Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2004, 20:20   #781
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U moet niets opsturen; het volstaat dat u de referenties geeft. Ik ben alvast benieuwd.
Het Belang van Limburg gebruikt inderdaad het woord député. Tik het maar in bij het archief van de krant op http://www.hbvl.be
Merci, mijn waarde Dimitri... je ben een "krack" in online zoeken...
je hebt me al twee keer benodigde links aangewezen...

wat niet wegneemt dat ik ook het geduld bewonder van Jan van den Berghe in zijn ijver om mij wat betere taalkennis bij te brengen...

dus...
beide van harte bedankt....
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 20:28   #782
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
U moet niets opsturen; het volstaat dat u de referenties geeft. Ik ben alvast benieuwd.
Het Belang van Limburg gebruikt inderdaad het woord député. Tik het maar in bij het archief van de krant op http://www.hbvl.be
Ik stel vast dat het woord "député" over vier jaar (2001-tot heden) slechts zes maal in het archief voorkomt. Tik ik echter het woord "bestendig afgevaardigde" in dan stel ik onmiddellijk vast dat dit woord heel wat frequenter wordt gebruikt.

Het doet me een beetje denken aan het woord "plak" dat ik eens aantrof in De Standaard (het werd gebruikt in de betekenis van "nummerplaat"). Zoiets is natuurlijk fout.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 20:37   #783
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik stel vast dat het woord "député" over vier jaar (2001-tot heden) slechts zes maal in het archief voorkomt. Tik ik echter het woord "bestendig afgevaardigde" in dan stel ik onmiddellijk vast dat dit woord heel wat frequenter wordt gebruikt.

Het doet me een beetje denken aan het woord "plak" dat ik eens aantrof in De Standaard (het werd gebruikt in de betekenis van "nummerplaat"). Zoiets is natuurlijk fout.
Inderdaad, het woord gedeputeerde levert zelfs 294 resultaten op. Maar ik kan me voorstellen dat in de spreektaal het woord député nog een stuk vaker wordt gebruikt. Anders laat je zo'n taalfout niet in de titel van een artikel staan ("Guy Vrijs stapt op als député").
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 20:46   #784
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik stel vast dat het woord "député" over vier jaar (2001-tot heden) slechts zes maal in het archief voorkomt. Tik ik echter het woord "bestendig afgevaardigde" in dan stel ik onmiddellijk vast dat dit woord heel wat frequenter wordt gebruikt.

Het doet me een beetje denken aan het woord "plak" dat ik eens aantrof in De Standaard (het werd gebruikt in de betekenis van "nummerplaat"). Zoiets is natuurlijk fout.
Inderdaad, het woord gedeputeerde levert zelfs 294 resultaten op. Maar ik kan me voorstellen dat in de spreektaal het woord député nog een stuk vaker wordt gebruikt. Anders laat je zo'n taalfout niet in de titel van een artikel staan ("Guy Vrijs stapt op als député").
och laten wij ons niet druk maken hé...
de (ik zegde niet die maar de) "domme" Limburgers gebruiken soms geen korrekte taal.... "de geilihe heest is gier nog niet voorbij hekomen"

en dat allemaal omldat ze hier te lande die knappe Frieda d destijds soms député genoemd hebben...
had ik het geweten... dan had ik de mond gehouden...
daarom gooi ik ook liever de handschoen...
dit is geen spek voor mijne bek, hier...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 21:38   #785
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
de (ik zegde niet die maar de) "domme" Limburgers gebruiken soms geen korrekte taal.... "de geilihe heest is gier nog niet voorbij hekomen"
Ik merk dat u het Limburgs alleszins niet naar behoren kunt schrijven. De omwisseling van de g en h is geen kenmerk van de Limburgers, maar juist van de West-Vlamingen die, wanneer ze AN trachten te spreken, soms aan hypercorrectie doen.

Met "dom" heeft het niets te maken. Wel is het nodig dat alle Vlamingen hun standaardtaal goed leren gebruiken, naast hun dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 21:51   #786
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
de (ik zegde niet die maar de) "domme" Limburgers gebruiken soms geen korrekte taal.... "de geilihe heest is gier nog niet voorbij hekomen"
Ik merk dat u het Limburgs alleszins niet naar behoren kunt schrijven. De omwisseling van de g en h is geen kenmerk van de Limburgers, maar juist van de West-Vlamingen die, wanneer ze AN trachten te spreken, soms aan hypercorrectie doen.
Aha, een faker...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 21:56   #787
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
de (ik zegde niet die maar de) "domme" Limburgers gebruiken soms geen korrekte taal.... "de geilihe heest is gier nog niet voorbij hekomen"
Ik merk dat u het Limburgs alleszins niet naar behoren kunt schrijven. De omwisseling van de g en h is geen kenmerk van de Limburgers, maar juist van de West-Vlamingen die, wanneer ze AN trachten te spreken, soms aan hypercorrectie doen.

Met "dom" heeft het niets te maken. Wel is het nodig dat alle Vlamingen hun standaardtaal goed leren gebruiken, naast hun dialect.
Moest dat dan niet West Vlaams voorstellen ? Dat maakte ik toch op uit zijn taalgebruik, tis absoluut geen Limburgs.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2004, 22:07   #788
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Moest dat dan niet West Vlaams voorstellen ? Dat maakte ik toch op uit zijn taalgebruik, tis absoluut geen Limburgs.
Inderdaad. Maar daarvoor heeft mr. Steenbok het over Limburgs. En als we hem mogen geloven spreekt hij ook Limburgs dialect. Waarom hij dan afkomt met een slechte poging West-Vlaams te schrijven, is me eerlijk gezegd niet echt duidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 09:59   #789
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Ik begrijp ten volle onze Jan dat hij voor korrekt taalgebruik ijvert...
maar wat ik daar gedaan heb was een"overdrijving" van sommige dingen die ik in de zondagsmis op de VRT radio hoor wanneer ergens een brave priester de mis leest...
Onze Jan bleef maar doordrammen op de blijkbaar foute uitdrukking "député" die hier bij ons (in Limburg) nogal courant gebruikt wordt in de spreektaal.
Dan heb ik geprobeerd wat"geestig" te zijn, maar blijkbaar was ook dat fout.
Ik ga me dus nog eens excuseren bij onze Jan en mij in de toekomst onthouden om nog te posten... Dan heeft hij zijn gemoedsrust terug....
Zoals ik al zegde was mijn interventie op dit forum goed bedoeld, met mijn "gevoelens" over een bepaald aantal dingen.
Enerzijds heb ik heel wat geleerd qua specifiek taalgebruik en ik heb mijn erkentelijkheid daarover uitgedrukt bij Jan en Dimitri.
Maar blijkbaar volstaat dit niet...
goed, ik aanvaard dat...
Anderzijds heb ik ook wat geleerd, dat ik van Vlaanderen helemaal niets te verwachten heb. Zoals gezegd weet ik in het dorp van Luiks Haspengouw waar mijn vader begraven ligt een boerderijtje dat binnen een paar jaar vrijkomt. Ik ga dus terug naar mijn roots. Ik verkoop hier de kooi aan een rijke Hollander die erin geïnteresseerd is. Ik ga dus daar belastingen betalen (een eigen mini soort transfers)....
Ik kom dan af en toe eens naar het buitenland, maar dan enkel Limburg, want daar voel ik mij ook thuis (heb maar een paar tiental km's nodig).
Och het was een ervaring, en beschouw het als dusdanig.
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 11:25   #790
Olivier
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Berichten: 453
Standaard

Député is een correct Limburgs woord naar mijn mening Iedereen zal direct weten waar je het over hebt als je het gebruikt.

Citaat:
Anderzijds heb ik ook wat geleerd, dat ik van Vlaanderen helemaal niets te verwachten heb.
Dat ben ik ook al te weten gekomen. Maar goed voor ons dat Vlaanderen piepklein is en voor de rest 0 invloed heeft in de wereld Ik zou zeggen aan de flaminganten: voor mijn part kunnen jullie je lapje grond krijgen.

En voor mij:

Canada it will be Eerst stageplek gaan zoeken derachter, moet ergens beginnen.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 11:50   #791
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Onze Jan bleef maar doordrammen op de blijkbaar foute uitdrukking "député" die hier bij ons (in Limburg) nogal courant gebruikt wordt in de spreektaal.
Tja, hier te lande spreken de mensen ook voortdurend over "ne velo". Moet ik dat dan in de mond nemen wanneer ik AN spreek? Blijkbaar ontgaat u het verschil tussen dialect en standaardtaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 11:51   #792
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Anderzijds heb ik ook wat geleerd, dat ik van Vlaanderen helemaal niets te verwachten heb.
Waardoor dan wel? Op basis van welke elementen besluit u dat u van Vlaanderen niets te verwachten heeft?

Ik merk eerder een negatieve vooringenomenheid tegen alles wat nog maar enigszins naar het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap ruikt, dan een houding die gebaseerd is op concreten feiten. In een aantal gevallen kunt u zelfs uw stellingen helemaal niet onderbouwen (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan uw bewering dat Limburg een "wingewest" zou zijn voor het Vlaams Gewest: ik vroeg naar cijfermateriaal; u zweeg...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 11:55   #793
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Onze Jan bleef maar doordrammen op de blijkbaar foute uitdrukking "député" die hier bij ons (in Limburg) nogal courant gebruikt wordt in de spreektaal.
"Onze Jan" heeft evenwel ook nog over veel andere zaken hier geschreven en op verscheidene van uw stellingen gereageerd. Op heel veel zaken ging u nadien niet meer in.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 11:58   #794
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Maar goed voor ons dat Vlaanderen piepklein is en voor de rest 0 invloed heeft in de wereld Ik zou zeggen aan de flaminganten: voor mijn part kunnen jullie je lapje grond krijgen.
Blijkbaar is macht het enige wat voor jullie telt. "Vlaanderen, groot ofte kleine; Vlaanderen, het is het mijne." Net zo hou ik van mijn familie, ongeacht of die nu groot, klein, machtig, rijk, arm... zou zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 13:29   #795
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Och Jan, ik heb je gelijk gegeven...
en indien ik ergens niet op geantwoord heb dan was het :
1) omdat ik bepaalde vragen niet terugvond
2) omdat ik dacht dat ik op die al in andere posting geantwoord had
Maar mijn waarde...
je krijgt gelijk dat ik ergens in bepaalde dingen gefaald heb...
ik excuseer me daarvoor...
en voor de rest is het voldoende voor mij...

ik begrijp je taalstreven...
maar voor mij is taal enkel een communicatiemiddel waarin sommigen met mekaar communiceren... ik erken ook dat taal zo goed mogelijk moet zijn en ook korrekt...
maar ik hanteer nu eenmaal niet jou verheven ideaal...

Je "hebt den diksten" zoals ze bij het leger zegden wanneer iemand gelijk kreeg...
is het nu goed????

Ik kom nog wel eens kijken maar reageer niet meer.... duidelijk????
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2004, 13:30   #796
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
maar voor mij is taal enkel een communicatiemiddel waarin sommigen met mekaar communiceren... ik erken ook dat taal zo goed mogelijk moet zijn en ook korrekt...
maar ik hanteer nu eenmaal niet jou verheven ideaal...
Hoe kan taal "slechts" een communicatiemiddel zijn? In taal wordt literatuur opgesteld. Taal is een deel van onze cultuur, en gaat veel verder dan gewoon louter communiceren in strikte zin van het woord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 16:43   #797
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Vrij goed nieuws. D66 is voor een Groot-Nederland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D66
Hartelijk dank voor je e-mail aan D66 met inderdaad een niet alledaags vraagje.
D66 zou het heel erg leuk vinden als Vlaanderen bij Nederland zou komen. Dan
zijn er meer mogelijkheden voor "lekker-weg-in-eigen-land" en dat is weer goed
voor de werkgelegenheid en de economie.
Na het eerder passieve ja van CDA nu ook een duidelijke keuze.

Maar (er is altijd een maar)... Vlaanderen moet dan wel de eerste stap nemen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 16:53   #798
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Welke partijen hebben nu inmiddels geantwoord? En welke had je aangeschreven?

Het valt me in ieder geval mee dat ook de grote partijen hun e-mail niet onbeantwoord laten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 17:05   #799
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Welke partijen hebben nu inmiddels geantwoord? En welke had je aangeschreven?
Om eerlijk te zijn heb ik het zelf niet gedaan, maar een kameraad van me. Ik vermoed dat hij naar allen heeft gestuurd.

Even samen vatten:
  • D66: voor, mits Vlaanderen initiatief neemt
  • CDA: niet tegen mits Vlaanderen initiatief neemt
  • SP: niet tegen, argwanend, Vlaanderen moet ZEKER initiatief nemen, maar tussen de lijnen door merk je wel eerder een "neen", al zei men dat niet expliciet.
  • Nieuw Rechts: tja... Voor natuurlijk
  • NNP: tja, ook voor natuurlijk

Dat doet ons lijstje met prominenten zowaar aangroeien met een partijstandpunt, het eerste van een ernstige partij (N-VA suggereert vaag een confederale band, maar gaat daar niet te veel op in, Vlaams Blok zwijgt in alle talen, en sinds Brussel kennen ze er meer dan 1 ). Blijkbaar heeft Jan Terlouw veel invloed op zijn partij
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 17:21   #800
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Om eerlijk te zijn heb ik het zelf niet gedaan, maar een kameraad van me. Ik vermoed dat hij naar allen heeft gestuurd.

Even samen vatten:
  • D66: voor, mits Vlaanderen initiatief neemt
  • CDA: niet tegen mits Vlaanderen initiatief neemt
  • SP: niet tegen, argwanend, Vlaanderen moet ZEKER initiatief nemen, maar tussen de lijnen door merk je wel eerder een "neen", al zei men dat niet expliciet.
  • Nieuw Rechts: tja... Voor natuurlijk
  • NNP: tja, ook voor natuurlijk
Allemaal? Tja, dan ontbreken er toch nog wel een aantal. Maar goed, NieuwRechts, NNP, die stellen niks voor natuurlijk, je kan het evengoed aan de NCPN of de Partij voor de Dieren gaan vragen. Die laatste maakt dan nog de meeste kans op een zetel in de Tweede Kamer.

In ieder geval geen verrassingen, dat Nederland afwachtend zal blijven en Vlaanderen het initiatief moet nemen heb ik al in een van mijn eerste reacties op dit forum geschreven (ruim 1,5 jaar geleden, wat gaat de tijd toch snel), ergens vooraan in deze discussiedraad.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be