Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2011, 08:31   #1
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard Vlaams Centrum voor Racismebestrijding?

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D73EIHUN

Wat is de meerwaarde van nóg een centrum voor racismebestrijding? De Vlaamse Overheid kan haar medewerkers geeneens fatsoenlijk behandelen: vriendjes worden op de interessante postjes geplaatst of krijgen bonussen; pestcontroles van zieke ambtenaren; discriminatie van zwangere medewerkers (krijgen zonder boe of ba een mindere functie en de vakbonden en discriminatieambtenaar geven niet thuis)... Maar ja, Vlaanderen moet in actie komen (versta: politiek correct het voortouw nemen) en daarbij moet vooral naar de woorden en niet naar de daden gekeken worden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 08:58   #2
tschoon verdiep
Burgemeester
 
tschoon verdiep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 589
Standaard

Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, m
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 09:03   #3
tschoon verdiep
Burgemeester
 
tschoon verdiep's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 oktober 2010
Berichten: 589
Standaard

Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, maar als autochtoon heb je geen zak aan dat centrum.
Zo heb ik ooit eens een klacht ingediend omdat een immokantoor mij geen appartement wou verhuren omdat de eigenaar geen kinderen wou in zijn appartement.
Dit vond ik toch discriminerend.
Ik kreeg droogweg een antwoord dat ik met mijn klacht maar tot de huurderbond moets wenden.
Waarop ik geantwoord heb; wat als ik Turk was of Afrikaan? Ja dat is iets anders, antwoorde men.
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 10:41   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Werkgelegenheid
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 11:01   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Al was het maar om de Franstalige leden van de federale regering te kloten, daarom moet er zo'n Vlaams centrum komen.

Dat klinkt 'hard', maar laat ons eerlijke wezen: heel het dossier bewijst kurkdroog dat de Franstaligen niet willen samenwerken; dat het overleg in B. niet lukt en nooit zal lukken ...

We citeren even uit het artikel in De Standaard, en we verven de bedoelde zinnen in het rood:
Citaat:
Er komt in juni hoogstwaarschijnlijk een Vlaams Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Dat zal onafhankelijk en autonoom functioneren van de huidige federale instelling. Daarmee voert de Vlaamse regering, tegen de wil van de federale overheid, haar eigen regeerakkoord uit.

Ergernis

Tijdens de regering-Verhofstadt II werd beslist dat de Belgische openbare instelling moest evolueren naar een 'interfederaal orgaan' tussen de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten. Structureel overleg was daarbij cruciaal.

Daarop ontspon zich een politieke discussie over de beleidsstructuur. Bij haar aantreden beloofde bevoegd federaal minister van Gelijke Kansen, Joëlle Milquet (CDH), alvast meer inspraak voor de deelstaten.

Maar dat engagement is tot vandaag dode letter gebleven. Sinds 2006 kwamen de betrokken partijen niet meer samen. Wat vooral aan Vlaamse kant ergernis wekt. En in het bijzonder bij Vlaams minister van Inburgering Geert Bourgeois (N-VA). Hij zette daarom via het Vlaams regeerakkoord van 2006 druk op de ketel.

'Als deze onderhandelingen (over een 'interfederaal orgaan', red) een jaar na het aantreden van de Vlaamse regering niet tot een ondertekend samenwerkingsakkoord leiden, dan zal de Vlaamse regering, binnen haar budgetten, de nodige maatregelen treffen', staat in het document.

Het geduld van de Vlaamse regering is, vier jaar na datum, op. Ze wil niet langer wachten op de andere deelstaten. Dat viel ook te horen op de laatste ministerraad in juli.

'In het beste geval is de interfederalisering geregeld tegen volgend jaar in juni, met het akkoord alle bestuursniveaus', verduidelijkt bevoegd minister Pascal Smet (SP.A) het standpunt van de Vlaamse regering. 'Als dat niet zo is, moet Vlaanderen zelf de handen uit de mouwen steken en een centrum uit de grond stampen. Daarmee volgen we het Vlaams regeerakkoord en doen we dus niets verkeerd. Maar dat zal wel een aardige duit aan algemene middelen kosten.'

Ook op het kabinet Bourgeois klinkt het dat dit dossier niet eindeloos kan aanslepen. Al geeft men daar schoorvoetend ook toe dat de plannen voor een eigen Vlaams instituut allesbehalve al concreet zijn.

Kritiek

Grote voorstander van een autonoom Vlaams Centrum is alvast N-VA-kamerlid Theo Francken. Als adjunct-kabinetschef Inburgering en Integratie onder Bourgeois volgde hij lange tijd het dossier op. 'Een Vlaamse instelling is de meest logische oplossing als het federaal niet lukt', zegt Francken. 'Er heerst bij meerdere Vlaamse partijen al jaren onvrede over de werking van het ideologisch sterk gekleurde CGKR, zo bleek recent nog bij de bespreking van hun jaarrapport Migratie in de Kamer. Vele van hun voorstellen kunnen in Vlaanderen niet of nauwelijks op steun rekenen. Een eigen Vlaams Centrum zal minder wereldvreemd de praktijk benaderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 12:20   #6
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Eindelijk doet men iets aan die discriminerend CGKR, liever nog dat ze het afschaffen! Dat is het centrum dat vacatures weigerde van mensen die niet de juiste partijkaart hadden. Het centrum dat Marokkaanse Belgen en Turkse Belgen helpt maar Vlaamse Belgen niet als een groep beschouwt. Puur racisme!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 12:46   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Dat is toch goed? De Vlaming in het algemeen moet nog meer gekoeioneerd worden. Wie weet krijgt hij er dan eindelijk genoeg van.

Hoe meer "vreemdelingen eerst, eigen volk laatst," hoe beter toch?
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 27 augustus 2011 om 12:46.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 14:54   #8
Perzik
Parlementsvoorzitter
 
Perzik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2010
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.166
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D73EIHUN

Wat is de meerwaarde van nóg een centrum voor racismebestrijding? De Vlaamse Overheid kan haar medewerkers geeneens fatsoenlijk behandelen: vriendjes worden op de interessante postjes geplaatst of krijgen bonussen; pestcontroles van zieke ambtenaren; discriminatie van zwangere medewerkers (krijgen zonder boe of ba een mindere functie en de vakbonden en discriminatieambtenaar geven niet thuis)... Maar ja, Vlaanderen moet in actie komen (versta: politiek correct het voortouw nemen) en daarbij moet vooral naar de woorden en niet naar de daden gekeken worden.
Laat me raden u bent ambtenaar?
__________________
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:28   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.983
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Laat me raden u bent ambtenaar?
En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:30   #10
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Misschien liever dat, dan een centrum waar Milquet veel meer in de pap kan brokken.

In ieder geval kunnen ze het niet belachelijk genoeg maken wat mij betreft. De Vlaming heeft nog meer zand nodig. Ze krijgen het.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:34   #11
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Racismebestrijding op z'n Vlaams... met poten en oren.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:51   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Als buitenlander (illegaal) of allochtoon heb je er iets aan, maar als autochtoon heb je geen zak aan dat centrum.
Zo heb ik ooit eens een klacht ingediend omdat een immokantoor mij geen appartement wou verhuren omdat de eigenaar geen kinderen wou in zijn appartement.
Dit vond ik toch discriminerend.
Ik kreeg droogweg een antwoord dat ik met mijn klacht maar tot de huurderbond moets wenden.
Waarop ik geantwoord heb; wat als ik Turk was of Afrikaan? Ja dat is iets anders, antwoorde men.
Ik kon eens een appartement niet huren omdat ik een alleenstaand man was (die zijn niet geacht alles brandschoon te houden)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:53   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Eindelijk doet men iets aan die discriminerend CGKR, liever nog dat ze het afschaffen! Dat is het centrum dat vacatures weigerde van mensen die niet de juiste partijkaart hadden. Het centrum dat Marokkaanse Belgen en Turkse Belgen helpt maar Vlaamse Belgen niet als een groep beschouwt. Puur racisme!
Misschien ondervinden Vlaamse Belgen geen racisme-problemen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:54   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is toch goed? De Vlaming in het algemeen moet nog meer gekoeioneerd worden. Wie weet krijgt hij er dan eindelijk genoeg van.

Hoe meer "vreemdelingen eerst, eigen volk laatst," hoe beter toch?
Wat we zelf doen, doen we best. Zowel racisme als anti-racisme.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 15:56   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.
A ge wilt liever de niet-correcte ambtenaar uithangen?

Volgens mij is dat dan een ambetantenaar.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 17:24   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
A ge wilt liever de niet-correcte ambtenaar uithangen?

Volgens mij is dat dan een ambetantenaar.
Klagen en zagen hoort bij het ambtenarenberoep. Ze moeten eens iets anders doen dan koffiezetten en 't is ambras.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 18:15   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.607
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
En dan? Ik zie de werking van de Vlaamse Overheid vanbinnenuit en het is tenenkrullend hoe "correct" zij naar buiten wil komen terwijl de onvrede onder de medewerkers groeit.
...vooral over hun pensioen, veronderstel ik...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 18:19   #18
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Al was het maar om de Franstalige leden van de federale regering te kloten, daarom moet er zo'n Vlaams centrum komen.

Dat klinkt 'hard', maar laat ons eerlijke wezen: heel het dossier bewijst kurkdroog dat de Franstaligen niet willen samenwerken; dat het overleg in B. niet lukt en nooit zal lukken ...

We citeren even uit het artikel in De Standaard, en we verven de bedoelde zinnen in het rood:
De Belgische wantoestanden gaan we niet oplossen door ze naar Vlaanderen te exporteren. Het CGKR zal niet verdwijnen met deze maatregel, de gedachtepolitie zal daarentegen nog toenemen. Met dank aan de N-VA.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 27 augustus 2011 om 18:19.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 18:19   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.607
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Werkgelegenheid
Och over alles en nog wat zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonie mijlenbreed. Komt daarbij dat het momentele cgkr ideologisch (extreem)links gekleurd is, maw sterk aanleunt bij Wallonie.
Maar mi zou men het cgkr beter afschaffen. Probleem opgelost.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 20:28   #20
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De Belgische wantoestanden gaan we niet oplossen door ze naar Vlaanderen te exporteren. Het CGKR zal niet verdwijnen met deze maatregel, de gedachtepolitie zal daarentegen nog toenemen. Met dank aan de N-VA.
De NVA is toch de gedachtenpolitie. Iedere openbare dissidentie wordt beloond met een gespamde mailbox vol haatmail en een opname op de "zwarte lijst".
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be