Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2016, 09:52   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Heel veel studentenjobs, maar ook jobs in de horeca, toerisme, enz...zijn nulurencontracten. Op oproepbasis. Zeer flexibel.

Echter niet voor iedereen geschikt. Als je een vast inkomen wenst, moet je daar weg van blijven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 10:05   #22
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Heel veel studentenjobs, maar ook jobs in de horeca, toerisme, enz...zijn nulurencontracten. Op oproepbasis. Zeer flexibel.

Echter niet voor iedereen geschikt. Als je een vast inkomen wenst, moet je daar weg van blijven.
Meer flexibiliteit.
Zijn de vakbonden vandaag niet aan het staken tegen meer flexibiliteit? Zij zien dat als een toegeving van de regering aan de werkgevers. Zij zien dat altijd als een nadeel voor de werknemer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 10:10   #23
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Meer flexibiliteit.
Zijn de vakbonden vandaag niet aan het staken tegen meer flexibiliteit? Zij zien dat als een toegeving van de regering aan de werkgevers. Zij zien dat altijd als een nadeel voor de werknemer.
Ik begrijp dat niet. Flexibiliteit is toch de max zeker? Alé, hoe kan je nu bijvoorbeeld tegen glijdende werkuren zijn?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 11:03   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Observatie van je omgeving. Maar als je al je tijd achter een computerscherm zit om te vragen of het mijn gevoel is, heb je geen tijd meer om te observeren.
Ik hoop dat uw omgeving groot genoeg is om een extrapolatie van uw observatie naar heel Vlaanderen te kunnen verantwoorden.

Trouwens, de mensen die in mijn omgeving deeltijds werken doen dat eigenlijk allemaal omdat ze liever geen voltijdse baan hebben (omwille van kinderen etc.).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 7 oktober 2016 om 11:04.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 11:47   #25
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik begrijp dat niet. Flexibiliteit is toch de max zeker? Alé, hoe kan je nu bijvoorbeeld tegen glijdende werkuren zijn?
Flexibiliteit voor de werknemer is niet hetzelfde als flexibiliteit voor de werkgever.

Voor de werknemer is het aangenaam als je glijdende uren hebt en verlof niet vastgepind wordt.
Voor de werkgever is het aangenaam als hij tegen zijn werknemers zou kunnen zeggen van bepaalde periodes minder uren te maken en sommige periodes langere dagen te maken of ook een dag in het weekend te komen.

Glijdende werkuren vind ik tof. Maar dat ik in sommige periodes verplicht wordt langer te blijven vind ik dan weer wat minder.

Nu voor mij persoonlijk veranderd er niets. Drukkere periodes werk ik wat meer en ik pak die tijd terug wanneer ik wil. Ik zou het echter minder aangenaam als ik verplicht zou worden om bepaalde uren op rustigere dagen terug te nemen. Die vrijheid verlies ik liever niet.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 11:47   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een meester-oplichter.
Een vrij duister figuur eigenlijk.
Nu vervallen tot een oude zielige man.
De ideale referentie voor sommigen hier op dit forum.
Robert De Hert?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 11:48   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een meester-oplichter.
Een vrij duister figuur eigenlijk.
Nu vervallen tot een oude zielige man.
De ideale referentie voor sommigen hier op dit forum.
Luc Van den Bossche ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:16   #28
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een meester-oplichter.
Een vrij duister figuur eigenlijk.
Nu vervallen tot een oude zielige man.
De ideale referentie voor sommigen hier op dit forum.
Willy Claes?
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:27   #29
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een meester-oplichter.
Een vrij duister figuur eigenlijk.
Nu vervallen tot een oude zielige man.
De ideale referentie voor sommigen hier op dit forum.
Paul van der Es, a.k.a. onze sympathieke bedrijven docter?

TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:28   #30
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Die vind je nergens terug, zonder enkele weken van je weinige, kostbare tijd die je hebt op deze aardkloot, daaraan te verprutsen.

Vraag je je ook wel eens af hoe een deeltijds werkende met 2 dagen per week zijn onkosten kan betalen?
Neen omdat ik veronderstel dat hij de andere 3 dagen kan stempelen? Is dit fout?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:32   #31
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De definitie van een job is een arbeidscontract. Ik ken er niet veel van 1 uur, maar ik veronderstel dat het een symbolisch voorbeeld was.

Laat mij u verzekeren dat iemand die (zelfs deeltijds) werkt voor de overheid VEEL goedkoper is dan iemand die dopt.
Kun je dit staven door een paar voorbeelden?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:33   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik lees daar nog iets interessant voor de discussie in deze draad. Daar staat iets over het aantal deeltijds werkenden:
Citaat:
45 procent van de vrouwen werkt deeltijds, ruim vier keer meer dan hun mannelijke collega’s.
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161006_02504998
O ja, dat is interessant zeg.
Hoe onverwacht.

Wat besluit jij daar uit ?
Want ik besluit er enkel uit dat dames slimmer zijn. Als ze graag voor de kinderen zorgen, dan doen ze dat ook. Als ze liever wat minder werken, in ruil dan ook voor wat minder centen, dan doen ze dat ook.

Vind jij misschien dat we de maatschappij moeten forceren naar een verhouding 50/50, ook op dit vlak ? Of mag er vrijheid/blijheid zijn ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:34   #33
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Meer flexibiliteit.
Zijn de vakbonden vandaag niet aan het staken tegen meer flexibiliteit? Zij zien dat als een toegeving van de regering aan de werkgevers. Zij zien dat altijd als een nadeel voor de werknemer.
Waarom toch. Zelfs een flexibele job is toch een job?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:38   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nul urencontracten zijn in Nederland nochtans goed ingeburgerd.

Ik weet niet of dat in Belgie mogelijk is.
Veel grootouders, ook Schoofken, werkt zo.
Voor de kleinkinderen.
Als er eentje ziek is, of een andere grote uitzondering, dan mogen ze me bellen.

En bij verder nadenken: de kinderen roepen me ook soms op. Helpen om het dak van het tuinhuis eens te vernieuwen; de keuken afbreken want de dochter moet (alweer) (heeeel) dringend die ouderwetse buitenkegelen om een nieuwe binnen te halen ...

Ik puur daar redelijk wat bruto nationaal geluk uit.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:51   #35
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ge moogt de hoeveelheden deeltijds werkenden hier ook eens posten, dat is altijd interessant, maar dat neemt niet weg dat dat ook werkenden zijn.
Ach kom als er 2 full time op pensioen gaan en vervangen worden door 3 half time zegt deze regering dat ze werk heeft gecreëerd.
Die statistieken zijn voor niets bruikbaar als men niet rekent in full time equivalenten.
In sommige sectoren zoals de grootwarenhuizen, de call centers of de horeca valt er haast geen full time meer te krijgen , alles deeltijds en die deeltijds moet dan ook nog eens super flexibel zijn ook , zodat een tweede half-time om het inkomen wat op niveau te brengen haast onmogelijk aan te nemen valt.
Mij kan het niet schelen, bij mij ligt de riem er af en ik ben daar geweldig gelukkig mee.
Maar extra werk creëeren : wat een grap.

Laatst gewijzigd door Pericles : 7 oktober 2016 om 13:10.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 12:58   #36
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Waarom toch. Zelfs een flexibele job is toch een job?
Idd

Ik vrees dat het weigeren van flexibele jobs in het nadeel is voor Belgische bedrijven. Want als ge een werknemer moet betalen als er geen of weinig werk is wordt uw product duurder tegenover de buitenlandse waar de werkgever daar geen rekening mee hoeft te houden.
De vakbonden zitten ook vast in het foute idee dat werkgevers uitsluitend profiteurs zijn die enkel denken aan het uitbuiten van werknemers. De realiteit is veel genuanceerder.
Zo ook zijn er werknemers die geen probleem hebben om flexibel hun job te doen. Daarom moet de overheid de wettelijke mogelijkheid creëren om aan die verzuchtingen te voldoen.
Voor een werknemer kan het al eens interessant zijn om overuren te maken, die later in de vorm van vakantiedagen naar wens kunnen opgenomen worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 13:09   #37
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd

Ik vrees dat het weigeren van flexibele jobs in het nadeel is voor Belgische bedrijven. Want als ge een werknemer moet betalen als er geen of weinig werk is wordt uw product duurder tegenover de buitenlandse waar de werkgever daar geen rekening mee hoeft te houden.
De vakbonden zitten ook vast in het foute idee dat werkgevers uitsluitend profiteurs zijn die enkel denken aan het uitbuiten van werknemers. De realiteit is veel genuanceerder.
Zo ook zijn er werknemers die geen probleem hebben om flexibel hun job te doen. Daarom moet de overheid de wettelijke mogelijkheid creëren om aan die verzuchtingen te voldoen.
Voor een werknemer kan het al eens interessant zijn om overuren te maken, die later in de vorm van vakantiedagen naar wens kunnen opgenomen worden.
Dat is ook waar, maar dan hebben we het over een fexibele full time met een leefbaar loon.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 13:09   #38
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
O ja, dat is interessant zeg.
Hoe onverwacht.

Wat besluit jij daar uit ?

Want ik besluit er enkel uit dat dames slimmer zijn. Als ze graag voor de kinderen zorgen, dan doen ze dat ook. Als ze liever wat minder werken, in ruil dan ook voor wat minder centen, dan doen ze dat ook.

Vind jij misschien dat we de maatschappij moeten forceren naar een verhouding 50/50, ook op dit vlak ? Of mag er vrijheid/blijheid zijn ?

.
Citaat:
45 procent van de vrouwen werkt deeltijds
Dat van de 100 vrouwen die werken er 45 zijn die parttime werken. Dat datzelfde werk voor de werkgever aan een lagere kostprijs zou kunnen gedaan worden als datzelfde werk door bv 78 vrouwen zou gedaan worden.
Dat zoals tegenwoordig in onze maatschappij gebruikelijk is, in de meeste gevallen die 45% nog een extra inkomen krijgen, betaald door de overheid, zijnde de belastingbetaler.
Ik heb niks tegen parttime-werk, in tegendeel zelfs. Mijn echtgenote heeft ook parttime gewerkt toen de kinderen klein waren. Dat was een eigen keuze. Maar wij droegen wel de gevolgen van die eigen keuze. D.w.z. het inkomen van haar was ook gehalveerd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 13:14   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
O ja, dat is interessant zeg.
Hoe onverwacht.

Wat besluit jij daar uit ?
Want ik besluit er enkel uit dat dames slimmer zijn. Als ze graag voor de kinderen zorgen, dan doen ze dat ook. Als ze liever wat minder werken, in ruil dan ook voor wat minder centen, dan doen ze dat ook.

Vind jij misschien dat we de maatschappij moeten forceren naar een verhouding 50/50, ook op dit vlak ? Of mag er vrijheid/blijheid zijn ?

.
Vrijheid/blijheid is belangrijker dan geld/prestige(?)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2016, 13:15   #40
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat is ook waar, maar dan hebben we het over een fexibele full time met een leefbaar loon.
Leefbaar loon is een flexibel begrip.
Full-tilme job is ook een flexibel begrip.

Ik heb hier al meerdere keren het voorbeeld aangehaald van een Frans vrouwvriendelijk bedrijf. Daar konden de werknemers afspraken maken welke productie voor welk aangepast loon e zouden doen. Natuurlijk met een evaluatie en aanpassing achteraf.
Jongeren maakten meer productie voor een hoger loon dan ouderen (wiens huis al afbetaald was). Moeders met kinderen hadden andere werkuren (vrij als de kinderen vrij waren) dan kinderloze vrouwen.
Werkgever en werknemer waren zeer tevreden over dat systeem.
Zonder een wetgeving die deze vrijheid van afspraak toelaat is dat onmogelijk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be