Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2009, 17:33   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik rits altijd... maar laat nooit ritsen.

En ik voel mij daar nog goed bij ook
En zo zijn er veel, hoognodig het ritsen te reglementeren en die kerels een dikke boete te geven...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 18:20   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Interessante link uit D wat de bestuurders aldaar over het ritsen denken; een bevraging van 1400 bestuurders uit 2003, 2 jaar na de invoering van de ritswet:
(korte vertaling) [cynische opmerking]
http://www.dvr.de/site.aspx?url=html...tion744_40.htm
Citaat:
Wenn der Reißverschluss klemmt
(Wanneer het ritsen hapert)

Citaat:
Fast jeder, der mit dem Auto unterwegs ist, kennt diese Situation: Zwei Fahrstreifen in einer Richtung, auf denen der Verkehr flott vorwärts kommt, und dann ein Stau, weil einer der Fahrstreifen endet oder durch einen Unfall blockiert ist. Dann ist „Einfädeln nach dem Reißverschlussprinzip“ angesagt.
Aber damit haben die deutschen Autofahrer so ihre Probleme. Das geht aus einer bundesweiten Umfrage aus dem Jahr 2003 bei 1.400 Kraftfahrern hervor.
(geen vertaling vereist... toch post wat inkorten )
Citaat:
Fast zwei Drittel (63,7%) der Befragten haben nämlich Angst, nicht „hereingelassen“ zu werden, wenn sie bei einer Fahrbahnverengung auf ihrer Spur bis ganz nach vorn fahren, um dann auf die andere Spur zu wechseln.
(Bijna 2/3 (63,7%) der gevraagden hadden namelijk angst er niet tussen gelaten te worden als ze tot helemaal vooraan rijden...)
[Tja, Angsthasen zijn er overal]
Citaat:
Diese Sorge kommt nicht von ungefähr: Denn nahezu jeder dritte Autofahrer findet es unfair und ärgert sich, wenn er vor einer Fahrbahnverengung überholt wird und den vermeintlichen Drängler dann auch noch reinlassen soll.
(Deze zorg komt niet van ongeveer: want bijna 1 op 3 autorijders vindt het onfair en ergert zich, wanneer hij nog voor de versmalling ingehaald wordt en de vermeende aandringer dan ook nog moet voorbijlaten ...)
[Ocharme toch.... Tja, ikke ikke laat niemand voorbij ikke eerst zijn, als ikke aanschuif in rechterfile moeten alle anderen achter mij aanschuiven, ikke dus mijn snelheid/traagheid opleggen aan alle anderen...; ken ik genoeg van taffelaars die plots gevaarlijk versnellen terwijl ze gewoon maar ingehaald worden]
Citaat:
Doch genau so sieht es die Straßenverkehrsordnung vor (StVO § 7, Abs. 4). Trotzdem finden es 30,4 Prozent der Befragten besser, wenn man bei Ankündigung einer Verengung den Fahrstreifen schon frühzeitig wechseln würde.
(Maar juist zo ziet het verkeersreglement het voor (StVO § 7, Abs. 4). Desondanks vinden het 30,4 % van de bevraagden beter, wanneer men bij aankondiging van een versmalling van rijstroken al voortijdig wisselen kan)
[Goed voor diegenen die dan het verkeersreglement kennen en opvolgen want die zijn dan eerder thuis
Hopelijk zijn die 30,4 % daarniet jaloers op, ze willen hetzelf toch zo ?]
Citaat:
Frauen vertreten diese Meinung mit 38,4 Prozent sogar wesentlich häufiger als Männer (27,1%).
(Vrouwen zijn eerder deze mening met 38,4 % tegenover mannen 27,1 %)
[mannen zijn meestal ook iets gehaaster en verprullen hun tijd ook niet zo, denk maar aan klederen kopen... ]
Citaat:
Nach Ansicht von 61,0 Prozent aller Befragten ist es in Deutschland außerdem schwierig, sich mit anderen Autofahrern über das Einordnen zu verständigen.
(61% alle gevraagden vonden het in Duitsland ook nog eens moeilijk, met andere autorijders te communiceren over het (gepast) invoegen.)
[Een reden te meer het wettelijk gemaakt te hebben, zelfde regels voor alle autorijders, nietwaar ?]
Citaat:
Dennoch halten 95,6 Prozent der Autofahrer das Einfädeln nach dem Reißverschluss- Prinzip für sinnvoll – auch, wenn´s gelegentlich mal hakt (Dekra-Studie 2003).
(En toch houden 95,6 % van de autorijders het invoegen naar het ritsprincipe voor zinvol , ook wanneer het bij gelegenheid soms hapert (Dekra-Studie 2003))

[Tja, waarop wachten de Belgen dan nog op... 6 jaar later ? ]

Oostenrijk heeft de D-ritswet op 1.7.2005 gewoon overgenomen, we hebben toch ook een Duitse Gemeenschap ?
http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/B...R40065094.html

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 18:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 20:46   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
? http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg
Ik heb het over de rode auto die ca 100 m te vroeg invoegt, gij niet ?
Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 20:58   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
btw wat is voorsteken (andere post) ? Ge bedoelt de linkerrijstrook benutten waarvoor hij dient ?
Is in een file doorslalommen ook de rijstroken gebruiken waarvoor ze dienen ?
Het antwoord op uw vraag stond trouwens ook in een vorige post.
Nog snel een sprintje trekken als de voorligger ingevoegd is om toch nog enkele wagens voor te zijn
En dan verschieten dat de auto die daar al een uur staat aan te schuiven hem niet laat invoegen..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:01   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En zo zijn er veel, hoognodig het ritsen te reglementeren en die kerels een dikke boete te geven...
Laten we dan eens beginnen met voorstellen te doen hoe.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:03   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.
Hoe komt ge nu plots daarbij

En waarom hebt ge over die zwarte auto achter die rode die afblokt omdat hij daar niet mag invoegen ? Die zwarte auto erachter kan toch niet verder ?

En in uw vorige post had ge het over zijn voorligger :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
De blokker voegt juist nog niet in dacht ik.
Het is zijn voorligger die de fout maakt.
En de file wordt inderdaad verlengd maar het debiet blijft gelijk.
Ik kan echt niet meer volgen, wat gij van een simpel figuurtje maakt.

Men wil gewoon aantonen dat de rode auto daar een fout maakt door daar al in te voegen en niet kort voor de versmalling; daarbij blokt hij ook het achteropkomend verkeer af, in de figuur weergegeven door een zwarte auto achter de rode.
De auto´s linkervak vooraan doen het op de goede manier.

Bekijk het nog eens opnieuw, het verschil tussen figuurtje 1 en 3 is toch wel duidelijk
Citaat:
1.Onderstaand is fout
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg

2. Onderstaand is ook fout want hier wordt er ruimte verspilt!
http://www.wegcode.be/images/ritsen/...verspillen.jpg

3. Onderstaand is de enige juiste manier!
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_juist.jpg

Voor een duidelijke beschrijving : http://www.wegcode.be.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 21:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:09   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
[Ocharme toch.... Tja, ikke ikke laat niemand voorbij ikke eerst zijn, als ikke aanschuif in rechterfile moeten alle anderen achter mij aanschuiven,
Vraagt ge u niet af wie die ikke eerst is?

Dat zijn wellicht dezelfde kerels die een benzinestation/parking opschieten om een paar auto’s voorbij te rijden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:11   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vraagt ge u niet af wie die ikke eerst is?

Dat zijn wellicht dezelfde kerels die een benzinestation/parking opschieten om een paar auto’s voorbij te rijden.
Dat hoeft ge mij niet te vertellen.

En , figuurtjes 1 en 3 nog eens vergeleken ?

Ik zal figuur 1 nog eens uitvergroten en ik citeer de uitleg van wegcode.be bij die figuur:

Citaat:
Maak dus vooral optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Ga je te vroeg naar rechts dan ontstaat er links een opening waarlangs andere weggebruikers je zullen voorbijsteken, en in essentie hebben zij zelfs gelijk want zij maken gebruik van de beschikbare ruimte, en passen het ritsprincipe dus juist toe. Ritsen doe je dus aan de wegversmalling, zeker niet aan de staart van de file. Laat geen rijstrook waar je op mag rijden leeg liggen. Te vroeg invoegen zoals hieronder is asociaal want het vertraagt het achteropkomend verkeer op de rechterrijstrook.

De meest gemaakte fout:

figuur 1 uitvergroot:
http://www.wegcode.be/images/ritsen/...44713245074326

X (rode auto) gaat te vroeg naar rechts, wellicht niet slecht bedoeld, maar hierdoor houdt hij A en A's achterliggers op. Gebeurt vaak uit vrees dat niemand hem er zal tussenlaten verderop.
B(zwarte auto volgend op de rode) zal, als hij correct willen ritsen, noodgedwongen X moeten inhalen of voorbijrijden zodra hij dat veilig kan, maar zal bij sommige chauffeurs rechts enige irritatie opwekken. B valt nochtans niets te verwijten. Geen enkele regel uit de Wegcode verbiedt hem om verder te rijden en de lege ruimte voor hem op te vullen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 21:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:21   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men wil gewoon aantonen dat de rode auto daar een fout maakt door daar al in te voegen en niet kort voor de versmalling; daarbij blokt hij ook het achteropkomend verkeer af, in de figuur weergegeven door een zwarte auto achter de rode.
:
Precies.
Niemand zegt dat hij daar stilstaat en iets of iemand afblokt.
Zoals ge in dezelfde post kunt lezen denk ik dat de meesten invoegen net omdat er een ruimte vrijkomt om in te voegen.
Zoals ge het nu stelt geef ik u natuurlijk gelijk.
Ik dacht meer aan het afblokken zoals wel meer door vrachtwagens gedaan wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:32   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
B(zwarte auto volgend op de rode) zal, als hij correct willen ritsen, noodgedwongen X moeten inhalen of voorbijrijden zodra hij dat veilig kan, maar zal bij sommige chauffeurs rechts enige irritatie opwekken.
Dat hoeft de zwarte auto niet, hij kan ook naast zijn buur blijven rijden en ten gepaste tijde invoegen.

Laatst gewijzigd door Bobke : 23 juli 2009 om 21:32.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:32   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Precies.
Niemand zegt dat hij daar stilstaat en iets of iemand afblokt.
De figuur zegt dat zelf niet, maar in de uitleg bij de figuur staat het wel dat rode X, auto´s A-A hindert.

Eigenlijk zeg ik het, ik heb je gewoon een vb uit de praktijk gegeven hoe ik dat dikwijls meegemaakt hebt ( ik rij auto sinds 1971... )

Ik zeg dus dat dit wel kan gebeuren op de manier gelijk de rode auto daar staat, want dat gebeurt zeker als de auto´s in het rechtervak daar geen plaats laten, waarom zouden die daar plaats maken als hun eigen (rechter)file daar niet opschuift ?

Citaat:
Zoals ge in dezelfde post kunt lezen denk ik dat de meesten invoegen net omdat er een ruimte vrijkomt om in te voegen.
Dat mag iedereen uit vrije wil als hij pinkt, ruimte krijgt, niemand hindert of iemand zijn voorrang neemt.

Citaat:
Ik dacht meer aan het afblokken zoals wel meer door vrachtwagens gedaan wordt.
Had ik nochtans bedoelt met mijn antwoord, ik had 2 mogelijke afblokkers gegeven, op de linker en rechterstrook.
http://forum.politics.be/showpost.ph...18&postcount=8

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 21:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:39   #32
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Vooral bij slaapzakken ben ik weinig tolerant voor ritsen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:41   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat hoeft de zwarte auto niet, hij kan ook naast zijn buur blijven rijden en ten gepaste tijde invoegen.
Ge begrijpt het nog altijd niet dat hij daardoor de file onnodig langer maakt, en zijn achterliggers hindert.

Stel voor iedereen gaat willekeurig invoegen daar waar hij goesting heeft, we hebben het nu enkel over 2 rijstroken, wat bij 3 of 4 rijstroken waar alles naar een rijstrook moet... we gaan nog wat meemaken...

Ene op 1000 m vd versmalling, ene wil op 750 m , ene op 400 ene op 200 m...

Ene wil van rijstrook 4 naar 1 ene van 3 naar 1 ene van 2 naar 1... en allemaal op verschillende te verre afstanden van de versmalling...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 21:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:43   #34
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Het is mij opgevallen dat sommige chauffeurs beter zijn in knopen dan ritsen...
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:44   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Het is mij opgevallen dat sommige chauffeurs beter zijn in knopen dan ritsen...
De nagel op de kop
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:51   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had ik nochtans bedoelt met mijn antwoord, ik had 2 mogelijke afblokkers gegeven, op de linker en rechterstrook.
http://forum.politics.be/showpost.ph...18&postcount=8
Denk ik niet.
Daar had u het over niet laten ritsen.
En nu wacht ik op voorstellen om er iets aan te doen.
Ik schreef al in mijn eerste post:
-Geen twee km vooraf aangeven dat men naar rechts moet.
-Meer aandacht aan besteden in de media kan helpen.
Ik merk al veel verbetering sinds de juiste manier op tv uiteengezet werd.
-Een volle lijn tot de plaats waar moet geritst worden ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 21:57   #37
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stel voor iedereen gaat willekeurig invoegen daar waar hij goesting heeft, we hebben het nu enkel over 2 rijstroken, wat bij 3 of 4 rijstroken waar alles naar een rijstrook moet... we gaan nog wat meemaken...
Ja leg het ons eens uit hoe ge dat gaat regelen op 50 m voor de versmalling.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 22:00   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik ben nu toch bezig

Nog een officieel (D) verwittigingsbord dat het duidelijk maakt zelfs bij 3 rijstroken te ritsen naar één strook en dit pas na 400 meter, en niet vroeger!:
sorry 2 stroken maar dan moet ik er nog een bord aanplakken.

Klik:
http://www.verkehrswacht-paderborn.d...iken/reiss.gif
Klik: aan de rechterkant van bovenstaand bord tegenplakken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...en_23c.svg.png

dat verkeersbord hoeft toch geen nadere uitleg, toch als men een rij-bewijs heeft .

Citaat:
http://www.verkehrswacht-paderborn.de/infos/stvo.html
Erst an der Verengung Spur wechseln

Wird die Spur zu früh gewechselt, bleibt nutzbarer Verkehrsraum brach liegen. Die Reform stellt klar, dass erst am Ende der Spur der Fahrstreifen gewechselt werden soll. Durch diese klare sprachliche Regelung sollen Missverständnisse und Aggressionen abgebaut, der Verkehrsfluss erhöht und das Unfallrisiko verringert werden.
Eerst aan de versmalling spoor wisselen

Wordt het spoor te vroeg gewisseld, blijft nutbare verkeersruimte braak liggen.
De wetsverandering stelt duidelijk, dat eerst aan het einde van het spoor van rijstrook gewisseld wordt
(*waar de eigen rijstrook stopt/wegvalt).

Door deze duidelijke taal (uitspraak) zullen misverstanden en aggressiviteiten afgebouwd, de verkeersvlotheid verhoogd en het ongevalrisico verminderd worden.

* dat kan de 4e strook zijn dan ga je naar de 3e, dan naar de 2e, dan naar de 1e, en zijt maar 100% zeker als het van 4 rijstroken naar 1 gaat bij iets of wat druk verkeer dan gaat dat hoogstens stapvoets of praktisch uit stilstand dus binnen de 50 m is dat dan mogelijk.

Maar zoals ik al eerder schreef men moet het op een veilige afstand doen naargelang snelheden vh rijstrookverkeer, ik denk niet dat men aan 200 kmh (Autobahn) als men al van ver de wegversmalling-hindernis ziet men op 50 m pas naar rechts invoegt.

Maar van veiligheidsafstanden naargelang snelheid begrijpen "modale Belgen" ook maar weinig als ik eens op Be-snelwegen rij...

hopelijk is dit goed nederlands

Indien niet, de Nederlanders (120 kmh-snelweg) leggen het ook mooi uit in Wiki (met tekeninkjes):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 22:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 23:10   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Laten we dan eens beginnen met voorstellen te doen hoe.
Voorgesteld heb ik het in feite al, als ge mijn posts gelezen hebt.
Gewoon de Duitse tekst vertalen en in het Belgisch verkeersreglement inpassen, maar dan moet men nog andere artikels licht corrigeren (voorrang o.a.); maar omdat het verkeersreglement toch ondertussen een lappendeken is, zal dat bij de grote Reform of juridische schoonmaak zijn (link onderaan)

Het kan ook zijn dat de NVA dat nog wat gaat bijsturen:
Citaat:
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/s...01/vrg.201.doc

VLAAMS PARLEMENT
₪ SCHRIFTELIJKE VRAGEN


KATHLEEN VAN BREMPT
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT, SOCIALE ECONOMIE EN GELIJKE KANSEN


Vraag nr. 201
van 13 september 2006
van JAN PEUMANS


Verkeersreglement - Ritsen

Geregeld komt het “ritsen” in het verkeer in de actualiteit. Onder “ritsen” of het “ritssluitingsprincipe” verstaat men het beurtelings invoegen van voertuigen bij wegversmallingen of invoegstroken. Ritsen is belangrijk, omdat correct ritsen de verkeersdoorstroming en de aanwezigheid en lengte van files positief kan beïnvloeden.

Ritsen is echter niet altijd evident. De persoon die invoegt, voert immers een manoevre uit en heeft geen voorrang, waardoor mensen vaak liever te vroeg dan te laat invoegen, hetgeen bijdraagt tot file-vorming. Idealiter gebeurt invoegen echter op het einde en aan de eigenlijke wegversmalling. Hier blijkt bij velen dus een probleem te bestaan van “niet kennen” (gebrek aan kennis). Vaak leidt correct invoeggedrag bovendien tot onveiligheid maar ook tot ergernis en zelfs verkeersagressie bij mensen die in wezen te vroeg invoegen en zich onterecht gepasseerd voelen. Hier blijkt een probleem van “niet willen” (hoffelijkheid om mensen te laten invoegen). In Nederland erkent het Ministerie van Verkeer (duidelijkheid over) ritsen als een manier om agressie in het verkeer te voorkomen.

Correct ritsen leidt dus tot kortere files, meer voorspelbaarheid en veiligheid, en minder ergernis en agressie.

In het verleden heeft de Vlaamse Regering dan ook herhaaldelijk campagne gevoerd om het ritsen te bevorderen, via opvallende borden (2000) en affichecampagnes (2002). Beide campagnes gebeurden onder de voogdij van toenmalig minister Steve Stevaert. Het project met de “rits-verkeersborden” van 2000 werd geëvalueerd aan de hand van video-analyses van het verkeersgedrag en de verkeersstromen (vraag om uitleg nr. 378 van de heer Frans De Cock tot minister Steve Stevaert, over het proefproject met “rits-verkeersborden”, commissievergadering C135 – OPE17 (1999-2000)). In Nederland lopen momenteel campagnes om de spelregels van ritsen duidelijk te maken.

Verkeersveiligheid is echter nog steeds een federale bevoegdheid. In 2000 pleitten toenmalig Vlaams minister Steve Stevaert en toenmalig federaal minister Johan Vande Lanotte voor de regionalisering van het verkeersreglement. Vlaanderen is immers dichter bevolkt en staat een doortastender verkeers-veiligheidsbeleid voor. Een van de argumenten voor deze regionalisering van minister Stevaert was dat “we op die manier maatregelen, zoals het ritsen van de verkeersstromen, (…) versneld kunnen doorvoeren” (vraag om uitleg nr. 472 (1999-2000) van de heer Carl Decaluwe tot minister Steve Ste-vaert, over de idee van de regionalisering van het verkeersreglement, commissievergadering C148 – OPE119 (1999-2000)).

Het is echter niet duidelijk of deze regionalisering soelaas zou brengen. In dit debat wordt er immers vaak op gewezen dat verplicht ritsen sowieso niet of nauwelijks wettelijk verankerd kan worden, om-dat er geen wettelijke basis is voor het afstaan van het voorrangsrecht van de rechtdoor rijdende per-soon naar de invoegende persoon. Dit blijkt ook uit het antwoord van minister Steve Stevaert op actue-le vraag nr. 64 van de heer Carl Decaluwe tot minister Steve Stevaert, over ritsen in het verkeer (ple-naire vergadering nr. 20 (2002-2003)).

In Duitsland is ritsen echter wel wettelijk verplicht. Daar maakt het deel uit van het verkeersreglement, meer bepaald in artikel 4 van paragraaf 7:

§7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge
(art. 4) Ist auf Strassen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahr-zeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchge-henden Fahrstreifen fahrenden fahrzeug einordnen können (Reissverschlussverfahren). (Strassenver-kehrs-Ordnung, http://bundesrecht.juris.de/stvo/index.html)

1. Wat zijn de resultaten van de campagnes van enkele jaren geleden?

Zijn er andere onderzoeken uitgevoerd in Vlaanderen over de voordelen van ritsen in termen van vlotte verkeersstromen en verkeersveiligheid?

2. Worden nieuwe campagnes gepland om het ritsen te bevorderen en om de “spelregels” van ritsen duidelijk te maken?

3. Heeft de minister weet van buitenlandse voorbeelden waar ritsen wel deel uitmaakt van het ver-keersreglement, naast het Duitse verkeersreglement?

4. Heeft de minister een wettelijke verankering van het ritsen reeds aangekaart bij haar federale col-lega minister Landuyt?

Zo ja, wat was het resultaat?

Zo neen, overweegt de minister dit alsnog te doen (gelet op het belang dat in het Vlaamse mobili-teitsbeleid hieraan werd gehecht)?
En ze weten het
Toch straf dat het in Duitsland én Oostenrijk (antwoord op doc-vraag .3 ) wel wettelijk gaat, maar hier krijgen ze weer niets geregeld....

Dat van die lappendekenwegcode staat hier:
Citaat:
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=151
07 juni 2006
Verkeersvereenvoudiging

Persbericht van de Ministerraad

Nu er logica zit in het boetesysteem wil minister van Mobiliteit Renaat Landuyt de logica ook doortrekken op het terrein. De veelheid aan verkeersborden zijn voor veel automobilisten, voetgangers of fietsers vaak ronduit verwarrend en maken er de weg niet veiliger op. Terwijl dit toch niet de bedoeling kan zijn.

Een werkgroep samengesteld uit specialisten van de federale politie, de lokale politie, het parket, politierechters, advocaten, het Belgian Road Research Center, de FOD Mobiliteit en Vervoer en het BIVV formuleerde voorstellen om de verkeersreglementering en de verkeerssignalisatie te vereenvoudigen.

1. Juridische schoonmaak wegcode

De oorspronkelijke tekst van de wegcode dateert van 1975 en werd sindsdien voor 75 % gewijzigd. Telkens werden artikels, alinea's en zinsneden ingevoegd, aangepast of geschrapt.
De reglementering is een lappendeken geworden van allerhande bepalingen en kruisverwijzingen wat de leesbaarheid niet ten goede komt, met tal van interpretatieproblemen tot gevolg.

De ministerraad besliste daarom om de wegcode volledig door te lichten en te vereenvoudigen. Want een duidelijke wetgeving maakt borden vaak overbodig.

Zo zal de indeling van de wegcode thematisch worden herschikt, de artikelen per weggebruiker gegroepeerd, vliegen verouderde artikelen en bepalingen zonder juridische draagwijdte eruit, wordt er werk gemaakt van de leesbaarheid, zullen definities beter op elkaar worden afgestemd en wordt de code aangepast aan de huidige verkeersrealiteit.
Applaus, applaus ! luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn ...

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2009 om 23:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 23:37   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voorgesteld heb ik het in feite al, als ge mijn posts gelezen hebt.
Gewoon de Duitse tekst vertalen en in het Belgisch verkeersreglement inpassen, maar dan moet men nog andere artikels licht corrigeren (voorrang o.a.); maar omdat het verkeersreglement toch ondertussen een lappendeken is, zal dat bij de grote Reform of juridische schoonmaak zijn (link onderaan)
Samen met de nodige campagnes moet het lukken.
Maar we hadden het eigenlijk over de huidige situatie in België.
Deze is na enkele campagnes al veel verbeterd.
Als ik terugdenk aan de km lange files op één rijvak waarbij een vrachtwagen voor afblokker speelde op het linker vak.
De praktijk is wat ingewikkelder dan uw tekeningen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be