Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2012, 13:57   #61
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
IK redeneer over PELLETS. De pellets worden aangeprezen tov de aardolie of aardgas. We moeten de prijs per kilowatth gaan uitdrukken
Niet van thema afwijken, hé. Het ging hier nog altijd over elektrische aangedreven vs transportbrandstofaangedreven voertuigen.

Hoe dat u het bekijkt, ongesubsidieerde zonne-energie kost nog altijd tussen de 200 a 300 euro per MWh. Als u hiermee een Nissan Leaf mee 'voltankt', dan kost u dat 4 a 6 euro per 100 km (verbruik van 20 kWh per 100 km voor de Leaf).

Stopt u de Leaf vol met elektriciteit uit een houtgestookte centrale, dan kost u dat ongesubsidieerd zo'n 100 euro per MWh (=2 euro/100 km). En kolen ? dat is minder dan 50 euro per MWh (<1 euro/100 km toegepast op de Nissan Leaf).

Nu, als ik heel die elektrische zwik buitensmijt. Ik koop me een diesel die 5 liter per 100 km verbruikt en die me daarenboven zo'n kleine 20000 euro minder kost dan de Leaf. Ik gooi die z'n tank vol met CTL-FT diesel (Fischer-Tropsch diesel uit steenkoolvergassing), die zowat 50 eurocent per liter kost (productiekost). Dan kost mij dat 2.5 euro per 100 km.

Dat laatste is duurder dan een groene stroom aangedreven elektrische auto, althans in verbruik, maar ik spaar veel meer uit in infrastructuur die ik niet hoef te wijzigen (goedkopere en bestaande verbrandingsmotoren, geen laadinfrastuctuur nodig,...). Met zonne-energie kan je, ongesubsidieerd, niet concurreren met fossiele, noch met biobrandstoffen (teveel mensen zien de economische realiteit van PV niet onder ogen, omdat ze verblind zijn door de GSC's die aan hen worden uitgekeerd - in wezen een kunstmatig systeem).

Pas op, ik ben geen aanhanger van steenkool. Maar men kan de realiteit niet uit het oog verliezen: zo wil men in de VS, CTL-ethanol op gelijke hoogte gelijkstellen met bio-ethanol. Ik zie ook liever BTL-oplossingen, maar die zijn allicht 2x zo duur als CTL (maar nog altijd goedkoper dan zon-aangedreven elektrische voertuigen).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 16:39   #62
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Niet van thema afwijken, hé. Het ging hier nog altijd over elektrische aangedreven vs transportbrandstofaangedreven voertuigen.

Hoe dat u het bekijkt, ongesubsidieerde zonne-energie kost nog altijd tussen de 200 a 300 euro per MWh. Als u hiermee een Nissan Leaf mee 'voltankt', dan kost u dat 4 a 6 euro per 100 km (verbruik van 20 kWh per 100 km voor de Leaf).

Stopt u de Leaf vol met elektriciteit uit een houtgestookte centrale, dan kost u dat ongesubsidieerd zo'n 100 euro per MWh (=2 euro/100 km). En kolen ? dat is minder dan 50 euro per MWh (<1 euro/100 km toegepast op de Nissan Leaf).

Nu, als ik heel die elektrische zwik buitensmijt. Ik koop me een diesel die 5 liter per 100 km verbruikt en die me daarenboven zo'n kleine 20000 euro minder kost dan de Leaf. Ik gooi die z'n tank vol met CTL-FT diesel (Fischer-Tropsch diesel uit steenkoolvergassing), die zowat 50 eurocent per liter kost (productiekost). Dan kost mij dat 2.5 euro per 100 km.

Dat laatste is duurder dan een groene stroom aangedreven elektrische auto, althans in verbruik, maar ik spaar veel meer uit in infrastructuur die ik niet hoef te wijzigen (goedkopere en bestaande verbrandingsmotoren, geen laadinfrastuctuur nodig,...). Met zonne-energie kan je, ongesubsidieerd, niet concurreren met fossiele, noch met biobrandstoffen (teveel mensen zien de economische realiteit van PV niet onder ogen, omdat ze verblind zijn door de GSC's die aan hen worden uitgekeerd - in wezen een kunstmatig systeem).

Pas op, ik ben geen aanhanger van steenkool. Maar men kan de realiteit niet uit het oog verliezen: zo wil men in de VS, CTL-ethanol op gelijke hoogte gelijkstellen met bio-ethanol. Ik zie ook liever BTL-oplossingen, maar die zijn allicht 2x zo duur als CTL (maar nog altijd goedkoper dan zon-aangedreven elektrische voertuigen).
In elk geval, mag ik toch eens herhalen dat ik voor eeen DIVERSIFICATIE ben, neem dan 20% steenkool, 20% aardgas, 20% diesel, 20% groenelektrisch en 20% nucleair
De realiteit ?

de realiteit is inderdaad dat die batterij gewoon nog te duur is, maar daar maal ik niet om, binnen 5 jaar kost die 10 keer minder
Dat zonnepanelen inderdaad nog vullen aan 4euro, maar eerlijk blijven ook die zullen halveren binnen de 5 jaar

De andere realiteit is dat arbeid onwezenlijk belast wordt, en dat je steenkolen door arbeid te doen moet ontginnen, voor die zonnepanelen moet ik geen lap meer doen, het netwerk bestaat, mijn dak bestaat, alles bestaat het is eenmarginale meerinvestering. IK vermoed dat je ook niet productiekostprijs van PV aan het vergelijken bent met uw productiekostprijs van steenkolen, dat zal dan ook nog een factor schelen.

En dan gaan we nog eens redeneren over arbeid die 70% belast wordt, of vanuit het netto inkomen geredeneerd 200% belast worden. Vanuit mijn equitaxerende geest, denk ik dan we kunnen best aardolie, elektriciteit en aardgas ook 200% belasten zodat de balans zich herstelt en de redeneringen zuiver gehouden worden.

Dus steenkolen kosten incl arbeidskosten en transportkosten en overslagkosten en arbeid om ze te verwerken en machinekosten en netwerkkosten en als we eerlijk zijn tov arbeidinclusief een pak taksen een goeie 5 euro voor 100km

Nu ik kom terug op mijn stelling:
vanuit de geschiedenis geredeneerd, was hout duurder dan steenkool, nu zijn pellets goedkoper dan aardolie ?
in een volgende faze was steenkool duurder dan aardolie... nu is steenkool weer goedkoper dan aardolie...
en telkens als we massaal zwanger zijn van één grondstof worden we lekkeer uitgezogen en geprofiteerd van ons dat het geen naam heeft...

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 januari 2012 om 16:49.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 14:53   #63
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De enige electrice auto die interessant is, is de Tesla.
Inderdaad. En die heeft dan ook een behoorlijke actieradius(400-600km) en zijn design is degelijk. Ik begrijp niet dat Tesla niet meer moeite doet om wat diversiteit te brengen in zijn aanbod.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 16:53   #64
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. En die heeft dan ook een behoorlijke actieradius(400-600km) en zijn design is degelijk. Ik begrijp niet dat Tesla niet meer moeite doet om wat diversiteit te brengen in zijn aanbod.
Prijs gedeeld door drie en het is opgelost !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:20   #65
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Prijs gedeeld door drie en het is opgelost !
Ja goed, maar men kan nauwelijks een Tesla kopen in Europa.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 17:52   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar men kan nauwelijks een Tesla kopen in Europa.
Nauwelijks bestaat niet als men zo´n auto wil.

Natuurlijk kan iedereen hem bestellen, de wachttijd zal wslk minstens 1,5 jaar zijn, wie weet al 2 jaar.
willekeurig gegoogled: leveringtermijn 2012 is als sinds november 2011 volledig uitverkocht.
Citaat:
http://www.oekonews.at/index.php?mdoc_id=1064588
Elektroauto Tesla Model S jetzt schon ein Erfolg
5.11.2011
Für 2012 ist das Elektroauto ausverkauft- Mehr als 6500 Bestellungen - Tesla ab 2013 profitabel?

Ein absoluter Erfolg dürfte das Model S von Tesla sein, in einem Interview mit Bloomberg News sagt CEO Elon Musk, das bereits mehr als 6500 Bestellungen für die emobile Limousine bei Tesla eingelangt sind, daher sei bereits das Jahr 2013 im Fokus. Elon Musk sieht daher hohe Chancen, dass Tesla daher bereits 2013 entsprechend profitabel sein dürfte.

Der Sedan S soll etwas unter 50.000 Dollar kosten und ist die erste Limousine, die von Anfang an als Elektroauto entwickelt wurde. Mit dem stärkeren Akkupack wird er eine Reichweite von rund 480 Kilometern haben. Angeboten soll er auch mit Akkus für eine Reichweite von 370 Kilometern oder 257 Kilometern werden. Das Auto bietet genügend Platz für eine Familie.
Ik heb ook eens 2 jaar moeten wachten op een auto, wat is het probleem ?
De auto is dan ook 2 jaar ´rijper´.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 januari 2012 om 17:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 23:03   #67
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja goed, maar men kan nauwelijks een Tesla kopen in Europa.
Gezien op de Tesla site ( http://www.teslamotors.com/models ) dat ze einde dit jaar een nieuw model willen uitbrengen?
Een sedan voor 5 met Jaguar XF achtige trekken. Wel met stevige prijzen tussen 50.000 en 85.000$.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2012, 00:12   #68
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Niet van thema afwijken, hé. Het ging hier nog altijd over elektrische aangedreven vs transportbrandstofaangedreven voertuigen.

Hoe dat u het bekijkt, ongesubsidieerde zonne-energie kost nog altijd tussen de 200 a 300 euro per MWh. Als u hiermee een Nissan Leaf mee 'voltankt', dan kost u dat 4 a 6 euro per 100 km (verbruik van 20 kWh per 100 km voor de Leaf).

Stopt u de Leaf vol met elektriciteit uit een houtgestookte centrale, dan kost u dat ongesubsidieerd zo'n 100 euro per MWh (=2 euro/100 km). En kolen ? dat is minder dan 50 euro per MWh (<1 euro/100 km toegepast op de Nissan Leaf).
(...)
Bij mij kostte 1 kWh mij vorig jaar gemiddeld 19 eurocent, alles bijeen. Dus 190€ / MWh.
Die Nissan kost dan met 20 kWh/100km een kleine 4 € per 100 km aan brandstof. Dat is ongeveer de helft van een vergelijkbare diesel met een gemiddeld verbruik van 5.5l/100km en bij een dieselprijs van 1.4€/l. (7.7€/100km)

Maar op die diesel betaal ik wel een berg accijnzen, en op die elektriciteit niet.
Vandaag is de reële commerciële prijs (product + BTW) van diesel zo een 0.80 - 0.85€ / liter, al de rest zijn accijnzen en belastingen op die accijnzen.

Met dat in het achterhoofd is het reële prijsverschil aan brandstof tussen de elektrische wagen en de dieselwagen behoorlijk gering.
Die gewone middenklasser met een gemiddeld verbruik van 5.5l/100km aan 0.84€/l kost dan 4.6 € per 100 km.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be