Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2009, 22:03   #1
Wizeetà
Vreemdeling
 
Wizeetà's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2009
Berichten: 40
Standaard Schrootpremie?

Federaal minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne heeft in de marge van Europees overleg over de crisis in de auto-industrie gepleit voor de invoering van een schrootpremie in België. Hij dringt er bij de gewesten op aan hier zo snel mogelijk werk van te maken.

Wie zijn auto van meer dan 10 jaar oud inlevert bij een recyclagecentrum en vervangt door een nieuwe milieuvriendelijke wagen, krijgt een premie van 2.500 euro.
Als ik het goed begrijp moet een auto van 10 jaar die nog perfect rijdt naar de schroothoop. Zelf heb ik zo een auto. Deze is heel zuinig, verbruikt 6 liter op 100 km. Heeft een katalysator en een co2 van 160 g/km.
Als ik nu een nieuwe wagen zou kopen om een voorbeeld te noemen een volkswagen passat variant comfortline 1.6.

Deze wagen verbruikt 2 liter meer dan mijn oude auto en heeft een
Co2 van 180 g/km wat ook meer is dan mijn oude wagen.

Ik krijg dus een premie om een wagen te kopen die meer verbruikt en meer co2 de lucht in blaast.
Dan is er nog de vraag, wat gebeurd er met mijn oude wagen? Zou die echt naar de schroothoop gaan, ik wil dat echt toch wel weten. Ik zal het niet nemen als mijn auto doorverkocht wordt want dan heeft die milieupremie geen zin.

Ik wil ook niet dat mijn oude auto met een milieuvervuilende boot naar Afrika verscheept wordt. Als dat toch gebeurd zal ik daar tegen protesteren.

De lucht die is vervuild met die boten die oude milieuonvriendelijke auto’s verschepen naar Afrika, daar moeten ze weer schone lucht voor gaan kopen in Rusland. De kostprijs voor die schone lucht wil ik dat ze die aan mij betalen of tenminste een gedeelte.

Als men van plan is de kleine man zijn zuinig goed autootje van tien jaar af te nemen gewoon om de ondergang van de auto-industrie te redden dan zal ik mij daar tegen verzetten.
Als gevolg van de financieel-economische crisis daalde de verkoop van auto’s vorig jaar met 8% en de vooruitzichten voor 2009 lijken nog minder rooskleurig
Waar zijn al die miljarden winst van de laatste 15 jaar van de autoproducenten gebleven?

Als het dan toch moet zal ik mijn auto wegdoen, maar die premie van 2500 wil ik wel ontvangen als dank dat mijn ecologische voetafdruk kleiner wordt, maar ik zal geen nieuwe auto kopen, sterker nog ik koop geen auto meer.
Dat zou als muziek in de oren moeten klinken van diegene die altijd hun mond vol hebben over de opwarming van de aarde.
Wizeetà is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 13:33   #2
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Ze mogen een schrootpremie geven voor Van Quickenborne en alle regeringen van dit apenland.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 14:05   #3
Jarno
Parlementsvoorzitter
 
Jarno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2006
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Ze mogen een schrootpremie geven voor Van Quickenborne en alle regeringen van dit apenland.
__________________
"Het hele probleem met de wereld is dat dwazen en fanatici altijd zo zeker van zichzelf zijn, en wijze mensen toch zo vol van twijfel."
Bertrand RUSSEL
Jarno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 14:43   #4
Wizeetà
Vreemdeling
 
Wizeetà's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2009
Berichten: 40
Standaard schrootpremie

http://www.krantenkoppen.be/go.php?b=gva&kID=74471

en nog dit:

Mijn moeder heeft een mooie grote auto van het merk Rover, 9 jaar oud. Er staan 47000 km op de teller. De auto is als het ware pas ingereden. Waarde op de tweedehandsmarkt nog 8000 euro. Is uitgerust met een katalysator, in alle deuren airbags, getinte ruiten, boordcomputer. Als mijn moeder volgend jaar een nieuwe auto zou kopen ( waarvan ik de zin niet in zie) dan krijgt ze als ze die inruilt in de garage een schrootpremie van 1600 euro of misschien 2600 euro.
Wat gebeurd er nu met de nog zeer perfecte wagen van mijn moeder. Ik heb dat eens nagevraagd bij een aantal autostands op het autosalon in Brussel.
De nog perfecte wagen en haast in nieuwe staat wordt naar de schroothoop gereden en samengeperst. De auto mag niet meer doorverkocht worden ook al zou de garagist nog een koper kunnen vinden die er 8000 euro voor over heeft. Ik weet niet wat jullie denken, maar ik geloof daar dus niks van.
En wat is hier het voordeel voor het milieu?
Mijn moeder rijdt heel weinig km. Om een nieuwe auto de produceren heeft men heel veel energie nodig, dus veel co2 vervuiling. De mensen die deze wagen moeten produceren rijden met hun wagen naar het werk, wederom co2vervuiling. Alles is gebaseerd op meer en meer verbruiken en produceren en consumeren ,dus ook meer aardolie verbruiken terwijl het net andersom moet zijn. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de schrootpremie niets met het milieu te maken heeft dan wel om de auto-industrie te redden. En met deze hypocrisie heb ik een probleem.

Laatst gewijzigd door Wizeetà : 9 februari 2009 om 15:10.
Wizeetà is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 19:39   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik vraag het me soms eens af. Men koopt zo een superzuinig wagentje, brengt een wagen van de schroot binnen, incasseert lekker al die premies en nadien smijt je al die filters en zuinige dingen er gewoon af.
Heb je een lekker sport karretje en betaald met belastingcenten toch?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 19:42   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizeet�* Bekijk bericht
http://www.krantenkoppen.be/go.php?b=gva&kID=74471

en nog dit:

Mijn moeder heeft een mooie grote auto van het merk Rover, 9 jaar oud. Er staan 47000 km op de teller. De auto is als het ware pas ingereden. Waarde op de tweedehandsmarkt nog 8000 euro. Is uitgerust met een katalysator, in alle deuren airbags, getinte ruiten, boordcomputer. Als mijn moeder volgend jaar een nieuwe auto zou kopen ( waarvan ik de zin niet in zie) dan krijgt ze als ze die inruilt in de garage een schrootpremie van 1600 euro of misschien 2600 euro.
Wat gebeurd er nu met de nog zeer perfecte wagen van mijn moeder. Ik heb dat eens nagevraagd bij een aantal autostands op het autosalon in Brussel.
De nog perfecte wagen en haast in nieuwe staat wordt naar de schroothoop gereden en samengeperst. De auto mag niet meer doorverkocht worden ook al zou de garagist nog een koper kunnen vinden die er 8000 euro voor over heeft. Ik weet niet wat jullie denken, maar ik geloof daar dus niks van.
En wat is hier het voordeel voor het milieu?
Mijn moeder rijdt heel weinig km. Om een nieuwe auto de produceren heeft men heel veel energie nodig, dus veel co2 vervuiling. De mensen die deze wagen moeten produceren rijden met hun wagen naar het werk, wederom co2vervuiling. Alles is gebaseerd op meer en meer verbruiken en produceren en consumeren ,dus ook meer aardolie verbruiken terwijl het net andersom moet zijn. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de schrootpremie niets met het milieu te maken heeft dan wel om de auto-industrie te redden. En met deze hypocrisie heb ik een probleem.
Ik geloof daar ook allemaal geen zak van.
Als ik zie aan welke geldwaarde soms op zo'n camion geladen wordt en garagisten kennende (heb lang genoeg zelf in die wereld gezeten) gaan ze dat niet laten liggen.
Volgens mij zit daar één gigantische sjoemel achter.
Hetzij in tweedehands onderdelen, hetzij in export.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 21:23   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Even nadenken.

Een garagist krijgt een 12 jaar oude wagen binnen. De klant verwacht die schrootpremie, en de garagist geeft die als korting op de aankoop van een andere wagen. Nadien recupt de garagist die van de staat.

Daar staat dan die ouwe bak. Soms is dat een afgeleeft beestje, wat dringend verschroot moet worden, in andere gevallen is dat een autootje dat weinig gedaan heeft. Er zijn namelijk nog steeds mensen die maar 5000 km per jaar rijden.
In geval 1, als het verschroot gaat worden, waarom zou die bruikbare alternator er niet uit gaan, en waarom zou dat ongedeukt spatbord versnipperd moeten worden? Er rijden nog genoeg wagens van dat typetje rond.

In geval 2. Zonde van te verschroten. De papieren insturen bij de desbetreffende dienst, officieel is de wagen verschroot, en staat die op vrachtwagen naar verreweggistan.

In beide gevallen is het extraatje voor de garagist.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be