Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2015, 09:13   #1
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard 8 november 2015, 00:00 'WAAROVER MEN NIET SPREEKT': BEZONKEN GESPREK MET WIM VAN ROOY

http://www.doorbraak.be/nl/waarover-...t-wim-van-rooy.

Enkele uitreksels:

Citaat:
In uw boek spreekt u herhaaldelijk over het fenomeen van ‘politieke correctheid’ en de onverdraagzaamheid van de hedendaagse culturele elite. Met de hetze rond de geweigerde publicatie van uw boek bij uitgeverij Pelckmans en het daarop volgend ontslag van Karl Drabbe was u een bevoorrecht getuige van deze onverdraagzaamheid. Waren er signalen op voorhand dat het mis zou gaan?
Citaat:
U vergelijkt Harold Polis met Girolamo Savonarola (1452-1498). Hij was dominicaan en prediker, en stichtte van een kortstondige theocratische republiek in Firenze na het verdrijven van de Medici. Hij werd omwille van zijn puriteinse rechtlijnigheid tot de brandstapel veroordeeld. Machiavelli beschreef zijn politieke falen. Met wie zou u Drabbe dan vergelijken?
‘Dit is natuurlijk een extreme vergelijking, maar ik zou hem vergelijken met Erasmus, een Erasmus van goede wil. Hij heeft een optimisme dat hem siert, maar hij heeft niet begrepen dat hij geen schijn van kans maakte met meedogenloze figuren als Willems en Polis.’
Citaat:
Geen herkenbaar patroon van ‘Vlaamsch martelaarschap’?
‘Dat martelaarschap van Drabbe is een mythe. De Vlaming houdt zich gedeisd. Dat komt door onze geschiedenis; de Spaanse, Oostenrijkse “overheersing” enzoverder. Je kan het ook zien op tv-debatten tussen een vlijmscherpe debater en een verzoenende spreker. Voor de Vlaming wint de man met de glimlach altijd. Daarbij verschuilt een Vlaming zich graag achter zijn geschiedenis. Ik merk het vaak; bij het radicaliseren van een gesprek, een gesprek dat naar de radix gaat, naar de wortel van een probleem, loopt de Vlaming altijd een heel eind mee. Maar bij het zien van de wortel haakt hij af. Dit in tegenstelling tot een Waal of Nederlander.’
Citaat:
De islam en het Westen
In uw boek definieert u de islam niet als een religie, maar als een ideologie. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de islam als ideologie en de westerse waarden? Berusten de conflicten tussen beide op een verschil tussen seculier-religieus of zijn er verschillen in de ‘software’ van de islam en, bijvoorbeeld, het christendom?
‘Daarnet werd kort even twijfel aangehaald. Het bestaan van twijfel is volgens mij een van de belangrijkste inhoudelijke verschillen tussen christendom en jodendom enerzijds en de islam anderzijds. Het christendom steunt bijvoorbeeld op vier evangeliën – om van de apocriefe evangeliën nog te zwijgen – die verschillende, zelfs tegenstrijdige versies geven over het verhaal van Jezus. Dit roept bij de gelovige twijfel op. Ook in de joodse Torah wordt de twijfel gecultiveerd. Soms krijgen we de indruk dat de schrijvers van de Torah met God redetwisten, soms bijna op een atheïstische manier. Finkielkraut beschrijft dit joodse ‘worstelen met God’ treffend. Twijfel is de keerzijde van geloof, maar ook de voorwaarde voor verdraagzaamheid. In de islam is iedere notie van twijfel afwezig. De Koran is eeuwig, onveranderlijk, en ongeschapen, en kan daarom ook niet, althans niet volgens zowat alle “moslimgeleerden”, vertaald worden. In de groei van het christendom waren er vele ketterijen, die duiden op twijfel over de juiste leerinhoud van het geloof. In de islam zijn er weliswaar verschillende facties, maar deze zijn allemaal schismata; er is geen echt meningsverschil over de inhoud van de leer, enkel over wie de autoriteit heeft de leer uit te dragen. De vier of vijf rechtsscholen verschillen slechts op kleine gebieden. De core business van de islam is ook jihadistisch. In het Westen begint dit besef mondjesmaat binnen te dringen: dat de islam als systeem geen verlichting kan meemaken, omdat een verlichting voortvloeit uit intellectuele twijfel.’
Citaat:
‘Ik wil er me niet gemakkelijk van af maken; volgens mij ligt de oplossing in een mix van de drie. De N-VA laat nu zien dat ze op eieren lopen wat betreft de islam. Ze doen zich stoer voor maar gedragen zich braaf. Het Vlaams Belang zag het probleem al lang, maar werd gedemoniseerd. Telkens proberen zeggen dat er een probleem is, moet de ernst van de situatie doen doordringen in de politiek, want de straat, het veld, weet het al heel lang. Het café is tegenwoordig de plaats van de verlichting en de intellectuele, politiek correcte orde is de anti-verlichting.’
Het is een enorme lange tekst en het vraagt moed om je erdoor te slaan, maar er worden wel harde en juiste dingen gezegd en wat mij voor de toekomst van onze contreien vooral beangstigt is de politiek correcte orde en berichtgeving, de anti-verlichting zoals Wim Van Rooy het zegt.

Citaat:
Hoe ziet u uw persoonlijke toekomst in het geval dat Europa definitief zou islamiseren? Sterven als rebel in de straten, als dhimmi of onderworpene belastingen betalen of emigreren?
‘Ik kies absoluut voor de derde oplossing. Emigreren naar de Filipijnen of een land als Uruguay bijvoorbeeld, of naar Brazilië. Een dhimmistatuut zou ik nooit aanvaarden, maar gewapend verzet zou ik evenmin kiezen. Daar is mijn leven te dierbaar voor, ik wil nog graag boeken lezen, boeken schrijven, genieten van het leven en muziek beluisteren, bijvoorbeeld de Goldberg Variaties, of Beethovens Opus 30.’
En hier kan ik hem enkel gelijk geven, de dag dat het zo ver gekomen is als hij vreest dat het zal komen...
Weg, liefst zo ver mogelijk weg, als men er ten minste de kans toe heeft, ver weg van dit in zuivere dogmatisme verzand Europa, waar onze politiek correcte kultuur en berichtgeving ons nu genadeloos naar toe drijft...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 11 november 2015 om 09:16.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 10:13   #2
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
http://www.doorbraak.be/nl/waarover-...t-wim-van-rooy.

Enkele uitreksels:











Het is een enorme lange tekst en het vraagt moed om je erdoor te slaan, maar er worden wel harde en juiste dingen gezegd en wat mij voor de toekomst van onze contreien vooral beangstigt is de politiek correcte orde en berichtgeving, de anti-verlichting zoals Wim Van Rooy het zegt.



En hier kan ik hem enkel gelijk geven, de dag dat het zo ver gekomen is als hij vreest dat het zal komen...
Weg, liefst zo ver mogelijk weg, als men er ten minste de kans toe heeft, ver weg van dit in zuivere dogmatisme verzand Europa, waar onze politiek correcte kultuur en berichtgeving ons nu genadeloos naar toe drijft...
Ik zou vooral graag een discussie hebben over de politiek correcte meningen en het in de doofpot steken van al wat daar niet in past, ook als het om onderwerpen gaat die maatschappelijk hoogst belangrijk en dringend zijn...

En ten tweede over de vraag of er uberhaupt samengeleefd kan worden met een tollerante Islam of is de tollerante Islam op zich een onbestaand iets vooral als er een groeiende minderheid hier gaat neerstrijken, om niet te zeggen dat we op een bepaald ogenblik (zoals met de franstaligen in Vlaanderen) bloot gesteld gaan worden aan hun meerderheid...
En Vlaanderen weet maar al te goed wat franstalige meerderheden (Bruxelles) inhoudt.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 10:27   #3
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik zou vooral graag een discussie hebben over de politiek correcte meningen en het in de doofpot steken van al wat daar niet in past, ook als het om onderwerpen gaat die maatschappelijk hoogst belangrijk en dringend zijn...

En ten tweede over de vraag of er uberhaupt samengeleefd kan worden met een tollerante Islam of is de tollerante Islam op zich een onbestaand iets vooral als er een groeiende minderheid hier gaat neerstrijken, om niet te zeggen dat we op een bepaald ogenblik (zoals met de franstaligen in Vlaanderen) bloot gesteld gaan worden aan hun meerderheid...
En Vlaanderen weet maar al te goed wat franstalige meerderheden (Bruxelles) inhoudt.
Ik weet het, het kan erg saai zijn in Durbuy ...
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 10:33   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik zou vooral graag een discussie hebben over de politiek correcte meningen en het in de doofpot steken van al wat daar niet in past, ook als het om onderwerpen gaat die maatschappelijk hoogst belangrijk en dringend zijn...
Ongetwijfeld hebben de Vlaamse uitgevers nu al spijt van hun beslissing omVan Rooys boek niet uit te geven. De Nederlandse uitgeverij die het wel deed, moet nu al overgaan tot een tweede druk. De eerste druk was al na enkele dagen de deur uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:05   #5
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Ik weet het, het kan erg saai zijn in Durbuy ...
Ok. Het eerste antwoord compleet naast de kwestie, maar wel heel goed beamend aan onze linkiewinkie-kultuur voor wie het eerder aankomt op bladvulling, zich tonen en niets zeggen dan om een relevante mededeling...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:11   #6
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld hebben de Vlaamse uitgevers nu al spijt van hun beslissing omVan Rooys boek niet uit te geven. De Nederlandse uitgeverij die het wel deed, moet nu al overgaan tot een tweede druk. De eerste druk was al na enkele dagen de deur uit.
En dan maar komen zagen dat de markt (het kapitaal), het spel van vraag en aanbod, de straat, zogezegd zou bepalen wat er geschreven wordt...
Zouden we de subsidies voor hen niet volledig afschaffen zodat ze inderdaad opnieuw gaan luisteren naar wat de straat, het café te vertellen heeft want zoals Van Rooy het stelt : Het café is tegenwoordig de plaats van de verlichting en de intellectuele, politiek correcte orde is de anti-verlichting.’
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:12   #7
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En dan maar komen zagen dat de markt (het kapitaal), het spel van vraag en aanbod, de straat, zogezegd zou bepalen wat er geschreven wordt...
Zouden we de subsidies voor hen niet volledig afschaffen zodat ze inderdaad opnieuw gaan luisteren naar wat de straat, het café te vertellen heeft want zoals Van Rooy het stelt : Het café is tegenwoordig de plaats van de verlichting en de intellectuele, politiek correcte orde is de anti-verlichting.’
In cafés stinkt het naar het zatte plebs.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:15   #8
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
In cafés stinkt het naar het zatte plebs.
Maar dat zatte plebs doet veel minder kwaad dan onze salonlinkiewinkies die heel België om zeep helpen... En bovendien dat zatte plebs betaald mee, terwijl onze linkiewinkies enkel op de uitgaven rekening geparkeerd staan...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 11 november 2015 om 11:16.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:20   #9
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Als jij je al onderdrukt voelt door 'de Franse meerder- of minderheid', weet je niet wat je overkomt met islam. Nee, er is geen tolerante islam, er is geen tolerante koran, er is geen tolerante allah, er is geen tolerante profeet als voorbeeld voor moslims in islam.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2015, 11:27   #10
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Time out. 😕

Laatst gewijzigd door SDX : 11 november 2015 om 11:27.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be