Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2016, 04:02   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard Geweld tegen bestuurders openbaar vervoer

Ik heb zelf al twee keer mee gemaakt dat een 'reiziger' doorflipte en een trambestuurder aanviel. Gelukkig zat die achter een veiligheidsdeur. Bij De Lijn heeft men er nu iets op gevonden. Als de bestuurder reageert op het geweld : smijt de bestuurder buiten. Bron.
Als Weyts zich moeit met de bekleding van de bankjes van de Lijn (hij wil gemakkelijker te bekladden en kapot te snijden lederen zetelovertrekken) dan heeft hij zeker ook een incompetente vinger in deze zaak.
Ik stel voor het personeel van het OV te bewapenen en losgeslagen reizigers neer te schieten. Het gaat veelal om 'reizigers' die zich gediscrimineerd voelen omdat de tram of bus niet stopt waar er geen halte is.
Ben Weyts moet vertrekken. Geef hem de portefeuille bosafbraak ofzo. Zelfs Schauvlieghe zal een beter minister van mobiliteit zijn.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 04:36   #2
Cheminot
Minister
 
Geregistreerd: 8 april 2014
Berichten: 3.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik heb zelf al twee keer mee gemaakt dat een 'reiziger' doorflipte en een trambestuurder aanviel. Gelukkig zat die achter een veiligheidsdeur. Bij De Lijn heeft men er nu iets op gevonden. Als de bestuurder reageert op het geweld : smijt de bestuurder buiten. Bron.
Als Weyts zich moeit met de bekleding van de bankjes van de Lijn (hij wil gemakkelijker te bekladden en kapot te snijden lederen zetelovertrekken) dan heeft hij zeker ook een incompetente vinger in deze zaak.
Ik stel voor het personeel van het OV te bewapenen en losgeslagen reizigers neer te schieten. Het gaat veelal om 'reizigers' die zich gediscrimineerd voelen omdat de tram of bus niet stopt waar er geen halte is.
Ben Weyts moet vertrekken. Geef hem de portefeuille bosafbraak ofzo. Zelfs Schauvlieghe zal een beter minister van mobiliteit zijn.
A complot theorie a day keeps de dokter away...
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 07:02   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

De rechten en plichten bij de werkenden en bij de klanten van het openbaar vervoer (of elk ander vervoer, of elke andere dienstverlening, of elke ander menselijk contact ...) moeten van beide kanten gerespecteerd worden.

Ik heb er geen probleem mee, dat als een chauffeur geslagen wordt door een passagier, die chauffeur zijn contactsleutel omdraait, zijn centrale oproept en desnoods uitstapt ... tot die geweldenaar het aftrapt of door opgeroepen politie of veiligheidspersoneel aangesproken wordt.
Idem dito bij bedreigingen.
Het is al iets problematischer bij beledigingen. Daarvoor moet heel de bus of tram niet de hinder van ondervinden.

Geen probleem dat De Lijn of NMBS tegen een geweldenaar zou (mogen) zeggen dat ze hem/haar voortaan niet meer willen als klant. Als ge geweld kunt gebruiken, kunt ge ook met je fiets rijden. Desnoods 40 km op twee uur; er zijn nog mensen twee uur onderweg naar hun werk; en twee uur terug.

Daarvoor staken, is altijd er over.

Omgekeerd: aan de chauffeurs/kaartjesknippers/... mag gevraagd worden om klantvriendelijk beleefd te zijn.

Ik pleit voor minstens vijf heel degelijke camera's in elke bus, tramonderdeel, wagon ... zodat vanaf het opstappen (en zelfs daarvoor op perron of in het wachthokje ...) je gefilmd wordt, teneinde bij problemen achteraf duidelijk te kunnen zien wie de geweldenaar is, en hoe gewelddadig hij/zij wel was.

Tot slot: de vakboungden zijn ook niet vrij te spreken. Zij handelen zeer waarschijnlijk (zonder dat de werknemers en zelfs zonder dat de lagere militanten het beseffen) volgens een communistische agenda, geleid en bepaald vanuit het PS-hoofdkwartier.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 07:59   #4
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De rechten en plichten bij de werkenden en bij de klanten van het openbaar vervoer (of elk ander vervoer, of elke andere dienstverlening, of elke ander menselijk contact ...) moeten van beide kanten gerespecteerd worden.

Ik heb er geen probleem mee, dat als een chauffeur geslagen wordt door een passagier, die chauffeur zijn contactsleutel omdraait, zijn centrale oproept en desnoods uitstapt ... tot die geweldenaar het aftrapt of door opgeroepen politie of veiligheidspersoneel aangesproken wordt.
Idem dito bij bedreigingen.
Het is al iets problematischer bij beledigingen. Daarvoor moet heel de bus of tram niet de hinder van ondervinden.

Geen probleem dat De Lijn of NMBS tegen een geweldenaar zou (mogen) zeggen dat ze hem/haar voortaan niet meer willen als klant. Als ge geweld kunt gebruiken, kunt ge ook met je fiets rijden. Desnoods 40 km op twee uur; er zijn nog mensen twee uur onderweg naar hun werk; en twee uur terug.

Daarvoor staken, is altijd er over.

Omgekeerd: aan de chauffeurs/kaartjesknippers/... mag gevraagd worden om klantvriendelijk beleefd te zijn.

Ik pleit voor minstens vijf heel degelijke camera's in elke bus, tramonderdeel, wagon ... zodat vanaf het opstappen (en zelfs daarvoor op perron of in het wachthokje ...) je gefilmd wordt, teneinde bij problemen achteraf duidelijk te kunnen zien wie de geweldenaar is, en hoe gewelddadig hij/zij wel was.

Tot slot: de vakboungden zijn ook niet vrij te spreken. Zij handelen zeer waarschijnlijk (zonder dat de werknemers en zelfs zonder dat de lagere militanten het beseffen) volgens een communistische agenda, geleid en bepaald vanuit het PS-hoofdkwartier.

.

Serieus?
Komaan Schoof, geloof je dat nu echt?
Dat een ACV-afgevaardigde in Lanaken na een incident met een chauffeur in zijn beste Frans naar het PS-hoofdkwartier (met een beveiligde rode telefoon) belt voor instructies?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:09   #5
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Dat zijn collega's in Lanaken bij de Lijn. Staken omdat 1 van hun collegachauffeurs is ontslaan omdat hij reageerde op verbale agressie van enkele jongeren.
Dat moest overal zo zijn.
Sterkte in hun staking en hoop dat de chauffeur die ontslagen is zijn job terug krijgt.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:11   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een terechte staking.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:11   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

te weinig informatie om er echt deftig over te kunnen oordelen. Hij kan idd moegetergd geweest zijn maar hij kan ook gewoon een geweldenaar zijn die niet thuishoort in een job waarbij je in contact komt met mensen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:12   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een terechte staking.
heb jij dan meer informatie?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:58   #9
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
heb jij dan meer informatie?
Een staking omdat een collega onterecht is ontslagen is altijd terecht.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 09:58   #10
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Een staking omdat een collega onterecht is ontslagen is altijd terecht.
dat vind ik ook. Maar eerst moet er dan vastgesteld worden dat het ontslag onterecht was.

Uit dat artikel haal ik dat niet. véél te weinig informatie.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:28   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat vind ik ook. Maar eerst moet er dan vastgesteld worden dat het ontslag onterecht was.

Uit dat artikel haal ik dat niet. véél te weinig informatie.
Maar als de collega's opkomen voor hun collega dan zullen die collega's wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.
En we weten allemaal hoe de jongeren agressief kunnen zijn tegenwoordig, zowel verbaal en fysiek.
Ik herinner mij een artikel dat een paar 'nieuwe' jongeren een buschauffeur zijn arm hadden gebroken alleen maar omdat de chauffeur zei dat en jongere zijn hemd moest aandoen omdat de jongeren in zijn onderlijfje de bus op wou.
Ik ga het eens opzoeken.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:36   #12
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de collega's opkomen voor hun collega dan zullen die collega's wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.
En we weten allemaal hoe de jongeren agressief kunnen zijn tegenwoordig, zowel verbaal en fysiek.
Ik herinner mij een artikel dat een paar 'nieuwe' jongeren een buschauffeur zijn arm hadden gebroken alleen maar omdat de chauffeur zei dat en jongere zijn hemd moest aandoen omdat de jongeren in zijn onderlijfje de bus op wou.
Ik ga het eens opzoeken.
Zijn er kledingsvoorschriften op een lijnbus??
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:37   #13
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zijn er kledingsvoorschriften op een lijnbus??
U kunt het misschien eens opzoeken?
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:44   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
te weinig informatie om er echt deftig over te kunnen oordelen. Hij kan idd moegetergd geweest zijn maar hij kan ook gewoon een geweldenaar zijn die niet thuishoort in een job waarbij je in contact komt met mensen.
Klopt.
Ik maak zelden gebruik van het openbaar vervoer maar maakte al meer onbeschofte bestuurders mee dan onbeschofte reizigers.
Maar als de bestuurder inderdaad aangevallen wordt mag hij zich voor mijn part gerust verdedigen.
Ik maak mij sterk dat er voldoende getuigen waren.
Dat men tot ontslag overgaat pleit toch niet in het voordeel van de bestuurder.
Een staking is op zijn minst overdreven.
Er zijn andere middelen om een onterecht ontslag aan te vechten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:46   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Een staking omdat een collega onterecht is ontslagen is altijd terecht.
Is nooit terecht omdat de stakers over te weinig informatie beschukken.
Een onterecht ontslag vecht men aan op de rechtbank.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:47   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
U kunt het misschien eens opzoeken?
Heb ik al gedaan.
Een onderlijfke op een lijnbus dragen is niet verboden.

Neemt niet weg dat agressie nooit kan, de man met het onderlijfke had beter een klacht ingediend tegen de chauffeur bij de centrale diensten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:49   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de collega's opkomen voor hun collega dan zullen die collega's wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.
En we weten allemaal hoe de jongeren agressief kunnen zijn tegenwoordig, zowel verbaal en fysiek.
Ik herinner mij een artikel dat een paar 'nieuwe' jongeren een buschauffeur zijn arm hadden gebroken alleen maar omdat de chauffeur zei dat en jongere zijn hemd moest aandoen omdat de jongeren in zijn onderlijfje de bus op wou.
Ik ga het eens opzoeken.
als De Lijn hem ontslaat, zullen ze toch ook weten hoe het allemaal in elkaar zit.

We weten allemaal hoe sommige mensen als ze zich verenigen, zeer simpel opgeruid kunnen worden en meedoen met de luidste roepers.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 10:53   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar als de collega's opkomen voor hun collega dan zullen die collega's wel weten hoe het allemaal in elkaar zit.
En we weten allemaal hoe de jongeren agressief kunnen zijn tegenwoordig, zowel verbaal en fysiek.
Ik herinner mij een artikel dat een paar 'nieuwe' jongeren een buschauffeur zijn arm hadden gebroken alleen maar omdat de chauffeur zei dat en jongere zijn hemd moest aandoen omdat de jongeren in zijn onderlijfje de bus op wou.
Ik ga het eens opzoeken.
En hoe kunnen die colega's dat dan wel weten?
We weten ook allemaal hoe sommige bestuurders zich gedragen.
Ik hoorde ook al de getuigen opmerken "dan verschieten ze dat ze wat petsen krijgen".
En dat waren heus geen jonderen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 12:46   #19
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En hoe kunnen die colega's dat dan wel weten?
We weten ook allemaal hoe sommige bestuurders zich gedragen.
Ik hoorde ook al de getuigen opmerken "dan verschieten ze dat ze wat petsen krijgen".
En dat waren heus geen jonderen.
Die collega's kunnen dat wel degelijk weten.
Denken jullie nu echt dat de collega's van de ontslagen chauffeur niet weten hoe hun collega is?
Maar ik vind het een hele goed mentaliteit onder collega's, opkomen voor elkaar.
Juist zoals ik opkom voor mijn collega's.
Daarom dat mijn collega's ook wilden dat ik hun afgevaardigde zou worden.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2016, 12:50   #20
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Die collega's kunnen dat wel degelijk weten.
Denken jullie nu echt dat de collega's van de ontslagen chauffeur niet weten hoe hun collega is?
Maar ik vind het een hele goed mentaliteit onder collega's, opkomen voor elkaar.
Juist zoals ik opkom voor mijn collega's.
Daarom dat mijn collega's ook wilden dat ik hun afgevaardigde zou worden.
dat soort onvoorwaardelijke "collegialiteit", doet mij eerder denken aan een soort blinde omerta.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be