Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de pensioenleeftijd van militairen opgetrokken worden naar 60-62 jaar??
Ja, iedereen moet langer werken, ook militairen 22 84,62%
Nee, we zijn een land van uitzonderingen en dit is er zo eentje 4 15,38%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2014, 15:47   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dacht het niet.
Want ondanks dat men het steeds humanitaire opdrachten noemt, is er wel steeds gevaar aan verbonden.

Onze jongens in Libanon en Congo hebben inderdaad nog geen schot moeten lossen, maar dit hebben zij juist te danken aan hun reputatie en het feit dat ze niet onder VN-mandaat werken, maar als onafhankelijke gevechtseenheid met volledige bewapening ter bescherming van de ontmijners.

Akkoord niet zonder gevaar maar dan zijn er dan toch veel beroepen een stuk gevaarlijker dan Belgische soldaat te zijn.....
Met alle respect hoor daar niet van....maar als je met dat verhaal moet afkomen bij de Britten of de Amerikanen.....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2014 om 15:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 18:06   #22
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Akkoord niet zonder gevaar maar dan zijn er dan toch veel beroepen een stuk gevaarlijker dan Belgische soldaat te zijn.....
Met alle respect hoor daar niet van....maar als je met dat verhaal moet afkomen bij de Britten of de Amerikanen.....
Die krijgen van de vreemde strijdkrachten dan ook geen respect.
Volgens sommige strijdkrachten zijn de Britten en Amerikanen enkel geschikt als trainingsmateriaal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 18:13   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die krijgen van de vreemde strijdkrachten dan ook geen respect.
Volgens sommige strijdkrachten zijn de Britten en Amerikanen enkel geschikt als trainingsmateriaal.
Zijt ge nu nog serieus ??

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 oktober 2014 om 18:15.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 18:15   #24
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Laat men bij de aanwerving van ambtenaren absolute prioriteit geven aan mensen die in het leger hebben gezeten.Men zal voldoende jonge mensen vinden die een jaar of 2 willen dienen,alvorens een job met werkzekerheid te krijgen.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 18:34   #25
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Dus als ik het goed begrijp moeten alleen degenen die werken langer werken?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 18:57   #26
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.256
Standaard

Zo, 83% is momenteel voor het optrekken van de pensioenleeftijd van militairen van 51(dispo aan 90% laatste wedde) of 56 jaar naar de leeftijd van 60 of 62 jaar. Nu nog dit voorstel overmaken aan onze politieke leiders die naarstig op zoek zijn naar extra inkomsten. Iemand met politieke connecties, gelieve dit over te maken.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2014, 20:07   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je haalt een paar zaken door elkaar.

Dit jaar waren er meer dan +/-300 kandidaten voor de officieren opleiding, slechts 3 behaald meer dan 50% op het examen.

Voor de onderofficieren waren er meer dan 5000 kandidaten. Om toch aan het benodigde aantal te geraken, moest de normen van de testen verlaagd worden.

Van de 10 die er beginnen aan de opleiding voor soldaat, blijven er na 6 maanden slechts 4 over, de rest geeft op.

Ga je nu van mensen boven de 50 eisen dat ze nog even fit en snel zijn als een gast van 20?

Ik zie het al voor mij. Een bende bejaarden die de strijd gaan aanbinden tegen de jonge gasten van IS.
3/300 voor een INGANGSEXAMEN ?
4/10 voor de soldaten ?
Die 6 die opgeven: daar zijn er waarschijnlijk 4 of 5 verwende mannekes bij.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 05:19   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
3/300 voor een INGANGSEXAMEN ?
4/10 voor de soldaten ?
Die 6 die opgeven: daar zijn er waarschijnlijk 4 of 5 verwende mannekes bij.
De strijdkrachten staan al enkele jaren open voor niet-Belgische EU-burgers.
Gezien er daarvan geen nieuwsberichten zijn(in de trant van mil.be "verduitst" of zo... ) mogen we aanmenen dat de basis-opleiding best wel pittig genoeg is om "toeristen" en "probeerders" te detecteren en naar de uitgang te verwijzen.
GOED dus.
En nog eens,het moet duidelijk gemaakt worden dat de strijdkrachten "no place for old men" zijn......enkel tijdelijke contracten voor de "lage" rangen en heel duidelijke "afscheidsprocedures" (met verworven voordelen,inderdaad)zoals in de VS strijdkrachten.

Laatst gewijzigd door kelt : 3 oktober 2014 om 05:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 05:50   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Zijt ge nu nog serieus ??
Dat moet je aan George W. Bush, die bij de opstart van de oorlogen in Afghanistan en Irak de woorden; " Mannen en vrouwen, jullie zijn zelfs beter dan de Belgen, " gebruikte om de Amerikaanse soldaten aan te moedigen en een hart onder de riem te steken.

Of aan het Franse Vreemdelingen Legioen dat bij zijn opdrachten steeds aan België vraagt om hen te ondersteunen.

Of aan de internationale verenigde ontmijningsdienst actief over heel de wereld, die steeds vragen om hun mensen door DOVO te laten opleiden en in gevaarlijke gebieden om bescherming van Belgische gevechtseenheden
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 08:32   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Laat men bij de aanwerving van ambtenaren absolute prioriteit geven aan mensen die in het leger hebben gezeten.Men zal voldoende jonge mensen vinden die een jaar of 2 willen dienen,alvorens een job met werkzekerheid te krijgen.
ja, "gezeten"...
De meeste militairen "liggen" ergens.
Er zijn er ook die "zitten".
Er blijven er dan over die werken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 09:01   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat moet je aan George W. Bush, die bij de opstart van de oorlogen in Afghanistan en Irak de woorden; " Mannen en vrouwen, jullie zijn zelfs beter dan de Belgen, " gebruikte om de Amerikaanse soldaten aan te moedigen en een hart onder de riem te steken.

Of aan het Franse Vreemdelingen Legioen dat bij zijn opdrachten steeds aan België vraagt om hen te ondersteunen.

Of aan de internationale verenigde ontmijningsdienst actief over heel de wereld, die steeds vragen om hun mensen door DOVO te laten opleiden en in gevaarlijke gebieden om bescherming van Belgische gevechtseenheden


Een vriend van me was met de para's in 1978 in Kolwezi ....Ik hoor het hem nog altijd vertellen hoe ze hebben opgekeken naar die Franse commando's....en ik dacht niet dat de Fransen de Belgen daar veel om hulp hebben gevraagd....ZE waren er zelfs voor de Belgen en hadden al al het gevaarlijk werk opgeknapt...

Is dat waar van Bush ....?? Dan zullen de Amerikanen wel eens goed hebben gelachenZou die misschien het verhaal van de (dappere)Galliërs ?? tentijde van de Romeinen bedoeld hebben ?? Ik betwijfel of Bush zou opkijken naar het Belgisch leger want zelfs Obama wist naar verluidt pas heel kort geleden het bestaan af van (Europees President)Herman Van Rompuy.....En als hij dat zou gezegd hebben denk ik dat het vooral ironisch was bedoeld..



De ontmijningsdienst DOVO zou idd zeer effectief kunnen zijn maar dat is dan ook geen gevechtseenheid.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 3 oktober 2014 om 09:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 09:26   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een vriend van me was met de para's in 1978 in Kolwezi ....Ik hoor het hem nog altijd vertellen hoe ze hebben opgekeken naar die Franse commando's....en ik dacht niet dat de Fransen de Belgen daar veel om hulp hebben gevraagd....ZE waren er zelfs voor de Belgen en hadden al al het gevaarlijk werk opgeknapt...

Is dat waar van Bush ....?? Dan zullen de Amerikanen wel eens goed hebben gelachenZou die misschien het verhaal van de (dappere)Galliërs ?? tentijde van de Romeinen bedoeld hebben ?? Ik betwijfel of Bush zou opkijken naar het Belgisch leger want zelfs Obama wist naar verluidt pas heel kort geleden het bestaan af van (Europees President)Herman Van Rompuy.....En als hij dat zou gezegd hebben denk ik dat het vooral ironisch was bedoeld..



De ontmijningsdienst DOVO zou idd zeer effectief kunnen zijn maar dat is dan ook geen gevechtseenheid.
Bij ons (in de EU) moeten we relativeren.
bij de Amerikanen (in de VS) moeten ze vééééééééél relativeren.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2014, 17:49   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Een vriend van me was met de para's in 1978 in Kolwezi ....Ik hoor het hem nog altijd vertellen hoe ze hebben opgekeken naar die Franse commando's....en ik dacht niet dat de Fransen de Belgen daar veel om hulp hebben gevraagd....ZE waren er zelfs voor de Belgen en hadden al al het gevaarlijk werk opgeknapt...
Enkele toenmalige collega's van mij hebben daar ook geweest in die periode.
Heb nog samen met hen uit de C130 gesprongen zonder parachute op het vliegveld van Kolwezi.
Naam van die operatie was Red Bean.

Ik weet het niet van horen zeggen.
Zat namelijk zelf in de eerste C130 die een doorvluchtlanding deed op de luchthaven van Kolwezi.
Het legioen heeft er niet meer gedaan dan de Belgische Para's, de rebellen zijn gewoon gaan lopen toen beide eenheden bijna tegelijk aankwamen om het tegen hen op te nemen.


Citaat:
Is dat waar van Bush ....?? Dan zullen de Amerikanen wel eens goed hebben gelachenZou die misschien het verhaal van de (dappere)Galliërs ?? tentijde van de Romeinen bedoeld hebben ?? Ik betwijfel of Bush zou opkijken naar het Belgisch leger want zelfs Obama wist naar verluidt pas heel kort geleden het bestaan af van (Europees President)Herman Van Rompuy.....En als hij dat zou gezegd hebben denk ik dat het vooral ironisch was bedoeld..
De Amerikaanse elite eenheden komen trainen in België en Nederland.
En de militairen uit deze beide strijdkrachten nemen regelmatig deel aan oefeningen en trainingen van de Amerikaanse krijgsmacht.

Citaat:

De ontmijningsdienst DOVO zou idd zeer effectief kunnen zijn maar dat is dan ook geen gevechtseenheid.
DOVO behoort tot de gevechtsgenietroepen en is de beste en meest ervaren ontmijningsdienst van de wereld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 07:21   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Vandaag kreeg de landcomponent van het Belgisch Leger een nieuwe bevelvoerder. Betrokkene deed zijn beklag dat tegen 2019 de helft van het personeel van de landcomponent met pensioen vertrekt en dit welliswaar op de leeftijd van 56 jaar. Men heeft blijkbaar moeilijkheden met het recruteren en houden van jonge militairen. Zou het daarom niet beter zijn om de pensioenleeftijd van de nog in dienst zijnde militairen op te trekken naar 60 of 62 jaar en dat in analogie met andere ministeries en de privé waar mensen ook langer moeten werken??? Trouwens , als de politiemannen hun gelijk niet gaan halen wat betreft de verhoging van hun pensioenleeftijd dan wil ik wel eens zien wat de rechters gaan beslissen als ze een procedure starten en op basis van gelijkheid vragen om alsnog op 56 jaar te mogen vertrekken gelijk de militairen. Aan zij die politieke connecties hebben roep ik op om deze denkpiste over te maken aan de politici.
Ik stel voor om de pensioenleeftijd voor ambtenaren op te trekken tot 75 jaar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 09:20   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Enkele toenmalige collega's van mij hebben daar ook geweest in die periode.
Heb nog samen met hen uit de C130 gesprongen zonder parachute op het vliegveld van Kolwezi.
Naam van die operatie was Red Bean.
De luchthaven was al in handen van het regeringsleger van Mobutu. Daarom werden de Belgische para's aan de grond gezet via zogenaamde "stormlandingen".

Citaat:
Ik weet het niet van horen zeggen.
Zat namelijk zelf in de eerste C130 die een doorvluchtlanding deed op de luchthaven van Kolwezi.
Het legioen heeft er niet meer gedaan dan de Belgische Para's, de rebellen zijn gewoon gaan lopen toen beide eenheden bijna tegelijk aankwamen om het tegen hen op te nemen.

Vreemd....

De opdracht van de Belgen bestond erin de vluchtelingen te repatriëren, die van de Fransen de orde te herstellen.

De commandant van de Belgische Para’s kreeg het bevel van de Franse vliegende CP om de stad niet in te trekken “om geen vergissingen te begaan”. Er werd geweigerd van dit Franse bevel op te volgen.

De opmars van de ParaCommando's werd opgehouden doordat de Fransen schoten op alles wat bewoog. Ook de para's werden onder vuur genomen. "Een vergissing van de Fransen".

Toen de Para’s verder de stad introkken was er van de rebellen geen spoor meer te bekennen. Ze hadden de stad al verlaten nog voor de Fransen er waren.

http://www.paracommando.com/history....raties.redbean
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 12:03   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De luchthaven was al in handen van het regeringsleger van Mobutu. Daarom werden de Belgische para's aan de grond gezet via zogenaamde "stormlandingen".




Vreemd....

De opdracht van de Belgen bestond erin de vluchtelingen te repatriëren, die van de Fransen de orde te herstellen.

De commandant van de Belgische Para’s kreeg het bevel van de Franse vliegende CP om de stad niet in te trekken “om geen vergissingen te begaan”. Er werd geweigerd van dit Franse bevel op te volgen.

De opmars van de ParaCommando's werd opgehouden doordat de Fransen schoten op alles wat bewoog. Ook de para's werden onder vuur genomen. "Een vergissing van de Fransen".

Toen de Para’s verder de stad introkken was er van de rebellen geen spoor meer te bekennen. Ze hadden de stad al verlaten nog voor de Fransen er waren.

http://www.paracommando.com/history....raties.redbean
Dat lijkt er inderdaad al iets beter op.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 12:18   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.949
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De luchthaven was al in handen van het regeringsleger van Mobutu. Daarom werden de Belgische para's aan de grond gezet via zogenaamde "stormlandingen".

Vreemd....

De opdracht van de Belgen bestond erin de vluchtelingen te repatriëren, die van de Fransen de orde te herstellen.

De commandant van de Belgische Para’s kreeg het bevel van de Franse vliegende CP om de stad niet in te trekken “om geen vergissingen te begaan”. Er werd geweigerd van dit Franse bevel op te volgen.

De opmars van de ParaCommando's werd opgehouden doordat de Fransen schoten op alles wat bewoog. Ook de para's werden onder vuur genomen. "Een vergissing van de Fransen".

Toen de Para’s verder de stad introkken was er van de rebellen geen spoor meer te bekennen. Ze hadden de stad al verlaten nog voor de Fransen er waren.

http://www.paracommando.com/history....raties.redbean
Interessant hier te leren wat een stormlandig is...
Jantje ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 16:21   #38
Gerre
Burger
 
Geregistreerd: 29 juli 2005
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Zo, 83% is momenteel voor het optrekken van de pensioenleeftijd van militairen van 51(dispo aan 90% laatste wedde) of 56 jaar naar de leeftijd van 60 of 62 jaar. Nu nog dit voorstel overmaken aan onze politieke leiders die naarstig op zoek zijn naar extra inkomsten. Iemand met politieke connecties, gelieve dit over te maken.
Welke meerwaarde heeft deze domme en nutteloze enquête dan? En hoeveel zou dat de schatkist opbrengen denk je?
Ten eerste is de leeftijd dat militairen in pensioen kunnen vertrekken ten vroegste 56 (dus 51 is een leugen) ten tweede is hun pensioen tussen de 70% en 75% van hun laatste wedde. Bij een korporaal-chef is dat rond de 1300 �* 1400 euro. Als je die tot hun 62 in dienst zou houden, wat zou je met die mensen dan doen? Een andere baan zoeken of gewoon 6 jaar in een kazerne op een stoel laten zitten (waar ze dus een kwart meer kosten dan dat ze gepensioneerd zijn).
Dit is gewoon simplistisch plat populisme waar men de gevolgen niet van weet. Zo'n nutteloze ondoordachte ingrepen zouden wel eens veel meer kunnen kosten dan dat ze geld opbrengen.
Maar goed... het klinkt populair... iedereen moet langer werken. Ppppffff.
Gerre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 16:32   #39
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gelijkheid? Er is hier helemaal geen sprake van "gelijkheid". Politie en leger zijn wel twee heel onderscheiden zaken, ook in arbeidsrecht.
Ze hebben in ieder geval dezelfde mentaliteit, halen wat er te krijgen is zonder te veel moeite te doen.
In België zijn het zeker geen voorbeelden voor de maatschappij en de werklust bij de jeugd.
Uitzonderingen niet te na gekomen is dit hun visie van dienen.
Zet ze na hun 50 ste op administratieve taken die zijn er meer dan genoeg bij de overheid.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 16:49   #40
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Dus als ik het goed begrijp moeten alleen degenen die werken langer werken?
Jij ziet het wel héél klaar, het is effectief zo.
Daarenboven met minder loon voor harder werken en zonder werkzekerheid.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be