Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2009, 00:40   #21
Gorkum
Burger
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Locatie: Vierlandenpunt
Berichten: 127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een soeverein Vlaanderen binnen een Heel-Nederlandse Confederatie.
En die Confederatie bestaat uit Nederland, Vlaanderen, Curacao, Aruba en Sint-Maarten ? In 2011 bestaat het huidige Koninkrijk der Nederlanden uit vier landen plus het drietal buiten Europa gelegen gemeentes Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. De overgrote meerderheid van de Nederlanders vindt overigens dat men de Caraibische gebiedsdelen op www.marktplaats.nl te koop moet zetten.
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 00:46   #22
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
En die Confederatie bestaat uit Nederland, Vlaanderen, Curacao, Aruba en Sint-Maarten ? In 2011 bestaat het huidige Koninkrijk der Nederlanden uit vier landen plus het drietal buiten Europa gelegen gemeentes Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. De overgrote meerderheid van de Nederlanders vindt overigens dat men de Caraibische gebiedsdelen op www.marktplaats.nl te koop moet zetten.
Wallonië en Luxemburg zeker niet vergeten!
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 00:48   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Ik waag te betwijfelen of men in Vlaanderen weet wat de Familie Van Oranje-Nassau kost: meer dan 100 miljoen euro per jaar ! Ik denk dat de tofelemonen en de neo-tofelemonen het heerschap Bertje Bibber voor heel wat minder in de boeken* hebben staan. Als onze toekomstige koningin Maxima haar frakjes bij Edouard Vermeulen in Broekzele blijft betrekken wordt het geld tenminste hier te lande besteed. Of het goed besteed wordt is een tweede.

*denkt dat alle Belgen een dubbele boekhouding hebben en minstens drie agenda's voeren*
De guillotine nog eens bovenhalen, en dat probleem is dan wel snel van de baan.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 08:55   #24
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië en Luxemburg zeker niet vergeten!
schrap die 2 maar
je hebt alleen een groot-nederland met Vlaanderen en Nederland (+ de Nederlandse kolonies)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 09:56   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
schrap die 2 maar
je hebt alleen een groot-nederland met Vlaanderen en Nederland (+ de Nederlandse kolonies)
Daarom dat ik schreef "Heel-Nederland" ipv "Groot-Nederland". Ik wil Wallonië, Luxemburg en Eupen/Sankt-Vith er wél bij. Die Nederlandse kolonies niet.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 10:03   #26
Jarno
Parlementsvoorzitter
 
Jarno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2006
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.020
Standaard

Heel-Nederland, de zeventien Nederlanden herenigd onder één vlag.
__________________
"Het hele probleem met de wereld is dat dwazen en fanatici altijd zo zeker van zichzelf zijn, en wijze mensen toch zo vol van twijfel."
Bertrand RUSSEL
Jarno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:03   #27
Gorkum
Burger
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Locatie: Vierlandenpunt
Berichten: 127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
schrap die 2 maar
je hebt alleen een groot-nederland met Vlaanderen en Nederland (+ de Nederlandse kolonies)
Ik dacht echt dat die Bollywood marxist bedoelde Wallonie en Luxemburg eveneens op www.marktplaats.nl te zetten ! Deze Hindoe had er beter aan gedaan naar http://www.fransefilms.nl/home/bienv...hez-les-chtis/ te kijken. Les Pais-Bas Francais sont nous.
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 11:07   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
die Bollywood marxist
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 14:02   #29
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië en Luxemburg zeker niet vergeten!
Eerlijk gezegd plaats ik hier toch een groot vraagteken bij. De vraag is of Wallonië en Luxemburg hierop zitten te wachten én of we er baat bij hebben.

Wallonïë heeft in het Belgisch staatsbestel een dominerende rol gespeeld. In een heel-Nederlandse constructie zal daar niet veel van overblijven. Daarenboven gaan we te maken krijgen met veel practische problemen. Alleen al op taalgebied zullen er enorme problemen zijn. Hoe gaan de contacten geregeld worden? In het Frans, Nederlands of Engels? Eerste impasse, maar daar eindigt het niet.

Er wordt in dit apenland bijzonder veel energie verspild aan steriele taaltwisten. Met de oprukkende globalisering, de enorme economische recessie die nog jarenlang kan aanslepen, de vergrijzing van onze bevolking met de bijhorende problemen, de oprukkende werkloosheid en noem maar op hebben we wel andere katten te geselen.

We hebben het dan nog niet gehad over Brussel, een probleem waar niemand een pasklare oplossing voor heeft. Brussel vervlaamsen is een utopie, met nog geen 10 % Vlaamse Brusselaars zijn we het definitief kwijt. Maar we hebben het ook niet nodig.

Tegen Wallonïë heb ik absoluut niks, al ben ik een overtuigde separatist. Het zal steeds onze bevoorrechte handelspartner blijven. Een sociaal verantwoord
Benelux-pact met de daarbij horende financiële ondersteuning vind ik geen utopie.

Ik besef terdege dat Wallonië als onafhankelijke staat geen toekomst heeft, daarvoor is het economisch te fel verzwakt. Aansluiting bij Frankrijk, daar zal veel volk komen naar kijken. Wat moet er dan gebeuren? Ik weet het niet, maar zoals hoger gezegd lijkt me een heel-Nederland op het ogenblik niet de mirakeloplossing. De discussie blijft open, maar alleen de toekomst zal het uitwijzen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 14:03   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Een Vlaamse staat als lid van een confederale Noordzeerepubliek, die ongeveer loopt van Fryslân tot Artois.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 15:18   #31
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Groot Nederland met als eerste stap om dit te bereiken de Vlaamse onafhankelijkheid.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 16:54   #32
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Eerlijk gezegd plaats ik hier toch een groot vraagteken bij. De vraag is of Wallonië en Luxemburg hierop zitten te wachten én of we er baat bij hebben.

Wallonïë heeft in het Belgisch staatsbestel een dominerende rol gespeeld. In een heel-Nederlandse constructie zal daar niet veel van overblijven. Daarenboven gaan we te maken krijgen met veel practische problemen. Alleen al op taalgebied zullen er enorme problemen zijn. Hoe gaan de contacten geregeld worden? In het Frans, Nederlands of Engels? Eerste impasse, maar daar eindigt het niet.

Er wordt in dit apenland bijzonder veel energie verspild aan steriele taaltwisten. Met de oprukkende globalisering, de enorme economische recessie die nog jarenlang kan aanslepen, de vergrijzing van onze bevolking met de bijhorende problemen, de oprukkende werkloosheid en noem maar op hebben we wel andere katten te geselen.

We hebben het dan nog niet gehad over Brussel, een probleem waar niemand een pasklare oplossing voor heeft. Brussel vervlaamsen is een utopie, met nog geen 10 % Vlaamse Brusselaars zijn we het definitief kwijt. Maar we hebben het ook niet nodig.

Tegen Wallonïë heb ik absoluut niks, al ben ik een overtuigde separatist. Het zal steeds onze bevoorrechte handelspartner blijven. Een sociaal verantwoord
Benelux-pact met de daarbij horende financiële ondersteuning vind ik geen utopie.

Ik besef terdege dat Wallonië als onafhankelijke staat geen toekomst heeft, daarvoor is het economisch te fel verzwakt. Aansluiting bij Frankrijk, daar zal veel volk komen naar kijken. Wat moet er dan gebeuren? Ik weet het niet, maar zoals hoger gezegd lijkt me een heel-Nederland op het ogenblik niet de mirakeloplossing. De discussie blijft open, maar alleen de toekomst zal het uitwijzen.
Wallonië kan gerust aansluiten met Frankrijk aangezien ze van België een Frans departement willen maken.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 17:58   #33
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

De Verenigde Nederlanden van Duinkerke tot de Dollard inclusief Brussel. Walen beschouw ik als aan ander volk en Wallonie zelf zal zich als Belgie niet meer bestaat vrijwel zeker aansluiten bij Frankrijk. De provincie Luxemburg en de Oost-kantons zullen ongetwijfeld deel gaan uitmaken van het groothertogdom Luxemburg.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 18:45   #34
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

al iet gehoord van Han ten Broeck LiberaalNL?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 januari 2009 om 18:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 19:52   #35
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
al iet gehoord van Han ten Broeck LiberaalNL?
Nog niet. Ik overweeg wel lid te worden van de VVD!
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 19:56   #36
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nog niet. Ik overweeg wel lid te worden van de VVD!
wanneer is er nog eens een peiling in Nederland ivm de hereniging?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 januari 2009 om 19:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 20:04   #37
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De guillotine nog eens bovenhalen, en dat probleem is dan wel snel van de baan.
Pardon...never the nooit niet dus! Wordt maar onafhankelijk als vazalstaat, het zij van Frankrijk, hetzij van Nederland, hetzij van Duitsland...maar laten we alvast niet beginnen aan die moorddadige bendes uit het zuiden in ons rustige koninkrijkje binnen te laten
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 20:07   #38
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
wanneer is er nog eens een peiling in Nederland ivm de hereniging?
De peilingen in Nederland zijn niet belangrijk, de peilingen in Vlaanderen zijn belangrijker. Als Heel-Nederlander (idioot, maar waar!) blijf ik echter van mening dat nauwe contacten met Wallonië en Luxemburg onverminderd van belang zijn en blijven. De historische banden moeten in de toekomst verbeterd worden om de Benelux een krachtige regio te maken die geen speelbal wordt van de Europese grootmachten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 20:12   #39
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

De belangrijkste opgave blijkt in mijn ogen echter niet alleen het zelfstandig worden van Vlaanderen, maar als Vlaanderen ooit met Nederland samen verder wil als staat zal het moeten accepteren dat het Nederlandse volk zich in grote mate verbonden weet met het Huis van Oranje. Zij die menen dat Nederlanders onder het zogenaamde juk van hun vorstenhuis weg willen hebben een wereldvreemde visie zich eigen gemaakt. ORANJE blijft, met of zonder Vlaanderen! Zou ik moeten kiezen, dan liever een Nederland zoals het nu is met Beatrix of Willem aan het hoofd, dan een Nederlanden met een president.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 20:14   #40
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
De historische banden moeten in de toekomst verbeterd worden om de Benelux een krachtige regio te maken die geen speelbal wordt van de Europese grootmachten.
dat is de BeNeLux al eeuwen vooral van de Fransen (zie het imperialisme van de Walen).

best is gewoon Wallonië en Luxemburg loslaten.
elke binding tussen Heel-Nederland, Wallonië en Luxemburg is weg en zal nooit meer terugkomen.
het enige wat we nog kunnen doen is een Vlaams-Nederlandse hereniging.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be