Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2014, 18:15   #281
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Ik net terug uit Sicilie-het bord 50 km/h betekent hier 90 a 110 km/h
-Zo lang je nog "coup frein"kunt doen heb je geen voorrang op een rondpunt
-Ieder kruispunt of zelfs een uitrit van een huis dat je dwarst heeft iets weg van een duel in een spagetti-western,hoe dwing ik voorrang af.
-Volle lijn betekent inhalen moet.
-Wat wij pechstrook noemen heet daar inhaalstook.
-Sicilianen hebben 6 armen,eentje om uit het raam te laten hangen,een voor hun sigaret vast te houden,een om te sms'en,een om te sturen,een om te schakelen,en een om gebaren te maken.
En toch is Italië, ook dankzij Sicilië - hoe raar het ook klinkt - een pakske verkeersveiliger als Belgenbeterweterland.
Uitgedrukt in verkeersdoden per miljoen inwoners* als standaardnorm (ook verse cijfers 2013), bron:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm

- Italië staat 14e met *58 verkeersdoden/milj in de EU, Belgen-trager-is-beter-land sukkelt nog steeds op de 20e plaats met *65 verkeersdoden/milj inw. dit op de "EU-ladder verkeersdoden"

Italië staat wel duidelijk onder de EU-middenmoot en is gemiddeld dus onveiliger als gemiddeld EU met 52* voor de 27 EU-landen.

Sicilië zei je ?

Even op Istat kijken:
Citaat:
http://www.istat.it/it/sicilia pagina onderaan grafisch en tabellen

La Campania, con circa 39 vittime per milione di abitanti, e la Sicilia, con 44 vittime, presentano i livelli di mortalit?* stradale più bassi
Nou moe, -na Campania- is la Sicilia de 2e veiligste regio van Italië met amper 43,6 verkeersdoden/miljoen inwoners (cursor op balkje), zo zie je maar...

btw ook traag-Vlaanderen als Gewest heeft 60 verkeersdoden/miljoen inw. in 2013
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.VBxj8Pl_t8c
384/6,4 milj = 60.

Maar wij weten wat verkeersveiligheid is ? Mijn kont ja, in flitsen, fietsen en lullen mss.
Uiteraard tellen alle verkeersdoden op de openbare weg mee.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2014 om 18:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2014, 22:15   #282
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Bewijzen? Ga alvast zelf eens rijden met de fiets en je zal zelf ervaren hoe dicht en aan welke snelheid ze je voorbij vlammen. Ik merk dat trouwens ook wanneer ik met de auto rijdt, de meesten wijken nauwelijks of zelfs niet uit, enkelingen doen dat wel. Je kan ook eens gaan praten met wielertoeristen wat hun ervaring is.

http://www.wielertoerist.be/agostinh...321&modus=view
De fiets is een van mijn belangrijkste vervoersmiddelen, en ik moet zeggen dat ik altijd meer schrik van fietstoeristen die me rakelings voorbijrijden. Van auto's heb ik amper last, ik fiets dan ook op het fietspad.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 08:03   #283
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
De fiets is een van mijn belangrijkste vervoersmiddelen, en ik moet zeggen dat ik altijd meer schrik van fietstoeristen die me rakelings voorbijrijden. Van auto's heb ik amper last, ik fiets dan ook op het fietspad.
Angst in een subjectief iets. Je hebt bijvoorbeeld ook mensen die een panische angst voor spinnen hebben. De vraag is of je daar veel belang moet aanhechten. Ik denk dat u zich op die manier vooral vergist van vijand en dat men beter het beleid bepaald op basis van objectieve statistieken;

__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 09:01   #284
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Angst in een subjectief iets. Je hebt bijvoorbeeld ook mensen die een panische angst voor spinnen hebben. De vraag is of je daar veel belang moet aanhechten. Ik denk dat u zich op die manier vooral vergist van vijand en dat men beter het beleid bepaald op basis van objectieve statistieken;

Ik vergis me helemaal niet van vijand, ik ben niet zo kortzichtig om een vijandsbeeld op te stellen. Uw objectieve statistieken laten gewoon zien wat iedereen weet, namelijk dat auto's steviger zijn dan fietsen. Heeft u ook statistieken van wie de verkeersfout maakte tijdens de ongevallen?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 09:41   #285
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn want er rijden inderdaad bijna geen fietsers op Sicilie.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:39   #286
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn want er rijden inderdaad bijna geen fietsers op Sicilie.
Idd, en de rest van de zwakke weggebruikers (voetgangers, bromfietsen, moto´s) onderschatten de zware voertuigen niet zo als in "watjesland".

Fietsen zou in de regel algemeen wel onveiliger zijn in Italië, dat geen specifiek fietsland is en ook niet zo de nodige infrastructurele voorzieningen heeft vergeleken met typische fietslanden (Denemarken, Nederland, enz...).

Even eens googlen naar "veelzeggende" statistieken:
vooral de tweede grafiek is interessant met het aantal fietsdoden/per aantal fietsers. Het aantal kms per fietser wordt natuurlijk niet bijgehouden.
Maar we hebben toch al een grof idee in welke landen fietsveiligheid hoog aangeschreven staat, als we alle grafieken bekijken (en de link te lezen)

Citaat:
http://road.cc/content/news/84883-uk...riendly-nation
[...]
Modal share


No surprise that the Netherlands and Denmark are at the business end, but Hungary have sneaked into second place with a modal share of approaching 20% - who knew? The UK is languishing seventh from bottom. The ECF's calculation of each country's modal share is based on a European-wide survey rather than national government statistics.

Safety


You do NOT want to be spending too much time cycling around Cyprus, it would appear from these stats. It has over three times the casualty rate of any other country included. We're mid-table. Figures for this were calculated by muliplying modal share by the population of the country and then dividing the number of cyclists killed by the population of cyclists to get what the ECF term a "relative safety index".

Cycling Tourism


As quite a densely populated country with a small modal share, it's not hard to see whay we'd be at the bottom end of this one; although leisure cycling and transport cycling aren't intrinsically linked (the Finns top the table here but not in modal share) more regular cyclists seems to correlate fairly well with more leisure journeys too.

Bicycle Market


We're fifth here. The UK has always has a fairly strong bike market, although it's tended to be dominated by lower-end products and it's clear from the other graphs that lots of bike sales doesn't automatically mean lots of bike journeys. [...]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 september 2014 om 12:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:41   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ongeduld? U kent mij niet en noemt mij bijna een racer dat voortdurend de snelheidsregels aan zijn laars lapt? Bah...

Ik zal zo goed ik kan braafjes de regels volgen, hoe absurd ik ze ook vind. Maar men moet mij niet kwalijk nemen als ik iemand aanrij omdat ik voortdurend naar mijn snelheidsmeter kijk om braaf 30 km/u te rijden en plots een fietser zonder te kijken of iets aan te geven over steekt...
Als je een automobilist bent, hoef je niet voortdurend naar het metertje te kijken. Je hoort het ook aan de motor aan welke snelheid je rijdt. Ik lees dus gewoon wat uitvluchten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:42   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ja "de kousen kunnen eraf vliegen" als men het als fietser vertikt op het verplicht fietspad te rijden. Daarom die lerende rijbaan-foto.
Bij mijn weten laat de Belgische wegcode toe dat fietsers in bepaalde omstandigheden en onder zekere voorwaarden op de rijbaan rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:44   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Elke bestuurder - dus ook fietsers tov voetgangers - moeten een zijdelingse afstand van ~ 1 m respecteren bij het inhalen ttz voorbijrijden (in de mate van het mogelijke). De snelheidsverschillen zijn evident.
Wel dat gebeurt in een aantal gevallen niet. Al zeker niet als je langs een "rijksweg" met de beruchte "lijntjesfietspaden" rijdt. Auto's rijden dan natuurlijk netjes op de rijbaan, halen daarbij fietsers in, maar de afstand daarbij is vaak kleiner dan een meter daar het fietspad heel dicht aansluit bij de rijbaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:45   #290
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
De fiets is een van mijn belangrijkste vervoersmiddelen, en ik moet zeggen dat ik altijd meer schrik van fietstoeristen die me rakelings voorbijrijden. Van auto's heb ik amper last, ik fiets dan ook op het fietspad.
Hebt u dan op iedere weg een fietspad?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:52   #291
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je een automobilist bent, hoef je niet voortdurend naar het metertje te kijken. Je hoort het ook aan de motor aan welke snelheid je rijdt. Ik lees dus gewoon wat uitvluchten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 september 2014 om 11:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 11:58   #292
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als grote autoliefhebber denk ik wel dat u wel weet dat u aan de motor kunt horen in welke versnelling u zit en bij benadering ook goed aanvoelt aan welke snelheid u rijdt. Een wat ervaren automobilist kent zijn auto.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 12:04   #293
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als grote autoliefhebber denk ik wel dat u wel weet dat u aan de motor kunt horen in welke versnelling u zit en bij benadering ook goed aanvoelt aan welke snelheid u rijdt. Een wat ervaren automobilist kent zijn auto.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 19:47   #294
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hebt u dan op iedere weg een fietspad?
Nee, de bouwkeuzes die onze voorgangers hebben gemaakt laten dat spijtig genoeg ook niet toe. Wanneer ik toch op de weg moet fietsen doe ikdat wel uiterst rechts en nooit naast een medefietser.
Maar meestal neem ik parallelle straten met fietspaden of binnenwegen waar geen auto's mogen rijden.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 20:37   #295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Nee, de bouwkeuzes die onze voorgangers hebben gemaakt laten dat spijtig genoeg ook niet toe. Wanneer ik toch op de weg moet fietsen doe ikdat wel uiterst rechts en nooit naast een medefietser.
Maar meestal neem ik parallelle straten met fietspaden of binnenwegen waar geen auto's mogen rijden.
Vaak kies ik als fietser juist niet voor wegen met fietspad, om de eenvoudige reden dat er in Vlaanderen nog flink wat werk aan de winkel is op dat vlak. De betonstrookjes bijvoorbeeld zijn ronduit oncomfortabel. Gelukkig is er vooruitgang, maar we zijn er, in vergelijking met Nederland, nog lang niet.

Ook in Nederland vind je niet langs alle wegen fietspaden, hoor. Waarom zou men trouwens een fietspad aanleggen aan een rustige, landelijke weg?

Buiten de BB hebt ten andere alle recht naast een medefietser te zijn. Dat staat zo in de wegcode. Ook hoeft u niet angstig helemaal naar rechts op te schuiven. In de fiches van de BIVV staat dat die "uiterst rechts" in de wegcode mag gelezen worden als "één meter van de rand".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 07:12   #296
lohabra
Schepen
 
Geregistreerd: 14 september 2012
Berichten: 495
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Buiten de BB hebt ten andere alle recht naast een medefietser te zijn.
Halve waarheden, zijn ..... hele leugens, Jan.

Dat staat idd. zo in de wegcode, maar je vergeet er wél bij te vertellen dat het kruisen sowieso mogelijk moet blijven, én dat buiten de bbk de fietsers ACHTER elkaar moeten rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Uit de wegcode:

Citaat:
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
ZO staat het in de wegcode, Jan. En da's dus een duidelijk verschil, met wat u schrijft: alle recht .....

Laatst gewijzigd door lohabra : 21 september 2014 om 07:14.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 07:58   #297
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.411
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als grote autoliefhebber denk ik wel dat u wel weet dat u aan de motor kunt horen in welke versnelling u zit en bij benadering ook goed aanvoelt aan welke snelheid u rijdt. Een wat ervaren automobilist kent zijn auto.
Dat is wel moeilijker in een moderne wagen hoor. En probeer dat maar eens in een electrische wagen... Daar is het enige dat je audio-gewijs op hoge snelheid kan wijzen rolgeluid van de banden en windgeruis.
En dan ben je al veel sneller aan't rijden dan 30km/u.

En we denken dan nog niet eens aan de onlogische en ronduit geldwolverige manier waarop de snelheids-aanwijzingen op de Belgische wegen geplaatst zijn. Je kan prima op een 90km/u weg rijden, en een zware overtreding maken omdat er 500 meter van die weg toch 50km zone is.
U weet wel, dat verkeersbord achter die geparkeerde bestelwagen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 12:33   #298
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is wel moeilijker in een moderne wagen hoor. En probeer dat maar eens in een electrische wagen... Daar is het enige dat je audio-gewijs op hoge snelheid kan wijzen rolgeluid van de banden en windgeruis.
En dan ben je al veel sneller aan't rijden dan 30km/u.

En we denken dan nog niet eens aan de onlogische en ronduit geldwolverige manier waarop de snelheids-aanwijzingen op de Belgische wegen geplaatst zijn. Je kan prima op een 90km/u weg rijden, en een zware overtreding maken omdat er 500 meter van die weg toch 50km zone is.
U weet wel, dat verkeersbord achter die geparkeerde bestelwagen.
Als ik op slecht gelegde klinkers (ganse binnenstad) enkel op mijn gehoor moest afgaan dan komt me 30 kmh als 120 kmh voor. En ja ik kan 30 kmh rijden in hoogste versnelling (5e) met mijn zescilinder in lijn (M20 voor de kenners) die hoor je evenzo bij 120 km-bollen zonder belasten- helemaal niet, dan is er wel iets meer rij-windgeruis. ~ 30 kmh rij ik in de regel wel in 3e.

30 kmh zones (ook verkeersplateau´s) die men niet kent en sowieso de meeste zijn dikwijls in zeer verschillende wegbedekkingen aangelegd, dus op binnendringend geluid- vooral afrolgeluid is geen staat te maken. En het gehoor (ook niet elke dag idem gevoelig bij senioren) - van de motor dan nog (welke t° ?) die men dan quasi bijna niet hoort bij minder goed wegdek - is vrijwel het slechtste middel om een zeer trage snelheid te bepalen, men doet dat het beste op het zicht - steeds naar buiten hé - want veiligheid en alertheid op mogelijke weggebruikers en obstakels en wie weet wat primeert nog altijd veel meer op een beetje meer of minder gehersenspoelde-onnozele "snelheid". Wat heeft men eraan als men met 30 kmh iemand raakt maar men rijdt volgens de snelheid ? Denk je nu echt dat er eventuele getuigen gaan betuigen dat je braafjes ~ 30 kmh of minder reed, maarnee jong je hebt iemand aangereden dus reed je zeker 50 kmh of meer, snelheidsduivel-dakannieanders-jong.

Vele mensen vergeten door al dat snelheidsgedoe de prioritaire regels van de wegcode:
Citaat:
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, ...]
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/104-art7
Naar analogie van de mooier geschreven regel N° 1 in de Duitse wegcode:
Citaat:
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))
Zet er de vertaler maar op.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2014 om 12:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 13:01   #299
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
Scheisse
Scheiße schrijft men.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 17:12   #300
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rodent Bekijk bericht
Het is hier een Nederlands forum.
Je bedoelt een Nederlandstalig forum.

Aja, Scheisse is sowieso en überhaupt geen Nederlands, zelfs geen Duits.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2014 om 17:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be