Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2009, 15:02   #41
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Ik werdt ook eens beboet voor slecht parkeren in Breda. Een paar weken later kreeg ik een tweetalige aanmaning tot betalen in de bus. Dat heet men gebruikersvriendelijk zijn, iets wat bij ons als landsverraad afgeschilderd word.
Dat Breda je een tweetalige PV opstuurt zal dan wel in het Nederlands en Engels zijn en er bovendien mee te maken mee hebben dat je in het buitenland gedomicilieerd bent.

In alle geval zou ik mij er nooit druk om maken als ik vanuit Luik een PV zou krijgen in het Frans omdat ik daar fout geparkeerd was. Ik denk trouwens dat geen enkele Nederlandstalige Belg zich daar druk om zou maken. Ik zou Luik in alle geval niet van landverraad verdenken zoals jij nu lijkt te doen met "Oostende".

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 16 februari 2009 om 15:04.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 16:44   #42
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ja maar uw belastingen komen ook in de federale kas. Toch zijn de belastingsaangiften zowel in Vlaanderen als Wallonië altijd eentalig in overeenkomst met de taal van de regio.



Dat probleem stelt zich ook met alle andere talen van Europa. Als een Fransman buiten zijn staatsgrenzen komt wordt hij/zij geconfronteerd met een heleboel andere talen. Welkom in het meertaliige Europa zou ik zeggen. Je kan dat oplossen door dan ook alles nog eens in de Europese 'lingua franca' te vertalen maar hoeveel Fransen begrijpen Engels?
Er is toch wel een wezenlijk verschil tussen de belastingsaangifte en een PV.
Maar we zijn hier in kafkaland dus: geen frans geen centen.

Natuurlijk is dat zo maar er is wel een verschil tussen de officiële taal van het land van oorsprong en dat van de bestemmeling. Indien de ene het andere niet respecteerd waarom dan verder hierover zeveren.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 16:49   #43
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dat Breda je een tweetalige PV opstuurt zal dan wel in het Nederlands en Engels zijn en er bovendien mee te maken mee hebben dat je in het buitenland gedomicilieerd bent.

In alle geval zou ik mij er nooit druk om maken als ik vanuit Luik een PV zou krijgen in het Frans omdat ik daar fout geparkeerd was. Ik denk trouwens dat geen enkele Nederlandstalige Belg zich daar druk om zou maken. Ik zou Luik in alle geval niet van landverraad verdenken zoals jij nu lijkt te doen met "Oostende".
Nee vriend het was een viertalig dokument waarvan het franstalig gedeelte netjes ingevuld was. Maar dit soort dingen is veel te hoog gegrepen voor dit land.

Dat schrijf je en daarmee zet je jezelf voor schut ivm uw taalwetten.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 00:16   #44
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Nee vriend het was een viertalig dokument waarvan het franstalig gedeelte netjes ingevuld was.
Om te beginnen ben ik niet uw vriend. Ten tweede had u het eerst over een tweetalig document en blijkbaar is het nu een viertalig document. En u zou graag hebben dat Oostende het voorbeeld van Breda volgt? Daar heb ik in principe geen probleem mee. Maar u bent een Luikenaar. Waarom stelt u dan niet voor aan uw eigen stad en regio dat zij het goede voorbeeld geven of het voorbeeld van Breda volgt? Of vindt u dat alleen Nederlandstalige diensten zich in alle mogelijke meertalige bochten moeten wringen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Maar dit soort dingen is veel te hoog gegrepen voor dit land. Dat schrijf je en daarmee zet je jezelf voor schut ivm uw taalwetten.
Ik heb er geen probleem mee dat Wallonië in het Frans functioneert en Vlaanderen in het Nederlands. Maar blijkbaar hebt u er wel een probleem mee dat Vlaanderen in het Nederlands functioneert. Natuurlijk mag u voorstellen dat elke regio de PV's in de taal van de regio van de bestemmeling opmaakt en niet alleen in de taal van de eigen regio. Maar maak er dan geen éénrichtingsverkeer van. Klop dan ook aan bij de stad Luik en bij de diensten van de Waalse Regio en vraag dat zij vanaf nu PV's die naar iemand die in het Vlaams Gewest woont in het Nederlands opstelt. Maar daar piept u met geen woord over. Dat is een beetje het probleem in dit land : de 2 maten en 2 gewichten. Terwijl het Frans als 2de taal verplicht is in het Vlaams onderwijs is het Nederlands als 2de taal slechts een optie in het Waals onderwijs. Terwijl er in de taalfaciliteitengemeenten in Vlaanderen overal franstalig lager onderwijs is voorzien door de Vlaamse overheid is er in de taalfaciliteitengemeenten in Walloniïe geen enkel Nederlandstalig lager onderwijs voorzien (op dat ene dappere klein privé schooltje in Komen na maar dat de Franse Gemeenschap weigert te erkennen en te subsidiëren). Terwijl op de VRT alles wat in het Frans is ook in het Frans wordt gebracht (met Nederlandstalige ondertitels) wordt bij het RTBF en RTL alles stelselmatig in het Frans gedubd en wordt de Franstalige burger voortdurend in zijn eentalige Franse bubbel gehouden. En terwijl de vele Nederlandstaligen die naar Wallonië verhuizen of verhuist zijn zich gemakkelijk integreren - zowel op taalkundig, sociaal en politiek vlak - gedragen de Franstalige Belgen in Vlaams-Brabant zich als burgers die recht hebben op meer dan andere burgers en rollen de franstalige politici zonder schroom annexatieplannen uit waarbij de Brusselse Regio zich uitbreidt ten koste van de Vlaamse Regio. Onze Franstalige politici hebben de mond vol over solidariteit wanneer zij daar financieel voordeel uit halen maar op andere vlakken zijn zij de eerste die de solidariteit naar de prullemand verwijzen : ze hebben er geen probleem mee hebben dat zowel de Franstalige taalruimte als het territorium van de Franse Gemeenschap zich uitbreidt ten koste van het Nederlands taalgebied en de Vlaamse Regio. En ze hebben er ook geen enkel probleem mee dat de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedeijk gewest volledig verfransen. Me dunkt dat een nog veel te groot deel van Franstalig België zich nog waant in de tijd van Napoleon Bonaparte.

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 00:18   #45
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Latijn als enige beleidstaal! NU!
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 01:04   #46
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Latijn als enige beleidstaal! NU!
Latijn is dood. Chinees (schrift) is veel interessanter. Echt waar! Omdat het geen alfabet is maar om idiogrammen gaat. De Chinezen spreken verschillende talen waaronder Mandarijns en Kantonees. Iemand die alleen Mandarijns spreekt begrijpt geen Kantonees en omgekeerd. Maar ze begrijpen mekaar wel zonder problemen via het schrift. De woorden worden volledig verschillend uitgesproken maar hetzelfde geschreven! Dat is het voordeel om niet via een alfabet te gaan. Wij zouden dat in Europa ook kunnen doen. Al onze talen kunnen zonder probleem naar het Chinees tekenschrift worden getransponeerd. Een Pool zal dan nog altijd niet het gebabbel van een Catalaan begrijpen en omgekeerd maar ze kunnen dan wel zonder probleem mekaars boeken, e-mails, kranten, PV's, ... lezen. Misschien moet iemand dit maar eens suggereren aan één of andere Europese commissie.


Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 februari 2009 om 01:06.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 08:33   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Latijn als enige beleidstaal! NU!
wat is er mis met het spijkerschrift?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 09:15   #48
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Om te beginnen ben ik niet uw vriend. Ten tweede had u het eerst over een tweetalig document en blijkbaar is het nu een viertalig document. En u zou graag hebben dat Oostende het voorbeeld van Breda volgt? ....enz


Ik heb er geen probleem mee dat Wallonië in het Frans functioneert en Vlaanderen in het Nederlands. Maar blijkbaar hebt u er wel een probleem mee dat Vlaanderen in het Nederlands functioneert....enz
Je hoeft mijn vriend niet te zijn en dat is ook helemaal niet nodig.
Je hebt er zo de hand van weg de zaken te verdraaien om je eigen gelijk te krijgen, wel dat krijg je van mij niet.
Het is viertalig maar gezien het meer dan vijf jaar geleden is was ik het aantal kwijt geraakt.
Ten eerste als Luikenaar volg ik de absurde taalwet, door de Vlamingen uitgevonden indien je het soms vergeten bent. Ten tweede staan julie regelmatig op de achterpoten wanneer ook maar één anderstalige zich beklaagt over het stugge adminstratieve taalbeleid. Ten derde hoef ik als Luikenaar niet na te gaan hoe ze hier met PV's naar Vlaanderen omgaan, het is aan de bestemmeling om het aan te klagen. Tenslotte geloof ik niet dat er franstalige PV's naar Nederland noch Duitsland gestuurd worden want dat is blijk geven van onbeschoftheid.

We zijn in een federaal land waar ieder gewest zijn eigen taal afschermt, Vlaanderen op kop. Op zich is dit al een unicum maar de toepassing laat veel te wensen over. De taalwetten zijn niet burgervriendelijk en bevorderen alleen maar het taal-extremisme dat door sommigen uitgebuit wordt om hun politiek plaatsje te vrijwaren. Je mag het zo lang en zo breed uitsmeren als je wil, de bubbel zit niet aan de franstalige kant maar wel bij julie. Hier wordt er geen heisa gemaakt over taal of eender wat en indien je naar het het administratief centrum gaat staat men je ook te woord in het Nederlands. Officiële dokumenten zijn uiteraard in het frans en het is daar waar het schoentje wringt. Administratieve tweetaligheid zou veel oplossen, maar zoals hoger geschreven zijn we daar nog ver van af omdat er nog teveel gefrustreerden zoals u rondlopen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 10:52   #49
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat is er mis met het spijkerschrift?
U zoekt spijkers op laag water!
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:14   #50
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat is er mis met het spijkerschrift?
Dat spijkerschrift geen taal is
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:16   #51
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Letzenbuergisch
of Schwyzerdütsch

es ischt ja glich
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 17 februari 2009 om 11:17.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:24   #52
GZV
Provinciaal Statenlid
 
GZV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 731
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Onbegrijpelijk dat er nog Nederlandstaligen zijn in dat land, die zich er nog steeds goed bij voelen. Is de rol van underdog dan toch in de genen opgenomen?
heeft niks te maken met de genen,maar met aangetaste hersenen.voor sommigen is het te laat en zullen nooit veranderen.kan ook moeilijk anders als je in school en thuis met de paplepel binnen krijgt dat belgie het beste van het beste is.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:41   #53
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat spijkerschrift geen taal is
pf, details, een groot deel van de Franstaligen vindt ook dat Nederlands maar een patois is.....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 12:04   #54
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Administratieve tweetaligheid zou veel oplossen, maar zoals hoger geschreven zijn we daar nog ver van af omdat er nog teveel gefrustreerden zoals u rondlopen.
Administratieve tweetaligheid bestaat al in het Brussels Gewest en heeft er weinig opgelost. De burgers van 4 van de 5 Vlaamse provincies zijn beter tweetalig dan de Brusselse bevolking ( bron : http://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/...russel.VMT.pdf). Brussel dat is een soort van tweetalig facadisme waarachter de verfransing lustig voortschrijdt. Een mooie oplossing op z'n Belgisch.

België bewijst voortdurend dat haar compromissen geen goede oplossingen zijn.



Jeroen van der Kris, correspondent in Brussel voor “NRC Handelsblad” :

“Ik kende ze wel, de verhalen over Vlamingen die ‘verfransten’ omdat je in Brussel op sommige plekken Frans moest spreken. Sinds vorige week kan ik er over meepraten.
Ik ging naar het loket van de Belgische spoorwegen om een abonnement te halen. ,,Spreekt u Nederlands?” vroeg ik. Dat doe ik meestal, niet omdat ik te beroerd ben om Frans te spreken. Maar ik heb geleerd dat er vaak Vlamingen achter loketten in Brussel zitten. Deze keer niet.
,,Only French”, antwoordt de man.”


Lees het volledige artikel op de website van NRC :
http://weblogs.nrc.nl/weblog/brussel...e-franse-naam/

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 februari 2009 om 12:20.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 12:18   #55
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard De oorzaken van de eentaligheid van de Franstaligen


Luckas Vander Taelen zoekt de oorzaken van de eentaligheid van de Franstaligen

Luckas Vander Taelen is freelanceregisseur. Om de twee weken schrijft hij een bijdrage voor De Gedachte in De Morgen

"Vorige week meldde uitzendbureau Adecco dat het helaas niet veel kan aanvangen met de meeste Franstaligen die ingaan op vacatures bij Vlaamse bedrijven. Daarvoor is de talenkennis van de sollicitanten te "abominabel". Denk nu vooral niet dat ze bij Adecco extreem hoge eisen stellen. Van kandidaten wordt wel verwacht dat hun kennis van het Nederlands hen in staat stelt om bijvoorbeeld de veiligheidsvoorschriften op machines te lezen. Maar zelfs dat bescheiden niveau halen de meeste Franstalige werkzoekenden dus niet."

Lees hier het volledige artikel in De Morgen.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 16:27   #56
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Administratieve tweetaligheid bestaat al in het Brussels Gewest en heeft er weinig opgelost. De burgers van 4 van de 5 Vlaamse provincies zijn beter tweetalig dan de Brusselse bevolking ( bron : http://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/...russel.VMT.pdf). Brussel dat is een soort van tweetalig facadisme waarachter de verfransing lustig voortschrijdt. Een mooie oplossing op z'n Belgisch.

België bewijst voortdurend dat haar compromissen geen goede oplossingen zijn.



Jeroen van der Kris, correspondent in Brussel voor “NRC Handelsblad” :

“Ik kende ze wel, de verhalen over Vlamingen die ‘verfransten’ omdat je in Brussel op sommige plekken Frans moest spreken. Sinds vorige week kan ik er over meepraten.
Ik ging naar het loket van de Belgische spoorwegen om een abonnement te halen. ,,Spreekt u Nederlands?” vroeg ik. Dat doe ik meestal, niet omdat ik te beroerd ben om Frans te spreken. Maar ik heb geleerd dat er vaak Vlamingen achter loketten in Brussel zitten. Deze keer niet.
,,Only French”, antwoordt de man.”


Lees het volledige artikel op de website van NRC :
http://weblogs.nrc.nl/weblog/brussel...e-franse-naam/
Administratieve tweetaligheid in het Brusselse werkte te goed, daarom vonden sommige Vlaamse kutpolitiekers dat ze er iets moesten aan doen. Faciliteiten waren "uitdovend" alhoewel daar nergens iets over geschreven stond.
Laat Brussel zichzelf besturen en hou julie poten ervan af.

Wat had je anders verwacht van een Hollander die zich eens moest laten opmerken in het Brusselse ?
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 16:39   #57
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht

Luckas Vander Taelen zoekt de oorzaken van de eentaligheid van de Franstaligen

Luckas Vander Taelen is freelanceregisseur. Om de twee weken schrijft hij een bijdrage voor De Gedachte in De Morgen

"Vorige week meldde uitzendbureau Adecco dat het helaas niet veel kan aanvangen met de meeste Franstaligen die ingaan op vacatures bij Vlaamse bedrijven. Daarvoor is de talenkennis van de sollicitanten te "abominabel". Denk nu vooral niet dat ze bij Adecco extreem hoge eisen stellen. Van kandidaten wordt wel verwacht dat hun kennis van het Nederlands hen in staat stelt om bijvoorbeeld de veiligheidsvoorschriften op machines te lezen. Maar zelfs dat bescheiden niveau halen de meeste Franstalige werkzoekenden dus niet."

Lees hier het volledige artikel in De Morgen.
Een goede analyse die de werkelijkheid weergeeft.
Dat de meeste Vlamingen het frans machtig zouden zijn is een mythe. Zij die ik destijds over de vloer kreeg en zich als tweetalig voordeden waren er mijlen van verwijdert en konden ook geen franstalige gebruiksaanwijzing begrijpen. Toch is het frans verplicht als tweede taal .....

Dit alles hebben we te danken aan de kortzichtigheid van onze politiekers.
Sinds de onafhankelijkheid heeft de franstalige zijde zich geenszins opgesteld als belgicist. Ze hebben zich altijd gedragen als vazallen van Frankrijk en nog tot de dag van vandaag doen sommigen daaraan mee. Ook Frankrijk zowel als Duitsland beginnen in te zien dat eentaligheid niet meer van deze tijd is.
Vlaanderen heeft hierin wel een stapje voor, zij waren immers verplicht andere talen te leren om aan de bak te komen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 16:41   #58
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Administratieve tweetaligheid in het Brusselse werkte te goed, daarom vonden sommige Vlaamse kutpolitiekers dat ze er iets moesten aan doen. Faciliteiten waren "uitdovend" alhoewel daar nergens iets over geschreven stond.
Laat Brussel zichzelf besturen en hou julie poten ervan af.

Wat had je anders verwacht van een Hollander die zich eens moest laten opmerken in het Brusselse ?
kalm hé ventje.
het waren wel door de Franstalige politici dat Brusselse tweetaligheid niet bestaat.
rede: om Brussel te annexeren (het wederom innemen van Vlaams grondgebied).

dus handen thuis van Vlaams grondgebied!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 februari 2009 om 16:42.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 16:41   #59
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Een goede analyse die de werkelijkheid weergeeft.
Dat de meeste Vlamingen het frans machtig zouden zijn is een mythe. Zij die ik destijds over de vloer kreeg en zich als tweetalig voordeden waren er mijlen van verwijdert en konden ook geen franstalige gebruiksaanwijzing begrijpen. Toch is het frans verplicht als tweede taal .....

Dit alles hebben we te danken aan de kortzichtigheid van onze politiekers.
Sinds de onafhankelijkheid heeft de franstalige zijde zich geenszins opgesteld als belgicist. Ze hebben zich altijd gedragen als vazallen van Frankrijk en nog tot de dag van vandaag doen sommigen daaraan mee. Ook Frankrijk zowel als Duitsland beginnen in te zien dat eentaligheid niet meer van deze tijd is.
Vlaanderen heeft hierin wel een stapje voor, zij waren immers verplicht andere talen te leren om aan de bak te komen.
Je kan een andere taal pas echt machtig zijn/worden door ze veel te spreken.

De meesten hier willen dat we allemaal weigeren om Frans te spreken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 16:42   #60
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Je kan een andere taal pas echt machtig zijn/worden door ze veel te spreken.

De meesten hier willen dat we allemaal weigeren om Frans te spreken.
irrelevant.

de meesten hier zijn tegen de annexeringsdrang van de Franstaligen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be