Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2016, 10:20   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard Ruim 3 miljoen euro meer aan boetes geïnd bij buitenlanders

BRON

Detail tekst:

Citaat:
Verkeer Vorig jaar is er voor 12,2 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd bij buitenlanders, ruim 3 miljoen euro meer dan in 2014, bevestigt het kabinet van justitieminister Koen Geens.
Mag ik dat in twijfel trekken die inning van boetes want daar merk je op de snelwegen niets van of dat zijn allemaal rijke mensen?

NL,D,PL,GB,RO,LT ... ze vliegen u voorbij tot met bestelwagens toe.

Verschillende keren dacht ik al: er is iets aan mijn wagentje maar dat bleek niet te zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 10:28   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Mag ik dat in twijfel trekken die inning van boetes want daar merk je op de snelwegen niets van of dat zijn allemaal rijke mensen?
Tja velen hebben ook hun (allerhande) middelen zich niet te laten pakken, niet iedereen is gewillig sponsor van de graaiende snelheidskassa.

Die paar miljoen zijn eigenlijk nootjes... of is dat niet de reden van deze draad?

En meestal lichte overtredingen, vb NL:
Citaat:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...7-miljoen-euro

27 juni 2014 15:55

Snelheidsboetes kosten automobilist 467 miljoen euro

In 2013 is het aantal boetes voor snelheidsovertredingen met 10 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws op basis van gegevens van het CJIB.

Er zijn 7,9 miljoen auto's in Nederland. Dat betekent dat er gemiddeld ongeveer één boete per auto is uitgedeeld in 2013. Het gemiddelde boetebedrag komt uit op 59 euro per auto.

ZIE OOK: Bekijk hoeveel automobilisten uit jouw gemeente op de bon gingen

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) stuurde 7,7 miljoen boetes aan automobilisten die te hard reden. In 2012 waren dat nog ongeveer 7 miljoen boetes. Het totaalbedrag van alle boetes in 2013 is 467 miljoen euro. Gemiddeld betaalden de automobilisten een boete van 60 euro.
[...]

Driekwart van de boetes werd gegeven aan autobestuurders die 10 kilometer of minder per uur boven de snelheidslimiet reden. De meeste boetes (1,4 miljoen) gingen naar automobilisten die 4 kilometer per uur te hard gingen.

Gemiddeld reden de beboete bestuurders 8,5 kilometer harder dan is toegestaan, bovenop eventuele correcties van de meetapparatuur.
Iedereen een wagen die semi-automatisch rijdt op de snelweg en de kassa wordt echt verwaarloosbaar. De staat gaat natuurlijk de *ACC nooit verplichten... Tegenwoordig al *standaard in nieuwe kleine wagens of een ~ 270 € optie voor de basismodellen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juni 2016 om 10:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 14:13   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Die paar miljoen zijn eigenlijk nootjes... of is dat niet de reden van deze draad?
Het zijn inderdaad maar nootjes die naar alle waarschijnlijkheid nog ongezouten zijn ook.

Mij gaat het niet om mensen die 4km/u, ok ook fout maar het verschil is groot met figuren die tegen 160/170/200km/u komen 'doorgefloten' heftig met hun lichten knipperende zo van: Opzij!!! Opzij!!! Ik kom er aan!!! (het ging over de autostrade)

Calais/Veurne/Jabbeke verder door richting Gent Antwerpen Nederland ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2016, 14:25   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het zijn inderdaad maar nootjes die naar alle waarschijnlijkheid nog ongezouten zijn ook.

Mij gaat het niet om mensen die 4km/u, ok ook fout maar het verschil is groot met figuren die tegen 160/170/200km/u komen 'doorgefloten' heftig met hun lichten knipperende zo van: Opzij!!! Opzij!!! Ik kom er aan!!! (het ging over de autostrade)

Calais/Veurne/Jabbeke verder door richting Gent Antwerpen Nederland ...
Die zéér gehaaste bestuurders kom je overal tegen, en als je op Duitse autobahnen rijdt mogen ze dat meestal legaal.

Met lichten knipperen of lichtsignalen geven mag men volgens de voorwaarden van Art 33, ook als men een voertuig wil waarschuwen omdat men wil inhalen:

Citaat:
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/203-art33
Veel mensen weten dat blijkbaar niet...

Citaat:
(het ging over de autostrade)
Op de autostrade gebeuren wslk de meeste lichte snelheidsovertredingen.
En vooral de meeste overtredingen tegen het rechtsrijgebod.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juni 2016 om 14:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 09:03   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Met lichten knipperen of lichtsignalen geven mag men volgens de voorwaarden van Art 33, ook als men een voertuig wil waarschuwen omdat men wil inhalen:
Dus is het toegestaan iemand er op te attenderen dat hij/zij een snelheidsovertreding gaat maken of aan het maken is en dat u daar maar met akkoord moet gaan.

Lijkt mij best dat men dat Artikel 33 eens gaat schrappen en mochten camera's en ordediensten dat opmerken dat er zo een snelheidsidioot dat doet, er een zware boete aan vast hangt.

Mensen die willen racen moeten zich maar laten inschrijven in een race club en het op het één of ander circuit gaan proberen waar te maken. (twijfelachtige zaak of ze dat gaan kunnen want ze volgen nu de regels al niet)

Na drie keer zware snelheidsovertreding (drie maal is scheepsrecht hé) begaan te hebben mag u uw wagen voor een jaar aan de kant zetten en rijbewijs opnieuw halen + torenhoge boete en nog zowat toeters en bellen.

Citaat:
Op de autostrade gebeuren wslk de meeste lichte snelheidsovertredingen.
Lichte??? 160/170/180/200+ ... wreed licht. Waarschijnlijk het licht aan het einde van de tunnel.

Het gaspedaal van welke wagen dan ook tot tegen de vloer indrukken daar is echt niets moeilijk aan maar als het op remmen aankomt, situaties inschatten zijn er best véél die dat niet aankunnen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 juni 2016 om 09:06.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 11:25   #6
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dus is het toegestaan iemand er op te attenderen dat hij/zij een snelheidsovertreding gaat maken of aan het maken is en dat u daar maar met akkoord moet gaan.

Lijkt mij best dat men dat Artikel 33 eens gaat schrappen en mochten camera's en ordediensten dat opmerken dat er zo een snelheidsidioot dat doet, er een zware boete aan vast hangt.

Mensen die willen racen moeten zich maar laten inschrijven in een race club en het op het één of ander circuit gaan proberen waar te maken. (twijfelachtige zaak of ze dat gaan kunnen want ze volgen nu de regels al niet)

Na drie keer zware snelheidsovertreding (drie maal is scheepsrecht hé) begaan te hebben mag u uw wagen voor een jaar aan de kant zetten en rijbewijs opnieuw halen + torenhoge boete en nog zowat toeters en bellen.



Lichte??? 160/170/180/200+ ... wreed licht. Waarschijnlijk het licht aan het einde van de tunnel.

Het gaspedaal van welke wagen dan ook tot tegen de vloer indrukken daar is echt niets moeilijk aan maar als het op remmen aankomt, situaties inschatten zijn er best véél die dat niet aankunnen.
U bent een blinde snelheidshater, waarschijnlijk omdat u zelf compleet incapabel bent om met een wagen te rijden.

Iemand die 140 rijdt, is in uw ogen een gevaar, terwijl u natuurlijk rustig verder cruist met de gsm in één hand, van baanvak wisselend zonder de spiegels te checken en zonder de richting aan te geven.

Ik ben zelf een "hardrijder", en wanneer ik mijn lichten gebruik, is dit om aan te geven dat er een gevaarlijke situatie is, namelijk dat de auto voor mij de situatie niet correct heeft ingeschat of een gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft door bijvoorbeeld van baanvak te wisselen zonder te pinken.

Ik vind het uitermate ZIELIG dat zoveel mensen verkeersveiligheid gelijkstellen aan zich aan de snelheidslimiet houden.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 11:43   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dus is het toegestaan iemand er op te attenderen dat hij/zij een snelheidsovertreding gaat maken of aan het maken is en dat u daar maar met akkoord moet gaan.
Neen, dat staat niet in de wegcode, tenzij jij dat erin tovert.
Jij kunt ook dikwijls nooit weten of die bestuurder wel onderworpen is aan die wegcodeartikels**

Citaat:
Lijkt mij best dat men dat Artikel 33 eens gaat schrappen
Waarom? Dat artikel 33 -zoals het er staat- heeft zeker zijn bestaansredenen denk je niet?
(je moet wel eens wat verder denken als je neus lang is)

Citaat:
en mochten camera's en ordediensten dat opmerken dat er zo een snelheidsidioot dat doet, er een zware boete aan vast hangt.
Tja dat is nu eenmaal een snelheidsovertreding zoals de vele overtredingen die er bestaan, en dat gaat van licht naar zwaar, naargelang boetecatalogus.

Citaat:
Mensen die willen racen moeten zich maar laten inschrijven in een race club en het op het één of ander circuit gaan proberen waar te maken. (twijfelachtige zaak of ze dat gaan kunnen want ze volgen nu de regels al niet)
Sommige doen dat, de meeste niet. Veel bestuurders zijn ook niet akkoord met die arbitraire 120 kmh op de snelweg waar helemaal geen rekening gehouden wordt of die snelheid nu aangepast is aan de omstandigheden of niet, zoals artikel 10 duidelijk uitlegt. In ideale goede omstandigheden is het immers ook 120-max, nietwaar. Of je nu met een wrak+sleurhut rijdt of met een superveilige limousine of moto of supersportwagen het blijft eenheidsworst 120, regen sneeuw ijzer whatever veel of helmaal geen verkeer...

Citaat:
Na drie keer zware snelheidsovertreding (drie maal is scheepsrecht hé) begaan te hebben mag u uw wagen voor een jaar aan de kant zetten en rijbewijs opnieuw halen + torenhoge boete en nog zowat toeters en bellen.
En dat zal wel ongeveer zo zijn.

Citaat:
Lichte??? 160/170/180/200+ ... wreed licht. Waarschijnlijk het licht aan het einde van de tunnel.
160-170 is niet zelden een aangepaste snelheid op een redelijk rustige droge snelweg, kan dikwijls ongevaarlijker zijn dan 110 kmh in slechte omstandigheden, het verschil ken je toch ?

Citaat:
Het gaspedaal van welke wagen dan ook tot tegen de vloer indrukken daar is echt niets moeilijk aan maar als het op remmen aankomt, situaties inschatten zijn er best véél die dat niet aankunnen.
Ik weet niet hoor "maar welke wagen dan ook" redelijk veel wagens hoef je zelfs het gaspedaal nauwelijks aan te raken en ze rijden al 160 kmh. Wslk wil de overheid zoiets graag dan loopt de snelwegkassa sneller op.

Als je voldoende veiligheidsafstand houdt en iedereen rijdt vlotjes en houdt zich aan de voorrangsregels hoeft zelfs niemand te remmen, waarom ook?

Citaat:
... maar als het op remmen aankomt, situaties inschatten zijn er best véél die dat niet aankunnen.
En die kunnen dat plots wel als ze 120 kmh rijden? Raar, durven die nog rijden op de snelweg waar **prioritaire voertuigen niet aan de snelheidslimieten gebonden zijn?

Citaat:
**
59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/239-art59
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juni 2016 om 11:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 12:57   #8
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het zijn inderdaad maar nootjes die naar alle waarschijnlijkheid nog ongezouten zijn ook.

Mij gaat het niet om mensen die 4km/u, ok ook fout maar het verschil is groot met figuren die tegen 160/170/200km/u komen 'doorgefloten' heftig met hun lichten knipperende zo van: Opzij!!! Opzij!!! Ik kom er aan!!! (het ging over de autostrade)

Calais/Veurne/Jabbeke verder door richting Gent Antwerpen Nederland ...
Als het een gele nummerplaat met zwarte letters is dan is het als Belg uw MORELE VERPLICHTING om even tegen 110 km/uur op het linkse baanvak te gaan

Iedereen vindt het normaal dat als een vrachtwagen op het rechtse baanvak tegen 89 km/uur tuft een andere vrachtwagen die tegen 91 km/uur voorbij gaat. Kilometers duurt het voor die is voorbij geraakt. En dikwijls blijven ze dan nog een tijdlang op het middelste vak hangen. Wel ik heb iets nieuw gevonden : ik ga ook rechtse vrachtwagens tegen niet 91 maar wel 95 km/uur voorbij. Alle wagens achter mij die tegen 100 km/uur komen "aangevlamd" zullen links voorbij gaan. Maar die dan tegen 130 km/uur links rijden moeten in de remmen gaan. Toeters en bellen in alles soorten hoor je dan. Meer middenvingers dan je kan dromen. Terwijl ik NIETS fout doe! Want ik doe wat veel vrachtwagens doen. Ik steek een vrachtwagen op het rechtse baanvak voorbij en dit zelfs tegen een iets hogere snelheid dan wat andere vrachtwagens zouden doen.

LEUKE HOBBY DIE MEER MENSEN ZOUDEN MOETEN DOEN

Laatst gewijzigd door PORSCHE : 13 juni 2016 om 12:59.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 17:21   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
U bent een blinde snelheidshater, waarschijnlijk omdat u zelf compleet incapabel bent om met een wagen te rijden.

Iemand die 140 rijdt, is in uw ogen een gevaar, terwijl u natuurlijk rustig verder cruist met de gsm in één hand, van baanvak wisselend zonder de spiegels te checken en zonder de richting aan te geven.

Ik ben zelf een "hardrijder", en wanneer ik mijn lichten gebruik, is dit om aan te geven dat er een gevaarlijke situatie is, namelijk dat de auto voor mij de situatie niet correct heeft ingeschat of een gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft door bijvoorbeeld van baanvak te wisselen zonder te pinken.

Ik vind het uitermate ZIELIG dat zoveel mensen verkeersveiligheid gelijkstellen aan zich aan de snelheidslimiet houden.
Ik verlaag mij even tot uw niveau om er toch maar even op te reageren.

Als er een wet is die een beperking oplegt moet men die respecteren ander ga je gewoon in de fout.

Citaat:
terwijl u natuurlijk rustig verder cruist met de gsm in één hand, van baanvak wisselend zonder de spiegels te checken en zonder de richting aan te geven
Daar gaat u dan weer volledig in de fout daar ik nooit mijn gsm gebruik tijdens het rijden, ik niet in bezit ben van een dashcam, niet in het bezit ben van een GPS systeem en ik altijd aller spiegels check en altijd mijn richtingaanwijzers gebruik.

p.s. Ik herinner mij zelfs mijn rijexamen nog, dat de examinator op een bepaald ogenblik vroeg: Gebruikt u die echt allemaal uw spiegels? Ik: JA!

Als u verder wil zondigen tegen de wet dan is dat uw probleem.

Mocht u in het decor vliegen, ik kom nog geen hulp bieden dan, zelf gezocht. (al dat dat verplicht is)

Veel succ6 in uw verdere raceleven.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 18:31   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
BRON

Detail tekst:



Mag ik dat in twijfel trekken die inning van boetes want daar merk je op de snelwegen niets van of dat zijn allemaal rijke mensen?

NL,D,PL,GB,RO,LT ... ze vliegen u voorbij tot met bestelwagens toe.

Verschillende keren dacht ik al: er is iets aan mijn wagentje maar dat bleek niet te zijn.
Dat is peanuts in vergelijking hoe vooral Nederlanders hier komen vlammen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be