Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Bekijk resultaten enquête: Zou jij als Romein (!)willen(!) leven? (ook al is het onmogelijk
Absoluut niet, wat een boeren! 8 21,05%
Ik vind mijn leven nu perfect, waarom naar de Romeinen? 1 2,63%
Ik weet het zo niet, ik ben niet echt geïntresseerd in de KO 0 0%
Voor één dag, en dan wel als een rijk burger 19 50,00%
Lijkt me wel tof, leve de Romeinen!!! 10 26,32%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2010, 16:16   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
maar ze hadden wel marmeren baden , nu kan alleen een parlementaiër zich dat veroorloven
Het doorsnee badhuis zag er maar simpel uit hoor. Er waren maar enkele tientallen van de luxebaden die je in gedachten hebt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 16:19   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat ze toch iets beter leefden (tijdens de PAX ROMANA) dan in de vroege middeleeuwen. Ze hadden ook betere technieken dan in de vroege middeleeuwen. Ik denk hier aan de wegenbouw, huizenbouw (stenen huizen), sanitair, watertoevoer, en dergelijke. Maar of het allemaal zo'n hoogstaande beschaving was als men ons wil doen geloven, daar heb ik toch mijn twijfels over. Voor de happy view, de enkele gelukkigen, waarschijnlijk wel.
Sanitair: een enkeling had een private badkamer.

Watertoevoer: een enkeling had stromend water.

Huizenbouw: insulae waren van veelal van hout, of op zijn minst op hogere verdiepingen.

Wegenbouw: dezelfde wegen bleven meestal tijdens de middeleeuwen beschikbaar.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 16:21   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
om te kunnen antwoorden op deze vraag: in welke romeinse klasse moeten we ons inleven? in de rijke elite, de ambachtslui, de slaven, de priesters, de senatoren? afhankelijk van de klasse is er veel mogelijk om te bepalen of 'de romeinen' beter leefden
Ik denk dat je zult moeten concluderen dat zelfs de rijkste sociale klasse het een pak slechter had dan wij.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 16:23   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Onder het keizerrijl hadden de legioenen meestal vaste basissen langs de grenzen zodat een familieleven voor de legioensoldaten mogelijk was. Het was voor een keizerlijk soldaat gemakkelijker om een familie te onderhopuden dan voor een soldaat uit de late Republiek.
Tijdens hun legerdienst mochten ze wel uiteraard niet trouwen...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2010, 14:35   #45
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

De Romeinse toiletten waren in ieder geval knus....Tegenwoordig babbelen we op de bank in de living,toendertijd babbelden we op het toilet.

En iedereen bracht zijn persoonlijke stok met natte veegspons mee.
Daar moet menige "practical joke" mee uitgehaald zijn

Laatst gewijzigd door kelt : 18 september 2010 om 14:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 01:28   #46
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Ik vermoed dat de Romeinse termen iets weg hadden van de Marokkaanse hamams. En ik als ik dat bekijk staan wij met onze persoonlijk badkamers al een heel pak verder. De Romeinen waren barbaren in vergelijking met ons. Een samenleving waar geweld alom tegenwoordig was met een militaristisch en autoritair regime. Neen, ik wil nooit als een romein leven. Ik zou ze wel graag willen zien leven uit puur wetenschappelijke/sociologische interesse.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 08:24   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Er waren een aantal Romeinen die best een aardig leventje hadden, die uren per week in een badhuis konden spenderen en woonden in wat je zelfs tegenwoordig nog een villa zou kunnen noemen. Maar dit ging over de ruggen van vele anderen. En dan heb ik het echt niet alleen over de slaven hoor, de meeste vrije mensen woonden in een klein huisje of in hoogbouw (het stereotype krappe flatje bestond ook toen al) en werkten hun kont eraf. Bovendien werd van hen verwacht dat zij een rijke en politiek ingestelde beschermer uitzochten om ervoor te zorgen dat ze niet helemaal afgleden en dienden zij deze persoon in straatgevechten te verdedigen, om maar eens wat te noemen. Als je wel afgleed was je direct een bedelaar, niks uitkering.

Ook bij de Romeinen waren er manieren om aan dit keurslijf te ontsnappen. Als je aangenomen werd als soldaat moest je een leven hard werken en vechten om als oude en gebroken man bij wijze van pensioen een stuk grond te mogen ontvangen. Voor niet-Romeinen, die veruit het grootste deel van de bevolking van het rijk uitmaakten maar die bij lange na geen gelijke rechten hadden, was dit ook een manier om staatsburgerschap te verkrijgen. Een andere beroemde optie was natuurlijk het gladiatorenbestaan. Mocht je daarvoor geschikt bevonden worden dan ga je een jaar of 2/3 in training waarna je als actieve gladiator meestal tussen de 1 en 3 optreden per jaar weg geeft. Na 6 overwinningen, of bij een bijzonder mooie show van dapperheid en vechtkunst, kan je je vrijheid verkrijgen. Een gladiator die ooit ook maar een cent heeft verdiend met zijn vak zal altijd een soort paria blijven, maar wel eentje met een sportheldenstatus. O, en ongeveer een op d zes gevachten eindigden met de dood van een strijder, dus je kansen op overleven liggen rond de 50%. De meeste gladiatoren waren dan ook slaven die tot dit bestaan gedwongen werden.

En politiek, de senaat, de glorie van Rome? Dat zal aan de gewone man in de straat helemaal voorbij gegaan zijn, op wat propaganda na. De meeste mensen hadden het veel te druk met werken, straatvechten en zorgen dat je niet als slaaf of bedelaar eindigt.

Als woordje van troost kan ik melden dat het ook niet altijd een pretje was om wel in een gloednieuwe paardenkar rond te rijden en als je ziek werd de beste medische hulp in te kunnen schakelen. Romeinen waren namelijk al behoorlijk goed in opereren, maar bijzonder slecht in verdoven. Prettige voorstelling.

Dus nee, hoewel het natuurlijk een avontuur zou zijn om eens mee te mogen naar de tijd van de Romeinen hoef je het voor je geluk en de kwaliteit van het leven niet te doen. Het is wellicht beter dan veel andere tijdperken uit de geschiedenis, maar personlijk heb ik het heden toch nog wat hoger zitten.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 november 2010 om 08:24.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 08:30   #48
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vrij gevaarlijk leven.

Spartaans zie ik wel zitten (omdat ik een vijs los heb). Ze hadden zéér losse ideeën over seksualiteit, zolang je heteroseksueel was, alleen had je nergens luxe. Dit werd grotendeels gecompenseerd met schaarsgeklede vrouwen en minder taboe op zaken als overspel e.d.
Echter, de reden waarom Sparta faalde, was odmat het zo gefocust was op één ding: discipline. Als je je éénzijdig ergens op fixeert faal je uiteindelijk ooit wel in datgene wat steeds je opzet was.
Spartaan zie ik nog minder zitten dan Romein, een beet rondgebullebakt worden door een stelletje rijke lui die denken dat knokken het enige belngrijke in het leven is en ik een voetveeg ben. Nee bedankt. De Romeinen laten me in ieder geval nog hun aquaducten en openbare toiletten gebruiken, de doen nog iets terug.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 november 2010 om 08:30.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 08:44   #49
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Spartaan zie ik nog minder zitten dan Romein, een beet rondgebullebakt worden door een stelletje rijke lui die denken dat knokken het enige belngrijke in het leven is en ik een voetveeg ben. Nee bedankt. De Romeinen laten me in ieder geval nog hun aquaducten en openbare toiletten gebruiken, de doen nog iets terug.
Welke rijke lui precies?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 09:10   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Er waren een aantal Romeinen die best een aardig leventje hadden, die uren per week in een badhuis konden spenderen en woonden in wat je zelfs tegenwoordig nog een villa zou kunnen noemen.
Klein weetje: in Rome bestonden er ongeveer 1000 villa's tegenover meer dan 40000 insulae. Van die villa's was een groot deel nog eens (illegaal? ) uitgebouwd tot een pseudo-insula. Slechts +/- 1% van de huizen was dus een "alleenstaande woning" (dit wil zeggen een nog véél kleiner percentage van de inwoners van Rome zelf).

Badhuizen waren niet enkel voor rijke Romeinen. De meeste inwoners van steden gingen dagelijks naar een badhuis, deels omdat (zie verder) 's middags niet gewerkt werd. Je had zelfs de kans om de keizer er te zien! Verscheidene keizers gingen regelmatig naar publieke (wel de chiquere meestal) badhuizen om zich te laten "benaderen". Als doorsnee Romein had je uiteraard geen kans, hij was wel omringd door tonnen officieren en administrateurs (zouden die hun sloefen hebben moeten uitdoen?).

Citaat:
Maar dit ging over de ruggen van vele anderen. En dan heb ik het echt niet alleen over de slaven hoor, de meeste vrije mensen woonden in een klein huisje of in hoogbouw (het stereotype krappe flatje bestond ook toen al) en werkten hun kont eraf.
Huisjes op zich bestonden niet echt, tenzij aan de rand. Een minderheid van de armen woonde er. De meesten woonden in de insulae, waar ook enorm veel (dat mogen we niet vergeten) migranten illegaal verbleven.

Sommige waren in steen, velen hadden steen op de eerste twee verdiepingen, de gevaarlijkste waren in hout. Er was een effectieve brandbestrijding... Tegen verspreiding. Als de brand bij jou ontstond, had je wél pech.

Overigens was de insula ook een mengvorm. Om op de eerste verdieping te wonen moest je aanzienlijk rijk zijn. Op de hoogste verdieping moest je je huur meestal aanspekken met klusjes binnenhuis (latrines gaan ledigen - er stonden heel zware straffen op het gooien van vuil op straat).

Werken, bwah, dat moet je wel milderen. De gemiddelde (zelfs arme) Romein had een werkdag van nog geen zes uur, van zonsopgang tot vlak na de middag.

Je mag niet vergeten dat zelfs in een grootstad als Rome alle winkels (buiten enkele luxewinkels, smeden en tabernae) vanaf de middag gesloten waren.

Historici hebben berekend dat de werkdruk lager lag dan vandaag. Er waren bovendien erg veel feestdagen (tijdens het vorderen van de Keizertijd zelfs zoveel dat beslist werd om soms toch maar eens te werken).

Ook moet je bedenken dat de dagen vroeg stopten. Vanaf het verdwijnen van het daglicht stopte het leven helemaal. De wilde "orgieën" waar we altijd over lezen, hielden dan ook meestal vlak na zonsondergang op. Anders was het te gevaarlijk voor de gasten om naar huis te gaan.

Citaat:
Ook bij de Romeinen waren er manieren om aan dit keurslijf te ontsnappen. Als je aangenomen werd als soldaat moest je een leven hard werken en vechten om als oude en gebroken man bij wijze van pensioen een stuk grond te mogen ontvangen.
In de Late Keizertijd viel dit best mee. Limitanei leefden voornamelijk in hun kleine fortjes, maar comitatenses waren gewoon gekwartierd in steden, bij mensen thuis. Historici hebben zich al afgevraagd hoe het in godsnaam komt dat zo'n beslissingen genomen werden.

Hoe dan ook: een leven als soldaat betekende vooral saaie klusjes en alles doen om aan de verveling te ontsnappen. Officieren omkopen om toch maar die brief van de legaat naar de gouverneur te mogen brengen, of om een wachtdienst minder te draaien, was alledaagse kost.

Vechten werd er weinig gedaan. Geen enkele buur van Rome was enig serieus gevecht waard: enkele schermutselingen waren meestal voldoende. Stammen aan de noordgrens en in Africa konden doorgaans slechts enkele honderden en hooguit duizenden krijgers op de been brengen, en dan liepen beide legers elkaar nog vaak mis. De enige dreiging kwam van Parthië, dat vanaf de vierde eeuw echter dreigender werd onder de Sassaniden. Hoe dan ook bleef het Romeinse leger er doorgaans bij winnen.

Meer kans had je om in de Late Keizertijd tegen een ander Romeins leger te staan. De uitkomst was dan wel duidelijk: ofwel werd één van beide aanvoerders het hoofd van de andere gepresenteerd voor het tot een treffen kon komen en vloeide bitter weinig bloed. Ofwel kwam het tot een treffen en dan was de uitslag desastreus: gelijke wapens, gelijke gewichten.

Citaat:
Voor niet-Romeinen, die veruit het grootste deel van de bevolking van het rijk uitmaakten maar die bij lange na geen gelijke rechten hadden, was dit ook een manier om staatsburgerschap te verkrijgen.
Wel ja, voor 200 jaar lang hadden ze uiteraard wel allemaal burgerrechten.

Auxilia waren overigens in veel gevallen elite-eenheden waar spaarzaam mee werd omgegaan, vooral de cavaleristen.

Had je de pech om een speergooiertje uit Libië te zijn, tja...



Citaat:
Een andere beroemde optie was natuurlijk het gladiatorenbestaan. Mocht je daarvoor geschikt bevonden worden dan ga je een jaar of 2/3 in training waarna je als actieve gladiator meestal tussen de 1 en 3 optreden per jaar weg geeft. Na 6 overwinningen, of bij een bijzonder mooie show van dapperheid en vechtkunst, kan je je vrijheid verkrijgen. Een gladiator die ooit ook maar een cent heeft verdiend met zijn vak zal altijd een soort paria blijven, maar wel eentje met een sportheldenstatus. O, en ongeveer een op d zes gevachten eindigden met de dood van een strijder, dus je kansen op overleven liggen rond de 50%. De meeste gladiatoren waren dan ook slaven die tot dit bestaan gedwongen werden.
Je hebt natuurlijk gladiatoren en gladiatoren. Met die slaven werd niet zo spaarzaam omgegaan.

Citaat:
Dus nee, hoewel het natuurlijk een avontuur zou zijn om eens mee te mogen naar de tijd van de Romeinen hoef je het voor je geluk en de kwaliteit van het leven niet te doen. Het is wellicht beter dan veel andere tijdperken uit de geschiedenis, maar personlijk heb ik het heden toch nog wat hoger zitten.
Volledig akkoord.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 09:51   #51
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Welke rijke lui precies?
Die mannen die Engels spreken, hard schreeuwen en niet weten wat een linie is maar in plaats daarvan als ze strijden zonder enige vorm van bescherming over het strand gaan lopen huppelen weet je wel, de adel, de echte Spartanen, de mannen die zich aan de kleine jongetjes mochten vergrijpen, de niet-werklui. Of die letterlijk heel rijk waren weet ik niet, maar ze hebben het wel beter bekeken dan degenen die het werk dan wel moeten doen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 11:29   #52
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Die mannen die Engels spreken, hard schreeuwen en niet weten wat een linie is maar in plaats daarvan als ze strijden zonder enige vorm van bescherming over het strand gaan lopen huppelen weet je wel, de adel, de echte Spartanen, de mannen die zich aan de kleine jongetjes mochten vergrijpen, de niet-werklui. Of die letterlijk heel rijk waren weet ik niet, maar ze hebben het wel beter bekeken dan degenen die het werk dan wel moeten doen.
Spreken we wel degelijk over hetzelfde Sparta van de Klassieke Oudheid?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 11:43   #53
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Spreken we wel degelijk over hetzelfde Sparta van de Klassieke Oudheid?
THIS IS SPARTA!
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be