Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2009, 23:06   #21
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Ik weet dat mijn Nederlandse woordenschat niet veel soeps meer is, maar soms vraag ik mij af of het Nederlands dat ik heb gestudeerd en koppig tracht te onderhouden, eigenlijk nog wel bij de tijd is.

Een greep uit het proza van deze draad tot dusver :

Biodiezel, pertotallekes, dificitaire ondernemingskes, integereren, tijdsbommop, sebiet, voor de jol, vanzelfs ….

En ook nog : “den oude op pensioen sturen” , “zo vies op Lorenzo ?” , “de gevelwerken aan haar persoonlijk” , “waar ik het op bedoeld heb” , “hij kan een deel van zijn staf doen natuurlijk afvloeien” , “terwijl hij langs geen kanten al die teksten uit hun context geformuleerd kan vatten” …

Als dit gewoon taalfouten zijn, nou ja, geen erg : mijn Nederlands is ook niet foutenvrij.

Maar als het algemeen aanvaard “modern” Nederlands is, dan moet ik dringend één of andere bijcursus gaan volgen.

Anders wordt mijn Nederlands, waar ik het op bedoeld heb, sebiet vanzelfs een pertotalleke, en is er geen mens meer die mijn teksten uit hun context geformuleerd kan vatten. Dan zal iedereen vies op mij zijn, en kan ik mijzelf doen natuurlijk afvloeien.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 08:45   #22
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Maar als het algemeen aanvaard “modern” Nederlands is, dan moet ik dringend één of andere bijcursus gaan volgen. .
Jouw Nederlands is vast OK. De taalbeheersing van de hedendaagse jeugd is tanend en daar hebben TV- en Radioprogramma's een grote schuld aan (cf Thuis, Familie, ...)

Toch een tip om je taal update te houden : registreer je gratis bij Taaldrop en er valt elke dag een toffe taaltip in je mailbox. Ik doe het al maanden en geloof me : zeer leerrijk !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 12:46   #23
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Jouw Nederlands is vast OK. De taalbeheersing van de hedendaagse jeugd is tanend en daar hebben TV- en Radioprogramma's een grote schuld aan (cf Thuis, Familie, ...)

Toch een tip om je taal update te houden : registreer je gratis bij Taaldrop en er valt elke dag een toffe taaltip in je mailbox. Ik doe het al maanden en geloof me : zeer leerrijk !
Oprechte dank voor de tip !
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:14   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Ik heb een toestenbord die af en toe hapert, dus af en toe plakken de woorden aan elkaar en heb je dus geen spatie. Dan heb ik nu recent weer mijn scherm de font wat groter gezet, want blijkbaar door mijn bijziendheid zie ik niet zo goed meer.. En dat verklaart al de helft van de fouten die ik maak...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:21   #25
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik weet dat mijn Nederlandse woordenschat niet veel soeps meer is, maar soms vraag ik mij af of het Nederlands dat ik heb gestudeerd en koppig tracht te onderhouden, eigenlijk nog wel bij de tijd is.

Een greep uit het proza van deze draad tot dusver :

Biodiezel, pertotallekes, dificitaire ondernemingskes, integereren, tijdsbommop, sebiet, voor de jol, vanzelfs ….

En ook nog : “den oude op pensioen sturen” , “zo vies op Lorenzo ?” , “de gevelwerken aan haar persoonlijk” , “waar ik het op bedoeld heb” , “hij kan een deel van zijn staf doen natuurlijk afvloeien” , “terwijl hij langs geen kanten al die teksten uit hun context geformuleerd kan vatten” …

Als dit gewoon taalfouten zijn, nou ja, geen erg : mijn Nederlands is ook niet foutenvrij.

Maar als het algemeen aanvaard “modern” Nederlands is, dan moet ik dringend één of andere bijcursus gaan volgen.

Anders wordt mijn Nederlands, waar ik het op bedoeld heb, sebiet vanzelfs een pertotalleke, en is er geen mens meer die mijn teksten uit hun context geformuleerd kan vatten. Dan zal iedereen vies op mij zijn, en kan ik mijzelf doen natuurlijk afvloeien.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 13:31   #26
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik heb een toestenbord die af en toe hapert, dus af en toe plakken de woorden aan elkaar en heb je dus geen spatie. Dan heb ik nu recent weer mijn scherm de font wat groter gezet, want blijkbaar door mijn bijziendheid zie ik niet zo goed meer.. En dat verklaart al de helft van de fouten die ik maak...
Misschien ook eens al die Typpex van je scherm afwassen ? (roll)
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 14:21   #27
Eschaton ß
Partijlid
 
Eschaton ß's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2009
Locatie: Fleuris-sur-Gemappes-En-Bidonville-Misère (Vuilvoorde/Vilmorte)
Berichten: 295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik weet dat mijn Nederlandse woordenschat niet veel soeps meer is, maar soms vraag ik mij af of het Nederlands dat ik heb gestudeerd en koppig tracht te onderhouden, eigenlijk nog wel bij de tijd is.

Een greep uit het proza van deze draad tot dusver :

Biodiezel, pertotallekes, dificitaire ondernemingskes, integereren, tijdsbommop, sebiet, voor de jol, vanzelfs ….

En ook nog : “den oude op pensioen sturen” , “zo vies op Lorenzo ?” , “de gevelwerken aan haar persoonlijk” , “waar ik het op bedoeld heb” , “hij kan een deel van zijn staf doen natuurlijk afvloeien” , “terwijl hij langs geen kanten al die teksten uit hun context geformuleerd kan vatten” …

Als dit gewoon taalfouten zijn, nou ja, geen erg : mijn Nederlands is ook niet foutenvrij.

Maar als het algemeen aanvaard “modern” Nederlands is, dan moet ik dringend één of andere bijcursus gaan volgen.

Anders wordt mijn Nederlands, waar ik het op bedoeld heb, sebiet vanzelfs een pertotalleke, en is er geen mens meer die mijn teksten uit hun context geformuleerd kan vatten. Dan zal iedereen vies op mij zijn, en kan ik mijzelf doen natuurlijk afvloeien.
Och, mijn oprechte excuses voor mijn Vlaamse boerenkeuteligheid, uwe linguïstische eminentie. Ik heb namelijk geen last van Paardekoperitis, taalparticularisme of een fantastisch ego dat denkt dat de nulmeridiaan door zijn bruine ster gekropen is. Dat u komt snoeven met uw eloquente Redeschwulst, dat wil ik nog zwelgen (een Vlaming zou een Vlaming niet zijn indien...enz...) Maar van Hollands taalfascisme, wel daarvan krijg ik accute comorbiditeiten zoals Gilles de la Tourette en verbale spetterpoep! U weze gewaarschuwd, uwe inversief-gravitationele excellentie.
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=R8UrLqzHOhc Raf Coppens ft. de Pixkes - 'k Vraag het aan (OCMW)
The Devil crept into Heaven, God overslept on the 7th
The New World Order was born on September 11
Eschaton ß is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 16:47   #28
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Misschien ook eens al die Typpex van je scherm afwassen ? (roll)
Ach, nu dat ge het zegt. Daarom dat ik niet zie wanneer er wat fout op het scherm verschijnt. Ja ziet ge, ik typ namelijk blind, maar soms vergis ik mij wel eens van klavier daar ik ook piano en orgel speel. Ziet U? Vandaar dat mijn tekst soms meer weg heeft van de Bolero van Ravel dan van een politiek item.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 17:04   #29
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ach, nu dat ge het zegt. Daarom dat ik niet zie wanneer er wat fout op het scherm verschijnt. Ja ziet ge, ik typ namelijk blind, maar soms vergis ik mij wel eens van klavier daar ik ook piano en orgel speel. Ziet U? Vandaar dat mijn tekst soms meer weg heeft van de Bolero van Ravel dan van een politiek item.
het is u vast nog niet ontgaan
maar ook ik pak die politiek
liever met wat kunstzin aan
of 't maakt mij horendul en ziek ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 18:49   #30
Eschaton ß
Partijlid
 
Eschaton ß's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2009
Locatie: Fleuris-sur-Gemappes-En-Bidonville-Misère (Vuilvoorde/Vilmorte)
Berichten: 295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ach, nu dat ge het zegt. Daarom dat ik niet zie wanneer er wat fout op het scherm verschijnt. Ja ziet ge, ik typ namelijk blind, maar soms vergis ik mij wel eens van klavier daar ik ook piano en orgel speel. Ziet U? Vandaar dat mijn tekst soms meer weg heeft van de Bolero van Ravel dan van een politiek item.
*Strike*
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=R8UrLqzHOhc Raf Coppens ft. de Pixkes - 'k Vraag het aan (OCMW)
The Devil crept into Heaven, God overslept on the 7th
The New World Order was born on September 11
Eschaton ß is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 00:07   #31
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eschaton ß Bekijk bericht
Och, mijn oprechte excuses voor mijn Vlaamse boerenkeuteligheid, uwe linguïstische eminentie. Ik heb namelijk geen last van Paardekoperitis, taalparticularisme of een fantastisch ego dat denkt dat de nulmeridiaan door zijn bruine ster gekropen is. Dat u komt snoeven met uw eloquente Redeschwulst, dat wil ik nog zwelgen (een Vlaming zou een Vlaming niet zijn indien...enz...) Maar van Hollands taalfascisme, wel daarvan krijg ik accute comorbiditeiten zoals Gilles de la Tourette en verbale spetterpoep! U weze gewaarschuwd, uwe inversief-gravitationele excellentie.
Andere deskundigen hadden mij eerder reeds een flamingantje genoemd, en nu is er dus uw diagnose : Hollands taalfascisme, met alles erop en eraan.

Geef toe : nogal eigenaardige ziektes voor een Française, nietwaar…

Over ziektes gesproken, en los van de vraag welke “accute comorbiditeitenmijn moedertaal bij u dan wel zou teweegbrengen : wij noteren dat het streven naar een juist gebruik van het Nederlands, uw eigen taal, u “Gilles de la Tourette en verbale spetterpoep” bezorgt.

Dan kunt u, alles wel beschouwd, eigenlijk nog beter last hebben van een denkend fantastisch ego of zelfs van een door de nulmeridiaan doorkropen bruine ster.

Het kan een beetje pijnlijk wezen voor het zitvlak, maar het is niet zo dodelijk voor uw cultuur als het onzorgvuldig omgaan met de taalregels.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 15 maart 2009 om 00:08.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 01:01   #32
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik heb een toestenbord die af en toe hapert, dus af en toe plakken de woorden aan elkaar en heb je dus geen spatie. Dan heb ik nu recent weer mijn scherm de font wat groter gezet, want blijkbaar door mijn bijziendheid zie ik niet zo goed meer.. En dat verklaart al de helft van de fouten die ik maak...
En nu de andere helft nog.....

Eens raden,van de wodka blijven...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 01:09   #33
Infowarrior
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 21 maart 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 2.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Andere deskundigen hadden mij eerder reeds een flamingantje genoemd, en nu is er dus uw diagnose : Hollands taalfascisme, met alles erop en eraan.

Geef toe : nogal eigenaardige ziektes voor een Française, nietwaar…

Over ziektes gesproken, en los van de vraag welke “accute comorbiditeitenmijn moedertaal bij u dan wel zou teweegbrengen : wij noteren dat het streven naar een juist gebruik van het Nederlands, uw eigen taal, u “Gilles de la Tourette en verbale spetterpoep” bezorgt.

Dan kunt u, alles wel beschouwd, eigenlijk nog beter last hebben van een denkend fantastisch ego of zelfs van een door de nulmeridiaan doorkropen bruine ster.

Het kan een beetje pijnlijk wezen voor het zitvlak, maar het is niet zo dodelijk voor uw cultuur als het onzorgvuldig omgaan met de taalregels.
Prachtig! Doe zo voort confraters! Laat ons vooral mekaar Liesbeth noemen...
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 12:58   #34
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En nu de andere helft nog.....

Eens raden,van de wodka blijven...
Zit hij aan de Vodka? Verdomme, dan ga ik hem vragen of ik in de toekomst mijn berichtjes niet bij hem mag komen schrijven.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 19:12   #35
Eschaton ß
Partijlid
 
Eschaton ß's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2009
Locatie: Fleuris-sur-Gemappes-En-Bidonville-Misère (Vuilvoorde/Vilmorte)
Berichten: 295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Andere deskundigen hadden mij eerder reeds een flamingantje genoemd, en nu is er dus uw diagnose : Hollands taalfascisme, met alles erop en eraan.

Geef toe : nogal eigenaardige ziektes voor een Française, nietwaar…

Over ziektes gesproken, en los van de vraag welke “accute comorbiditeitenmijn moedertaal bij u dan wel zou teweegbrengen : wij noteren dat het streven naar een juist gebruik van het Nederlands, uw eigen taal, u “Gilles de la Tourette en verbale spetterpoep” bezorgt.

Dan kunt u, alles wel beschouwd, eigenlijk nog beter last hebben van een denkend fantastisch ego of zelfs van een door de nulmeridiaan doorkropen bruine ster.

Het kan een beetje pijnlijk wezen voor het zitvlak, maar het is niet zo dodelijk voor uw cultuur als het onzorgvuldig omgaan met de taalregels.
Et pourquoi on ne s'en fout pas ses propres affaires linguïstiques? Je n'ai aucun problème �* vous riposter en français...si vous voulez,bs. Pour éviter les malentendus peut-être? Si t'avais suivi se fil, t'aurais vu qu'on m'a déj�* engeulé pour appliquer les règles de DT. Suivez avec moi, votre excellence en Provence:
Citaat:
"Als ge (oh pardon, je suis si récalcitrant!) op de ring in Hasselt geraakt, verword ge automatisch tot Limburger"
C'était MA phrase, je résonnais donc ainsi:
Pour moi, et selon Vandale, JE et GE peuvent s'utiliser sans problèmes, mais on y ajoute que c'est plutôt "Zuid-Nederlands". Par suite mon cerveau flamand primitif s'est mis en Modus Operandi quelques secondes: donc JE=GE.

*Verwordt je tot Limburger
Correct: Verword je tot Limburger (j'applique la règle)

*Verword ge tot Limburger
Correct: (Volgens Monza en de HOLLANDSE schijtlijsters van de ANS)
Verwordt ge tot Limburger (analoog aan speelt ge.. enz...)

Alors comme vous voyez, ces règles-l�* c'est la conséquence de cette manie et cirque que vous (aussi) propagez. Auparavant on avait par contre plusieures possibilités pour écrire un mot, l'ortographe de préference et une autre qui équivalait la même chose. Et chaque 6 années on veut vendre des dictionnaires, donc on change des conneries qu'il ne fallait pas changer!

Donc en fait, bb, de quoi on se mêle? Vas/Veux-tu me prendre la dernière liberté qui me reste? Et pour quelle raison? T'es vraiment une grincheuse ou plutôt quelqu'une qui veut seulement se profiler?
__________________
http://www.youtube.com/watch?v=R8UrLqzHOhc Raf Coppens ft. de Pixkes - 'k Vraag het aan (OCMW)
The Devil crept into Heaven, God overslept on the 7th
The New World Order was born on September 11

Laatst gewijzigd door Eschaton ß : 15 maart 2009 om 19:20.
Eschaton ß is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 19:35   #36
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

oioi, we zijn vertrokken ...
non d'une pipe, nous voil�* partis ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 19:51   #37
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eschaton ß Bekijk bericht
Et pourquoi on ne s'en fout pas ses propres affaires linguïstiques? Je n'ai aucun problème �* vous riposter en français...si vous voulez,bs. Pour éviter les malentendus peut-être? Si t'avais suivi se fil, t'aurais vu qu'on m'a déj�* engeulé pour appliquer les règles de DT. Suivez avec moi, votre excellence en Provence:

C'était MA phrase, je résonnais donc ainsi:
Pour moi, et selon Vandale, JE et GE peuvent s'utiliser sans problèmes, mais on y ajoute que c'est plutôt "Zuid-Nederlands". Par suite mon cerveau flamand primitif s'est mis en Modus Operandi quelques secondes: donc JE=GE.

*Verwordt je tot Limburger
Correct: Verword je tot Limburger (j'applique la règle)

*Verword ge tot Limburger
Correct: (Volgens Monza en de HOLLANDSE schijtlijsters van de ANS)
Verwordt ge tot Limburger (analoog aan speelt ge.. enz...)

Alors comme vous voyez, ces règles-l�* c'est la conséquence de cette manie et cirque que vous (aussi) propagez. Auparavant on avait par contre plusieures possibilités pour écrire un mot, l'ortographe de préference et une autre qui équivalait la même chose. Et chaque 6 années on veut vendre des dictionnaires, donc on change des conneries qu'il ne fallait pas changer!

Donc en fait, bb, de quoi on se mêle? Vas/Veux-tu me prendre la dernière liberté qui me reste? Et pour quelle raison? T'es vraiment une grincheuse ou plutôt quelqu'une qui veut seulement se profiler?
Merci de me répondre en ma propre langue, Eshaton, mais ceci étant un forum Flamand, la civilité m’oblige �* continuer en Néerlandais.

Ik wens u vanzelfsprekend geen enkele vrijheid te ontnemen : u gebruikt uw taal zoals u wil en/of kunt.

Mijn oorspronkelijke vraag strekte er enkel toe te weten of het Nederlands dat ik heb geleerd en gestudeerd eigenlijk nog bij de tijd is. Dat is alles. Mijn vraag hield geen verwijt in ten uwen aanzien of ten aanzien van wie ook.

Uw reactie op mijn vraag was weinig hoffelijk, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, nietwaar.

Wel, eenieder heeft desbetreffend zijn mening geventileerd. We kunnen het daar bij laten, meen ik.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 20:22   #38
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

vrienden, probeer eerst uw Nederlands in orde te zetten voor u zich hier komt prostitueren in het Frans (vol fouten, overigens)

Sincèrement vôtre !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 20:25   #39
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Merci de me répondre en ma propre langue, Eshaton, mais ceci étant un forum Flamand, la civilité m’oblige �* continuer en Néerlandais.

Ik wens u vanzelfsprekend geen enkele vrijheid te ontnemen : u gebruikt uw taal zoals u wil en/of kunt.

Mijn oorspronkelijke vraag strekte er enkel toe te weten of het Nederlands dat ik heb geleerd en gestudeerd eigenlijk nog bij de tijd is. Dat is alles. Mijn vraag hield geen verwijt in ten uwen aanzien of ten aanzien van wie ook.

Uw reactie op mijn vraag was weinig hoffelijk, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, nietwaar.

Wel, eenieder heeft desbetreffend zijn mening geventileerd. We kunnen het daar bij laten, meen ik.
Ik zou eerder zeggen dat uw Nederlands meer dan bevredigend mag genoemd worden. Natuurlijk is het wel zo dat een taal leeft zoals men zegt. Zo treft men inderdaad in de Van Dale meer en meer aangenomen engelse woorden aan waar ik me ook aan stoor. Maar ik geloof dat, wat u bedoelt eerder is dat men zou moeten mogen verwachten van mensen zoals nieuwslezers op radio en TV stations dat deze een correcte taalbeheersing hebben wat verre van zo is.

Als het dat is wat u bedoelt kan ik u alleen maar gelijk geven. Ook ik erger mij dood aan gezegdes zoals “ er is een ongeluk gebeurd” en “hij was de enigste aanwezige”etc. Dat je ongeluk kan hebben tot daar maar wat er gebeurt is was heen ongeluk maar een ongeval en enigste is ONBESTAAND, eniger dan enig kan niet dus enigste kan onmogelijk. Maar ja, als je de hedendaagse jeugd bezig hoort is” Mather Focker, shit en o my God en nog een boel andere aangespoelde woorden”, ook al Nederland geworden.

Nee men Beste, gebruik gerust uw aangeleerde versie, ze valt in ieder geval meer te waarderen dan al wat je heden allemaal te horen krijgt in het nieuws en van de hedendaagse jeugd.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 20:41   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
vrienden, probeer eerst uw Nederlands in orde te zetten voor u zich hier komt prostitueren in het Frans (vol fouten, overigens)

Sincèrement vôtre !
Dat wat U doet is typisch eigen aan een Vlaming, lachen met foute uitspraken en een fout woordgebruik enz. Misschien is dat wel mee de rede dat veel Franstalige niet durven spreken in het Nederlands, om niets verkeerd te zeggen en om niet uitgelachen te worden.

Wie als Franstalige moeite doet om Nederlands te spreken of Nederlandstalige die moeite doet om Frans te spreken, mag gewaardeerd worden ook al zit het boordevol met fouten en slecht uitgesproken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be