Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2013, 17:30   #241
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik zie Belgii, niet België.
Ja maar de ambtstaal was het Frans en de intellectuele (wetenschappelijke) taal in die tijd was het Latijn. Maar in Nederlandse teksten uit die tijd vinden we ook de naam 'Belgen'. Er zijn niet zoveel Nederlandstalige teksten op dit punt,maar ze zijn er wel. Ik wil ze nog wel eens opzoeken.

Waar het eigenlijk over gaat is dat de term 'België' of 'Belgen' niet zo maar uit de lucht komt vallen in 1830. Die benaming werd al lang voordien gebruikt voor het Zuiden (en niet meer voor het Noorden).

We hebben op dit forum daarover trouwens een lange discussie gehad een tijd geleden in een andere draad

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 augustus 2013 om 17:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 23:29   #242
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Ik zie Belgii, niet België.
Het is bovendien een Latijnse tekst maar geen Nederlandstalige!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 23:45   #243
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar in Nederlandse teksten uit die tijd vinden we ook de naam 'Belgen'. Er zijn niet zoveel Nederlandstalige teksten op dit punt,maar ze zijn er wel. Ik wil ze nog wel eens opzoeken.
Ik ben benieuwd. Maar zelfs dan, dat is dan één zwaluw die nog altijd niet de Belgische lente kan maken...

Citaat:
Waar het eigenlijk over gaat is dat de term 'België' of 'Belgen' niet zo maar uit de lucht komt vallen in 1830. Die benaming werd al lang voordien gebruikt voor het Zuiden (en niet meer voor het Noorden).
Al lang? Tja, dat is de vraag.....
De termen "Nederlanden/Nederlanders" werden uiteraard niet in één nacht vervangen door "België/Belgen."
Waar het mij echter om gaat is het kantelmoment; vanaf wanneer gebruikt men voornamelijk de B-termen ipv de N-termen.
En daarvoor moet men verschillende jaargangen van verschillende kranten en pamfletten turven. (En liefst van verschillende streken want er is mogelijks een regionaal onderscheid....)
En dan zegt dat enkel nog maar iets over het taalgebruik van diegenen die toen konden lezen en schrijven; de (kleine) burgerij.
Wat weerklonk er echter in de volksmond?

Ik neem evenwel aan dat men vanaf 1830 uitsluitend nog de B-woorden gebruikte.Schriftelijk tenminste.

Citaat:
We hebben op dit forum daarover trouwens een lange discussie gehad een tijd geleden in een andere draad
Welke?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 augustus 2013 om 23:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2013, 12:51   #244
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben benieuwd. Maar zelfs dan, dat is dan één zwaluw die nog altijd niet de Belgische lente kan maken...


Al lang? Tja, dat is de vraag.....
De termen "Nederlanden/Nederlanders" werden uiteraard niet in één nacht vervangen door "België/Belgen."
Waar het mij echter om gaat is het kantelmoment; vanaf wanneer gebruikt men voornamelijk de B-termen ipv de N-termen.
En daarvoor moet men verschillende jaargangen van verschillende kranten en pamfletten turven. (En liefst van verschillende streken want er is mogelijks een regionaal onderscheid....)
En dan zegt dat enkel nog maar iets over het taalgebruik van diegenen die toen konden lezen en schrijven; de (kleine) burgerij.
Wat weerklonk er echter in de volksmond?

Ik neem evenwel aan dat men vanaf 1830 uitsluitend nog de B-woorden gebruikte.Schriftelijk tenminste.



Welke?

We hebben het daar al over gehad zoals ik stelde. Uw redenering is trouwens wat gevaarlijk. Indien u beweert dat de term 'Belgique' gewoon een Franse vertaling is van het Latijnse 'Belgica', dan kan men even goed beweren dat de term 'Nederlanden' gewoon een Nederlandse vertaling is van het Franse 'Pays-Bas'. En zo komen we geen stap verder.

Wat in ieder geval wèl duidelijk is, is dat in die tijd de term Belgen gebezigd werd om de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden aan te duiden. Voornamelijk (maar niet alleen) door Franstalige auteurs . Dat men de Franse term 'Belge' in meerderheid terugvindt, heeft inderdaad natuurlijk te maken met het feit dat de officiële geschriften en correspondenties van hoge ambtenaren in die tijd opgesteld werden in het Frans. Maar ook Vlaamse schrijvers die in het Vlaams schrijven in die tijd gebruiken regelmatig de term 'Belgen'.

Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan. Ook gebruikt men wel eens het woord 'Belgen' of 'Velgen' zoals in de grammatica van Van Belleghem en Waterschoot (1773). De term 'Belgen' is hier synoniem voor de "Zuidnederlanders". De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden aanduidt. En zo zijn er nog meer teksten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 augustus 2013 om 13:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 11:36   #245
Belask0
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 december 2012
Locatie: gevallen engel
Berichten: 2.709
Standaard

http://geschiedenisvanbelgie.blogspot.be/
Belask0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2013, 17:34   #246
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Deze proclamatie werd opgesteld in 1814

BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 08:39   #247
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

België, kunstmatig land, ontstaan door een opgeklopte revolutie en waar ze nog niet eens een deftige koning voor vonden.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 11:45   #248
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
België, kunstmatig land, ontstaan door een opgeklopte revolutie en waar ze nog niet eens een deftige koning voor vonden.
Hoe verklaart u dan bovenstaand document?

(En kan u ook een voorbeeld geven van een natuurlijk/door God gewild land?)
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 15:54   #249
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoe verklaart u dan bovenstaand document?

(En kan u ook een voorbeeld geven van een natuurlijk/door God gewild land?)

Heel Nederland.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2013, 16:36   #250
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
*Zucht* Hoe vaak hebben we dit al gezegd. "België" werd in die tijd gebruikt als de Nederlanden en is afgeleid uit het latijn. Zo heette de republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in het latijn "Belgica foederata" en de Zuidelijke Nederlanden als "Belgica Regia".

Vergeet niet dat met de Brabantse omwenteling ze de naam (uiteraard int Frans voorbode op wat nog komen zou...) "Etats-belgiques-unis" was en in het Nederlands werd vertaalt als: "Verenigde Nederlandse Staten".

Het is pas in 1830 en niet ervoor dat men besloot om "Belgique" (Nederlands was patois dat moest vernietigt worden) te gebruiken enkel voor het gebied dat we nu ook kennen als België.
mag je nog zoveel zeggen warrior zal het niet aanvaarden
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 01:39   #251
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
*Zucht* Hoe vaak hebben we dit al gezegd. "België" werd in die tijd gebruikt als de Nederlanden en is afgeleid uit het latijn. Zo heette de republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in het latijn "Belgica foederata" en de Zuidelijke Nederlanden als "Belgica Regia".

Vergeet niet dat met de Brabantse omwenteling ze de naam (uiteraard int Frans voorbode op wat nog komen zou...) "Etats-belgiques-unis" was en in het Nederlands werd vertaalt als: "Verenigde Nederlandse Staten".

Het is pas in 1830 en niet ervoor dat men besloot om "Belgique" (Nederlands was patois dat moest vernietigt worden) te gebruiken enkel voor het gebied dat we nu ook kennen als België.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
mag je nog zoveel zeggen warrior zal het niet aanvaarden
1) Natuurlijk werd Belgica als Nederlanden gebruikt
2) Er werd ook de naam Verenigde Belgische Staten gebruikt
3) de proclamatie die u hierboven ziet is in 1814 uitgevaardigd en spreekt over België en Belgen.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 11:59   #252
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

B stop nu met in die oude draden te spammen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2013, 22:28   #253
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
België, kunstmatig land, ontstaan door een opgeklopte revolutie en waar ze nog niet eens een deftige koning voor vonden.
Om nog maar te zwijgen over wie er nu zit...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2013, 11:30   #254
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Om nog maar te zwijgen over wie er nu zit...
Niet dat ik zo'n koningsgezinde ben. Verre van eigenlijk, maar ik denk dat velen aangenaam verrast zijn door het optreden van Filip, sinds dat hij koning is. Indien hij op dit elan verder gaat , wordt hij straks nog populair.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 00:58   #255
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar ook Vlaamse schrijvers die in het Vlaams schrijven in die tijd gebruiken regelmatig de term 'Belgen'.
Vergeet het maar als ge met "die tijd" de Oostenrijkse tijd bedoelt!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals hier al eens werd betoogd, haalt Smeyers dit ook aan. Ook gebruikt men wel eens het woord 'Belgen' of 'Velgen' zoals in de grammatica van Van Belleghem en Waterschoot (1773). De term 'Belgen' is hier synoniem voor de "Zuidnederlanders". De Brusselse geneesheer Du Rondeau heeft het in zijn academische (Nederlandse) 'mémoire' (1773) of 'memorie' over 'Belge-land' en 'België', waarmee hij de zuidelijke Nederlanden aanduidt. En zo zijn er nog meer teksten.
Proficiat! Ge zijt erin geslaagd van twee (twijfelachtige) Belgische naalden in de Nederlandse hooiberg te vinden.
Twijfelachtig, inderdaad, want ge zoudt daar wel de gepaste duiding bij mogen geven. (Bij Van Belleghem en Waterschoot heeft 'Belgen' misschien betrekking op de Oude-Belgen. Om maar iets te noemen.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2013 om 01:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2013, 01:05   #256
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
2) Er werd ook de naam Verenigde Belgische Staten gebruikt
En in welke verhouding tot Verenigde Nederlandse Staten ?
1 op 1000. ??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
3) de proclamatie die u hierboven ziet is in 1814 uitgevaardigd en spreekt over België en Belgen.
Precies, toen waren we al in 1814...Het ging hierboven echter over de Oostenrijkse tijd.

Hoe dan ook: de officiële benamingen voor het VKN waren nog steeds:
- Koningrijk der Nederlanden. (destijds dus nog met een g ipv een k)
- Royaume des Belgiques


Van de 17e eeuw tot aan de omwenteling van 1830 waren de benamingen Nederlanden en Belgica of Belgique(s) min of meer inwisselbaar, zoals de kolonie Nieuw-Nederland ook Nova Belgica heette.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 november 2013 om 01:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be