Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2017, 03:15   #81
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik herneem dit nog even, want u hebt, quercus, volstrekt niet uitgelegd wat de waarde dan wel is van die verhalen. U hebt aangegeven dat niet letterlijk te willen lezen, louter vanuit het axioma dat mensen van toen wetenschappelijk nog niets zo ver stonden. Dan blijft de vraag of die dingen wel gebeurd zijn. Week de zee door Gods hand? Dan antwoordt u blijkbaar "neen". Dan volgt de vraag: "Week de zee eigenlijk wel?" Of is heel de uittocht een aaneenschakeling van een reeks goed verzonnen Hollywoodverhalen?
Exodus zijn een rits losse gebeurtenissen die allen plaats vonden in de 18e dynastie ( Egypte ), niet chronologisch en verzameld zijn in één verhaal en onder één fictief persoon. PLAATS / ( ennnnn ... actie ) Charlton Heston splijt de zee. Plaats van het gebeuren: De Schelfzee, ook wel Rietzee genoemd en niet de Rode zee. TIJD / 16e eeuw v.C. : Ahmose I zit de Hyksos op de hielen die vluchten richting Kanaän en steken de ondiepe plassen van de Rietzee over. Tijdje later komen de troepen van Ahmose aangestormd op het moment dat wat verder in de middellandse zee het eiland Thera explodeert, wat de kustlijn doet wegtrekken en daarna een enorme tsunami veroorzaakt ( splijten van de zee ). Cecil B. De Mille kon het niet beter bedacht hebben: De vliegende brigade van de farao wordt door Gods ( straaltje zon tussen de donkere wolken ) tussenkomst en met medewerking van Ch. Heston verzopen.
Je moet maar eens het verkeerde stamgodje tegen krijgen. ( en we maken van die Hyksos maar Israëlieten, dat verkoopt beter ) Cut en aftitteling.

Eerlijk gezegd, je zou al voor minder aan een wonder denken. Shit happens.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 06:36   #82
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja? Nochtans opvallend weinig moslims hier
De meeste mogen niet uit hun keuken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 06:49   #83
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dus jij gelooft niet dat God in staat is pakweg 'natuurwetten' (Zijn creatie dus) naar wens te doen 'dansen'?

Jij gelooft niet dat het een doel heeft?

Moesten er geen tekenen van God zijn zou er quasi niemand geloven. Tekenen, de ayat...

Give me a siiihiiiiign, hit me baby one more time!
Natuurlijk wel.
God legt ieder ogenblik zijn wetten op als daar zijn: de zwaartekracht, middelpuntvliedende kracht enz.
Wat wij niet geloven is dat God zijn wetten aanpast op maat van de mens, gelovig of niet.
En al zeker niet dat hij gebruik moet maken van profeten om mij zijn wil op te leggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 06:57   #84
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, de bijbel is een verzameling fantasierijke geschriften die iets heel anders vertellen dan wat er geschreven staat (blijkbaar allemaal allegorisch te begrijpen)... U wil immers niet geloven dat God zich in de mensengeschiedenis kan manifesteren.

Blijkbaar gelooft u slechts in een verre, ongenaakbare en koude god. Dat is alvast niet de God die zich aan het volk Israël openbaarde.
Dat zou dan geen eerlijke God zijn maar een God die een voorkeur heeft voor zijn uitverkoren volk, het volk van Israël dus.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 07:47   #85
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Titel van deze draad :

"" De Onbevlekte Ontvangenis van Maria. ""

Ik zie hier nergens Anna staan. Jij wel ?
Dan moet je even verder lezen dan je neus lang is: de link met tekst die ik je heb gegeven.

Het gaat hier niet om de onbevlekte ontvangenis van Jezus door Maria, maar de onbevlekte ontvangenis van Maria door Anna.

Maria werd onbevlekt ontvangen en niet Jezus.

Heel moeilijk te begrijpen (ik weet het), maar als je je best doet dan kan je er achter komen met wat goede wil.

En bovendien: anders had er moeten staan: de onbevlekte ontvangenis door Maria en niet van Maria.

Amen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.

Laatst gewijzigd door harriechristus : 11 februari 2017 om 07:56.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 07:48   #86
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Vieze, vuile klootzak.
Ga Uw mond spoelen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 07:53   #87
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dus jij gelooft niet dat God in staat is pakweg 'natuurwetten' (Zijn creatie dus) naar wens te doen 'dansen'?
Evenmin als God van 1+1=2 iets anders kan maken, bijvoorbeeld 3 of 4 of 5.

God is gebonden aan de logica der rekenkunde, maar ook aan die van de natuurwetten.

God is geen tovenaar.
Alleen in de hemel van de fantasie is alles mogelijk.
Maar op aarde zeker niet.

Ook een onbevlekte ontvangenis behoort tot de fantasie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:34   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat zou dan geen eerlijke God zijn maar een God die een voorkeur heeft voor zijn uitverkoren volk, het volk van Israël dus.
Is het oneerlijk dat ene persoon laag-, de andere gemiddeld en weer een ander hoogbegaafd is? Is het oneerlijk als het kind een glas frisdrank krijgt en de volwassene een glas bier? Is het oneerlijk als er een groot glas water is voor wie dorstig is en een klein voor wie slechts even wil nippen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:35   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Natuurlijk wel.
God legt ieder ogenblik zijn wetten op als daar zijn: de zwaartekracht, middelpuntvliedende kracht enz.
Wat wij niet geloven is dat God zijn wetten aanpast op maat van de mens, gelovig of niet.
En al zeker niet dat hij gebruik moet maken van profeten om mij zijn wil op te leggen.
Waarom "wij"? Uw uitspraken staan toch alleen voor uw eigen overtuiging. Ik geloof immers wel dat God, als bron van de schepping, zich wel in en over de dingen kan manifesteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:50   #90
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, de bijbel is een verzameling fantasierijke geschriften die iets heel anders vertellen dan wat er geschreven staat (blijkbaar allemaal allegorisch te begrijpen)... U wil immers niet geloven dat God zich in de mensengeschiedenis kan manifesteren.

Blijkbaar gelooft u slechts in een verre, ongenaakbare en koude god. Dat is alvast niet de God die zich aan het volk Israël openbaarde.
U kunt het werkelijk niet laten om aan mijn postings een zeer éénzijdige interpretatie te geven. Van jou had ik toch wel wat meer gevoel voor nuancering verwacht.

Ik herhaal, voor zoveelste maal: je kunt die teksten niet lezen in de veronderstelling dat het beoordelingsvermogen van de toenmalige mensen exact dezelfde was als die van heden. Wat ik dus helemaal niet beweer en bijgevolg ook helemaal niet ontken is de mogelijkheid van een goddelijke tussenkomst in de loop van de bijbelse geschiedenis. Zo niet zou ik, als iemand die overtuigd is van het bestaan van God, mijzelf feitelijk tegenspreken. Ik wens bij die lectuur evenwel mijn beoordelingsvermogen niet uit te schakelen. Gewoon omdat er toch een aantal verschijnselen (ik zeg dus niet "alle") zijn die de hedendaagse mens, in tegenstelling tot die uit bijbelse tijden, kan verklaren.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 10:58   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik herhaal, voor zoveelste maal: je kunt die teksten niet lezen in de veronderstelling dat het beoordelingsvermogen van de toenmalige mensen exact dezelfde was als die van heden. Wat ik dus helemaal niet beweer en bijgevolg ook helemaal niet ontken is de mogelijkheid van een goddelijke tussenkomst in de loop van de bijbelse geschiedenis. Zo niet zou ik, als iemand die overtuigd is van het bestaan van God, mijzelf feitelijk tegenspreken. Ik wens bij die lectuur evenwel mijn beoordelingsvermogen niet uit te schakelen. Gewoon omdat er toch een aantal verschijnselen (ik zeg dus niet "alle") zijn die de hedendaagse mens, in tegenstelling tot die uit bijbelse tijden, kan verklaren.
U herhaalt, maar u licht niet toe. En daarom herhaal ik het lijstje dat u schijnbaar maar niet wil becommentariëren. Hoe moeten we al die gebeurtenissen zoals hier opgesomd dan wel lezen?

Citaat:
Kijk, er staat in de bijbel dat God Zijn volk uit Egypte leidde en dat Mozes daarbij bijvoorbeeld de zee in twee splijtte. Is dat volgens u gebeurd?

In het OT lees ik dat Aärons zonen door een wonderbaarlijk vuur worden verteerd dat plots uit het heiligdom komt. Is dat gebeurd?

De omwalling van Jericho valt op een miraculeuze wijze. Door Gods ingrijpen. Echt gebeurd?

In het boek Rechteren verneem ik dat Samsons kracht in zijn haar schuilt en dat hij die kracht verliest wanneer zijn haar wordt afgeknipt. Waar of onwaar?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:04   #92
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik herneem dit nog even, want u hebt, quercus, volstrekt niet uitgelegd wat de waarde dan wel is van die verhalen. U hebt aangegeven dat niet letterlijk te willen lezen, louter vanuit het axioma dat mensen van toen wetenschappelijk nog niets zo ver stonden. Dan blijft de vraag of die dingen wel gebeurd zijn. Week de zee door Gods hand? Dan antwoordt u blijkbaar "neen". Dan volgt de vraag: "Week de zee eigenlijk wel?" Of is heel de uittocht een aaneenschakeling van een reeks goed verzonnen Hollywoodverhalen?
Jan, geduld is een schone deugd. Vooral wanneer je jezelf moet richten tot iemand die omtrent uw ingesteldheid duidelijke vooroordelen koestert.

Ik antwoord volstrekt niet met een radicaal "neen". Zoals ik reeds eerder schreef: ik stel mij bij dergelijke tekst de (toch zeer menselijke) vraag: "kan dit wel?". Daarmee zeg ik dus niet dat het helemaal niet kan. Er is geen absolute zekerheid dat die dat het over de Rode Zee gaat. De tekst spreekt soms over "Rietzee". Ik heb reeds andere interpretaties (door personen die t.a.v. de Bijbel niet negatief staan) gelezen en die opperen de mogelijkheid dat het om een doortocht door een ander soort meer, moeras of waterloop gaat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:07   #93
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt, maar u licht niet toe. En daarom herhaal ik het lijstje dat u schijnbaar maar niet wil becommentariëren. Hoe moeten we al die gebeurtenissen zoals hier opgesomd dan wel lezen?
Ik ga u een finaal, kort en eerlijk antwoord geven: ik weet het niet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:12   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Ik antwoord volstrekt niet met een radicaal "neen". Zoals ik reeds eerder schreef: ik stel mij bij dergelijke tekst de (toch zeer menselijke) vraag: "kan dit wel?". Daarmee zeg ik dus niet dat het helemaal niet kan. Er is geen absolute zekerheid dat die dat het over de Rode Zee gaat. De tekst spreekt soms over "Rietzee". Ik heb reeds andere interpretaties (door personen die t.a.v. de Bijbel niet negatief staan) gelezen en die opperen de mogelijkheid dat het om een doortocht door een ander soort meer, moeras of waterloop gaat.
Altijd gevaarlijk om uw eigen denkwereld als referentie te gebruiken tot het begrijpen van een bijbeltekst. Dat getuigt trouwens van een enorme verwaandheid.

Als ik uw uitleg over de doortocht door de Rode Zee lees, dan herken ik dat onmiddellijk: dat is immers de modernistische bijbellezing die grotendeels teruggaat op de 19e eeuwse liberaal-protestantse exegese, op zijn beurt dan overgenomen door Loisy en van daaruit verspreid in de katholieke wereld.

Mozes leidde het Joodse volk dan niet meer door een kolkende zee, maar door een of ander beekje. Aldus wordt de bijbel natuurlijk geen geloofwaardig boek, want het zit vol verhalen die door fantasie en overdrijving werden opgepompt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:15   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ga u een finaal, kort en eerlijk antwoord geven: ik weet het niet.
Niets is dan zeker wat in de bijbel staat. Alles kan berusten op fantasie. Misschien heeft Noach dan ook nooit bestaan.

Uw bijbelbenadering is die van een totale ontkenning van Gods betrokkenheid in de geschiedenis. Dat vormt echter juist de kern van het bijbels geloof: God die meegaat en zich in de mensengeschiedenis manifesteert, met als culminerend punt de incarnatie in Jezus. Nu begrijp ik ook waarom u Jezus als Heiland verwerpt, juist omdat u ook Gods manifestaties in de wereld verwerpt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:15   #96
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Altijd gevaarlijk om uw eigen denkwereld als referentie te gebruiken tot het begrijpen van een bijbeltekst. Dat getuigt trouwens van een enorme verwaandheid.
Nou, dank je wel...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:24   #97
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Altijd gevaarlijk om uw eigen denkwereld als referentie te gebruiken tot het begrijpen van een bijbeltekst. Dat getuigt trouwens van een enorme verwaandheid.

Als ik uw uitleg over de doortocht door de Rode Zee lees, dan herken ik dat onmiddellijk: dat is immers de modernistische bijbellezing die grotendeels teruggaat op de 19e eeuwse liberaal-protestantse exegese, op zijn beurt dan overgenomen door Loisy en van daaruit verspreid in de katholieke wereld.

Mozes leidde het Joodse volk dan niet meer door een kolkende zee, maar door een of ander beekje. Aldus wordt de bijbel natuurlijk geen geloofwaardig boek, want het zit vol verhalen die door fantasie en overdrijving werden opgepompt.
De bijbel is dan ook geen geloofwaardig boek. Straks ga ik nog geloven dat u aanneemt dat de zee zich toen splitste zoals in de film van Cecil B. Demille, De Tien Geboden . Daarin is te zien dat de zee zich netjes in tweeën spitste.

Mocht u dit nog steeds aannemen, dan bent u elk gevoel voor gezond rationeel denken kwijt. Zoveel is zeker.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:25   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nou, dank je wel...
Het is nu eenmaal ook het geval. U bekijkt de tekst vanuit uzelf. U start immers met de vraag: "Is deze gebeurtenis uit het bijbelverhaal wel in mijn ogen geloofwaardig? Kan dat volgens mij wel gebeuren?"

En u antwoordt dan: "Neen, Mozes kan de Rode Zee niet splijten. Dat kan volgens mij niet."

Volgende stap is dan de totale Hineininterpretierung van het bijbelverhaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:26   #99
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Het lijkt wel op een wedstrijd luchtgitaar spelen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 11:29   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De bijbel is dan ook geen geloofwaardig boek. Straks ga ik nog geloven dat u aanneemt dat de zee zich toen splitste zoals in de film van Cecil B. Demille, De Tien Geboden . Daarin is te zien dat de zee zich netjes in tweeën spitste.
Geen idee of het eraan toeging zoals in de film (maar dat is ook totaal onbelangrijk), maar God leidde door Mozes wel zijn volk door de Rode Zee. Ook al vindt u, als ongelovige, dat dit niet mogelijk is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be