Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2009, 09:59   #21
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Alkibiades was een rasechte opportunist, maar wel een beetje dom (in de zin van naïef). Met andere woorden, makkelijk voor de gek te houden. Zijn hele carrière heeft hij gemaakt door zich ''omhoog te neuken''.
ALkibiades en zijn vrienden waren gewoon een stelletjes provo's, zoals vaker in de geschiedenis is voorgekomen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 15:26   #22
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Zijn grootste fout was de raad van Lamachos, zijn mede-strateeg niet te volgen en eerst bondgenoten te willen zoeken op Sicilië, ipv met zijn overmacht aan schepen en troepen rechtstreeks op het onvoorbereide
Syracuse af te gaan.

In dat geval was hij als triomfator teruggekeerd - hoogstwaarschijnlijk...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 15:27   #23
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn grootste fout was de raad van Lamachos, zijn mede-strateeg niet te volgen en eerst bondgenoten te willen zoeken op Sicilië, ipv met zijn overmacht aan schepen en troepen rechtstreeks op het onvoorbereide
Syracuse af te gaan.

In dat geval was hij als triomfator teruggekeerd - hoogstwaarschijnlijk...
Zijn grootste fout was dat hij constant aan het overlopen was, wat hem zijn dood had gekost.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 10:53   #24
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik zie dat je hier over de Griekse oudheid niet mag discussiëren... pas vanaf de Romeinen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 10:59   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zijn grootste fout was dat hij constant aan het overlopen was, wat hem zijn dood had gekost.
Hoe zou je zelf zijn, als je de doodstraf riskeert?

Dan nog wel op totaal arbitraire beschuldigingen...

De Griekse democratie heeft altijd haar grootste mannen op de vlucht gejaagd.

Zie Themistocles.

Zie Peristrates zelf..

Ze hebben zelfs eens de acht strategen die een mooie overwinning behaald hadden bij Arginussen, ter dood veroordeeld, omdat ze door storm op zee geen drenkelingen uit zee konden opvissen...

Leiders in het democratische Athene moesten continu vrezen voor hun leven...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 12:24   #26
laurensje
Burgemeester
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Was Alcibiades medeschuldig of niet aan de verminking van de (fallussen van) de hermes-beelden, waardoor hij al of niet onschuldig verbannen werd en zo de loop van de wereldgeschiedenis wellicht ten kwade veranderd werd doordat de Atheners in Sicilië zonder zijn oppperbevelhebberschap een vernietigende nederlaag leden?

Of was de beschuldiging een smerige truuk van zijn politieke tegenstanders?

Of was het weer een van de zovele straffe staaltjes van religieuze niets ontziende waanzin die de geschiedenis rijk is?
Ik denk dat hij onschuldig was aan het verminken van de beelden, en dat de aanklacht zuiver politiek was. Het lijkt immers volstrekt onlogisch dat Alcibiades op het hoogtepunt van zijn carrière zich zo zou laten gaan, wetende dat dit veel ophef zou veroorzaken. Ook het feit dat hij vroeg om onmiddellijk berecht te worden en zijn naam vrij te pleiten, maar zijn tegenstanders dit weigerden, overtuigd mij van zijn onschuld.
Vergeet echter niet dat hij meer dan waarschijnlijk hetzelfde deed met Hyperbolos.

Of het de geschiedenis ten kwade heeft veranderd, weet ik echter niet.
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 11:36   #27
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
Ik denk dat hij onschuldig was aan het verminken van de beelden, en dat de aanklacht zuiver politiek was. Het lijkt immers volstrekt onlogisch dat Alcibiades op het hoogtepunt van zijn carrière zich zo zou laten gaan, wetende dat dit veel ophef zou veroorzaken. Ook het feit dat hij vroeg om onmiddellijk berecht te worden en zijn naam vrij te pleiten, maar zijn tegenstanders dit weigerden, overtuigd mij van zijn onschuld.
Vergeet echter niet dat hij meer dan waarschijnlijk hetzelfde deed met Hyperbolos.

Of het de geschiedenis ten kwade heeft veranderd, weet ik echter niet.
Het verlies op Sicilië heeft Athene gekraakt in de Peloponnesische oorlog en dat heeft ongetwijfeld dan weer de eenmaking van Griekenland (onder een sterk Athene) verhinderd.

Overigens was het hun eigen schuld, want Pericles had ze nog zo voorgehouden geen grote gebieds -uitbreiding te zoeken tijdens de oorlog. Gewoon Hubrys dus.


De moord op Hyperbolos was een politieke sluipmoord, zonder Alcibiades tussenkomst (moet het evenwel even checken)
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 14:12   #28
laurensje
Burgemeester
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De moord op Hyperbolos was een politieke sluipmoord, zonder Alcibiades tussenkomst (moet het evenwel even checken)
De moord op Hyperbolos heeft inderdaad niets te maken met Alcibiades. Hyperbolos' verbanning daarentegen.
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2009, 14:28   #29
laurensje
Burgemeester
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het verlies op Sicilië heeft Athene gekraakt in de Peloponnesische oorlog en dat heeft ongetwijfeld dan weer de eenmaking van Griekenland (onder een sterk Athene) verhinderd.
Waarschijnlijk waar. maar niets wijst erop dat dit anders was gelopen met Alcibiades.
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 11:44   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
De moord op Hyperbolos heeft inderdaad niets te maken met Alcibiades. Hyperbolos' verbanning daarentegen.
helaas moest onze democratische radicaal en lampenmaker Hyperbolus zelf in exiel, naar Samos, nadat hij Alcibiades wou laten ostraciseren... Die gooide het snel met de strateeg Nicias op een accoordje en Hyperbolus werd weggestemd...

In Samos werd Hyperbolus door de Aristocratische would-be coup-plegers, die de 3O tyrannen van Athene in 411 wilden plezieren , vermoord.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 11:46   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
Waarschijnlijk waar. maar niets wijst erop dat dit anders was gelopen met Alcibiades.
Hij had dan in elk geval niet naar Sparta moeten vluchten.

Bewijslast was er niet tegen hem in de zaak van de Hermen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 12:04   #32
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Who cares?
De cultuurvernietiging door het Amerikaanse imperialisme heeft diepe sporen nagelaten...
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 12:52   #33
Red_Dog
Schepen
 
Red_Dog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Locatie: Antwerpen, Dublin
Berichten: 416
Stuur een bericht via MSN naar Red_Dog
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De cultuurvernietiging door het Amerikaanse imperialisme heeft diepe sporen nagelaten...
Die stoute Amerikanen en hun Amerikaanse geschiedenisboeken in onze scholen toch
So what als Jozef het niet interesseert (Misschien had hij zich beter uit de topic gehouden, maar bon) ? Griekse geschiedenis is ook niet echt mijn ding, ik heb het meer voor de recente geschiedenis (Laatse paar honderd jaar).
__________________
Quis Separabit ?

Laatst gewijzigd door Red_Dog : 21 januari 2009 om 12:53.
Red_Dog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2009, 14:52   #34
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red_Dog Bekijk bericht
Die stoute Amerikanen en hun Amerikaanse geschiedenisboeken in onze scholen toch
So what als Jozef het niet interesseert (Misschien had hij zich beter uit de topic gehouden, maar bon) ? Griekse geschiedenis is ook niet echt mijn ding, ik heb het meer voor de recente geschiedenis (Laatse paar honderd jaar).
Zijn minachtende opmerkingen in Engelse taal kan hij houden.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 01:41   #35
laurensje
Burgemeester
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
helaas moest onze democratische radicaal en lampenmaker Hyperbolus zelf in exiel, naar Samos, nadat hij Alcibiades wou laten ostraciseren... Die gooide het snel met de strateeg Nicias op een accoordje en Hyperbolus werd weggestemd...

In Samos werd Hyperbolus door de Aristocratische would-be coup-plegers, die de 3O tyrannen van Athene in 411 wilden plezieren , vermoord.
Volledig mee akkoord
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 01:42   #36
laurensje
Burgemeester
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 590
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hij had dan in elk geval niet naar Sparta moeten vluchten.

Bewijslast was er niet tegen hem in de zaak van de Hermen.

Allemaal waar. Maar nogmaals: had Alcibiades de Siciliaanse expeditie wel tot een goed einde kunnen brengen?
laurensje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 02:04   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De cultuurvernietiging door het Amerikaanse imperialisme heeft diepe sporen nagelaten...
U bedoelt de verdomming van de samenleving door bijvoorbeeld Amerikaanse reality-tv? Ik kan me voorstellen dat dat u stoort. Het stoort mij ook. Mij het lijkt me redelijk om in eigen boezem te kijken. Er komt ook heel veel belangrijk wetenschappelijks uit de Verenigde Staten (en niet te vergeten Israël ).

Het beste wat de wereld zou overkomen is dat als het volk wordt aangepraat dat als je naar domme mensen kijkt dat je dan zelf ook dom wordt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 11:04   #38
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

fout

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 januari 2009 om 11:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 11:04   #39
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

fout
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 11:11   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensje Bekijk bericht
Allemaal waar. Maar nogmaals: had Alcibiades de Siciliaanse expeditie wel tot een goed einde kunnen brengen?
De richting die de geschiedenis zou ingeslagen zijn, als iets gebeurd was, wat niet gebeurde, kunnen we enkel speculatief benaderen.

Wel zou het een veel kleinere ramp geweest zijn, als Alciabades vertrokken was met 20 schepen, zoals eerder toegezegd was door de boulè, en niet met 125, tengevolge van de grote moeilijkheden die Nicias opwierp.

Dan zou A. 'van het land geleefd hebben' tijdens zijn veroveringen, met de bondgenoten, die hij onderweg zou maken bij de Griekse nederzettingen en de autochtone Sicelianen in de bergen, die Syracuse vreesden

Zelfs een mislukking was op die manier niet zo ernstig. Maar hij had daarin zeker kunnen slagen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be