Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2011, 22:25   #1
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard Tunisië: verkiezingsuitslag Dinsdag

Een totaal van 60% van stemgerechtigden hebben gestemd om 217 leden van MTW (l'assemblée constituante tunisienne de 2011) te verkiezen. De verkiezingsuitslagen zullen Dinsdag bekend gemaakt worden.

Over de organisatie en transparantie van deze verkiezingen doen er verschillende optimistische en pessimistische verhalen rond. Rabita TM (Tunesische Liga voor het burgerschap) heeft verschillende klachten ontvangen van veel Tunesiërs aangezien hun namen niet op verkiezingslijsten komen staan.


http://www.plm-tunisie.org/
porpo is offline  
Oud 23 oktober 2011, 22:28   #2
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Werken ze daar met papier en potlood en bollekes kleuren dat dat 3 dagen moet duren?
Oblique is offline  
Oud 23 oktober 2011, 22:35   #3
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Werken ze daar met papier en potlood en bollekes kleuren dat dat 3 dagen moet duren?
En wat dacht je?
http://www.youtube.com/watch?v=IpMV8mcI5fI
porpo is offline  
Oud 25 oktober 2011, 09:23   #4
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

60%?

Wat een verschrikkelijk lage opkomst voor een land dat voor het eerst vrije verkiezingen kent?
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 11:41   #5
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Wat een lente!

Citaat:
Ondanks vrije en open verkiezingen vrees voor uitslag Tunesië

(....)
Toch vrezen seculiere Tunesiërs dat Ennahda de gelijkheid van vrouwen en andersgelovigen zal ondergraven.

Zo zijn veel vrouwen bang dat hun rechten zullen worden ingeperkt nu Ennahda de verkiezingen heeft gewonnen. Ze zijn bang dat hun een sluier zal worden opgedrongen, of dat de vrouwvriendelijke wetgeving zal worden aangepast.

'Ik denk niet dat Ennahda de wetten zal veranderen', zei Evey, een 30-jarige dokter, in september tegen de Volkskrant. 'Ze zullen de sluier niet verplichten, daar zijn ze te slim voor. Maar ik ben wel bang dat de huidige macho-volksmentaliteit nog verder zal kunnen doordringen in de maatschappij. Dat je meer en meer zult horen: wat doe jij hier, jij hoort in de keuken.'

Dubbele taal
En ook politiek waarnemer Messaoud Romdhani is er niet gerust op. 'Ze gebruiken een dubbele taal. Gaat Ennahda gemengde scholen en stranden verbieden, boeken censureren, sluiers verplichten? Ze zeggen van niet, maar ik zie het wel als een mogelijkheid. Ik geloof niet wat ze zeggen. Ben Ali deed ook andere dingen dan wat hij zei.'

(...)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/...-Tunesie.dhtml

zie ook

'Het lijkt als een Arabische Lente, maar bereid je ook voor op een Radicale Islamitische Winter'
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 25 oktober 2011, 11:45   #6
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Propaganda van een joods legerman, neemt niemand serieus. Natuurlijk dat die dat beweerd. Zo krijgen ze meer belastingsgeld van den domme Amerikaan.
Oblique is offline  
Oud 25 oktober 2011, 11:49   #7
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Als het volk in Tunesie stemt voor gematigde moslims is dat hun zaak, het is op democratische wijze gebeurd. Of zijn we pas voor democratie als ze voor "de goei" stemmen?
Oblique is offline  
Oud 25 oktober 2011, 11:55   #8
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Als het volk in Tunesie stemt voor gematigde moslims is dat hun zaak, het is op democratische wijze gebeurd. Of zijn we pas voor democratie als ze voor "de goei" stemmen?
geen idee.

Hitler werd ook democratisch verkozen.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 25 oktober 2011, 12:00   #9
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Propaganda van een joods legerman, neemt niemand serieus. Natuurlijk dat die dat beweerd. Zo krijgen ze meer belastingsgeld van den domme Amerikaan.
Dit is een nietszeggend antwoord, op de man spelen. Ik ben altijd een fan geweest van de opstandelingen, kijk maar na in mijn berichten, maar nu de aftermath begint, begin ik toch kritischer te worden. Het succes van een toch wel erg islamistische partij in Tunesië (was het niet voor meer vrijheid dat er geprotesteerd werd, dus ook geen religieuze vrijheid?) en het centraal stellen van de Sharia in Libië (ja, dat was al maar dit was de gelegenheid om het te veranderen) hebben mij doen inzien dat de Arabische lente aan het degenereren is, dat de Arabische wereld nog heel wat evoluties en revoluties moet meemaken om dezelfde vrijheid in geloof en maatschappij te bekomen. Want nu willen ze dat precies gewoonweg niet. Ze hebben nochtans maar te grijpen.
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 12:01   #10
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Als het volk in Tunesie stemt voor gematigde moslims is dat hun zaak, het is op democratische wijze gebeurd. Of zijn we pas voor democratie als ze voor "de goei" stemmen?
Democratie is mooi, maar de paradox van democratie is dat ze zichzelf ook kan afschaffen en wanneer je dit tracht te verhinderen, ben je ook niet democratisch.

Ze moeten nog rijpen, de Tunesische geesten... Nog een 250 jaar.
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 12:22   #11
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Democratie is mooi, maar de paradox van democratie is dat ze zichzelf ook kan afschaffen en wanneer je dit tracht te verhinderen, ben je ook niet democratisch.

Ze moeten nog rijpen, de Tunesische geesten... Nog een 250 jaar.
Wij hebben niemand wat over democratie te leren, daar we zelf niet in een democratie leven, maar een schijndemocratie.

De Westerse geesten beginnen nu pas langzaamaan te ontwaken...
Oblique is offline  
Oud 25 oktober 2011, 12:55   #12
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Wij hebben niemand wat over democratie te leren, daar we zelf niet in een democratie leven, maar een schijndemocratie.

De Westerse geesten beginnen nu pas langzaamaan te ontwaken...
Dat is ook waar natuurlijk.
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 13:51   #13
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Wij hebben niemand wat over democratie te leren, daar we zelf niet in een democratie leven, maar een schijndemocratie.

De Westerse geesten beginnen nu pas langzaamaan te ontwaken...
Ja, maar er is ook een spreekwoord dat zegt, two wrongs don't make it right.
Ik ben ook kritisch, zeg maar gerust sceptisch aan het worden.
Vergeet ook de problemen met de Kopten in Egypte niet, die blijkbaar serieus te lijden hebben onder de omwentelingen. Kerken in brand gestoken, Kopten vermoord...
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 25 oktober 2011, 14:09   #14
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ja, maar er is ook een spreekwoord dat zegt, two wrongs don't make it right.
Ik ben ook kritisch, zeg maar gerust sceptisch aan het worden.
Vergeet ook de problemen met de Kopten in Egypte niet, die blijkbaar serieus te lijden hebben onder de omwentelingen. Kerken in brand gestoken, Kopten vermoord...
Wat had u dan verwacht? Een soort seculiere "democratie" als de onze?

Dat was toch duidelijk vanaf het begin. In die landen zijn 90% moslim.

Tunesië en Egute worden een soort van gematigd moslimland a la Turkije.

In Libie en Syrie zal het wat extremere vormen aannemen.

Libie onder leiding van Al Qaeda, zal idd een bedreiging vormen wanneer ze zich weer op het Westen zullen focussen.

De sharia is reeds ingevoerd, zoals de leider van Al Qaeda beviel.

Eindelijk weer een safehaven voor terroristen met tonnen inkomsten om de strijd aan te gaan.
Oblique is offline  
Oud 25 oktober 2011, 14:24   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Tot dinsdag
eno2 is offline  
Oud 25 oktober 2011, 15:37   #16
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Wat had u dan verwacht? Een soort seculiere "democratie" als de onze?
Dat zou een mooi begin zijn.

Citaat:
Dat was toch duidelijk vanaf het begin. In die landen zijn 90% moslim.
Op het moment dat wij particratisch werden, waren wij ook 90% christelijk.

Citaat:
Tunesië en Egute worden een soort van gematigd moslimland a la Turkije.
Turkije is door Atatürk dan ook bedoeld als een seculiere staat, iets waar ik in Tunesië en Egypte nog niet zo zeker van ben. Onlangs zijn de Kopten weer aangevallen geweest. Dat zit me niet lekker. Er zijn nochtans voorbeelden genoeg van islamieten of mensen met zo'n achtergrond die wel een scheiding tussen kerk en staat zien zitten: Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, Ibn Warraq, Wafa Sultan,... Maar als die roepen in de woestijn, worden ze niet gehoord.

Citaat:
In Libie en Syrie zal het wat extremere vormen aannemen.
Ik begin meer en meer sympathie te krijgen voor Assad, hoewel het een vuile smeerlap is.
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 15:56   #17
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Assad is een monster en kan er geen grijntje sympathie voor opbrengen. Wat na hem komt, zal vele malen erger zijn. Al is het natuurlijk moeilijk te evenaren om zoveel van je eigen volk af te maken.

En ja, er zullen wel extremisten in Egypte zitten die het niet op de Kopten heeft. Maar dat is een kleine minderheid, in tegenstelling tot wat andere kwatongen u willen wijsmaken.
Oblique is offline  
Oud 25 oktober 2011, 18:33   #18
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Assad is een monster en kan er geen grijntje sympathie voor opbrengen. Wat na hem komt, zal vele malen erger zijn. Al is het natuurlijk moeilijk te evenaren om zoveel van je eigen volk af te maken.
Zo denk ik er ook over, al mag je de kunde van de mens om te moorden niet mag onderschatten

Citaat:
En ja, er zullen wel extremisten in Egypte zitten die het niet op de Kopten heeft. Maar dat is een kleine minderheid, in tegenstelling tot wat andere kwatongen u willen wijsmaken.
wie maakt wie wat wijs?
Vito is offline  
Oud 25 oktober 2011, 20:37   #19
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oblique Bekijk bericht
Assad is een monster en kan er geen grijntje sympathie voor opbrengen. Wat na hem komt, zal vele malen erger zijn. Al is het natuurlijk moeilijk te evenaren om zoveel van je eigen volk af te maken.

En ja, er zullen wel extremisten in Egypte zitten die het niet op de Kopten heeft. Maar dat is een kleine minderheid, in tegenstelling tot wat andere kwatongen u willen wijsmaken.
Wedden dat u Assad op handen zal dragen zodra de Nato reageert?
Another Jack is offline  
Oud 25 oktober 2011, 21:08   #20
Oblique
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 1.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wedden dat u Assad op handen zal dragen zodra de Nato reageert?
Whatever, kleuter.
Oblique is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be