Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2013, 17:13   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
@ Johan Bollen, beweer jij dat intelligentie helemaal niet voor een deel erfelijk is?
Ik ga akkoord met dat cijfer van 70 % omdat ik geen reden heb op dit moment iets anders aan te nemen dan deze vrije grote consensus. Je kan daar wel niet zo veel mee met zo'n percentage. Alles bijeen een vrij teleurstellende conclusie...een percentage.

Citaat:
Of wat probeer je nu precies te zeggen over het begrip "intelligentie"?
simpel gezegd. We meten hoe goed een pygmee aangepast is aan onze 'hoog technologische beschaving' en niet hoe goed hij aangepast is aan zijn eigen beschaving. De conclusie dat de pygmee minder intelligent is dan ons omdat hij laag scoort op onze tests, is daarom verkeerd.

We meten ook vooral schoolse vaardigheden bij IQ tests. De achteruitgang van het IQ is in grote mate een reflectie van de achteruitgang van het schoolsysteem. Om diezelfde reden (en niet omdat ze genetisch superieur zouden zijn) scoren Japan en Singapore goed zelfs op de westerse uitvinding...de IQ test.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 mei 2013 om 17:17.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 17:39   #62
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht


Europa kan moeilijk om met migratie. De VS zijn daar beter in. Het is een van de redenen waarom deze eeuw zeker geen Europese eeuw zal zijn. Migratie is van alle tijden. Men kan er een positieve kracht of een destructieve kracht van maken. Noch laissez faire nog xenofobie zijn hier de oplossing.
Vraag dat maar aan de oorspronkelijke bewoners, de indianen.

Over intelligentie gesproken; als mensen duizenden jaren lang in symbiose leven met hun natuuromgeving (fauna en flora) en daar van leven zonder deze kapot te maken, dan denk ik dat de graad van intelligentie moet geknoopt worden aan zaken die te maken hebben met leefcontext.

Een immigrant in Amerika die treinkaartjes verkocht (19de eeuw) aan andere immigranten om effe een kudde bizons vanuit het treinraampje neer te schieten ... en zo een genocide veroorzaakte, die toch al goed bezig was, kan ik niet intelligent noemen. Hij en zijn companen begingen een misdaad die de wet toestond en zelfs aanmoedigde.

Noord-Amerika is ne vuilbak en het zal altijd ne vuilbak blijven. Binnen dertig jaar spreekt iedereen daar Spaans. Of een mix van Spaans en Arabisch.
En de nazaten van de pelgrims (17de en 18de eeuw) vertonen er allures van de Boeren in Zuid-Afrika nu. Pathetisch.

Intelligentie heeft voor mij iets te maken met tijd, geduld en de natuur die de mens gelukkelijk niet heeft bedacht.

Het zijn dommeriken die alles kapot maken en fier op hun borst gaan kloppen, kweken alsof ze prooidieren zijn en dan oorlog voeren om het teveel aan 'offspring' kwijt te geraken.

Of een grote bek opzetten, tot je verder vraagt en dan tot de conclusie komt dat die luidsprekers niet eens een ruggengraat hebben waar je een klimplant tegen zou willen zetten. Om de plant te sparen.

Migratie nu is een dartspelletje geworden. Niet te vergelijken met de migraties duizenden jaren geleden.

Voor mij heeft de term 'intelligentie' een heel andere invulling gekregen.

Je onderwerpen aan een IQ test is op zich al een blijk van weinig intelligentie (ik heb het ook al gedaan hoor). Het geeft aan dat je iemand bent die niet intelligent genoeg is om de onderwerping van iets dat totaal ter discussie staat af te wijzen.

Je kan je ook afvragen of een individu dat in een sterke sociale gemeenschap woont, even intelligent 'mag' zijn of worden als een individu die er zich volledig van losgmaakt of solitair leeft. Volgens mij is er een link.

Als je in zo'n sociale ferm aan elkaar geplakte omgeving zit, kan je moeilijk je vingertje opsteken en zeggen 'Oh, maar ik zie het anders.' Een kleuter die dat kleutersgewijs aangeeft, wordt direct ontkleuterd en het zal zijn van in het gareel te lopen zoals iedereen.

Ik vrees dat ik de term 'intelligent' nooit zal kunnen doorgronden. 't Is eerder een term die thuishoort in begrensde entiteiten; Europa, Azië, werkvloer en thuis, overheid, politici, media. Verkeersregels. Een hele lijst invullingen van de term 'intelligent' . De ene mens reageert er zo op en de andere zo.

De term 'intelligentie' associeer ik met drijfzand. Ik ga er vanuit dat het menselijk brein een defectief element bevat, en daar ben ik voorlopig heel zoet mee.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 24 mei 2013 om 17:51.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 17:58   #63
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik spreek al lang niet meer in termen van 'rassen'. Je hebt de homo sapiens sapiens, en that's it.

Richard Dawkins in 'The Ancestor's Tale' : Ik citeer:

"Op dezelfde manier zou slechts één Neanderthaler die met bijvoorbeeld een sapiens-populatie kruiste, een redelijke kans hebben om een gemeenschappelijke voorouder te zijn van alle Europeanen die vandaag de dag leven. Zelfs wanneer Europeanen geen enkel Neanderthalergen bezitten, is dit mogelijk. Een opmerkelijke gedachte.
Dus ook al zijn weinig, of helemaal geen, van onze genen van Neanderthalers afkomstig, dan is het nog altijd mogelijk dat sommige mensen vele Neanderthalervoorouders hebben. Dit is het onderscheid tussen genstambomen en menselijke stambomen...
De woorden 'evolutionaire afstamming' refereren aan de voorouders van de genen, en niet aan genealogische voorouders....

De mitochondria van Neanderthalers verschillen aanzienlijk van die van alle levende mensen. ...'

Misschien dat de toekomst daar een meer genuanceerd licht op zal werpen, maar ik vind het zeer aannemelijk dat als twee genenstambomen elkaar kruisen (pak Neanderthalers en homo sapiens die een hele tijd naast elkaar hebben geleefd), de genen van de ene nadien verdwijnen.

(mijn reactie is nogal off topic) Sorry.
Laat een recent onderzoek nu net uitwijzen dat iedereen behalve Afrikanen ook nog eens afstamde van H. neanderthalensis. Het zat het in de x-chromosomen. Dus we zijn niet allemaal even veel H. sapiens.

Maar bon, wat heeft Dawkins' citaat over H. neanderthalensis met het niet-bestaan van rassen te maken?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 18:00   #64
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Vraag dat maar aan de oorspronkelijke bewoners, de indianen.

Over intelligentie gesproken; als mensen duizenden jaren lang in symbiose leven met hun natuuromgeving (fauna en flora) en daar van leven zonder deze kapot te maken, dan denk ik dat de graad van intelligentie moet geknoopt worden aan zaken die te maken hebben met leefcontext.

Een immigrant in Amerika die treinkaartjes verkocht (19de eeuw) aan andere immigranten om effe een kudde bizons vanuit het treinraampje neer te schieten ... en zo een genocide veroorzaakte, die toch al goed bezig was, kan ik niet intelligent noemen. Hij en zijn companen begingen een misdaad die de wet toestond en zelfs aanmoedigde.

Noord-Amerika is ne vuilbak en het zal altijd ne vuilbak blijven. Binnen dertig jaar spreekt iedereen daar Spaans. Of een mix van Spaans en Arabisch.
En de nazaten van de pelgrims (17de en 18de eeuw) vertonen er allures van de Boeren in Zuid-Afrika nu. Pathetisch.

Intelligentie heeft voor mij iets te maken met tijd, geduld en de natuur die de mens gelukkelijk niet heeft bedacht.

Het zijn dommeriken die alles kapot maken en fier op hun borst gaan kloppen, kweken alsof ze prooidieren zijn en dan oorlog voeren om het teveel aan 'offspring' kwijt te geraken.

Of een grote bek opzetten, tot je verder vraagt en dan tot de conclusie komt dat die luidsprekers niet eens een ruggengraat hebben waar je een klimplant tegen zou willen zetten. Om de plant te sparen.

Migratie nu is een dartspelletje geworden. Niet te vergelijken met de migraties duizenden jaren geleden.

Voor mij heeft de term 'intelligentie' een heel andere invulling gekregen.

Je onderwerpen aan een IQ test is op zich al een blijk van weinig intelligentie (ik heb het ook al gedaan hoor). Het geeft aan dat je iemand bent die niet intelligent genoeg is om de onderwerping van iets dat totaal ter discussie staat af te wijzen.

Je kan je ook afvragen of een individu dat in een sterke sociale gemeenschap woont, even intelligent 'mag' zijn of worden als een individu die er zich volledig van losgmaakt of solitair leeft. Volgens mij is er een link.

Als je in zo'n sociale ferm aan elkaar geplakte omgeving zit, kan je moeilijk je vingertje opsteken en zeggen 'Oh, maar ik zie het anders.' Een kleuter die dat kleutersgewijs aangeeft, wordt direct ontkleuterd en het zal zijn van in het gareel te lopen zoals iedereen.

Ik vrees dat ik de term 'intelligent' nooit zal kunnen doorgronden. 't Is eerder een term die thuishoort in begrensde entiteiten; Europa, Azië, werkvloer en thuis, overheid, politici, media. Verkeersregels. Een hele lijst invullingen van de term 'intelligent' . De ene mens reageert er zo op en de andere zo.

De term 'intelligentie' associeer ik met drijfzand. Ik ga er vanuit dat het menselijk brein een defectief element bevat, en daar ben ik voorlopig heel zoet mee.
Ik respecteer uw ruimere visie parsprototem. Te veel mensen in het westen volgen een soort van wetenschapsreligie die hen de kracht van andere volkeren doet onderschatten. Dit debat lijkt me daar een voorbeeld van.

Neem de Aymara. Die scoren ook niet zo goed op intelligentietests. Maar ik weet wel dat hun collectief denken in tijden van echte crisis hun grotere overlevingskansen biedt dan de meeste van die kerneenheden uit onze zogezegd 'hoog technologische beschaving'. Zelfmoorden kennen ze ook veel minder dan die 'hoogontwikkelden'.

Daarbij is die zogezegd superieure westerse beschaving gecompliceerd en juist daardoor zeer kwetsbaar. Is het wel zo snugger zo iets te creëren?
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 mei 2013 om 18:13.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 18:03   #65
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Ik zie ook niet graag het nogal dwaze discours dat de achteruitgang (indien die er werkelijk is) van het IQ te wijten zou zijn aan de invloed van 'minderwaardige' rassen. Een te voorspellen maar wetenschappelijk onverantwoorde conclusie van een deel van de bevolking die behoefte hebben aan een nieuw zwarte schaap.
Ik heb genoeg problemen met multicul, maar volgens mij is dat ook niet de oorzaak van een dalend IQ, of toch zeker niet de enige, daarvoor is er ook nog niet genoeg rassenmenging of migratie. Als er hier een achteruitgang van IQ is, moet die oorzaak elders gezocht worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Europa kan moeilijk om met migratie. De VS zijn daar beter in. Het is een van de redenen waarom deze eeuw zeker geen Europese eeuw zal zijn. Migratie is van alle tijden. Men kan er een positieve kracht of een destructieve kracht van maken. Noch laissez faire nog xenofobie zijn hier de oplossing.
Daar ben ik zo zeker nog niet van. De mestizo's die het Zuiden van de VS binnenstromen zijn zeer militant. 58% van de Mexicanen in de VS vindt dat het Zuiden van de VS Mexicaans grondgebied is. Zie het concept Aztlan, en allerlei nationalistische bewegingen van La Raza die zonder er een geheim van te maken via migratie (en voortplanting) het Zuiden van de VS willen inpalmen.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 mei 2013 om 18:04.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2013, 01:03   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tja terug naar de apen tijd?
Misschien nog zo onverstandig niet.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 mei 2013 om 01:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2017, 15:38   #67
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

https://m.metronieuws.nl/good-vibes/...-weggeefwinkel

inbreken in een gratis winkel ... : )))
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2017, 09:02   #68
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie ook niet graag het nogal dwaze discours dat de achteruitgang (indien die er werkelijk is) van het IQ te wijten zou zijn aan de invloed van 'minderwaardige' rassen. Een te voorspellen maar wetenschappelijk onverantwoorde conclusie van een deel van de bevolking die behoefte hebben aan een nieuw zwarte schaap.
Zonder daarom meteen het woord minderwaardig in de mond te willen nemen zou ik de impact van de immigratie door Afrikanen niet onderschatten: http://forum.fok.nl/topic/1315608?to...R+ALLE+COOKIES

Ik zou minder problemen hebben met een massaimmigratie van Japanners en Zuidkoreanen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.

Laatst gewijzigd door Libro : 4 juni 2017 om 09:05.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be