Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2017, 22:02   #621
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De bewering komt voor in Goldhagens boek, maar wordt duidelijk niet ondersteund door bronmateriaal.
Och, de bijbel is qua bronmateriaal nu ook niet direct een hoogvlieger...
Dat belet u niet om gans uw leven daarnaar te schikken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:04   #622
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Och, de bijbel is qua bronmateriaal nu ook niet direct een hoogvlieger...
Dat belet u niet om gans uw leven daarnaar te schikken.
Voel u vrij te weerleggen wat ik opmerkte en aan te tonen dat die kardinaal een mis heeft opgedragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:05   #623
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voel u vrij te weerleggen wat ik opmerkte en aan te tonen dat die kardinaal een mis heeft opgedragen.
Wat merkte je op?
Je gaat hier toch geen stelling neerzetten, hè Jan!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:11   #624
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden is het plotseling niet meer relevant?
Omdat kritiek op gedrag van een bepaalde atheïst niet de beschuldiging weerlegt dat religie bulshit is. 'Bij de les blijven', zei je toch?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:13   #625
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat merkte je op?
Je gaat hier toch geen stelling neerzetten, hè Jan!
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:27   #626
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Omdat kritiek op gedrag van een bepaalde atheïst niet de beschuldiging weerlegt dat religie bulshit is. 'Bij de les blijven', zei je toch?
Dat was ook niet de les.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:37   #627
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lenin was atheïst. Of bent u niet vertrouwd met zijn uitspraak dat een marxist een materialist hoort te zijn en een vijand van de religie"?
En Hitler een hondenliefhebber. Evenveel relevantie dat Lenin een atheist was. Over Stalin kunt ge zelf serieus twijfelen of hij atheist was.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:43   #628
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier weer een herhaling van een eerdere leugen. Ik heb geantwoord, maar blijkbaar beantwoordde dat niet aan uw verwachtingen.
Nee, ge hebt niet geantwoord. En op vragen van andere forummers antwoordt ge ook niet.
Als iemand u vraagt hoe oud iets is, dan kan het antwoord enkel een getal zijn. Elk ander antwoord is niet antwoorden.

Ik snap dat echt niet! Waar is uw fierheid over uw overtuiging? Dat gij uw overtuiging zo defensief verdedigt in een egelstelling, dat is toch om te wenen.

Denkt gij dat ge zo mensen kunt interesseren voor uw geloof? Is het niet de bedoeling om vers bloed aan te trekken, of gaat ge zo de ondergang van uw religie afwachten, diep in het bos, waar niemand u kan raken?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:44   #629
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee, ge hebt niet geantwoord. En op vragen van andere forummers antwoordt ge ook niet.
Als iemand u vraagt hoe oud iets is, dan kan het antwoord enkel een getal zijn. Elk ander antwoord is niet antwoorden.
Kortom, u zit verveeld met mijn antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:45   #630
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik snap dat echt niet! Waar is uw fierheid over uw overtuiging? Dat gij uw overtuiging zo defensief verdedigt in een egelstelling, dat is toch om te wenen.
De ouderdom van de aarde is geen onderdeel van "mijn overtuiging".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:45   #631
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Denkt gij dat ge zo mensen kunt interesseren voor uw geloof? Is het niet de bedoeling om vers bloed aan te trekken, of gaat ge zo de ondergang van uw religie afwachten, diep in het bos, waar niemand u kan raken?
Indien u daarvoor belangstelling hebt, mag u me altijd een PM sturen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:54   #632
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lenin handelde vanuit zijn atheïsme.

.
Nee! Lenin wilde een ander economisch en politiek systeem, geen ander religieus systeem. Religie was gewoon een stoorzender, een macht die kapitalisten gebruikten om de massa te controleren.

Engels was trouwens tegen een oorlog tegen godsdienst, het zou namelijk godsdiensten sterker maken. Lenin dacht ook zo, en had persoonlijk helemaal niets tegen gelovige mensen.

Ik vind dat erg dat ik u hier elke keer geschiedenislessen moet geven. Als ik u mocht factureren iedere keer ik hier een stommiteit van u verbeter, ik zou schatrijk zijn.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:54   #633
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is het niet de bedoeling om vers bloed aan te trekken, of gaat ge zo de ondergang van uw religie afwachten, diep in het bos, waar niemand u kan raken?
En waar ze nog een mis in het Latijn doen oude stijl zoals in Reinhardstein. ( enkel toegankelijk voor rechtse geestesgenoten ) en is diep in de bossen.

Laatst gewijzigd door Aton : 18 mei 2017 om 22:57.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 22:58   #634
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Indien u daarvoor belangstelling hebt, mag u me altijd een PM sturen.
Dat was een retorische vraag.

Ge hebt toch geen andere keuze. Uw religie is aan een doodstrijd begonnen. herbronning is niet mogelijk. Er zijn nl. geen bronnen te vinden.

En de essentie is dat meer en meer mensen beseffen dat uw opperwezen een illusie is. Nu gij nog, Ge hoeft geen schrik te hebben.
Come to the dark side.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2017, 23:00   #635
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De ouderdom van de aarde is geen onderdeel van "mijn overtuiging".
Maar mijn vraag was niet: is de ouderdom van de aarde een deel van uw overtuiging.

Het antwoord op die vraag is natuurlijk 'ja', maar dat doet niets ter zake, dat was niet mijn vraag.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 01:41   #636
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u blijft uw gedachten voor de mijne aanzien. Jammer. Ondertussen heb ik het al meer dan eens uitgelegd. Ik moet bijgevolg besluiten dat er bij slechte wil van doen is.
En ik heb je geantwoord, ik ga nergens vanuit, ik wil enkel van JOU weten welke stukken uit de bijbel je letterlijk neemt en welke niet.

OK ik zal je de pap in de mond leggen want het gaat precies niet:

Ik heb je een aantal vragen gesteld, of je gelooft dat god bestaat, dat god de wereld heeft geschapen en vooral, of je gelooft dat jezus van een maagd geboren is.
Je weigert daarop te antwoorden en je weet maar al te goed waarom, als je neen zegt ben je helemaal niet gelovig meer, als je ja zegt dan moet je toegeven dat er stellingen in de bijbel staan die je wel letterlijk neemt.
En dan moet ik natuurlijk die andere vraag stellen waarop je niet wil antwoorden nl. Hoe beslis JIJ welke stellingen wel letterlijk te nemen en welke niet.
Zeggen dat de bijbel geen wetenschappelijke verhandeling is is hierop geen antwoord want elk van deze stellingen hebben een enorme impact op de wetenschap zoals we die kennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is al gebeurd. Ik heb al aangestipt dat u steeds weer van een verkeerd standpunt vertrekt.
Neen dat is nog steeds niet gebeurd, je antwoordt hier alweer met wat JIJ denkt waar IK vanuit ga.
Voort de zoveelste keer, ik vraag waar JIJ vanuit gaat, ik vraag aan JOU:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz
- Wat is dat juist, een lezing uit de bijbel die ik jou niet mag toeschrijven?
- Waarom mag ik jou die lezing niet toeschrijven?
- Zijn er andere lezingen die ik jou wel mag toeschrijven?
- Wie bepaalt welke lezingen aan wie mogen worden toegeschreven en op basis van welke criteria wordt dit bepaald?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De kern van de zaak is en blijft dat u - onbewezen - ervan uitgaat dat ik er een "letterlijke, fundamentalistische lezing" van de bijbel op na houdt. Dit is uw beginpunt. U blijft het herhalen, in weerwil van mijn duidelijke stellingname. Ondanks alle goede wil die ik aan de dag leg, moet ik besluiten dat u van slechte wil bent. Zo liggen nu eenmaal de kaarten.
En ik blijf herhalen: neen ik ga nergens vanuit, ik geloof namelijk niet in die onzin.
Ik wil dat JIJ mij zegt hoe JIJ die dingen interpreteerd en waarom je dat zo doet. JIJ moet mij zeggen welke stukken je wel letterlijk neemt en welke niet.

Ik zal nog een poging doen een antwoord uit je te krijgen op een andere manier:

Je zegt me dat je een stelling als “gevleugelde insecten op 4 poten” of “mosterdzaad is het kleinste zaad” niet letterlijk neemt omdat (jouw woorden) “de bijbel geen wetenschappelijke verhandeling is”.
Dan is mijn vraag: ga je alle stellingen uit de bijbel op dezelfde “niet letterlijke” manier interpreteren, inclusief de stelling dat jezus van een maagd geboren is en dat god bestaat en dat die de wereld geschapen heeft?
Ja of neen?
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 02:48   #637
Rizzz
Parlementslid
 
Rizzz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2007
Locatie: Wollongong, NSW, Australia
Berichten: 1.727
Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hitler handelde niet vanuit het katholicisme. Hij meende trouwens dat er een alternatieve stroming hoorde te komen dat brak met de traditionele stromingen. Zijn visie op de "deutsche Christen" was een merkwaardige mengeling van occultische, christelijke en heidense elementen.
Daar laten the Hitch dan nog eens op antwoorden he
https://www.youtube.com/watch?v=o8VFFW0sbF4
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 06:45   #638
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
En ik heb je geantwoord, ik ga nergens vanuit, ik wil enkel van JOU weten welke stukken uit de bijbel je letterlijk neemt en welke niet.

OK ik zal je de pap in de mond leggen want het gaat precies niet:

Ik heb je een aantal vragen gesteld, of je gelooft dat god bestaat, dat god de wereld heeft geschapen en vooral, of je gelooft dat jezus van een maagd geboren is.
Je weigert daarop te antwoorden en je weet maar al te goed waarom, als je neen zegt ben je helemaal niet gelovig meer, als je ja zegt dan moet je toegeven dat er stellingen in de bijbel staan die je wel letterlijk neemt.
En dan moet ik natuurlijk die andere vraag stellen waarop je niet wil antwoorden nl. Hoe beslis JIJ welke stellingen wel letterlijk te nemen en welke niet.
Zeggen dat de bijbel geen wetenschappelijke verhandeling is is hierop geen antwoord want elk van deze stellingen hebben een enorme impact op de wetenschap zoals we die kennen.


Neen dat is nog steeds niet gebeurd, je antwoordt hier alweer met wat JIJ denkt waar IK vanuit ga.
Voort de zoveelste keer, ik vraag waar JIJ vanuit gaat, ik vraag aan JOU:



En ik blijf herhalen: neen ik ga nergens vanuit, ik geloof namelijk niet in die onzin.
Ik wil dat JIJ mij zegt hoe JIJ die dingen interpreteerd en waarom je dat zo doet. JIJ moet mij zeggen welke stukken je wel letterlijk neemt en welke niet.

Ik zal nog een poging doen een antwoord uit je te krijgen op een andere manier:

Je zegt me dat je een stelling als “gevleugelde insecten op 4 poten” of “mosterdzaad is het kleinste zaad” niet letterlijk neemt omdat (jouw woorden) “de bijbel geen wetenschappelijke verhandeling is”.
Dan is mijn vraag: ga je alle stellingen uit de bijbel op dezelfde “niet letterlijke” manier interpreteren, inclusief de stelling dat jezus van een maagd geboren is en dat god bestaat en dat die de wereld geschapen heeft?
Ja of neen?
Of gewoon de absolute essentie van zijn geloof:

Of Jezus na 3 dagen verrees uit de doden (nog iets wetenschappelijk onmogelijk). Of hij zoiets ook letterlijk neemt of niet...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 06:49   #639
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist. Bij de modernisten. Al eerder aangestipt.
"Modernisten". Mijn god, waar zijn we in godsnaam mee bezig.

Hoeveel traditionele misvieringen gebeuren er zo? Als ik 50 kerken zeg zal ik zeker al ruimschoots overdrijven, zeker? En hoeveel volk komt er naar zo'n mis? 20? 50?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2017, 07:37   #640
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lenin handelde vanuit zijn atheïsme.

Hitler handelde niet vanuit het katholicisme. Hij meende trouwens dat er een alternatieve stroming hoorde te komen dat brak met de traditionele stromingen. Zijn visie op de "deutsche Christen" was een merkwaardige mengeling van occultische, christelijke en heidense elementen.
Inderdaad. Alleen met die nuance dat Hitler niet zo veel moest hebben van occultisme en maçonniek-achtige groeperingen zoals Thule enz. . In besloten kring lachte hij die gewoon weg.

Zo vond Hitler ook nazi-ideoloog Alfred Rosenberg (en zijn geschriften) eigenlijk maar een 'sabberer' (een zeveraar) en een 'bekrompen Balt'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 mei 2017 om 07:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be