Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2008, 01:15   #21
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Ach, what's in a name. De woorden religie, spiritualiteit en godsdienst hebben allemaal verschillende en wisselende betekenissen. Mij lijkt het duidelijkst om te kijken naar de etymologische oorsprong, zoals het Latijnse re-ligare: stevig binden, dus verbondenheid. De zaken die ik opnoem die ik niet wil, horen bij een godsdienst, maar niet elke religie/spiritualiteit is een godsdienst.
Wat ik onder religie enzo versta, heeft te maken met een bepaalde transcendentie. Daar horen bepaalde symbolen, riten, teksten, et cetera bij. Zoals je het biocentrisch altruïsme nu voorstelt, lijkt het me vrij rationeel.

Aan de ene kant denk je volgens mij dat alleen rationaliteit niet volstaat om een brede overtuiging te bewerkstelligen. Daarom lijk je me er een spirituele component aan te willen toevoegen. Iets waardoor mensen zich als het ware door een kracht buiten zichzelf op dat biocentrisch altruïsme worden gericht. Maar als je dat wil, zal je die spirituele component anders moeten opzetten dan middels zuiver rationele argumentatie.

Het boeddhisme bvb, als non-theïstische religie in principe, heeft een aantal regels om tot verlichting te geraken. Het gaat dus niet om het geloof in een god of geesten, maar om tot verlichting te komen. Zoiets, een eco-verlichting zou je moeten bereiken door bepaalde principes toe te passen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 16:30   #22
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Wat ik onder religie enzo versta, heeft te maken met een bepaalde transcendentie. Daar horen bepaalde symbolen, riten, teksten, et cetera bij. Zoals je het biocentrisch altruïsme nu voorstelt, lijkt het me vrij rationeel.
Het heeft een rationele kant, maar het zal niet gaan zonder een gevoel van verbondenheid met alle leven. Religie is niet altijd iets met transcendentie, maar tja, dat zijn maar woorden.

Citaat:
Aan de ene kant denk je volgens mij dat alleen rationaliteit niet volstaat om een brede overtuiging te bewerkstelligen. Daarom lijk je me er een spirituele component aan te willen toevoegen. Iets waardoor mensen zich als het ware door een kracht buiten
Of binnen...
Citaat:
zichzelf op dat biocentrisch altruïsme worden gericht. Maar als je dat wil, zal je die spirituele component anders moeten opzetten dan middels zuiver rationele argumentatie
Het boeddhisme bvb, als non-theïstische religie in principe, heeft een aantal regels om tot verlichting te geraken. Het gaat dus niet om het geloof in een god of geesten, maar om tot verlichting te komen. Zoiets, een eco-verlichting zou je moeten bereiken door bepaalde principes toe te passen.
Dit is en goed punt. Vandaar dat ik ook een soort van medidatieoefeningen voorstel. Hier een stukje, meer te lezen op www.biocentrisme.net (zie tekst Samenvatting en bewerking van het boek "Universele Liefde, naar een ecologische, spirituele levenskunst"; Ethiek en levenskunst van de universele liefde en solidariteit )

Meditatieoefeningen

Het is mogelijk om het gevoel van universele liefde bewust te ontwikkelen door meditatieoefeningen. Hier geven we twee oefeningen voor ecologische en morele zelfrealisatie.

Ecologische zelfrealisatie. Richt uw aandacht op iemand die u zeer dierbaar is (een goede vriend, uw geliefde, uw kind,…). Stel u voor dat het leven of het welzijn van die persoon bedreigd wordt. U doet er alles aan om die dierbare persoon te beschermen of te helpen. Met veel energie en innerlijke kracht zal u zich inzetten. Richt uw aandacht op die innerlijke kracht die volgt uit een liefdevol medeleven voor uw dierbaren. Projecteer vervolgens die innerlijke kracht en die liefde op alle andere bedreigde leven, andere mensen, dieren en planten. Met dergelijk gevoel moet men strijden om kwetsbaar leven te helpen.

Morele zelfrealisatie. Richt uw aandacht op iemand die u zeer dierbaar is (een goede vriend, uw geliefde, uw kind,…). Stel u voor dat die persoon plots iets verschrikkelijks gaat doen. Probeer uw diepgaande liefde, respect en medeleven met die persoon te behouden, ook al doet die persoon bijzonder immorele dingen en ook al keur je diens gedrag ten stelligste af. Probeer u een liefhebbende moeder voor te stellen die toch nog zielsveel van haar zoon houdt, ook al doet hij de meest slechte dingen met haar dochter. Richt uw aandacht op dat gevoel van verbondenheid, op die lijdende liefde in dergelijke tragische situatie. Probeer u voor te stellen hoe u uw dierbare persoon zou benaderen in dergelijke omstandigheden. Projecteer nu dat gevoel van lijdende liefde op uw tegenstander die verschrikkelijke dingen doet met ander kwetsbaar leven. Probeer u voor te stellen dat die persoon vroeger uw allerbeste vriend was, en dat u toch nog die persoon graag ziet, ook al is de vriendschap niet meer wederzijds. Met dergelijk gevoel moet men strijden om de tegenpartij te stoppen en indien mogelijk tot inzicht te brengen.

Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 17:03   #23
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Het kindergeld vanaf het derde kind afschaffen, is dat geen mogelijkheid?
Daar pleit ik al jaren voor.
Kindergeld voor eerste kind optrekken, voor tweede kind verminderen, derde kind nougatbollen.

Een economisch probleem (vergrijzing) proberen op te lossen
met meer kinderen is in de huidige wereldcontext misdadig. Ik dacht dat kinderen sinds 100 jaar geen productiefactor meer waren. Verkeerd gedacht blijkbaar.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2008, 17:11   #24
diminike
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht

Een economisch probleem (vergrijzing) proberen op te lossen
met meer kinderen is in de huidige wereldcontext misdadig.
Ook helemaal mee eens, langer leven= langer werken.
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2008, 02:09   #25
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Meditatieoefeningen

Het is mogelijk om het gevoel van universele liefde bewust te ontwikkelen door meditatieoefeningen. Hier geven we twee oefeningen voor ecologische en morele zelfrealisatie.

Ecologische zelfrealisatie. Richt uw aandacht op iemand die u zeer dierbaar is (een goede vriend, uw geliefde, uw kind,…). Stel u voor dat het leven of het welzijn van die persoon bedreigd wordt. U doet er alles aan om die dierbare persoon te beschermen of te helpen. Met veel energie en innerlijke kracht zal u zich inzetten. Richt uw aandacht op die innerlijke kracht die volgt uit een liefdevol medeleven voor uw dierbaren. Projecteer vervolgens die innerlijke kracht en die liefde op alle andere bedreigde leven, andere mensen, dieren en planten. Met dergelijk gevoel moet men strijden om kwetsbaar leven te helpen.

Morele zelfrealisatie. Richt uw aandacht op iemand die u zeer dierbaar is (een goede vriend, uw geliefde, uw kind,…). Stel u voor dat die persoon plots iets verschrikkelijks gaat doen. Probeer uw diepgaande liefde, respect en medeleven met die persoon te behouden, ook al doet die persoon bijzonder immorele dingen en ook al keur je diens gedrag ten stelligste af. Probeer u een liefhebbende moeder voor te stellen die toch nog zielsveel van haar zoon houdt, ook al doet hij de meest slechte dingen met haar dochter. Richt uw aandacht op dat gevoel van verbondenheid, op die lijdende liefde in dergelijke tragische situatie. Probeer u voor te stellen hoe u uw dierbare persoon zou benaderen in dergelijke omstandigheden. Projecteer nu dat gevoel van lijdende liefde op uw tegenstander die verschrikkelijke dingen doet met ander kwetsbaar leven. Probeer u voor te stellen dat die persoon vroeger uw allerbeste vriend was, en dat u toch nog die persoon graag ziet, ook al is de vriendschap niet meer wederzijds. Met dergelijk gevoel moet men strijden om de tegenpartij te stoppen en indien mogelijk tot inzicht te brengen.

Goed bedacht.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2009, 21:16   #26
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Goed bedacht.
Ik kan iedereen aanraden deze meditaties eens te doen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be