Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Bekijk resultaten enquête: onze vakbonden en partijen en hun democratisch functioneren
politieke partijen functioneren democratischer 3 12,50%
vakbonden functioneren democratischer 1 4,17%
beide zouden nog moeten leren wat echte democratie is 17 70,83%
ik weet niet/ik heb geen mening/kan mij niks schelen 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2011, 11:09   #81
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Gij leeft in een spookje, je hebt in uw leven nog niets ernstig tegengekomen, houden zo.
Niet komen reclameren als mama de borst uit uw mondeke trekt en je hebt dorst en honger.

Wie er in een sprookje gelooft... dat weten we al lang...
Die extreme pvdaatjes toch...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 12:06   #82
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

Wie er in een sprookje gelooft... dat weten we al lang...
Die extreme pvdaatjes toch...
Freedancer, wanneer ga jij eigelijk eens werken in plaats van hier onnozele praat te verkopen?
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 23:30   #83
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Gij leeft in een spookje, je hebt in uw leven nog niets ernstig tegengekomen, houden zo.
Niet komen reclameren als mama de borst uit uw mondeke trekt en je hebt dorst en honger.
En jij leeft blijkbaar in een wereld waar maar 1 mening van tel kan zijn, de jouwe, en een ander geen recht heeft op spreken. Je kan niet ontkennen dat vakbonden een enorme tegenwind krijgen door een groot deel van de bevolking, of je dat nu leuk vindt of niet. Dat *moet* een reden hebben. Die reden heb ik hierboven besproken. Op korte termijn kan je daar natuurlijk als vakbond geen bal van aantrekken en doen wat je maar wil, maar als vakbonden hier geen rekening mee houden, dan zullen ze op termijn steeds onpopulairder worden bij het volk, en op termijn zal dat zich ook naar de politiek op werken.

Of ik nog niets ernstig heb tegengekomen, daar kan jij totaal niet over oordelen, en ik zou het apprecieren als je, terwijl je niets over mijn leven weet, daar niet over oordeelt.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 19:10   #84
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Bij deze alvast mijn mening als pendelaar.

Ik vind dat de spoorbonden groot gelijk hebben gehad bij de stakingen die ze de afgelopen tijd gevoerd hebben. Ja, ik ondervind daar hinder van. Maar van een NMBS met gedemotiveerd en overstrest personeel zou ik wellicht nog meer hinder ondervinden.
Wanneer de vakbonden eisen dat het spoorpersoneel voldoende pauzes krijgt die bovendien lang genoeg duren, wanneer ze eisen dat er voldoende personeel blijft zodat het onderhoud van het materieel niet nog verder zakt, ... wanneer ze met andere woorden zo goed en zo veilig mogelijke arbeidsvoorwaarden eisen voor hun personeel en geen gehoor vinden bij de directie of de overheid hebben ze groot gelijk dat ze naar het stakingswapen grijpen.
Overigens heb ik meer last van ratten die 's morgens werken en mij aldus verplichten naar de stad waar ik werk te gaan, maar die 's middags natuurlijk gewoon naar huis gaan en zich voor de rest geen zak aantrekken van het feit dat ik dan wellicht een gestrande reiziger ben. Het zijn die ratten die mij al een paar keer gegijzeld hebben.
Mee eens!

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 15 maart 2011 om 19:10.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 08:30   #85
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Bon het algemeen besluit is m.i. dat beweren dat de vakbonden democratisch zijn een clowneske bewering is...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 08:31   #86
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Bon... het algemeen besluit is m.i. dat beweren dat de vakbonden democratisch zijn een clowneske bewering is...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 08:53   #87
Ganzenbordfan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2007
Locatie: Braunau am Inn
Berichten: 1.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Bon... het algemeen besluit is m.i. dat beweren dat de vakbonden democratisch zijn een clowneske bewering is...
Is democratie dan ook altijd wenselijk? M.i. niet.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 09:34   #88
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
Is democratie dan ook altijd wenselijk? M.i. niet.
Voor de vakbonden alleszins niet... want ze zouden zich waarschijnlijk geen 2 minuten kunnen handhaven...
Natuurlijk ook niet als men van 'echt' linkse structuren houdt...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2011, 10:17   #89
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Bon... het algemeen besluit is m.i. dat beweren dat de vakbonden democratisch zijn een clowneske bewering is...
"het" =/= "mijn"
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 15:48   #90
neutron
Banneling
 
 
neutron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
http://people.cs.kuleuven.be/~jon.sn...011-02.php#ipa

In de link heb ik een blog toegevoegd van een ACV syndicalist die het democratisch functioneren van zijn vakbond in vraag stelt.

Hij stelt dat de vakbondsleiding onterecht (minderheid tegen meerderheid) het ontwerp van de nieuwe IPA goedgekeurd heeft. Hij toont met cijfermateriaal aan dat de basis in feite ertegen gestemd heeft.

Dit riep bij mij de vraag op hoe democratisch vakbonden eigenlijk nu zijn. Bv. als we ze moeten vergelijken met politieke partijen, zijn zij dan democratischer of niet?

In feite is de discussie/getouwtrek tussen basis-leiding een fundamenteel probleem in ons maatschappij (of systeem).

Men kan zich de vraag stellen hoe democratisch een maatschappij is. Of een partij. Of een vakbond. Of een bedrijf. Of eender welk vereniging van mensen.

Ik denk dat velen mij gelijk zouden geven als ik zou beweren dat ons systeem van boven naar onder werkt. En niet andersom.

De frats die de ACV uitgehaald heeft, is daar een voorbeeld van. Maar een nog beter voorbeeld is bv. hoe de "Europese grondwet" door de strot van de Europeanen geduwd is. Daar waar het volk mocht stemmen, werd het ofwel verworpen of maar nipt goedgekeurd. Daar waar een parlement dat moest ratificeren, werd dat vlotjes en met grote meerderheden gedaan. Roept dit geen vragen bij jou op?

De discussie opentrekken tot 'de maatschappij' zou ons veel te ver brengen. Daarom ook dat ik deze poll beperkt heb tot een vergelijking tussen (belgische) politieke partijen en vakbonden.

Wie is democratischer? Zijn ze uberhaupt democratisch?
Ook tijdens de syndicale verkiezingen wordt er gesjoemeld,
en als je de grote vakbonden voor de rechter brengt verlies je sowieso,
zowel de traditionele vakbonden, traditionele partijen en Justitie zijn corrupt

www.neutr-on.be
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 16:10   #91
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Bij deze alvast mijn mening als pendelaar.

Ik vind dat de spoorbonden groot gelijk hebben gehad bij de stakingen die ze de afgelopen tijd gevoerd hebben. Ja, ik ondervind daar hinder van. Maar van een NMBS met gedemotiveerd en overstrest personeel zou ik wellicht nog meer hinder ondervinden.
Wanneer de vakbonden eisen dat het spoorpersoneel voldoende pauzes krijgt die bovendien lang genoeg duren, wanneer ze eisen dat er voldoende personeel blijft zodat het onderhoud van het materieel niet nog verder zakt, ... wanneer ze met andere woorden zo goed en zo veilig mogelijke arbeidsvoorwaarden eisen voor hun personeel en geen gehoor vinden bij de directie of de overheid hebben ze groot gelijk dat ze naar het stakingswapen grijpen.
Overigens heb ik meer last van ratten die 's morgens werken en mij aldus verplichten naar de stad waar ik werk te gaan, maar die 's middags natuurlijk gewoon naar huis gaan en zich voor de rest geen zak aantrekken van het feit dat ik dan wellicht een gestrande reiziger ben. Het zijn die ratten die mij al een paar keer gegijzeld hebben.
Zeker weten !

Wanneer er in een bedrijf gestaakt wordt om een paar centjes opslag te krijgen zijn er altijd vakbondsmensen die "piket" staan , en er zijn er altijd die zich beroepen op "vrijheid van werken" . Maar als dan achteraf die paar centjes opslag toegestaan worden heb ik nog nooit een van die ratten horen zeggen dat ze er geen recht op hebben omdat ze niet meegestaakt hebben !
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 21:18   #92
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
Ook tijdens de syndicale verkiezingen wordt er gesjoemeld,
en als je de grote vakbonden voor de rechter brengt verlies je sowieso,
zowel de traditionele vakbonden, traditionele partijen en Justitie zijn corrupt

www.neutr-on.be
Citaat:
zowel de traditionele vakbonden, traditionele partijen en Justitie zijn corrupt
Nu hoort men het ook eens van een vakbond..
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2011, 21:19   #93
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Zeker weten !

Wanneer er in een bedrijf gestaakt wordt om een paar centjes opslag te krijgen zijn er altijd vakbondsmensen die "piket" staan , en er zijn er altijd die zich beroepen op "vrijheid van werken" . Maar als dan achteraf die paar centjes opslag toegestaan worden heb ik nog nooit een van die ratten horen zeggen dat ze er geen recht op hebben omdat ze niet meegestaakt hebben !
Wat een uitleg...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 00:28   #94
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
"het" =/= "mijn"
Dit is helemaal geen persoonlijke mening van de vorige poster, maar zoals reeds aangehaald: de vakbond zet piketten neer, en verhindert anderen mensen om te gaan werken (dus een andere mening mening uiten dan die van de vakbond), verhindert anderen dus om een eigen stem te hebben of hierover te kunnen uitbrengen.

democratie: Elke deelnemer moet de gelegenheid hebben een stem over het voorstel te kunnen uitbrengen. Een overeengekomen meerderheid van de stemmen bepaalt of het voorstel al dan niet aangenomen wordt.

Het is dus wel een algemeen besluit dat een vakbond niet democratisch is, vermits hij niet voldoet aan de definitie van het woord 'democratisch'.

Of je dat goed of slecht vindt is een misschien andere zaak, het is gewoon een feit dat het niet democratisch is te noemen.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 00:35   #95
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Kijk, als een stakerspost de toegang blokkeert is de zaak gesloten. Zo simpel is het. Een andere wernemer die aankomt gaat ofwel mee aan de post staan ofwel draait zich om en gaat weg.

Waarom moet een werknemer het werk van de baas doen?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 02:26   #96
neutron
Banneling
 
 
neutron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Nu hoort men het ook eens van een vakbond..
er staat ook : DE TRADITIONELE vakbonden hé
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 08:02   #97
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Tja... 1.500 euro netto per maand per werkende persoon en 3.000 voor een werkend koppel....
Is dat eerlijk? Heeft 1 persoon niet meer kosten dan een gezin van 2? (huur huis, verwarming, elektriciteit...)

En kindergeld schaft U schijnbaar af???

Als het van freelancer zou afhangen:
1. 2.500 Euro netto per maand per werkende persoon.
2. Man en vrouw werken: 4.000 Euro samen per maand.
3. Gezin bestaat uit 4 personen, 2 volwassenen & 2 kinderen.
4. 4 personen : 4.000 Euro = 1000 Euro per persoon per maand.
5. 1000 Euro per persoon : 31 dagen (maand) = 32.26 Euro per dag per persoon.
Hoe wil je dit afdwingen? Mogen we daarvoor wereldwijd staken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 09:06   #98
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Dit riep bij mij de vraag op hoe democratisch vakbonden eigenlijk nu zijn. Bv. als we ze moeten vergelijken met politieke partijen, zijn zij dan democratischer of niet?
Die voorbijgestreefde oudbollige bewegingen hun organisatiestructuren kan je bezwaarlijk democratisch noemen, eerder totalitair. Niet dat politieke partijen daarin beter zijn, maar kom.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 11:11   #99
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutron Bekijk bericht
er staat ook : DE TRADITIONELE vakbonden hé
Wat is dat dan?
De vakbonden die leden hebben?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 13:52   #100
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hoe wil je dit afdwingen? Mogen we daarvoor wereldwijd staken?
Dat was gezwans hé Artisjok... gewoon om aan te duiden hoe gemakkelijk het is om zo maar - linkse - voorstellen te produceren... Ik had voor 'hetzelfde geld' de bedragen kunnen vertienvoudigen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be