Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2017, 08:13   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard Ben je sperma-DNA donor: verwelkom uw nakomelingen.

De beschikbaarheid van databanken (alhoewel beperkt) maakt het mogelijk voor kinderen van spermadonoren hun vader op te sporen:

http://www.humo.be/humo-archief/3785...t-volledig-ben

Citaat:
Vorige week werd de Stichting Donor Detectives NL/BE opgericht, een Belgisch-Nederlandse samenwerking van donorkinderen die op zoek zijn naar hun natuurlijke vader. Ze nemen het heft in eigen handen: de opkomst van grote, openbare DNA-databases maakt dat de wettelijk vastgelegde anonimiteit van hun donorvaders plots in veel minder stug beton is gegoten. 'Onze boodschap is duidelijk: we gaan je vinden.'
Ik weet het zo niet, dat is duidelijk niet de bedoeling geweest van die donoren. Ik zou het helemaal niet leuk vinden om plotseling een twintigtal kinderen te hebben.

Nog een reden om geen DNA databanken aan te leggen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 31 mei 2017 om 08:15.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 08:57   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Ik dacht wel dat het aantal nakomelingen van één donor, beperkt blijft tot zes zwangerschappen.
Zodat de kans dat je onbewust een huwelijk gaat krijgen tussen halfbroer en halfzus, zo statistisch klein blijft, dat het overeenkomt met de kans dat je zo je halfzus tegenkomt omdat je vader ooit eens buiten de pot gepist heeft.

Ikzelf ben nooit donor geweest.
En mocht ik het geweest zijn, dan toch ook liever gegarandeerd anoniem.
Het recht om je afstamming te kennen ?
Ja, als je moeder een donor zocht tijdens een vakantie of soortgelijke uitstap ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 09:50   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

afschaffen die komedie - de bol is al overbevolkt
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 13:37   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Allemaal 'onbevlekt ontvangen'. De heilige geest klopt overuren.
Neen, als je als donor de garantie kreeg dat het anoniem blijft, moet dat ook gerespecteerd worden.
Waar stond ergens weer geschreven dat één op zoveel (4 of 5, ik weet het niet meer) kinderen ongeweten een andere vader hebben dan degene die met hun moeder getrouwd is?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 15:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
afschaffen die komedie - de bol is al overbevolkt
Dat vind ik wel grof.
Ik vind het erg laks van de politiek dat ze niet meer actie ondernemen tegen de overbevolking van de ganse wereld. In tegenstelling tot de opwarming van de aarde. (het bedwingen of zelfs terugdringen van de overbevolking zou wel eens de allerbeste maatregel tegen de opwarming vd aarde kunnen zijn)

Maar dat mag nooit in tegenspraak komen met de kinderwens van een medemens, weze die dan liefst beperkt tot twee kinderen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 16:06   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht wel dat het aantal nakomelingen van één donor, beperkt blijft tot zes zwangerschappen.
Zodat de kans dat je onbewust een huwelijk gaat krijgen tussen halfbroer en halfzus, zo statistisch klein blijft, dat het overeenkomt met de kans dat je zo je halfzus tegenkomt omdat je vader ooit eens buiten de pot gepist heeft.

Ikzelf ben nooit donor geweest.
En mocht ik het geweest zijn, dan toch ook liever gegarandeerd anoniem.
Het recht om je afstamming te kennen ?
Ja, als je moeder een donor zocht tijdens een vakantie of soortgelijke uitstap ...

.
Zes zwangerschappen kan resulteren in 20 kinderen.
Meerlingen zijn goed mogelijk hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 16:08   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat vind ik wel grof.
Ik vind het erg laks van de politiek dat ze niet meer actie ondernemen tegen de overbevolking van de ganse wereld. In tegenstelling tot de opwarming van de aarde. (het bedwingen of zelfs terugdringen van de overbevolking zou wel eens de allerbeste maatregel tegen de opwarming vd aarde kunnen zijn)

Maar dat mag nooit in tegenspraak komen met de kinderwens van een medemens, weze die dan liefst beperkt tot twee kinderen.

.
E Vermeersch zei dit twintig jaar geleden al.
Maximum 1,5 kind / koppel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 16:12   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat vind ik wel grof.
Ik vind het erg laks van de politiek dat ze niet meer actie ondernemen tegen de overbevolking van de ganse wereld. In tegenstelling tot de opwarming van de aarde. (het bedwingen of zelfs terugdringen van de overbevolking zou wel eens de allerbeste maatregel tegen de opwarming vd aarde kunnen zijn)

Maar dat mag nooit in tegenspraak komen met de kinderwens van een medemens, weze die dan liefst beperkt tot twee kinderen.

.
Onnodig de natuur te forceren, we hebben er nu al veel te veel mee gespeeld.
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 21:20   #9
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Allemaal 'onbevlekt ontvangen'. De heilige geest klopt overuren.
Neen, als je als donor de garantie kreeg dat het anoniem blijft, moet dat ook gerespecteerd worden.
Waar stond ergens weer geschreven dat één op zoveel (4 of 5, ik weet het niet meer) kinderen ongeweten een andere vader hebben dan degene die met hun moeder getrouwd is?
Gelijkaardige cijfers doen al jaren de ronde. Wetenschappelijk onderzoek (volgens mijn info van een forumgenoot) bewijzen dat dit larie is.

Citaat:
Uit een vergelijking van studies uit verschillende landen blijkt dat elke generatie zo’n 1 �* 2 procent onechte kinderen telt. Die vaststelling van Leuvense genetici, biologen en sociologen druist in tegen het gangbare idee dat dat cijfer op 10 procent zou liggen.
bron: https://www.kuleuven.be/pers/persber...e-is-een-mythe

Verder ben ik van mening dat elk kind het recht heeft zijn biologische ouder te kennen.

Men kan zoveel zoveel garanderen van anonimiteit als men wil. Als één familielid ergens (y-)dna heeft laten testen en dat openbaar maakt, is het mogelijk jouw familie te vinden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2017, 21:51   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gelijkaardige cijfers doen al jaren de ronde. Wetenschappelijk onderzoek (volgens mijn info van een forumgenoot) bewijzen dat dit larie is.


bron: https://www.kuleuven.be/pers/persber...e-is-een-mythe

Verder ben ik van mening dat elk kind het recht heeft zijn biologische ouder te kennen.

Men kan zoveel zoveel garanderen van anonimiteit als men wil. Als één familielid ergens (y-)dna heeft laten testen en dat openbaar maakt, is het mogelijk jouw familie te vinden.
De donors die dit niet wisten zijn nu wel de pineut.

Je kan je de vraag beginnen stellen of dit wel de goeie methode is. Je hebt nu kinderen die niet tevreden zijn met hun 'aangenomen' ouders en die beter willen.

Een beetje pervers. Het is alsof die donors misdadigers zijn

'We zullen je vinden'

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 31 mei 2017 om 21:55.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 08:30   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De donors die dit niet wisten zijn nu wel de pineut.

Je kan je de vraag beginnen stellen of dit wel de goeie methode is. Je hebt nu kinderen die niet tevreden zijn met hun 'aangenomen' ouders en die beter willen.

Een beetje pervers. Het is alsof die donors misdadigers zijn

'We zullen je vinden'
Diegenen die anonimiteit beloofden konden toen niet weten welke technieken achteraf toch konden leiden tot het ontdekken van de familieband.
Het is hetzelfde systeem dat men nu gaat gebruiken om de moordenaar van Nicky Verstappen te vinden.

bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170523_02895353
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 08:41   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gelijkaardige cijfers doen al jaren de ronde. Wetenschappelijk onderzoek (volgens mijn info van een forumgenoot) bewijzen dat dit larie is.


bron: https://www.kuleuven.be/pers/persber...e-is-een-mythe

Verder ben ik van mening dat elk kind het recht heeft zijn biologische ouder te kennen.

Men kan zoveel zoveel garanderen van anonimiteit als men wil. Als één familielid ergens (y-)dna heeft laten testen en dat openbaar maakt, is het mogelijk jouw familie te vinden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De donors die dit niet wisten zijn nu wel de pineut.

Je kan je de vraag beginnen stellen of dit wel de goeie methode is. Je hebt nu kinderen die niet tevreden zijn met hun 'aangenomen' ouders en die beter willen.

Een beetje pervers. Het is alsof die donors misdadigers zijn

'We zullen je vinden'
ervaringsdeskundigen, dus de mensen die donorkinderen begeleiden in hun zoektocht, stellen dat die kinderen er in 99% vd gevallen niet op uit zijn een band te creëren met hun donorouder. zij willen slechts enkele gaten vullen, een kort gesprek, een paar oude familiefoto's bekijken, de medische voorgeschiedenis kennen, meer niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 09:06   #13
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Dat ze het regelen dat je als donorkind een aanvraag kan indienen bij een database die dan op zijn beurt aan de donor vraagt of ze hen in contact mogen brengen.

Als er een privé-firma een handeltje begint om dit zonder toestemming van de donor te doen: aanklagen voor schending privacy. Na voldoende boetes houden ze er dan wel mee op
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 09:15   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zes zwangerschappen kan resulteren in 20 kinderen.
Meerlingen zijn goed mogelijk hoor.
Ik weet niet of ze daarmee rekening houden,
maar alleszins is de techniek van ivf zo gevorderd dat er quasi geen drielingen meer zijn.
Ge moet hier dus niet zo komen overdrijven ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 09:26   #15
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
afschaffen die komedie - de bol is al overbevolkt
Het afschaffen van sperma-donoren in België gaat dat verhelpen?



Europeanen die klagen over overbevolking en van daaruit allerlei anti-natalistische BS in Europa steunen zoals het afschaffen van kindergeld en opdoeken van spermadonatie zijn echt debielen. Er is al decennia geen bevolkingsgroei meer onder Europeanen, sterker zelfs, geen stagnatie.
Ben je bezorgd over overbevolking, klaag dan over ontwikkelingshulp. Dat moet afgeschaft worden.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 1 juni 2017 om 09:29.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 09:31   #16
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat vind ik wel grof.
Ik vind het erg laks van de politiek dat ze niet meer actie ondernemen tegen de overbevolking van de ganse wereld. In tegenstelling tot de opwarming van de aarde. (het bedwingen of zelfs terugdringen van de overbevolking zou wel eens de allerbeste maatregel tegen de opwarming vd aarde kunnen zijn)

Maar dat mag nooit in tegenspraak komen met de kinderwens van een medemens, weze die dan liefst beperkt tot twee kinderen.

.
Wat een 'politiek correcte' onzin toch. Ik haat die term een beetje, maar er is in dit geval echt geen andere voor.
'De ganse wereld' is niet het probleem. Al zeker niet Europa. Het feit dat de politiek en hun adepten dat niet willen toegeven is het grote struikelblok.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 09:33   #17
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Verzekert/verzekerde men sperma-donoren anonimiteit?
Het mag geen verassing wezen dat de rechtszekerheid er weer eens aan zou zijn in België.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:02   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Verzekert/verzekerde men sperma-donoren anonimiteit?
Het mag geen verassing wezen dat de rechtszekerheid er weer eens aan zou zijn in België.
Men kan dit niet garanderen.

Miljoenen mensen hebben een dna-staal laten nemen voor stamboomonderzoek. Om verre verwanten te vinden is het noodzakelijk de resultaten van deze testen openbaar te maken. Hoe kan België juridisch verhinderen dat gij of ik die resultaten in Amerika of elders openbaar zet op een internetsite, in de hoop onze vooroudergeschiedenis te ontdekken (als de geschreven bronnen ontoereikend zijn)?

Als dan ergens een achter-achter-achter...-neefje, resultaat van een ver-familielid-donor, op zoek gaat, zal die al snel bij onze familie uitkomen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:09   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
...
Verder ben ik van mening dat elk kind het recht heeft zijn biologische ouder te kennen.
...
Ik ben van mening dat soms kinderen de plicht hebben om zich neer te leggen bij een keuze die hun mama destijds maakte, bijvoorbeeld,
een keuze om een donor volledig anoniem te kiezen tijdens een zonnige vakantie, mèt risico dat deze erfelijk overdraagbare ziektes had,
of een keuze om een op erfelijke ziektes geselecteerde donor te kiezen die aangaf dat hij wel degelijk anoniem wenste te blijven.

Of misschien dat de mama zeer goed weet wie haar minnaar destijds was, maar dit niet wenst mee te delen om welke reden dan ook.

Ik ben niet tegen een systeem van twee types van donoren: zij die anoniem wensen te blijven, en zij die desgevallend toch een contact met het toekomstig kind gedogen, indien dat kind daar later om zou verzoeken.
De mama kan dan de keuze maken.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 juni 2017 om 10:10.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2017, 10:33   #20
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gelijkaardige cijfers doen al jaren de ronde. Wetenschappelijk onderzoek (volgens mijn info van een forumgenoot) bewijzen dat dit larie is.
Ander wetenschappelijk onderzoek stelt dan weer dat het wel degelijk zo is.(neen ik heb geen link)
Dat heb je wel meer met ethisch gevoelige materie...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be