Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2013, 18:21   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Question Hoe met de fiets ...

Soms vraag ik mij wel eens af als ik mensen op de fiets zie voorbij bollen, zijn die wel in orde met het verkeersreglement die fietsen?
Hiermee bedoel ik, soms zie je iemand met een racefiets 's avonds laat in het donker die zelf nog donkere kleren aanheeft en verder geen enkel lichtje of reflector aan 'boord' heeft.
Ik vind dit ronduit verschrikkelijk gevaarlijk.
Nu nam ik de moeite om dit even op te zoeken en raar maar waar leerde ik ...

Citaat:
De verplichte uitrusting verschilt naargelang van het fietsstype. De verschillende fietstypes zijn gedefinieerd in het verkeersreglement. Om te weten welke wettelijk verplichte minimale uitrusting uw fiets moet hebben, moet u dus eerst weten tot welk fietstype hij behoort:
http://www.mobielvlaanderen.be/wegve...en-011.php?a=5

Toch blijf ik het gevaarlijk vinden ondanks het toegelaten is (die povere uitrusting) in sommige gevallen en is mijn persoonlijke mening dat men iets moet doen aan de verplichte uitrusting van sommige fietsen om ze zo wel of niet toe te laten tot het verkeer. Safety first ook voor onze kinderen die met de fiets naar school gaan bijvoorbeeld.

Misschien de wederinvoer van de fietsplaat eens overwegen dit om de 'lege' staatskas eventueel een beetje te spijzen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2013, 18:58   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Soms vraag ik mij wel eens af als ik mensen op de fiets zie voorbij bollen, zijn die wel in orde met het verkeersreglement die fietsen?
Hiermee bedoel ik, soms zie je iemand met een racefiets 's avonds laat in het donker die zelf nog donkere kleren aanheeft en verder geen enkel lichtje of reflector aan 'boord' heeft.
Ik vind dit ronduit verschrikkelijk gevaarlijk.
Nu nam ik de moeite om dit even op te zoeken en raar maar waar leerde ik ...



http://www.mobielvlaanderen.be/wegve...en-011.php?a=5

Toch blijf ik het gevaarlijk vinden ondanks het toegelaten is (die povere uitrusting) in sommige gevallen en is mijn persoonlijke mening dat men iets moet doen aan de verplichte uitrusting van sommige fietsen om ze zo wel of niet toe te laten tot het verkeer. Safety first ook voor onze kinderen die met de fiets naar school gaan bijvoorbeeld.

Misschien de wederinvoer van de fietsplaat eens overwegen dit om de 'lege' staatskas eventueel een beetje te spijzen.
Met die verplichte uitrusting wordt bedoeld dat het ook bij daglicht verplicht is.
Als je in het donker rijdt is altijd verlichting verplicht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2013, 20:21   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beurre Bekijk bericht
ELKE fiets moet voldoen aan wettelijk minimum verlichting én reflectoren, dus ook koersfietsen.
Enkel de manier waarop deze mogen afgeleverd worden verschilt.
Euhm ELKE ? én reflectoren zeg je ? Ook voor bepaalde fietsen zonder spatborden ?

Ik lees toch wat heel anders in de wetgeving:

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/272-art82

Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens

82.1. Lichten en reflectoren

82.1.1.

1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren.

Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
...

5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
Dus qua verlichting ja, qua reflectoren nada.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 februari 2013 om 20:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2013, 05:55   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Waar fietsers maar in 1 richting mogen fietsen , en wat denk je dan .... ??
Ook fietsen over voetpad in beide richtingen !!
Sommige parkeren hun fiets (soms dwars) midden op het voetpad !!
Of op de strepen van oversteekplaats voor blinde & slechtziende !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2013, 06:19   #5
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik draag een reflecterend hesje en heb altijd mijn lichten op. Naast mijn gewoon achterlicht heb ik nog een knipperlicht op mijn helm. En nog word ik haast elke week onderuit gereden. Drie kwart van de automobilisten is de hele dag verduft van te weinig buitenlucht en berokkenen fietsers en de economie (fouten dat die maken en de boel in war sturen dat die doen door hun voortdurende fouten ) enorme schade. Het andere kwart hangt aan antidepressiva, slaappillen, kalmeringspillen of is alcoholieker. Gezien ze daarbij ook nog eens de grondwet en het Vlaamsche handvest overtreden en op alle mogelijke manieren de menselijke lichamelijke integriteit schenden moet het autoverkeer verboden worden en alle automobilisten opgesloten wegens misdaden tegen de menselijkheid. Samen met fietsers die als het donker is of mist zonder licht rijden.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 19 februari 2013 om 06:19.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2013, 07:54   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Als je in het donker rijdt is altijd verlichting verplicht.
Toch veel mensen die dat niet te aux serieux nemen dacht ik.

Fietsers die zomaar in beide richtingen in een straat mogen rijden zou men ook moeten afschaffen. Ik denk dat daar veel ongevallen mee gebeuren.

Neemt u ook even notie van:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/fi...0183746507.htm

Met alle voor de fietsers(sters) maar soms zijn er bij die
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be