Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

 
 
Discussietools
Oud 5 maart 2009, 18:11   #381
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
Allez. Met bloedend hart: Iran.
En nu nog een correcte quote of zo van een vooraanstaand Iraans politicus aub?
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline  
Oud 5 maart 2009, 18:34   #382
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Aanvallen op Gaza* en Libanon zijn voor andere moslimlanden erg bedreigend aangezien Israël er internationaal aanvaardde grenzen mee schendt.
Strikt genomen heeft Israël de West bank veroverd op Jordanië na de oorlog van 67. De West Bank was geannexeerd, met andere woorden, maakte integraal deel uit van Jordanië. En is nu in wezen - toegegeven met beperkingen - in handen van de Palestijnse Authoriteit.

Even strikt genomen geldt hetzelfde voor Gaza dat door Egypte was bezet. En nu is Gaza volledig in handen van Hamas.

Ik heb het al geschreven en herhaal het: zonder de zesdaagse oorlog - die tot grote verrassing van Nasser en consoorten werd gewonnen door Israël in een verschroeiende 'blitzkrieg' als een mes door boter, was er NOOIT sprake geweest van een mogelijke Palestijnse staat. Want de broeders hadden dat territorium al stevig en definitief ingepalmd. Dat was natuurlijk niet de bedoeling van de Israëli's: die vochten - niet voor het eerst - voor hun overleven.

De aanvallen van Israël die je vermeldt hadden, bij mijn weten nooit territoriale uitbreidingsmotieven maar waren gericht tegen terroristische activiteiten door internationaal erkende terreurorganisaties die vanuit die gebieden op Israël werden gelanceerd en waarbij de authoriteiten van die gebieden in gebreke bleven om daar een eind aan te maken.

Ik zie dan ook niet in hoe die aanvallen voor andere moslimlanden op zich bedreigend zouden kunnen zijn. Met Syrië zijn overigens onrechtstreekse gesprekken bezig om de veroverde Golan hoogte terug te geven in ruil voor vrede.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
* Hoewel je de aanval op Gaza strikt genomen ook als een Israëlische binnenlandse aangelegenheid zou kunnen bekijken, lag de klemtoon in de verontwaardiging vooral op het militaire offensief en veel minder op bvb de systematische politiek van economische blokkade en mensenrechtenschendingen. Het lijkt me dan ook correct om de aanval op Gaza alvast op dit punt te vergelijken met die op Libanon.
Je vergeet dat Gaza niet enkel grenst aan Israël. Voor een blokkade is de volledige hulp van Egypte nodig. En die blokkeren nog meer dan Israël.....

Maar je hebt gelijk, de blokkade is niet fraai. Maar ze heeft natuurlijk een reden en naar ik meen doen de authoriteiten die het in Gaza voor het zeggen hebben geen enkele poging om de heethoofden met hun raketjes te stoppen. Ik zou haast zeggen, integendeel. En dat is evenmin fraai en dus is er een gedeelde verantwoordelijkheid terzake.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 5 maart 2009, 18:39   #383
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
En nu nog een correcte quote of zo van een vooraanstaand Iraans politicus aub?
Dat vragen is of totale onwetendheid of slechte wil.

De Iraanse president heeft herhaaldelijk herhaald dat hij Israël en het 'zionisme' van de kaart wil vegen.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 5 maart 2009, 18:39   #384
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Andy en JeeBee...

... mooi zo...

Meer van dat.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 5 maart 2009, 18:40   #385
Francientje
Minister
 
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Niemand hier wenst een vernietiging van Israël door buitenlandse militaire agressie. Het is Israël dat (onterecht) voortdurend beweert te moeten vechten voor haar overleven, ook al gaat die onnoemelijke dreiging uit van enkele self-made vuurpijlen.
Ik zou kassams geen vuurpijlen noemen. En sinds wanneer is zesduizend plus
'enkele'?
Voorlopig hebben we het trouwens niet over 'militaire' dreiging maar over
terroristische dreiging.
Francientje is offline  
Oud 5 maart 2009, 18:49   #386
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
En nu nog een correcte quote of zo van een vooraanstaand Iraans politicus aub?
Volgens mij is Iran nog steeds officieel in oorlog met Israël toch?

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 5 maart 2009, 22:15   #387
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Volgens mij is Iran nog steeds officieel in oorlog met Israël toch?

Paulus.
Kan U Uw bovenstaande uitspraak bewijzen met een degelijke bron mijn beste....
Svennies is offline  
Oud 6 maart 2009, 02:05   #388
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Dat vragen is of totale onwetendheid of slechte wil.

De Iraanse president heeft herhaaldelijk herhaald dat hij Israël en het 'zionisme' van de kaart wil vegen.
De reden waarom ik polste naar die bewuste quote van Achmedinejad is omdat die man zijn woorden verkeerdelijk vertaald werden door onze (en de Amerikaanse) pers. Achmedinejad heeft immers nooit gezegd dat Israël van de kaart geveegd moest worden...

Hij had het over [het regime dat verantwoordelijk is voor] de bezetting van Oost-Jeruzalem die beëindigd zou moeten worden. Zijn keuze voor een transitief werkwoord impliceerde ook dat dat regime op een 'spontane', 'natuurlijke' wijze aan haar einde zou moeten komen (en dus niet door een aanval van buitenaf). In zijn speech vergeleek hij die wens (het verdwijnen van het regime dat Oost-Jeruzalem bezet) met het verdwijnen van het regime van de Shah in het Iran van de jaren '70.

bron: The Guardian
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline  
Oud 6 maart 2009, 10:22   #389
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Ja, semantische discussies achteraf over het verschil tussen 'elimineren', 'wegvegen' of 'van de kaart vegen' en 'onjuist vertaald' moeten helaas wel meer dan eens wat juist is gezegd of niet gezegd bijschaven, zowel hier wat betreft Israël of elders omtrent het al dan niet ontkennen van de holocaust.

Iets zonder reuk kan moeilijk stinken en behoeft geen ontgeurder.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 6 maart 2009 om 10:23.
JeeBee is offline  
Oud 6 maart 2009, 12:54   #390
roodhaar
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 28 december 2008
Berichten: 2.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ja, semantische discussies achteraf over het verschil tussen 'elimineren', 'wegvegen' of 'van de kaart vegen' en 'onjuist vertaald' moeten helaas wel meer dan eens wat juist is gezegd of niet gezegd bijschaven, zowel hier wat betreft Israël of elders omtrent het al dan niet ontkennen van de holocaust.

Iets zonder reuk kan moeilijk stinken en behoeft geen ontgeurder.
ah zo ; hij heeft het nooit gezegd , maar dat (moet) hij dan bedoelen. Dat is toch wat israelfanatici en propaganda ervan maken. en natuurlijk zou de rest van de wereld die MEMRI onzin wel slikken.


NOT

dus wéér een zoveelste oorlogsSTOKERIJ van Israel. zoals gewoonlijk he.
__________________
Citaat:
ZIONISME ; woorden schieten tekort...PollyCorrect :
Ik ga even naar Canvas terzake kijken, en zien hoe Zielig ze het daar wel vinden, van die 2 arme Palestijnse kindertjes en het lijden van hun gezinnen
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 6 maart 2009 om 12:55.
roodhaar is offline  
Oud 6 maart 2009, 15:46   #391
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
ah zo ; hij heeft het nooit gezegd , maar dat (moet) hij dan bedoelen. Dat is toch wat israelfanatici en propaganda ervan maken. en natuurlijk zou de rest van de wereld die MEMRI onzin wel slikken.


NOT

dus wéér een zoveelste oorlogsSTOKERIJ van Israel. zoals gewoonlijk he.
Efkes googelen kan wonderen doen.

Een koude douche nemen ook.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 6 maart 2009, 16:02   #392
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ja, semantische discussies achteraf over het verschil tussen 'elimineren', 'wegvegen' of 'van de kaart vegen' en 'onjuist vertaald' moeten helaas wel meer dan eens wat juist is gezegd of niet gezegd bijschaven, zowel hier wat betreft Israël of elders omtrent het al dan niet ontkennen van de holocaust.

Iets zonder reuk kan moeilijk stinken en behoeft geen ontgeurder.
De vertaler van die uitspraak (Memri) is een instelling die veelal bestaat uit mensen van het IDF. Memri werd opgericht met de bedoeling de negatief gepercipieerde berichtgeving in de Westerse pers bij te stellen, propaganda te verspreiden zeg maar. Ze reikte daarvoor kosteloos vertalingen aan van politieke en ideologische teksten uit talen als het Pashtu, Arabisch, Perzisch, Turks,...
Daartegenover staan onze persagentschappen en nieuwsredacties die as elk bedrijf hun kosten willen minimaliseren en hun winst maximaliseren. Wat doe je dan met gratis aangereikte vertalingen? Juist ja, die neem je op zonder te checken of dubbelchecken.
Deze uitspraak van Achmedinejad is er zo eentje. Zijn woorden zijn verdraaid geworden door mensen die daar alle belang bij hebben en zijn een eigen leven gaan leiden. M.i. zegt dat meer over onze pers en onze politiek (die deze retoriek gewoon overneemt en niet eens becommentarieert) dan over Achmedinejad.

Als je echt wil weten wat die man gezegd heeft, dan is het inderdaad belangrijk een (desnoods semantische) discussie te voeren over de woordkeuze van Achmedinejad (met alle associaties die daarrond hangen), en aandacht te schenken aan de vergelijkingen die die man in zijn speeches gebruikt heeft. Het plaatje dat dan naar voren komt ziet er veel genuanceerder uit dan de versie die onze media aanhangen.

mvg,

Andy
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline  
Oud 6 maart 2009, 17:17   #393
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Ik wil je wel geloven hoor Andy, maar het is toch raar dat het al te dikwijls uit dezelfde hoek komt.

En, onafgezien van dat, kunnen we er toch niet onderuit dat de toon van Iran tegenover Israël toch steevast op zware storm wijst en, the proof of the pudding is the eating, de jaarlijkse factuur aan bijdragen aan (militaire) organisaties die - althans officiëel - de vernietiging van Israël nastreven, wijst toch ook in dezelfde richting.

En eigenlijk is dat zeer eigenaardig.

Iran ligt niet in de betrokken regio. Israël heeft nooit enige bedreiging gevormd voor Iran. De Iraniërs zijn indo-europeanen en geen arabieren zoals de palestijnen en de vorm van islam die Iran kent wordt door de soennieten als de palestijnen eigenlijk gezien als afvallig en ketters.

Even buiten de kwestie, maar toch het vermelden waard is de mogelijke atoomverrijking en mogelijke atoombomproductie van Iran. Daar houd ik wel mijn hart voor vast. In 1980 heeft Israël met zijn toen gloednieuwe F16 het atoom programma van Sadam Hoessein naar de filistijnen gebombardeerd en ik kan me niet voorstellen dat zolang Iran Israël écht als vijand én als te verdwijnen structuur in de huidige vorm ziet - en dat kan toch niet ontkend worden - dat Israël die bedreiging werkelijkheid wil zien worden....
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
Oud 6 maart 2009, 17:48   #394
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je herleidt de uitspraak van de spirituele leider van de derde grootste Israëlische partij én regeringspartij met 4 minitserposten, tot "één rabbijn". Hij is ook niet aan zijn proefstuk toe. Eerder noemde hij de Palestijnen "slangen; daar praat je niet mee maar die moet je uitroeien".
Akkoord dat deze uitspraak niet kan uitvergroot worden tot "de mening van de joden". Maar wel van een zeer belangrijk figuur binnnen de Israëlische politiek en samenleving.
Is het nu meer of minder aanvaardbaar om mensen als "slangen" te bestempelen dan om mensen als "mestkevers" te bestempelen?

(uiteraard daarbij even terzijde gelaten dat "mestkevers" nog het nuttige werk doen om de stront van anderen op te ruimen).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 6 maart 2009, 18:05   #395
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
(uiteraard daarbij even terzijde gelaten dat "mestkevers" nog het nuttige werk doen om de stront van anderen op te ruimen).
Niet opruimen, zich ermee voeden...
filosoof is offline  
Oud 6 maart 2009, 18:16   #396
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Niet opruimen, zich ermee voeden...
uiteraard gebruiken ze die bron van energie op een bewuste wijze. Wat is uw probleem ermee?

Je hebt toch ook lijkenpikkers... aasgieren en zo.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 6 maart 2009, 19:45   #397
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
.......

De aanvallen van Israël die je vermeldt hadden, bij mijn weten nooit territoriale uitbreidingsmotieven maar waren gericht tegen terroristische activiteiten door internationaal erkende terreurorganisaties die vanuit die gebieden op Israël werden gelanceerd en waarbij de authoriteiten van die gebieden in gebreke bleven om daar een eind aan te maken.

........
Is dat niet wat kort door de bocht. Ik dacht dat het uitmoorden van Palesijnse dorpen (zoals Deir Yassin en andere dorpen) bewust gebeurde om door de terreur de oorspronelijke bewoners te verdrijven. Ben ik verkeerd indien ik meen dat de huidige leiders menen dat dit noodzaeklijk was en er zelfs een beetje fier op zijn.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline  
Oud 6 maart 2009, 19:57   #398
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het uitmoorden van Palesijnse dorpen (zoals Deir Yassin en andere dorpen) bewust gebeurde om door de terreur de oorspronelijke bewoners te verdrijven.
Gezien het FEIT dat de vroegere bewoners van een paar dorpen er nu voor gezorgd hebben dat hun nazaten ongeveer anderhalf miljoen vluchtelingen bedragen, weet ik niet wat je bedoelt met "uitmoorden"... tenzij het natuurlijk over de moord op de overgrootmoeder ging of zo?

gelieve eens wat meer cijfermateriaal te geven aub?

We beginnen met: in Gaza wonen de overlevenden van de dorpen die door de joden werden uitgemoord.... ondertussen anderhalf miljoen vluchtelingen...

en ...

in de dorpen woonden zo'n zes �* zevenhonderd personen, grof (en positief) gerekend zo'n 100 gezinnen met 7 kinderen (9x100= 900)
Per dorp dus een hoogbouwappartementsgebouw zoals er een paar tientallen staan in Antwerpen Linkeroever - gewoon om je een gedacht te geven.

Et alors:
graag het vervolg (of eerder: het begin):...

- ze hebben appartementsgebouw 2 / 55 en 77 uitgemoord, en nu zijn ze op AntwerpenLinkeroever met anderhalf miljoen vluchtelingen.....

kom... vertel!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 maart 2009 om 20:03.
circe is offline  
Oud 6 maart 2009, 21:04   #399
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Is dat niet wat kort door de bocht. Ik dacht dat het uitmoorden van Palesijnse dorpen (zoals Deir Yassin en andere dorpen) bewust gebeurde om door de terreur de oorspronelijke bewoners te verdrijven. Ben ik verkeerd indien ik meen dat de huidige leiders menen dat dit noodzaeklijk was en er zelfs een beetje fier op zijn.
Begrijpend lezen onderstelt én stelling én antwoord lezen.

Mijn antwoord was op volgende stelling:

Oorspronkelijk geplaatst door Andy
Aanvallen op Gaza* en Libanon zijn voor andere moslimlanden erg bedreigend aangezien Israël er internationaal aanvaardde grenzen mee schendt.


Mijn antwoord vermeldde, naast herneming van bovenstaand citaat ten overvloede: De aanvallen van Israël die je vermeldt hadden....


Lichtjaren van Deir Yassin en andere dorpen verwijderd, me dunkt.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 6 maart 2009 om 21:04.
JeeBee is offline  
Oud 6 maart 2009, 21:08   #400
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Gezien het FEIT
Aangezien je het over feiten hebt kan je moeilijk om de gruweldaden - van beide kanten - in de jaren 47/48 - heen.

Alle rekensommetjes die moeten wijzen op de 'relativiteit' van moordpartijen ten spijt.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be