Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2009, 21:38   #41
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zou Tom Lanoye nu toch niet tezeer als richtlijn nemen. En zo jong is hij nu ook niet meer.


Ik kan het daar mee eens zijn, op voorwaarde dat u de 'Algemene Nederlandse Taal' maar niet verwart met het 'Algemene Noord-Nederlands'.
Voilá se, dan zijn System, Ernst en uw nederige dienaar het eens met mekaar eens.
Dat moet in het rekord boek...
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 17 augustus 2009 om 21:39.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:42   #42
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ga dus ondubbelzinnig uit van de Algemene Nederlandse Taal in het Gehele Europese Nederlandse Taalgebied (GENT).
Ik wist het é. Gents is het enige echte algm nederlands. Dus vanaf neu gao iederien Géénts klappe....
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:46   #43
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik wist het é. Gents is het enige echte algm nederlands. Dus vanaf neu gao iederien Géénts klappe....
Gents is een boeventaal. Het doet me altijd denken aan het Portugees of aan het Australisch Engels.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2009 om 21:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:16   #44
lillois
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Waarom wordt Nederlands ook niet geleerd in de buurlanden, zoals wij duits, engels, frans op het program hebben staan.
Vandaar mijn vraag in deze draad.
http://nord-pas-de-calais-picardie.f...2913146-fr.php :

Apprendre le Néerlandais
Publié le 03/04 �* 07:33
L'enseignement du néerlandais est en plein développement dans le nord : le marché de l'emploi flamand est tout proche.

A la reconquête du mois de juin
C'est Mieux le Matin reçoit Franck Allacker professeur de néerlandais, vice-président de l'association des Professeurs de Néerlandais de l'Enseignement Secondaire du Nord de la France (APNES)

Depuis quelques années l'enseignement du néerlandais dans le second degré est en plein développement dans le Nord de la France. C'est ainsi que quelque 2500 élèves y apprennent le néerlandais dans plus de 45 collèges et lycées. On compte également 4000 élèves de primaire �* qui on enseigne le Néerlandais le long de la frontière belge entre Bray-Dunes et Tourcoing.
Le néerlandais : langue d'intérêt régional

Le néerlandais est la langue officielle de nos voisins, soit quelque 22 millions d'Européens (16 millions de Néerlandais et 6 millions de Flamands en Belgique). Cette proximité facilite l'apprentissage du néerlandais : il suffit en effet de parcourir quelques kilomètrtes pour nouer des liens dans tous les domaines de la vie avec ces voisins européens et mieux appréhender leur culture.
Les pays néerlandophones sont de loin les premiers partenaires économiques de la région Nord-Pas-de Calais. La Flandre en Belgique est une région dynamique qui offre des opportunités transfrontalières aux jeunes générations (industrie, commerce, soins). En outre, plus de 200 entreprises flamandes et néerlandaises sont implantées dans le Nord de la France. Les échanges industriels, commerciaux et culturels avec nos voisins néerlandophones connaissent depuis quelques années un développement important qui se traduit par une progression sensible de la demande de formation en néerlandais. Les compétences dans cette langue sont en effet particulièrement appréciées et recherchées par les acteurs économiques de la région (chaînes de supermarchés, grandes sociétés de transport, entreprises industrielles et commerciales, tourisme, hôtellerie et restauration, etc... Ce n'est pas un hasard si le CESR (conseil économique et social régional) préconise dans sa charte régionale d'aménagement du territoire (horizon 2020) la généralisation de l'enseignement du néerlandais dans la région Nord Pas de calais, parallèlement �* la langue de communication mondiale également voisine, comme l'un des éléments essentiels au renforcement de l'attractivité et du dynamisme de la région.
lillois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:18   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik wist het é. Gents is het enige echte algm nederlands. Dus vanaf neu gao iederien Géénts klappe....
Ja, mijn beste stropke, de eenwording is bij ons drieën - tenminste, als ik zo vrij mag zijn system erbij te betrekken - alvast begonnen. Dat is immers mijn opdracht: het afbreken van muren om een nieuw geheel op te bouwen.

GENT - het is een leuke vergelijking met uw geboortestad - slaat ook op een drietal akkoorden tussen Nederland en Vlaanderen (GENT I, GENT II en GENT III) voor een confederaal (!) onderwijsbeleid in Nederland-Vlaanderen met dezelfde kerndoelen en eindtermen voor alle scholieren in Nederland-Vlaanderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 augustus 2009 om 22:20.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:23   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Gents is een boeventaal. Het doet me altijd denken aan het Portugees of aan het Australisch Engels.
Portugees - de mooiste Romaanse taal ooit - een boeventaal?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:26   #47
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Aha,

Het Nederlands Surinaams dus niet.....scheelt weer 600.000 sprekers.

Dan zijn de Fransen toch een stukje slimmer.
Nee, het Surinaams-Nederlands sluit ik niet uit, hoor. GENT slaat hier namelijk op een drietal, confederale akkoorden tussen Nederland en Vlaanderen betreffende het onderwijs.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:26   #48
lillois
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Berichten: 41
Standaard

http://www.flandre.be/servlet/Satell..._france%2FView

Le 5 juillet 2007, un groupe de travail ‘Promotion de la langue des voisins’ s’est réuni �* l’ambassade de France �* Bruxelles. Le groupe de travail est chargé de prendre des mesures pour promouvoir l’apprentissage du néerlandais en France et du français en Flandre, dans le cadre d’une Europe multilingue. La NTU coordonne la campagne de promotion dans le Nord-Pas de Calais, le SCAC (Service de Coopération et d’Action Culturelle) se charge de la promotion de la langue et de la culture française en Flandre.
Étant donné que le néerlandais gagne en importance dans les domaines de l'emploi (travail frontalier) et de l'économie, des cours et des programmes d'échange pour les étudiants sont aussi mis au point par des centres d'emploi, des chambres de commerce et des sociétés privées.
En dehors du Nord-Pas de Calais, on enseigne le néerlandais dans les sections néerlandophones des lycées internationaux de Saint-Germain-en-Laye et Fernay-Voltaire.

Le néerlandais est enseigné dans 19 universités et institutions d'enseignement supérieur françaises, soit comme matière principale, matière secondaire ou matière au choix, entre autres �* : Amiens, Arras, Besançon, Clermont-Ferrand, Dunkerque, Grenoble, Le Havre, Lille (Lille 2, Lille 3, Polytechnique), Tourcoing, Metz, Paris ( IV - Sorbonne, Paris III, Paris X -Nanterre), Roubaix, Strasbourg, Toulouse, Tours et Valenciennes.
La liste complète des conférenciers et des institutions est accessible �* l'Association internationale pour la langue néerlandaise (Association internationale pour la langue et la littérature néerlandaises) (IVN).
lillois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:53   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Nederlands populair in Duitsland

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Anders gezegd een attitude van superioriteit t.o Nederlandstaligen.
Schijnbaar hebben veel dat. Nu is O-Vlaams als AN gesproken, wat mij zelf betreft, vrij accentloos, voor een Westvlaming een ramp.
Ik zelf neem makkelijk accenten over. Wat een feit is dat Nederlandstaligen wel meerder talen aanleren en dat anderen buurlanden in Europa het nederlands weinig of niet aanleren. Das een ongelijkheid die opvalt, altijd wij spreken in eigen land de taal van de bezoeker, nooit de toerist die van ons. En als gaan wij ergens heengaan dan communiceren we weer in de taal van dat land.
Waarom wordt Nederlands ook niet geleerd in de buurlanden, zoals wij duits, engels, frans op het program hebben staan.
Vandaar mijn vraag in deze draad.
ENSCHEDE - Nederlands is een populair vak bij jongeren in de Duitse grensstreek. Meer dan 20.000 Duitse leerlingen krijgen Nederlands op het voortgezet onderwijs. Het aantal docenten dat Nederlands geeft (400) is te weinig om aan de groeiende vraag te voldoen. Nederlands is bovendien een populaire studie op de universiteit in Münster. Totaal 350 studenten volgen op dit moment het vak.

'Ouders in de grensregio vinden het belangrijk dat hun kinderen Nederlands spreken', aldus Veronika Wenzel, voorzitter van de vakvereniging Nederlands en docente aan de universiteit in Münster. 'Nederlands is bovendien populair sinds de komst van veel Nederlandse gezinnen naar de Duitse grensstreek. Helaas komt de integratie maar van één kant. Steeds meer Duitsers spreken goed Nederlands, maar de populariteit van Duits onder Nederlandse jongeren neemt af.' Ze wijst op het groeiend aantal Duitse jongeren dat kiest voor een studie aan Saxion of de Universiteit Twente. 'Omgekeerd zien we hier op de universiteit weinig Nederlandse studenten.' Nederlands is overigens een redelijk makkelijke taal voor Duitsers. Wenzel: 'Kinderen herkennen veel woorden. Ze begrijpen het snel en hebben geen last van moeilijke naamvallen'.

In de afgelopen vijf jaar hebben aan Duitse scholen meer hervormingen plaatsgevonden dan in decennia daarvoor. Zo is de tijd tot aan het eindexamen ingekort, heeft les in de Engelse taal zijn intrede gedaan in het basisonderwijs en kunnen scholieren aan de Realschulen (havo-mavo) vanaf klas zes Nederlands kiezen als vreemde taal. De Euregio ondersteunt het buurtaalonderwijs aan Duitse scholen door de ontwikkeling van lesmateriaal.

Bron: De Twentsche Courant/Tubantia, 16 juni 2009
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:58   #50
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Webstek

Een interessante webstek voor iedereen die alles wil weten over de Nederlandse taal en haar (internationale) mogelijkheden:

http://www.taalunieversum.nl
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:15   #51
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, het Surinaams-Nederlands sluit ik niet uit, hoor. GENT slaat hier namelijk op een drietal, confederale akkoorden tussen Nederland en Vlaanderen betreffende het onderwijs.
Als ik iets NIET als referentiekader zou nemen met betrekking tot je plannen dan zijn dat alle akkoorden waar het Nederlandse Onderwijs de laatste tien jaar bij betrokken is geweest.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2009 om 23:16.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 08:20   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Portugees - de mooiste Romaanse taal ooit - een boeventaal?

De mooiste, meest welluidende, zwierige en vlotte Romaanse taal is het Spaans, niet het platte Portugees.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 08:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 12:58   #53
Ars_Nova
Minister
 
Ars_Nova's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wie spreekt er nu nog Latijn? Ja, op zondag in de hoogmis zekrs...
Wikipedia in't Latijn
Het nieuws, het weerbericht, ... in't Latijn
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 13:13   #54
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Kpeis dat de Italianen er wel weg mee kunnen. Heb vroeger ook latijn gehad, maar das zoooo lang geleen. Waar zoude ze begot nog echt latijn spreken als omgangstaal? Kga ff google.
In momine Stropké et filio Stropkam, amen.
Gaat nu allen heen in vrede en laat Vlaanderen Vlaams..
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 13:37   #55
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Zo ondertussen ff gegoogle over da latijn.
http://www.isendoorn.nl/Page/sp435/index.html

Dus vgls de inwoners van Rome is Italiaans feitelijk modern Latijn.
Just gelijk wij oud nederlands, middeleeuws nederlands en het modern nederlands kennen.
Maar het Latijn wat de oude Romeinen spraken zoals in Caesars tijd zal wel niet meer in huis-tuin-keukentaal zijn. Wel in de kerk en de wetenschap.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:07   #56
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De mooiste, meest welluidende, zwierige en vlotte Romaanse taal is het Spaans, niet het platte Portugees.
Het Spaans "zwierig en vlot"? Dan hebt u duidelijk nog nooit Italiaans gehoord. Als het op klankrijkdom, op muzikaliteit aankomt, dan overteft het Italiaans alle andere Europese talen. Het is bovendien bij uitstek een cultuurtaal. Ik ben er persoonlijk gewoon gek op.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 14:10   #57
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Spaans "zwierig en vlot"? Dan hebt u duidelijk nog nooit Italiaans gehoord. Als het op klankrijkdom, op muzikaliteit aankomt, dan overteft het Italiaans alle andere Europese talen. Het is bovendien bij uitstek een cultuurtaal. Ik ben er persoonlijk gewoon gek op.
Sluit ik me bij aan, echt een mooie taal.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 15:30   #58
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Sluit ik me bij aan, echt een mooie taal.
Spaans is veel meer gracieus. Ook pronter. Bovendien is het Spaans meer fijnbesneden en luistervol. Het Italiaans doet me altijd denken de taal van een Romeins tribuun, de taal van de twijfelachtige kunstenaar �* la Pasolini en aan de taal van de Maffia. Maar het is wel een sympathieke taal, zeker ook een lyrische taal maar wat volkser en ruiger dan het Spaans.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 15:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 16:05   #59
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

'Vlamingen zijn schizofreen', schrijft de jonge Vlaamse auteur Tom Lanoye. 'Zij kijken tegen Nederlanders op en haten hen tegelijk hartgrondig.'

Over schizofreen gesproken: Lanoye is enerzijds een bekende homo en anderzijds de grootste verdediger van Hamas, die alle homo's in Gaza zonder boe of bah heeft vermoord zodra ze aan de macht kwam. (En alle kerken afgebrand, maar dat willen de kranten hier niet printen, maar soit, dat is hier niet de draad voor dat onderwerp. Het was maar om te zeggen dat het slagerszoontje met het brilletje door niemand serieus genomen wordt, dus ook niet over wat hij over onze taal te zeggen heeft.

De openingsvraag 'Is Nederlands een minderwaardige taal' is zo absurd dat ze enkel door gefrustreerde Vlaams-Nationalisten �* la NVA kan worden bedacht, die hun minderwaardigheidscomplex met schofferende boertigheid 'een potteke suiker voor de loosers uit het Zuiden' proberen te verbergen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 16:14   #60
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
'Vlamingen zijn schizofreen', schrijft de jonge Vlaamse auteur Tom Lanoye. 'Zij kijken tegen Nederlanders op en haten hen tegelijk hartgrondig.'

Over schizofreen gesproken: Lanoye is enerzijds een bekende homo en anderzijds de grootste verdediger van Hamas, die alle homo's in Gaza zonder boe of bah heeft vermoord zodra ze aan de macht kwam. (En alle kerken afgebrand, maar dat willen de kranten hier niet printen, maar soit, dat is hier niet de draad voor dat onderwerp. Het was maar om te zeggen dat het slagerszoontje met het brilletje door niemand serieus genomen wordt, dus ook niet over wat hij over onze taal te zeggen heeft.

De openingsvraag 'Is Nederlands een minderwaardige taal' is zo absurd dat ze enkel door gefrustreerde Vlaams-Nationalisten �* la NVA kan worden bedacht, die hun minderwaardigheidscomplex met schofferende boertigheid 'een potteke suiker voor de loosers uit het Zuiden' proberen te verbergen.
Elke taal is een volwaardige taal.Behalve voor 'talen' zoals de 'Gomera-taal' bijvoorbeeld. In hoeverre kan men daar van een 'taal' spreken. Sommigen beweren dat dit wel degelijk een taal is, andere betwijfelen dit.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 16:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be