Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2020, 11:52   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard Australië: 10 GW zonnepanelenpark, grootte ~1/3 België

Plaats genoeg en zon is er ook.

Er gaat genoeg vermogen zijn dat ze het ook via kabel gaan exporteren naar Singapore, die willen veel minder fossiel.

Citaat:
https://electrek.co/2020/10/21/austr...st-solar-farm/

It looks as though the latest holder of the title, “world’s largest solar farm,” is set to be Newcastle Waters in Australia’s Northern Territory. The solar farm in the Outback will be capable of producing 10 gigawatts and will be so big that it will be able to be seen from space.

The Newcastle Waters solar farm, which will sit on a 10,000-square-kilometer (3,861-square-mile) cattle station between Alice Springs and Darwin, will cost US $20 billion. The land is very flat, which is ideal. Sun Cable is the company that will be responsible for the solar farm.

A project referral has been submitted to the Northern Territory’s Environmental Protection Authority. It’s the first stage of an approval process that will start with community consultation in late 2020, then construction commencement in late 2023, energy production by 2026, and export by 2027.

Sun Cable’s chief executive, David Griffin, said [via the Guardian]:

It’s on the Adelaide to Darwin rail corridor, which is brilliant for our logistics given the enormous amount of material we’ll have to transport to the site.

It’s a bit of a balancing act too, because it’s far south enough to get away from the main patch affected by the wet season, so it’s a steady solar resource throughout the year. There’s plenty of sun and not many clouds.

Where the power is going

Overhead transmission lines will route the power to Darwin and into the state’s power grid.

But two-thirds of the power will be exported to Singapore by high-voltage direct current undersea cables. The Newcastle Waters solar farm and Sun Cable will provide around one-fifth of Singapore’s electricity needs.

Singapore is working to move away from fossil fuels. Currently, 95% of Singapore’s electricity is produced using natural gas, while the rest is made up of coal, oil, municipal waste, and solar, reports the US Energy Information Administration.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 11:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 14:14   #2
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Dat is grootschalig.

Die 10.000 km2 is de oppervlakte van het veestation, niet de oppervlakte van het zonnepark. Een kleine berekening op een bierviltje: stel dat je 1 paneel van 350 Wp plaatst per 5 m2 (je hebt rond het paneel nog wat plaats nodig voor onderhoud e.d.), dan neemt een 10 GWp centrale 142 km2 in (een vierkant van 12 km zijde).

Ik vermoed dat de financiers in Singapore zitten, dat zou de uitvoer-plannen verklaren. Vanuit het standpunt van mondiale CO2-reductie zou het eigenlijk wel beter zijn om hiermee een paar Australische kolencentrales te vervangen, in plaats van de Singaporese gascentrales...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 09:47   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

10Gwp. Laat ons even verder rekenen. Ik heb even opgezocht, en op jaarbasis is het 10u per "daglicht" en zo'n 8u zonneschijn in die regio.

Ergo, als er voldoende opslagcapaciteit zou gezet worden, is het een zonnecentrale met 3.3Gwu nominaal capaciteit.
Maar de zonnepanelen en de infrastructuur zonder opslagcapaciteit is al €17 000 000 000. Daarmee zet je de helft capaciteit meer aan kerncentrale. En heb je geen , of veel minder elektriciteitsopslagcapaciteit nodig.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 10:48   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Ocharme de natuur daar. Het is niet dat er daar niets leeft. Het is een schande. En na een paar decennia kan men alle panelen op de vuilnisbelt smijten en nieuwe plaatsen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 11:11   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
10Gwp. Laat ons even verder rekenen. Ik heb even opgezocht, en op jaarbasis is het 10u per "daglicht" en zo'n 8u zonneschijn in die regio.

Ergo, als er voldoende opslagcapaciteit zou gezet worden, is het een zonnecentrale met 3.3Gwu nominaal capaciteit.
Maar de zonnepanelen en de infrastructuur zonder opslagcapaciteit is al €17 000 000 000. Daarmee zet je de helft capaciteit meer aan kerncentrale. En heb je geen , of veel minder elektriciteitsopslagcapaciteit nodig.
Denk dat ge de helft moogt rekenen voor de kostprijs.

prijs/kWp van panelen is veel lager.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 12:17   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Aangezien ook de Autraliërs het gaan zetten zal het zich wel lonen.

Chinezen en andere doen het namelijk ook.

Ik neem aan dat die allemaal kunnen rekenen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 12:30   #7
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien ook de Autraliërs het gaan zetten zal het zich wel lonen.

Chinezen en andere doen het namelijk ook.

Ik neem aan dat die allemaal kunnen rekenen.
De kernenergie lobby in België zal het niet graag horen.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 12:55   #8
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien ook de Autraliërs het gaan zetten zal het zich wel lonen.

Chinezen en andere doen het namelijk ook.

Ik neem aan dat die allemaal kunnen rekenen.
Volgens de investment bank Lazard, rapport 2020:
Zonnefarm: tussen 29 en 42 dollar per mwh
Gascentrale: van 44 tot 73 dollar per mwh
Nucleair: van 129 tot 198 dollar per mwh

Laatst gewijzigd door gertc : 25 oktober 2020 om 12:56.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 12:58   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Volgens de investment bank Lazard, rapport 2020:
Zonnefarm: tussen 29 en 42 dollar per mwh
Gascentrale: van 44 tot 73 dollar per mwh
Nucleair: van 129 tot 198 dollar per mwh
Jup.

Als het van mij afhangt kochten we ook een gigantisch stuk land ergens in Afrika en potten we dat vol met panelen, en een paar dikke kabels richting Europa.

Ideaal zou zijn als er geografie in de buurt is waar we een stuwdam zouden kunnen aanleggen om energie op te slaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:03   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien ook de Autraliërs het gaan zetten zal het zich wel lonen.

Chinezen en andere doen het namelijk ook.

Ik neem aan dat die allemaal kunnen rekenen.
De Chinezen plaatsen ook kerncentrales en zijn volop aan nieuwe generatie reactoren bezig.

Die kunnen rekenen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:06   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jup.

Als het van mij afhangt kochten we ook een gigantisch stuk land ergens in Afrika en potten we dat vol met panelen, en een paar dikke kabels richting Europa.

Ideaal zou zijn als er geografie in de buurt is waar we een stuwdam zouden kunnen aanleggen om energie op te slaan.
Dat idee is al een paar keer aangehaald, en enkele projecten in die richting zijn er al.

Maar het probleem is :"een stuk land kopen". 1 overheids-wissel later in die regio en die koop-acte is minder waard dan een vel WC papier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:06   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Denk dat ge de helft moogt rekenen voor de kostprijs.

prijs/kWp van panelen is veel lager.
Niet mijn getallen, die US $20 000 000 000 is wat het artikel aangeeft.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:32   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat is grootschalig.

Die 10.000 km2 is de oppervlakte van het veestation, niet de oppervlakte van het zonnepark. Een kleine berekening op een bierviltje: stel dat je 1 paneel van 350 Wp plaatst per 5 m2 (je hebt rond het paneel nog wat plaats nodig voor onderhoud e.d.), dan neemt een 10 GWp centrale 142 km2 in (een vierkant van 12 km zijde).

Ik vermoed dat de financiers in Singapore zitten, dat zou de uitvoer-plannen verklaren. Vanuit het standpunt van mondiale CO2-reductie zou het eigenlijk wel beter zijn om hiermee een paar Australische kolencentrales te vervangen, in plaats van de Singaporese gascentrales...
Ben je zeker?

Het is maar 15.000 hectare of 150 km² volgens originele bron die voor 10 GW capaciteit nodig zijn:

Citaat:
https://www.theguardian.com/environm...stralian-solar

Known as Sun Cable, it is promised to be the world’s largest solar farm. If developed as planned, a 10-gigawatt-capacity array of panels will be spread across 15,000 hectares and be backed by battery storage to ensure it can supply power around the clock.

Overhead transmission lines will send electricity to Darwin and plug into the NT grid. But the bulk would be exported via a high-voltage direct-current submarine cable snaking through the Indonesian archipelago to Singapore. The developers say it will be able to provide one-fifth of the island city-state’s electricity needs, replacing its increasingly expensive gas-fired power.

After 18 months in development, the $20bn Sun Cable development had a quiet coming out party in the Top End three weeks ago at a series of events held to highlight the NT’s solar potential. The idea has been embraced by the NT government and attracted the attention of the software billionaire Mike Cannon-Brookes, who is considering involvement through his Grok Ventures private investment firm.
Website Sun Cable hoe ze hun panelen -in een hoek- tegen mekaar aanleggen, daar is amper plaats voor onderhoud nodig.

Door die constructie mag men dus gerust rekenen op oppervlakte = effectief oppervlakte panelen.

https://www.suncable.sg/

Van de zijkant ziet men de smalle gangen zelfs niet:


Zo wel:
Citaat:


Sun Cable reveals location for world's largest solar farm

SUN Cable has chosen the site for its a $20 billion ASEAN-Australian Power Link project in the Northern Territory, which will see gigawatts of solar energy being transported to Singapore.

https://www.energynewsbulletin.net/n...est-solar-farm

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2020 om 13:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:40   #14
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ben je zeker?

Het is maar 15.000 hectare of 150 km² volgens originele bron die voor 10 GW capaciteit nodig zijn:
Ik snap de vraag niet. Mijn snelle berekening kwam op 142 km2, de werkelijke oppervlakte volgens dat artikel is 150 km2. Ik zou zeggen dat dat zeer goed geschat is van mij...

Belangrijk in dit artikel, vooral voor maddox:
Citaat:
be backed by battery storage to ensure it can supply power around the clock.
Dus die 20 miljard is INCLUSIEF storage en een 'verlengkabeltje' naar Singapore. Voor die prijs slaagt Frankrijk er amper in om 1 reactor van 1,6 GW te bouwen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:44   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik snap de vraag niet. Mijn snelle berekening kwam op 142 km2, de werkelijke oppervlakte volgens dat artikel is 150 km2. Ik zou zeggen dat dat zeer goed geschat is van mij...
Oh sorry my bad. Idd raak geschat.

Citaat:
Belangrijk in dit artikel, vooral voor maddox:

Dus die 20 miljard is INCLUSIEF storage en een 'verlengkabeltje' naar Singapore. Voor die prijs slaagt Frankrijk er amper in om 1 reactor van 1,6 GW te bouwen.
Zo is het...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 13:56   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ocharme de natuur daar. Het is niet dat er daar niets leeft. Het is een schande. En na een paar decennia kan men alle panelen op de vuilnisbelt smijten en nieuwe plaatsen.
Mss leven de beestjes nu zelfs beter, of ze zullen wel verhuizen.

Hier enkele beelden en plaats van de site:
https://www.abc.net.au/news/rural/20...-farm/12785256



Filmpje zegt nog meer:
https://www.youtube.com/watch?v=ESWB...ture=emb_title

De HVDC-cable naar Singapore overbrugt 4500 km...

Nog meer details:
https://www.abc.net.au/news/2020-07-...tatus/12506516


Euh, al van recyclage gehoord?
Citaat:
https://blog.lampiris.be/nl/je-vrage...panelen-belgie

Je hoort vaak zeggen dat zonnepanelen niet recycleerbaar zijn. Maar is dat wel zo? Hoe haalbaar is recyclage en wat is het prijskaartje? Zonnepanelen kunnen wel degelijk gerecycleerd worden. Sterker nog, het zijn de best recycleerbare items van al het elektronische afval!

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2020 om 14:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 14:19   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.228
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht

Belangrijk in dit artikel, vooral voor maddox:

Dus die 20 miljard is INCLUSIEF storage en een 'verlengkabeltje' naar Singapore. Voor die prijs slaagt Frankrijk er amper in om 1 reactor van 1,6 GW te bouwen.
In het eerste artikel door Micele aangereikt staat niets van battery-backup.

Dat een ander artikel aangeeft dat het kan gesteund worden door een backup is een ander verhaal.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben volledig voor, als het eco-lo-no-misch verantwoord gedaan kan worden.
Splijtstoffen kunnen we beter gebruiken in een omgeving waar zonne-energie moeilijker te verzamelen is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 14:32   #18
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In het eerste artikel door Micele aangereikt staat niets van battery-backup.

Dat een ander artikel aangeeft dat het kan gesteund worden door een backup is een ander verhaal.
Dat klopt, dat was ook voor mij nieuw.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben volledig voor, als het eco-lo-no-misch verantwoord gedaan kan worden.
Splijtstoffen kunnen we beter gebruiken in een omgeving waar zonne-energie moeilijker te verzamelen is.
Deze zonnefarm ligt in vogelvlucht op zo'n 3500 km van Singapore. Ik kan me eigenlijk nauwelijks een bewoonde plaats op aarde voorstellen waar er niet binnen de 3500 km op een "eco-lo-no-mische" manier zonne-, wind- of geothermische energie beschikbaar is. Maar zoals je hierboven al hebt aangegeven, politiek is het een ander verhaal.

Laatst gewijzigd door gertc : 25 oktober 2020 om 14:33.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 14:40   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Er zullen steeds meer woestijnen komen (in Spanje)

Als de bodem niet meer bruikbaar en helemaal niet meer te redden is...

https://inspanje.nl/algemeen/11496/o...eruggedrongen/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2020 om 14:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 14:47   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Ik zie nog een businessmodel opkomen waarbij schepen vergelijkbaar met de huidige supertankers gevuld worden met miljoenen geschakelde lithiumcellen.Die gaan dan ergens gaan opladen (bijvoorbeeld in een haven met veel zonnepanelen in het achterland) en gaan zich vervolgens gaan aankoppelen waar er electriciteit nodig is....


(Maddox is alweer aan het rekenen nu )

Alle gekheid op een stokje.....voor energie-LEVERANTIE lijkt me ondertussen die ganse solarbusiness een ongelofelijke verspilling van tijd,ruimte en geld...Zeker in het licht van compacte nucleaire generatoren.Er varen er letterlijk tientallen rond in de vliegdekschepen en onderzeeboten van verschillende marines maar om een of andere geheimzinnige reden "slaagt" men er niet in deze te ontplooien op andere plaatsen........zelfs niet in de woestijn of zo....

Laatst gewijzigd door kelt : 25 oktober 2020 om 14:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be