Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2008, 12:16   #221
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ok, geeft al een fijn beeld van de libertarische droom-maatschappij
Denkelijk zijn het weer de volgelingen die alles letterlijk vertalen en de boodschap niet begrepen hebben. Komt nogal eens voor.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:16   #222
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
1) omdat je dan situaties van discriminatie niet kan voorkomen.
'Discriminatie' op zich dient ook niet bestreden te worden, die term is veel te ruim. De Storme omschrijft discriminatie als: "elke ongelijke behandeling, zonder voldoende motivatie". Je kan toch moeilijk zoiets proberen tegen te houden, laat staan verbieden?

Citaat:
2) zoals gesteld, de markt is niet ALLES bepalend. Ik heb het voorbeeld gegeven van een racistische bedrijfsleider. Geen respons van de libertariërs? of denken jullie nu echt dat "de markt" alles wel in goede banen zal leiden?
Een bedrijfsleider die op basis van iemands ras beslissingen neemt zal geen goede bedrijsleider zijn. Zo iemand zal afgestrafd worden door de betere prestaties van bedrijfsleiders die wel oordelen op basis van relevante eigenschappen. Zo iemand wordt afgestrafd door de markt.

Ik geef je wel gelijk dat zo'n situaties zich kunnen voordoen in een liberale/libertarische staat, maar ze worden ook afgestrafd in zo'n staat door de verhoogde concurrentie.

Citaat:
3) libertariërs willen ook álles privatiseren, tot in het belachelijke toe, bijvoorbeeld: de "openbare" (nu nog) weg. Wie gaat voorkomen dat er discriminatie is op basis van ras voor het gebruik van een pad, steeg, of weg? De (privé)rechter van het bedrijf dat eigenaar is van de weg ofzo ?
Zie supra. Het idee achter iets liberaliseren is net dat de dienst mag worden aangeboden door meerdere personen en niet door 1 persoon, wat leidt tot verhoogde concurrentie en een betere kwaliteit van het aanbod.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:17   #223
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Je doet nu alsof ik zoiets heb van: 'racisten zijn oke'. Wat niet is. Gelieve mijn mening correct weer te geven.
wederom, dat zeg ook niet. Ik "heb zoiets van" dat gij de weg wilt privatiseren en de toegang daartoe gerust wil laten afhangen van een paar ad random factoren zoals ras, sociale status, etc. zonder enige correctie van de staat (die gewoon helemaal afgeschaft moet worden volgens u).
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:18   #224
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Zie supra. Het idee achter iets liberaliseren is net dat de dienst mag worden aangeboden door meerdere personen en niet door 1 persoon, wat leidt tot verhoogde concurrentie en een betere kwaliteit van het aanbod.
allé, antwoord nu eens hier op:

Wie gaat voorkomen dat er discriminatie is op basis van ras voor het gebruik van een pad, steeg, of weg? De (privé)rechter van het bedrijf dat eigenaar is van de weg ofzo ?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:18   #225
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Gij - en met u de extreemste libertariërs - zijn dus van mening dat het mogelijk moet zijn voor de eigenaar van de weg, om bepaalde individuën te weigeren op basis van ras, sociale status (geld), etc.
Zeg gewoon ja. Gewoon, "ja".
Zoals momenteel de liefkenshoektunnel?

Als je niet genoeg geld hebt om een auto te huren of te kopen, geraak je trouwens geen enkele autosnelweg op.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 1 april 2008 om 12:20.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:26   #226
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
allé, antwoord nu eens hier op:

Wie gaat voorkomen dat er discriminatie is op basis van ras voor het gebruik van een pad, steeg, of weg? De (privé)rechter van het bedrijf dat eigenaar is van de weg ofzo ?
Ten eerste: Ik beschouw 'discriminatie' als een iets te ruime term om die zomaar te verbieden.

Ten tweede: Als het openbaar vervoer geprivatiseerd wordt, dan leidt dit tot een groter, ruimer aanbod van het openbaar vervoer. Ik zie niet in waarom die aanbieders ervan hun potentiële klanten de toegang gaan ontzeggen. Dan gooien ze hun eigen ruiten in.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 12:36   #227
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ten eerste: Ik beschouw 'discriminatie' als een iets te ruime term om die zomaar te verbieden.

Ten tweede: Als het openbaar vervoer geprivatiseerd wordt, dan leidt dit tot een groter, ruimer aanbod van het openbaar vervoer. Ik zie niet in waarom die aanbieders ervan hun potentiële klanten de toegang gaan ontzeggen. Dan gooien ze hun eigen ruiten in.
2nd
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:09   #228
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
zoals gesteld, de markt is niet ALLES bepalend. Ik heb het voorbeeld gegeven van een racistische bedrijfsleider. Geen respons van de libertariërs? of denken jullie nu echt dat "de markt" alles wel in goede banen zal leiden?
bijna alles toch...
Citaat:
libertariërs willen ook álles privatiseren, tot in het belachelijke toe, bijvoorbeeld: de "openbare" (nu nog) weg. Wie gaat voorkomen dat er discriminatie is op basis van ras voor het gebruik van een pad, steeg, of weg? De (privé)rechter van het bedrijf dat eigenaar is van de weg ofzo ?
ja inderdaad als de weg privé is mag die "openbare" weg...euhm...weg . Dat spreekt voor zich maar dat betekent ook dat jij op het einde van de maand bvb. 100€ meer krijgt he en dan kies je nog of je die in de weg steekt of liever niet...

Ras? Dat bestaat al niet

Trouwens je schijnt te vergeten dat het de klant is die koning is ALTIJD en OVERAL niet omgekeerd!!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:43   #229
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
bijna alles toch...
mja, het moeilijke () aan discussies met libertariërs is dat zij puur theoretisch denken, en niet bijna alles maar ook werkelijk álles willen privatiseren. Tot en met natuurbescherming, ruimtelijke ordening, het gerecht, politie, leger, en ja.. ook wegenbouw en -onderhoud.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 1 april 2008 om 13:43.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:45   #230
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom die aanbieders ervan hun potentiële klanten de toegang gaan ontzeggen. Dan gooien ze hun eigen ruiten in.
voor wegenbouw is er eenvoudigweg geen mogelijkheid tot volledige concurrentie. Wanneer een eigenaar een weg "heeft" kan die beslissen wat ermee te doen, daarmee basta. Er kan geen firma Y beslissen om er een weg naast te leggen ofzo.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:48   #231
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
mja, het moeilijke () aan discussies met libertariërs is dat zij puur theoretisch denken, en niet bijna alles maar ook werkelijk álles willen privatiseren. Tot en met natuurbescherming, ruimtelijke ordening, het gerecht, politie, leger, en ja.. ook wegenbouw en -onderhoud.
Wat is daar 'moeilijk' aan?

Overigens; het lijkt me erg onrealistisch dat 'wegen' zo privaat zijn, dat er maar 1 enkele aandeelhouder is. Ten tweede lijkt het me onrealistisch dat, als het al van 1 iemand is, dat die persoon zoveel geld gaat investeren om te zorgen dat er maar geen neger daar gebruik van maakt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:48   #232
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
voor wegenbouw is er eenvoudigweg geen mogelijkheid tot volledige concurrentie. Wanneer een eigenaar een weg "heeft" kan die beslissen wat ermee te doen, daarmee basta. Er kan geen firma Y beslissen om er een weg naast te leggen ofzo.
Je kan die niét gebruiken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:52   #233
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Overigens; het lijkt me erg onrealistisch dat 'wegen' zo privaat zijn, dat er maar 1 enkele aandeelhouder is. Ten tweede lijkt het me onrealistisch dat, als het al van 1 iemand is, dat die persoon zoveel geld gaat investeren om te zorgen dat er maar geen neger daar gebruik van maakt.
Ik schat op 14, wat denk jij ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:56   #234
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
mja, het moeilijke () aan discussies met libertariërs is dat zij puur theoretisch denken, en niet bijna alles maar ook werkelijk álles willen privatiseren. Tot en met natuurbescherming, ruimtelijke ordening, het gerecht, politie, leger, en ja.. ook wegenbouw en -onderhoud.
inderdaad

(maar laat niet weg dat het merendeel van wat je voorstelt ook kan worden geprivatiseerd )
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 13:58   #235
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is daar 'moeilijk' aan?

Overigens; het lijkt me erg onrealistisch dat 'wegen' zo privaat zijn, dat er maar 1 enkele aandeelhouder is. Ten tweede lijkt het me onrealistisch dat, als het al van 1 iemand is, dat die persoon zoveel geld gaat investeren om te zorgen dat er maar geen neger daar gebruik van maakt.
"lijkt", "lijkt"

Neen man, de implicaties van uw droomsysteempje zullen veel harder doorwegen dan gij denkt. Een weg kan wel degelijk eigendom zijn van een racistisch familiebedrijfje. Zeg gewoon dat dit kan. Ik redeneer gewoon libertarisch hé..

Bon, negers worden geweerd van die weg. Maar dat is nog maar het begin. Ik kan concurrerende bedrijven ook weren van die weg, ik kan smeergeld aannemen van firma Y om camions van firma X niet toe te laten. Daar gaat uw sprookje van vrije concurrentie, de ideale markt, etc.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:01   #236
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
"lijkt", "lijkt"

Neen man, de implicaties van uw droomsysteempje zullen veel harder doorwegen dan gij denkt. Een weg kan wel degelijk eigendom zijn van een racistisch familiebedrijfje. Zeg gewoon dat dit kan. Ik redeneer gewoon libertarisch hé..

Bon, negers worden geweerd van die weg. Maar dat is nog maar het begin. Ik kan concurrerende bedrijven ook weren van die weg, ik kan smeergeld aannemen van firma Y om camions van firma X niet toe te laten. Daar gaat uw sprookje van vrije concurrentie, de ideale markt, etc.
je vergist je... Een bedrijf zou nogal dom zijn om klanten te weren en er zal weldegelijk concurrentie zijn waardoor de prijzen gedrukt zullen worden. In zo een harde omgeving kan je het al helemaal niet maken dat je klanten weert.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:03   #237
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Maar laat niet weg dat het merendeel van wat je voorstelt ook kan worden geprivatiseerd
Leuk gezegd, wat men bij de libertariers blijkbaar nog niet doorheeft is dat men gewoon naar een mondiaal gestuurde economie gaat. Men kampt nog een beetje met de naweeën van het kapitalisme. Best grappig dat men dat blijkbaar zelf niet ziet. Of wel dan ? Anders gezegd, men projecteert de schuld op de overheid wat men zelf heeft gecreërd. De overheid doet vervolgens hetzelfde en een oeverloos debat zal alweer ons lot bepalen zonder ware progressie.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:05   #238
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Leuk gezegd, wat men bij de libertariers blijkbaar nog niet doorheeft is dat men gewoon naar een mondiaal gestuurde economie gaat. Men kampt nog een beetje met de naweeën van het kapitalisme. Best grappig dat men dat blijkbaar zelf niet ziet. Of wel dan ? Anders gezegd, men projecteert de schuld op de overheid wat men zelf heeft gecreërd. De overheid doet vervolgens hetzelfde en een oeverloos debat zal alweer ons lot bepalen zonder ware progressie.
zo denk ik er ook een beetje over... Het zwarte schaap is hier zo wat de overheid...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:12   #239
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
je vergist je... Een bedrijf zou nogal dom zijn om klanten te weren en er zal weldegelijk concurrentie zijn waardoor de prijzen gedrukt zullen worden. In zo een harde omgeving kan je het al helemaal niet maken dat je klanten weert.
Misschien zou het dom zijn, maar mensen doen nu eenmaal domme dingen. Libertariërs menen blijkbaar dat iedereen altijd spontaan rationeel zal handelen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 14:14   #240
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Misschien zou het dom zijn, maar mensen doen nu eenmaal domme dingen. Libertariërs menen blijkbaar dat iedereen altijd spontaan rationeel zal handelen.
Inderdaad mensen doen domme dingen volgens mij zien libertariërs dat inderdaad over het hoofd. Maar in dit voorbeeldje gaat die vlieger niet op me dunkt...

Wie zou er nu iemand weren "omdat het een neger is"? De concurrentie (ander vervoer, andere wegen,...) zorgt er vlug voor dat die failliet gaat hoor...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be