Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2009, 20:32   #1
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.395
Standaard BTW - Horeca- Heeft Van Quickenborne niet gelijk?

Waarom zou de Staat als zij een gunstige maatregel brengt er geen voorwaarden aan koppelen?

Waarom zou men als het de belastingbetaler geld kost niet kunnen stellen dat de 6% BTW alleen maar van toepassing zijn op betalingen die per kaart worden betaald – bancontact of creditcards.

Op die betalingen is de Staat tenminste verzekerd van een compensatie voor de Staatskas.

Betalingen in contante zouden dus gewoon blijven doorgaan aan 21 %.

Aan de restauranthouder de keuze - aanvaarden of zijn klant overtuigen.

Op die manier is er ook nog werk en winst voor de banken.


In dat optiek is het niet te begrijpen waarom België net doorgaat met de schrootpremie die ook werk kon geven aan verschillende beroepen – banken met de financiering – verzekeringen voor een nieuwe auto met een hogere premie – en de autosector - het milieu - en een deel van de bevolking die anders geen nieuwe wagen kan kopen.

Waarom?

Goed gedaan Quickie!
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 20:45   #2
Fabke
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 205
Standaard

dus de restauranthouder zal 2 tarieven moeten hebben.
1 kaar van 21% en de andere met 6%.

wist je dat in Luxemburg, dat men daar maar 3% btw heeft, en daar is er geen gastje die begint te mekkeren dat men "moet" betalen met kredietkaat.



en moest men restaurants verplichten om alleen met bankkaarten te werken, dan zullen er veel restaurants moeten sluiten.
Fabke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 20:48   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fabke Bekijk bericht



en moest men restaurants verplichten om alleen met bankkaarten te werken, dan zullen er veel restaurants moeten sluiten.
Wat is dit voor onzin ?

a) Wie heeft geen bankkaart ? Juist, niemand
b) Zwartwerk gaat verloren, boehoe, das ni echt erg eh....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 20:59   #4
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Big brother is upon us...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 21:50   #5
jbl
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 28 januari 2008
Berichten: 305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Waarom zou de Staat als zij een gunstige maatregel brengt er geen voorwaarden aan koppelen?

Waarom zou men als het de belastingbetaler geld kost niet kunnen stellen dat de 6% BTW alleen maar van toepassing zijn op betalingen die per kaart worden betaald – bancontact of creditcards.

Op die betalingen is de Staat tenminste verzekerd van een compensatie voor de Staatskas.

Betalingen in contante zouden dus gewoon blijven doorgaan aan 21 %.

Aan de restauranthouder de keuze - aanvaarden of zijn klant overtuigen.

Op die manier is er ook nog werk en winst voor de banken.


In dat optiek is het niet te begrijpen waarom België net doorgaat met de schrootpremie die ook werk kon geven aan verschillende beroepen – banken met de financiering – verzekeringen voor een nieuwe auto met een hogere premie – en de autosector - het milieu - en een deel van de bevolking die anders geen nieuwe wagen kan kopen.

Waarom?

Goed gedaan Quickie!
Alé daar gaan we weer, als er iets voorgesteld wordt waarvan onze zelfstandige ondernemers of bedrijven iets beter van kunnen worden, of hun bedrijf en personeel kunnen behouden in deze moelijke omstandigheden dan worden er plots keiharde garanties geëist.
Ik zou zeggen allemaal ambetantenaar!!!
Als onze overheid banken zit te steunen, met geld dat al voornamelijk vanuit de belastingen van de hierboven vernoemde bedrijven worden gefinacierd, dan worden er geen voorwaarden gesteld. Gevolg, diezelfde bedrijven die als er door de overheid iets voor hun ZOU gedaan worden, krijgen nu geen kredieten meer, gevolg geen groei, geen bijkomende tewerkstelling, minder belastingsinkomsten, meer werkloosheid.... wel CRISIS.
Kortom momenteel zitten de eigen bedrijven zonder steunmaatregelen van hun eigen overheid, en de vroeger zo inhalige bank laat hun vallen als een steen.
Kortom het financiëel, politieke establishment heeft zichzelf in de reddingssloepen teruggetrokken, en al de rest zit voorlopig nog op het zinkende schip, deze keer begeleid door het orkest "Tomelein en de fortiscommissie" blub blub blub.....
Tel daarbij nog die onozelaars van de vakbonden die nu in volle economische crisis plots ook nog eens het bediendenstatuut willen gelijkschakelen met dat van de arbeiders.
Voor de tweede maal allemaal ambtetantenaar, dan zal alles beter zijn

Laatst gewijzigd door jbl : 14 maart 2009 om 22:14.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:07   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Waarom zou de Staat als zij een gunstige maatregel brengt er geen voorwaarden aan koppelen?

Waarom zou men als het de belastingbetaler geld kost niet kunnen stellen dat de 6% BTW alleen maar van toepassing zijn op betalingen die per kaart worden betaald – bancontact of creditcards.

Op die betalingen is de Staat tenminste verzekerd van een compensatie voor de Staatskas.

Betalingen in contante zouden dus gewoon blijven doorgaan aan 21 %.

Aan de restauranthouder de keuze - aanvaarden of zijn klant overtuigen.

Op die manier is er ook nog werk en winst voor de banken.


In dat optiek is het niet te begrijpen waarom België net doorgaat met de schrootpremie die ook werk kon geven aan verschillende beroepen – banken met de financiering – verzekeringen voor een nieuwe auto met een hogere premie – en de autosector - het milieu - en een deel van de bevolking die anders geen nieuwe wagen kan kopen.

Waarom?

Goed gedaan Quickie!
Waarom niet in eenkeer iedereen verplichtenomover met een kredietkaart te betalen?

Wel er bestaan in dit land zelfs nog mensen die weigeren om een bankrekening te openen, gewoon omdat ze niet willen betalen om hun eigen geld te kunnen gebruiken.

Daarnaast kost het gebruik van een kredietkaart zowel de gebruiker als de gebruiksverlener jeld, want banksys werkt nu eenmaal niet gratis, maar kost de gebruikers zelfs heel veel geld.

Daarnaast is banksys een systeem dat regelmatig plat ligt en vaak dan nog voor een heel weekend.


Een andere reden waarom de overheid niemand kan verplichten om eender welke betaling verplicht met een kredietkaart, is dat geld het enige wettelijke door de overheid erkende betaalmiddel is en al de rest slecht een aanvaarde manier van geldoverschrijvingen, waarop echter geen enkel garantie staat, dat het bedrag ook daadwerkelijk word overgeschreven van de juiste rekening door de juiste eigenaar van die rekening.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:30   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat is dit voor onzin ?

a) Wie heeft geen bankkaart ? Juist, niemandb) Zwartwerk gaat verloren, boehoe, das ni echt erg eh....
Ik ken er alvast een paar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:34   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik ken er alvast een paar.
Juist ja. Bij een lopende rekening horen bankkaarten.

Dus die mensen krijgen hun geld cash van de postbode. U weet zo goed als ik dat dat probleem zichzelf oplost. Pak en beide 10 jaar en ze steken allemaal onder de grond....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:43   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Juist ja. Bij een lopende rekening horen bankkaarten.
Dus die mensen krijgen hun geld cash van de postbode. U weet zo goed als ik dat dat probleem zichzelf oplost. Pak en beide 10 jaar en ze steken allemaal onder de grond....
Nee hoor.
Ge kunt uw geld nog altijd aan het loket gaan afhalen.
Ze zijn zeldzaam maar ze zijn er nog.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:45   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee hoor.
Ge kunt uw geld nog altijd aan het loket gaan afhalen.
Ze zijn zeldzaam maar ze zijn er nog.
Verwaarloosbare factor in het debat door het extreem kleine aantal mensen die tot deze groep behoren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2009, 23:55   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verwaarloosbare factor in het debat door het extreem kleine aantal mensen die tot deze groep behoren.
Mogen zij niet uit eten gaan ?
Ik ken trouwens een restaurant waar geen kaarten aangenomen worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 00:09   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Verwaarloosbare factor in het debat door het extreem kleine aantal mensen die tot deze groep behoren.
Het aantal mensen dat geen bankkaart of kredietkaart heeft stijgt dagelijks.
Mensen die door een OCMW of budgetbeheerder worden begeleid, worden namelijk direct de toegang tot het gebruik van een kredietkaart ontzegt.
Mensen die op de zwarte lijst als wanbetaler van een krediet komen, word de toegang toe kredietkaarten ontzegt.
Mensen met loonsbeslag word de toegang tot kredietkaarten ontzegt.
En deze groep mensen groeit met de dag.

Trouwens op welke manier gaat Van Quickenborne de betalingen kontroleren zonder het bankgeheim te schenden?
En nog erger zonder de wet op de prive leefsfeer te schenden?

Waarom zou Van Quickenborne een persoon kunnen verplichten om zijn restaurantbezoekjes verplicht bekenbaar te maken aan zijn huwelijkspartner?

Waarom zou de staat moeten kunnen controleren hoe vaak ik of jij buitenshuis eten, in plaats van thuis dure aardgas te verstoken om zelf te koken en het huis te verwarmen?

Ja, elke keer dat je een bankkaart gebruikt kan men nagaan wat je betaalde en waar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 00:14   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mogen zij niet uit eten gaan ?
Ik ken trouwens een restaurant waar geen kaarten aangenomen worden.
Nee, blijkbaar mogen de -18 jarige, die 's avonds zijn uitgeweest niet meer eerst langs een eethuisje gaan om een fritje of een smoske te gaan verorberen, want zij krijgen hun zakgeld van hun ouders nog zeer vaakin de hand uitbetaalt, gewoon omdat ze in een cafe of discotheek niet meteen bankkaart aan de obers kunnen betalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 01:54   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

"Quickie" heeft gewoon een ballonnetje opgelaten,en het is doorgeprikt......niks aan de hand dus..

Er zal wettelijk geen onderscheid gemaakt worden tussen betalingsmethoden,dergelijke regelneverij is een stapje te ver....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 10:37   #15
Fabke
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat is dit voor onzin ?

a) Wie heeft geen bankkaart ? Juist, niemand
b) Zwartwerk gaat verloren, boehoe, das ni echt erg eh....
nee, daar ben ik er zeker van.
als ze alle restaurants verplichten om met alleen met bankkaarten te werken, dan zullen er veel restaurants mogen sluiten.


en waarom mag men dan nog contant betalen in de bouwsector? bakker? beenhouwer?etc..
Fabke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 10:38   #16
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Waarom zou de Staat als zij een gunstige maatregel brengt er geen voorwaarden aan koppelen?
Omdat zo laag mogelijke belastingen niet als een gunstmaatregel mag worden gezien maar eerder als een elementair recht waar geen wederdienst tegenover geplaatst moet worden.

Het verbaasd me dat net Quikie de almacht van de staat laat prevaleren over het vrije individu. We zullen er maar van uit gaan dat iedereen al eens recht heeft op een gaffe.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 10:41   #17
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

-De Euro is een wettelijk betaalmiddel. De overheid moet dus garanderen dat ik ermee kan betalen. Hier doet zij echter het tegenovergestelde.
-Ik ben geen BigBrother-fanaticus. Maar wat ik met mijn geld(overigens allemaal legaal) doe is privé. Via cash geld weet ik zeker dat dat ook privé blijft(in tegenstelling tot een bankkaart). Ik betaal dan ook zoveel mogelijk cash. Indien ik in een restaurant niet meer cash kan betalen zullen ze mij daar dan ook niet meer zien.
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 11:03   #18
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Bovendien kijkt niet alleen de overheid mee als je electronisch betaalt maar ook je echtgenoot of echtgenote. En wanneer je gaat dineren met iemand die niet je echtgenoot of echtgenote is heb je misschien liever dat de rekening niet verschijnt op uw bankuitreksels.
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 11:06   #19
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ik begrijp niet hoe betalen met een bankkaart zwartwerk kan vermijden.

Als ik toch cash betaal, steekt de restauranthouder gewoon alles in de zak en kan ik eventueel betalen zonder BTW.( dus met twee content)

De achterpoortjes zijn gemakkelijk te vinden.Als ik dikwijls in hetzelfde restaurant ga, kan ik alles laten opschrijven en bv een keer per maand betalen, al dan niet cash.

En vermits de restauranthouders al hebben verklaard dat de electronische betaling niet de consumenten zal ten goede komen, is het dus een maat voor niets en zal dit het restaurantbezoek niet stimuleren en wellicht zelfs een omgekeerd effect hebben.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2009, 11:39   #20
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
-De Euro is een wettelijk betaalmiddel. De overheid moet dus garanderen dat ik ermee kan betalen. Hier doet zij echter het tegenovergestelde.
-Ik ben geen BigBrother-fanaticus. Maar wat ik met mijn geld(overigens allemaal legaal) doe is privé. Via cash geld weet ik zeker dat dat ook privé blijft(in tegenstelling tot een bankkaart). Ik betaal dan ook zoveel mogelijk cash. Indien ik in een restaurant niet meer cash kan betalen zullen ze mij daar dan ook niet meer zien.

Idem , ik doe ook men vaste betalingen via pc-banking , en voor de rest haal ik een deel centen af aan't lokket en daarmee kom ik een tijdje toe ..... ik betaal niet met bancontact of heel weinig evanls ik men GSM ook niet altijd meeneem , zo kan men je ook makkelijk controleren
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be