systeem dat de vrijheid onverkort behoudt, maar de keuze voor godsdienst onaantrekkelijk, zelfs irrelevant maakt.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be