Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2008, 18:04   #1
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-1-april.dhtml

Eigenaardig dat zulke maatregelen worden goedgekeurd door een rechtse regering ... . Maar ja we weten al lang dat rechts in ons land eigenlijk links is. Nog maar eens een bewijs daarvoor !

Dit is toch echt wel een communistische maatregel ... de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd en de concurrentie ook !!

Wanneer gaan we eens wakker worden ??
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 18:14   #2
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Het is al langer geweten dat de regeringen tegen sparen zijn. Zij hebben veel liever dat je consumeert en leent. Daar is via ondermeer de BTW, veel meer aan te verdienen.

We zien momenteel allemaal waar een gebrek aan sparen toe leidt cfr de VS.

Ik ben tot de slotsom gekomen dat een surplus verdienen en te sparen weinig zin meer heeft in de huidige context. Ik ga mijn werkuren dusdanig proberen aanpassen dat ik genoeg verdien om normaal te leven, maar ook niets meer.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 18:14   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-1-april.dhtml

Eigenaardig dat zulke maatregelen worden goedgekeurd door een rechtse regering ... . Maar ja we weten al lang dat rechts in ons land eigenlijk links is. Nog maar eens een bewijs daarvoor !

Dit is toch echt wel een communistische maatregel ... de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd en de concurrentie ook !!

Wanneer gaan we eens wakker worden ??

Er is U iets ontgaan de laatste 2 maanden?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 18:41   #4
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-1-april.dhtml

Eigenaardig dat zulke maatregelen worden goedgekeurd door een rechtse regering ... . Maar ja we weten al lang dat rechts in ons land eigenlijk links is. Nog maar eens een bewijs daarvoor !

Dit is toch echt wel een communistische maatregel ... de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd en de concurrentie ook !!

Wanneer gaan we eens wakker worden ??
Het staat je volledig vrij een bank te vinden die je 20% rente per jaar wil betalen.
Daarop zal je dan weliswaar 15% roerende voorheffing moeten betalen, maar netto haal je dan nog altijd 17%!
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:20   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dit is echt wel fundamenteel problematisch. :s
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:31   #6
SeanMorely
Burger
 
SeanMorely's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 126
Standaard

De grote banken zullen wel lachen. De kleintjes konden net klanten wegsnoepen door met hogere rentes te zwaaien. Banken zoals Deutsche Bank, Rabobank en dergelijke zullen nu wel serieus vloeken..
__________________
"Libenter homines id quod volunt credunt." - Julius Caesar
NSV Mechelen webstek! Contact mij voor meer info.
SeanMorely is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:47   #7
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dit is echt wel fundamenteel problematisch. :s
Dat is het ook wel : de gespaarde kapitalen konden door banken uitgeleend worden aan bedrijven, die er hun investeringen mee konden financieren en daardoor betere producten op de markt brengen of goedkoper etc. Verder is het zo dat de mensen niet kunnen zonder spaargeld om grote investeringen te doen, denk maar aan een huis, een auto enz. Men neemt alles af door een verhoogde inflatie te creëren en hoopt dat iedereen zich dood zal lenen om er toch maar voor te zorgen dat er geen einde aan komt en men de boel verder kan blijven uitpersen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:02   #8
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Wij hebben vorige week van de bank het nieuwe aflossingsplan voor de hypothecaire lening ontvangen.

De smeerlappen hebben de rentevoet verlaagd!
We ontvangen op onze Internetspaarrekeningen meer rente dan we aan de bank voor de lening moeten betalen.

Een ware schande is dat!
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:14   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Wij hebben vorige week van de bank het nieuwe aflossingsplan voor de hypothecaire lening ontvangen.

De smeerlappen hebben de rentevoet verlaagd!
We ontvangen op onze Internetspaarrekeningen meer rente dan we aan de bank voor de lening moeten betalen.

Een ware schande is dat!
Waarom die ironie?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:15   #10
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Omdat ik het plat populisme zo stilaan kotsbeu ben.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 22 december 2008 om 21:15.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:18   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Het fenomeen dat jij meemaakt is (1) niet normaal en (2) wrslk schandalig.

Dus ik snap echt je ironie niet en ik zie ook niet wat er 'plat populistisch' is om zo'n 'leuke' zaken problematisch te vinden. Of je zou niet in TANSTAAFL geloven, natuurlijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:19   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik zie ook het plat populisme niet in om zo'n rentebeperking potentieel gevaarlijk te noemen. Economische groei wordt veroorzaakt door sparen. Laat nu juist dat zijn dat hier, potentieel, aan banden wordt gelegd.

Wat is er 'populistisch' aan omdat problematisch te vinden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:26   #13
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Neen, beste AdrianHealey, ik weet best dat er geen "free lunch" bestaat.

Ik stel vast dat de rente aan het dalen is. Dat geldt zowel voor de rente die je voor je spaarpotje krijgt (en daar bleiten de mensen dan over, zie deze thread), als voor de rente die je op leningen moet betalen (en daar wordt minder om gezeverd).

Wellicht zal in de komende maanden de rente op spaargeld verder dalen, zodat we weer meer moeten betalen aan de bank dan we ontvangen.
En zo niet, dan hebben we geluk gehad en geprofiteerd van de techniek van jaarlijkse aanpassingen van de rente op de hypotheeklening. Une fois n'est pas coutume ...
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 22 december 2008 om 21:26.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:34   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Neen, beste AdrianHealey, ik weet best dat er geen "free lunch" bestaat.
Goed; pas het dan eens toe op wat jij nu meemaakt. Dat is ofwel: heel goed ondernemerschap van u (i.e. een ideaal buitenkansje), ofwel is dat een algemeen verschijnsel en dan is er iets fundamenteel mis met het bankwezen. Dát snap je toch wel?

Geld verdienen door simpelweg geld van de ene naar de andere bank te zetten - daar zit toch iets verdacht in (niet per se, maar het heeft de schijn toch tegen).

Citaat:
Ik stel vast dat de rente aan het dalen is. Dat geldt zowel voor de rente die je voor je spaarpotje krijgt (en daar bleiten de mensen dan over, zie deze thread), als voor de rente die je op leningen moet betalen (en daar wordt minder om gezeverd).
Ik heb eigenlijk nog niemand in deze thread daarover zien klagen. De topicstarter klaagt over het gebrek aan concurrentie (net zoals Sean). Yves meldt dat hij niet meer gaat sparen. En ik meld dat als het gedrag van Yves een algemeen concept wordt (wat kan, als de rente wordt belemmerd van te stijgen) we een diep economisch probleem hebben, i.e. minder spaargeld.

Dat de rente daalt en stijgt kan gebeuren in een markt, overeenkomstig de voorkeuren van individuen. Als de rente echter belemmerd wordt om te stijgen, stimuleer je consumptie ten nadele van grotere productie in de toekomst (dus: economische groei). Dáárover heb ik het.

Ik denk niet dat je dat doorhad, getuige je aanval op zoiets onnozel als 'mijn spaargeld'. Ik heb ocharme 2000 euro spaargeld. Dat boeit me echt niet zoveel.

Citaat:
Wellicht zal in de komende maanden de rente op spaargeld verder dalen, zodat we weer meer moeten betalen aan de bank dan we ontvangen.
Wat compleet onlogisch is.

Deze rentedalingen zijn ook absoluut niet te vertrouwen, gezien de aan een zekerheid waarschijnlijke aard daarvan, i.e. centrale bank beslissingen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 22 december 2008 om 21:37.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:36   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-1-april.dhtml

Eigenaardig dat zulke maatregelen worden goedgekeurd door een rechtse regering ... . Maar ja we weten al lang dat rechts in ons land eigenlijk links is. Nog maar eens een bewijs daarvoor !

Dit is toch echt wel een communistische maatregel ... de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd en de concurrentie ook !!

Wanneer gaan we eens wakker worden ??
Wat is communistisch aan een maatregel die baanken goedkoop spaargeld garandeert? Een minimumrente voor spaarders opleggen zou links zijn. Een maximumrente geeft integendeel een voordeel aan de banken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertold Brecht
Was ist ein Einbruch in eine Bank gegen die Gründung einer Bank?

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 december 2008 om 21:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:39   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wat is communistisch aan een maatregel die baanken goedkoopspaargeld garandeerd?
De korte termijn consumptievergroten is, ongeacht de methode, typisch links.

Citaat:
Een minimumrente voor spaarders opleggen zou links zijn.
Oh; van mij mag je direct de minimumlengte op 50% leggen, hoor. Wel zien dat je mensen vindt die die rente willen betalen, he.

Citaat:
Een maximumrente geeft integendeel een voordeel aan de banken.
Dat is bollocks. Een maximumrente geeft nadeel aan spaarders en voordelen aan al de rest.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:43   #17
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De korte termijn consumptievergroten is, ongeacht de methode, typisch links.



Oh; van mij mag je direct de minimumlengte op 50% leggen, hoor. Wel zien dat je mensen vindt die die rente willen betalen, he.



Dat is bollocks. Een maximumrente geeft nadeel aan spaarders en voordelen aan al de rest.
Je vergeet wel dat het spaarboekje de belegging van de kleine man is en dat de betaalde rente het koopkrachtverlies niet compenseert.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:46   #18
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Je vergeet wel dat het spaarboekje de belegging van de kleine man is en dat de betaalde rente het koopkrachtverlies niet compenseert.
Waarom zou ik dat 'vergeten'? Hoe 'vergeet' ik dat?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:49   #19
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Goed; pas het dan eens toe op wat jij nu meemaakt. Dat is ofwel: heel goed ondernemerschap van u (i.e. een ideaal buitenkansje), ofwel is dat een algemeen verschijnsel en dan is er iets fundamenteel mis met het bankwezen. Dát snap je toch wel?
Neen, dat snap ik niet. Het enige wat ik kan snappen is gebleit over wat "ze" "ons" allemaal aandoen.
En dan vraag je waarom ik ironisch doe!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk nog niemand in deze thread daarover zien klagen. De topicstarter klaagt over het gebrek aan concurrentie (net zoals Sean).
De topicstarter heeft het over "de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd". Zie de titel van de thread.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Yves meldt dat hij niet meer gaat sparen. En ik meld dat als het gedrag van Yves een algemeen concept wordt (wat kan, als de rente wordt belemmerd van te stijgen) we een diep economisch probleem hebben, i.e. minder spaargeld.
De rente wordt door deze regeringsbeslissing niet belemmerd van te stijgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat de rente daalt en stijgt kan gebeuren in een markt, overeenkomstig de voorkeuren van individuen. Als de rente echter belemmerd wordt om te stijgen, stimuleer je consumptie ten nadele van grotere productie in de toekomst (dus: economische groei). Dáárover heb ik het.
Mooi, maar de rente wordt door deze regeringsbeslissing niet belemmerd van te stijgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik denk niet dat je dat doorhad, getuige je aanval op zoiets onnozel als 'mijn spaargeld'. Ik heb ocharme 2000 euro spaargeld. Dat boeit me echt niet zoveel.
Waar had ik het over jouw spaargeld?
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 22 december 2008 om 21:50.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:55   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Neen, dat snap ik niet. Het enige wat ik kan snappen is gebleit over wat "ze" "ons" allemaal aandoen.
En dan vraag je waarom ik ironisch doe!
Gij hebt nog snel oordelen over zaken die je - uw woorden - niet begrijpt. En ik heb het niet over NWO-achtige zaken, dus je hoeft ook die insinuatie niet in mijn schoenen te schuiven.

Zie: als het algemeen verschijnsel is dat jij winst kunt maken door simpelweg geld van de ene naar de andere bank te zetten; waar kan die 'winst' dan vandaan komen?


Citaat:
De topicstarter heeft het over "de rente op het spaarboekje wordt aan banden gelegd". Zie de titel van de thread.

De rente wordt door deze regeringsbeslissing niet belemmerd van te stijgen.
Dat laatste vind ik straf. Ik reageerde inderdaad tegen die mogelijkheid - die volgens u niet waar blijkt te zijn. Oke, waarom moet ik dit verbod niét interpreteren als een verbod op de rente op uw spaarboekje die niet hoger zou mogen gaan dan 3%?

Dat snap ik toch niet zo goed, hoor. Hoe kan jij dan nog beweren dat ze niet belemmerd wordt te stijgen, als de rente wordt beperkt tot 3%?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be