Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2017, 13:10   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard Slechter weer geeft extra fileleed...

Blijkbaar al veel jaren het "noodzakelijk" kwaad... toch vooral in Vlaanderen.
De file spreidt zich zelfs uit tot in de daluren in bepaalde streken of aan de typische flessehalzen (waar amper iets gedaan wordt)

(Soit ik zit er niet meer in...)

Citaat:
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171121_0..._BT=5981510368

ALTERNATIEVEN ALS WE LANGER DAN 90 MINUTEN ONDERWEG ZIJN”
Recordfile van 445 km op Belgische wegen

Vandaag om 11:59

Met 445 kilometer file om 8 uur vanochtend was het tot dusver de drukste ochtendspits van het jaar. Door het slechte weer vonden overal in het land ongevallen plaats, onder meer op de E314 in Houthalen-Helchteren. “Slecht weer in november: altijd prijs”, klinkt het bij verkeersdeskundigen. Maar ook de daluren slibben steeds meer dicht.

Staan we weldra met z’n allen stil?

In Houthalen-Helchteren, in de richting van Lummen, waren een vrachtwagen, twee bestelwagens en een auto betrokken bij een kleine kettingbotsing. Een bestuurder raakte lichtgewond. Een rijstrook was versperd, waardoor de wachttijd tussen Genk-centrum en Houthalen-Helchteren rond acht uur opliep tot een uur.

“Wat we vanochtend gezien hebben is een typisch beeld voor oktober en november”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. “Die maanden zijn traditioneel filekampioenen met echte kleppers van spitsen. Er is die maanden sowieso veel volk op de weg. Het is nat, de zichtbaarheid is slecht waardoor er veel aanrijdingen plaatsvinden. Als dat op strategische punten gebeurt, is de hinder groot.”

Maar ook wanneer een aanrijding niet op de Antwerpse of Brusselse Ring gebeurt, kan de wachttijd lang oplopen, zoals vanmorgen op de E314. “Het wegennetwerk raakt steeds meer verzadigd, ook in Limburg neemt de drukte op de snelwegen toe. Dan moet er niet veel gebeuren of alles staat stil.”

De totale lengte van de files neemt de jongste tijd niet meer spectaculair toe. “Als er sneeuw valt, kan het wel eens oplopen tot 800 of 900 kilometer, maar bij regenspitsen blijft het meestal beperkt tot 400 �* 500 kilometer”, zegt Hajo Beeckman van de verkeersredactie van de VRT. “De jongste tijd houdt de absolute piek zelfs iets minder lang aan. Maar we zien wel dat de filelengte stijgt in de daluren rond de spits. Op absolute piekmomenten kan er gewoon geen verkeer meer bij en dus zoeken mensen alternatieven: ze vertrekken iets vroeger of iets later. Maar dat wil zeggen dat de kans groot is dat bij ongewijzigd beleid de daluren verder zullen dichtslibben.”

We staan steeds vaker stil, maar toch blijven we kiezen voor de auto. Davy Janssens, professor mobiliteitswetenschappen (UHasselt): “Veel factoren hebben een invloed op het verplaatsingsgedrag van mensen. Je moet op tijd op je werk geraken maar misschien ook nog de kinderen afzetten op school. Zijn er alternatieven voor de auto? Dat speelt allemaal een rol. Op basis van al die factoren maken mensen voor hen de optimale keuze. Al zijn er ook veel automobilisten die de afweging niet meer maken en voor de auto kiezen uit gewoonte.”

Zullen we op termijn op elk uur van de dag stilstaan op de Belgische snelwegen? “Uit onderzoek blijkt dat 60 �* 90 minuten de maximale tijd is die mensen willen besteden aan hun verplaatsing. Als die tijd overschreden wordt, gaan ze vaak wel herevalueren of het niet beter is om bijvoorbeeld van vervoersmodus of van werk te veranderen. Anderzijds staat er ook niet elke dag 400 kilometer file en beginnen de voordelen van het gebruik van de auto toch weer snel de bovenhand te nemen.”



Een pasklare oplossing is er niet. “Rekeningrijden bestaat al voor vrachtwagens, maar ik denk dat we dergelijke prijsmaatregel ook moeten invoeren voor personenwagens. Niet enkel bestraffend maar ook belonend”, zegt Janssens. “De regering denkt daaraan en doet voorbereidend studiewerk, maar heeft de beslissing overgeheveld naar de volgende legislatuur. Andere maatregelen zoals flexibel werken, beter openbaar vervoer en het stimuleren van carpoolen kunnen wellicht ook een deel zijn van de oplossing.”
Dat gemelk horen we al vele jaren...
En dan moeten de sneeuwvlokjes nog komen... dan loopt de file alvast op tot >900 km...

Goed 10 jaar geleden hadden de Nederlanders de meeste filedruk rond hun steden, - maar zij hebben wel maatregelen genomen - en nu staan Antwerpen, Brussel , Gent? alvast bovenaan:



oude grafiek met daling filedruk rond NL-steden en Nederland tem 2015:



Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2017 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 13:30   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Tja, vanmorgen om 5.30, regen en een mist van opspattend water.
-ALWEER geen verlichting op de snelweg tussen Aalst een Brussel, behalve aan op en afritten.
-Vrachtwagens die het inhaalverbod aan hun laars lappen.
-Bestelwagens tegen (te)hoge snelheid op vak 3

Meer uitnodigingen voor ongevallen, en bijhorende files, heb je niet nodig.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 14:04   #3
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

+/- 50.000 km per jaar en sta zelden in de file.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 17:30   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
+/- 50.000 km per jaar en sta zelden in de file.
op uw home-trainer?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 18:48   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
op uw home-trainer?
Op wegen waar de beleidsmensen zich met wat anders bezighouden dan met volksnationalisme en andere luxe problemen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 21:42   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik rij (?) voornamelijk van oost naar west en terug in ons land. Over Brussel.

Dat vraagteken bij "rij" staat er omdat ik meer stilsta. Zelfs om half 6 staat de boel al toe vanaf Aarschot......

Skype for business wordt de laatste tijd steeds meer gebruikt, maar KMO bazen zijn niet zo technisch aangelegd, wat jammer is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 21:56   #7
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Tja, moet je daar eigenlijk medelijden mee hebben? Je kiest tenslotte zelf waar je gaat werken, waar je gaat wonen en hoe je de verplaatsing maakt. Als mensen dan tegen beter weten in als kippen zonder kop en met oogkleppen op steeds opnieuw de auto nemen en anderen vertonen net hetzelfde kuddegedrag, dan krijg je natuurlijk over files. Combineer dit met het egoïstische en feitelijk onrealistische autogedrag en wat je er kan verwachten, krijg je ook. Fileleed en ongevallen met als resultaat nog meer fileleed.

Zolang men hier blijft zweren bij het autofundamentalisme zal de situatie alleen maar verder escaleren. Mensen hebben ook totaal geen realiteitsbesef, duiden alles en iedereen aan als grote schuldige van de files, maar stellen nooit hun eigen autogebruik in vraag. Nochtans begint het daar wel allemaal mee.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 22:04   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Blijkbaar al veel jaren het "noodzakelijk" kwaad... toch vooral in Vlaanderen.
De file spreidt zich zelfs uit tot in de daluren in bepaalde streken of aan de typische flessehalzen (waar amper iets gedaan wordt)

(Soit ik zit er niet meer in...)


Dat gemelk horen we al vele jaren...
En dan moeten de sneeuwvlokjes nog komen... dan loopt de file alvast op tot >900 km...

Goed 10 jaar geleden hadden de Nederlanders de meeste filedruk rond hun steden, - maar zij hebben wel maatregelen genomen - en nu staan Antwerpen, Brussel , Gent? alvast bovenaan:



oude grafiek met daling filedruk rond NL-steden en Nederland tem 2015:


Dan zou er bij zonneschijn geen file mogen zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2017, 22:09   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tja, moet je daar eigenlijk medelijden mee hebben? Je kiest tenslotte zelf waar je gaat werken, waar je gaat wonen en hoe je de verplaatsing maakt. Als mensen dan tegen beter weten in als kippen zonder kop en met oogkleppen op steeds opnieuw de auto nemen en anderen vertonen net hetzelfde kuddegedrag, dan krijg je natuurlijk over files. Combineer dit met het egoïstische en feitelijk onrealistische autogedrag en wat je er kan verwachten, krijg je ook. Fileleed en ongevallen met als resultaat nog meer fileleed.

Zolang men hier blijft zweren bij het autofundamentalisme zal de situatie alleen maar verder escaleren. Mensen hebben ook totaal geen realiteitsbesef, duiden alles en iedereen aan als grote schuldige van de files, maar stellen nooit hun eigen autogebruik in vraag. Nochtans begint het daar wel allemaal mee.
Al bij stilgestaan dat veel mensen hun auto professioneel gebruiken ?

Ik werk vlak bij huis. Maar ik moet regelmatig voor mijn werk weg.

Mijn observatie tov 2008-2012: veel meer vrachtvervoer & veel meer camionetten. En veel meer mensen die rondrijden buiten de spits, waardoor er dan ook files zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 07:56   #10
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Tja, moet je daar eigenlijk medelijden mee hebben? Je kiest tenslotte zelf waar je gaat werken, waar je gaat wonen en hoe je de verplaatsing maakt. Als mensen dan tegen beter weten in als kippen zonder kop en met oogkleppen op steeds opnieuw de auto nemen en anderen vertonen net hetzelfde kuddegedrag, dan krijg je natuurlijk over files. Combineer dit met het egoïstische en feitelijk onrealistische autogedrag en wat je er kan verwachten, krijg je ook. Fileleed en ongevallen met als resultaat nog meer fileleed.

Zolang men hier blijft zweren bij het autofundamentalisme zal de situatie alleen maar verder escaleren. Mensen hebben ook totaal geen realiteitsbesef, duiden alles en iedereen aan als grote schuldige van de files, maar stellen nooit hun eigen autogebruik in vraag. Nochtans begint het daar wel allemaal mee.
Bon, ik zeg morgen mijn werk op en doe mijn wagens weg. Vervolgens ga ik me inschrijven als werkzoekende. Wat zouden ze daar bij de VDAB van denken als mijn enige transportmiddel het openbaar vervoer en te voet is?
En wat zou een werkgever daar van denken om me aan te werven?
Moet ik ook, telkens ik van werk moet veranderen, ook weer mijn woning verkopen en een andere nabij de nieuwe job kopen/huren? En als ik na mijn proefperiode niet mag blijven na drie maand alles weer herhalen?
Elk nieuwe job ook registratierechten op een woning betalen?

Een beetje simplistisch uw stellingen?

Laatst gewijzigd door Skobelev : 22 november 2017 om 08:00.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 08:05   #11
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik rij (?) voornamelijk van oost naar west en terug in ons land. Over Brussel.

Dat vraagteken bij "rij" staat er omdat ik meer stilsta. Zelfs om half 6 staat de boel al toe vanaf Aarschot......

Skype for business wordt de laatste tijd steeds meer gebruikt, maar KMO bazen zijn niet zo technisch aangelegd, wat jammer is.
Deze morgen om 6 uur, 31 km file in Vlaanderen, 13 Km file in NRW.

NRW is zeker zo groot als Belgie.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 10:07   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Deze morgen om 6 uur, 31 km file in Vlaanderen, 13 Km file in NRW.

NRW is zeker zo groot als Belgie.
Ja, maar ik moet niet in DE zijn he
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 10:43   #13
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, maar ik moet niet in DE zijn he
En ik deze morgen gelukkig niet in BE.

Maar het verschil is groot en de reden is dat men de knooppunten aanpakt in het buitenland, je merkt dat al als je pas de grens over bent in Geleen, wat ze daar hebben gedaan, dan in Aachen waar ze een totaal nieuw knooppunt aan het zetten zijn, en dan verder richting Keulen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 10:50   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja, maar ik moet niet in DE zijn he
Groenland is meer dan 70 keer België en er staat op dit ogenblik geen enkele file....
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 20:07   #15
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En ik deze morgen gelukkig niet in BE.

Maar het verschil is groot en de reden is dat men de knooppunten aanpakt in het buitenland, je merkt dat al als je pas de grens over bent in Geleen, wat ze daar hebben gedaan, dan in Aachen waar ze een totaal nieuw knooppunt aan het zetten zijn, en dan verder richting Keulen.
En hier gebeurt niets...
Incompentente politici
Zagende bevolking
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2017, 20:10   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Deze morgen om 6 uur, 31 km file in Vlaanderen, 13 Km file in NRW.

NRW is zeker zo groot als Belgie.
Een vergelijking die totaal niet opgaat.
Niet alleen de grootte telt!!!!!!!!!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be