Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2017, 12:00   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard Mondmasker, iemand? in China en India kennen ze het...

Maar tegen ultrafijne roetdeeltjes gaan die dingskes niet veel helpen, mi. Geen idee of die ook nanogrote deeltjes kunnen tegenhouden, helemaal niet dus. Maar beter een dan geen bij bepaalde dagen? ...



Citaat:
20 oktober 2017

Toxicoloog Tytgat: "Over 5 jaar lopen we in Vlaanderen rond met een mondmasker op"

Uit een nieuw rapport van de Vlaamse milieumaatschappij blijkt dat het aantal fijne stofdeeltjes in onze lucht, dat long-, hart- en vaatziekten kunnen veroorzaakt, is toegenomen. Volgens toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven) lopen we over vijf jaar in Vlaanderen rond met een mondmaskertje.

Als we naar de Europese normen voor luchtkwaliteit kijken, is Vlaanderen goed bezig. Maar aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie beantwoorden we niet. Vooral op het vlak van fijn stof is onze situatie problematisch. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Maar liefst 97 procent van de Vlamingen woonde in 2016 in een regio met te hoge waarden voor de kleinste stofdeeltjes, PM2,5.

“Iedereen denkt natuurlijk meteen aan de uitstoot van wagens en de zware industrie”, zegt toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven). “Maar dat fijn stof wordt ook veroorzaakt door menselijk handelen, zoals het zagen van betontegels of het afbreken van huizen. Als ik soms door de stad loop, houd ik letterlijk m'n adem in als ik zie met welke laksheid sommige arbeiders aan de slag zijn.”

Kortere levensverwachting

We zouden ons vaak niet bewust zijn van het gevaar waar we mee te maken hebben. Als zo’n kleine deeltjes in onze longen terechtkomen, is er een reëel kans op ernstige gezondheidsproblemen zoals longemfyseem, astmatische toestanden en infecties. “En ook cardiovasculaire aandoeningen”, zegt Tytgat. “Dat is onomstotelijk bewezen. Ik heb al rapporten gelezen die aantonen dat in geïndustrialiseerde wijken de levensverwachting met veertien maanden daalt. Een jaar en twee maanden: dat is niet niks.”

De professor wijst ook om een fenomeen dat je de jongste tijd steeds vaker ziet in het Leuvense straatbeeld: “Aziatische studenten met een mondmasker op.” “Zij beseffen maar al te goed welke ernstige gevolgen een blootstelling aan veel fijn stof kan hebben”, beweert Tytgat. “Ik verwacht niet dat het aandeel fijne stofdeeltjes in Vlaanderen snel en voldoende zal zakken. Ik voorspel daarom dat ook bij ons het besef zal komen en we over vijf jaar Vlaamse studenten zullen zien die met een mondmaskertje op door Leuven en Gent fietsen. En dan schat ik het nog ruim in.”

Overdreven?

Is zo’n maskertje niet wat overdreven? “Het houdt grotere deeltjes tegen. De allerkleinste deeltjes vinden nog steeds hun weg, ook doorheen de maskers. Maar je draagt toch liever één dan geen.” Tytgat roept iedereen op om zo weinig mogelijk nog fossiele brandstoffen te verbranden. Ook pleit hij voor “de inzet van meer filters en watergordijnen bij werken, zoals het imploderen van grote panden, is zeker geen overbodige luxe”. “Hoe sneller fijn stof gefilterd wordt of neerslaat, hoe beter voor onze gezondheid.”

http://newsmonkey.be/article/83131
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 19:10   #2
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Mondmaskers, tja
Reeds 10-tal jaar terug zei ik (ook hier) dat dit er ooit aankwam, in bepaalde steden was het toen immers al aan de orde.
Ik voorspelde toen ook al de onverschilligheid van de mens (zie ook hier het aantal reacties ).
Problemen die zich slechts heel geleidelijk ontwikkelen (slowly boiling the frog), daar wordt nauwelijks aandacht aan besteed (zie ook file's en alle andere problemen die geheel of gedeeltelijk door onze aantallen veroorzaakt worden).
Mensen zijn al behoorlijk murw.
Ik hoop nog steeds, maar weet niet of er nog zoveel reactie/verzet mag verwacht worden.

Laatst gewijzigd door satiper : 22 oktober 2017 om 19:12.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2017, 19:16   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Mondmaskers, tja
Reeds 10-tal jaar terug zei ik (ook hier) dat dit er ooit aankwam, in bepaalde steden was het toen immers al aan de orde.
Ik voorspelde toen ook al de onverschilligheid van de mens (zie ook hier het aantal reacties ).
Problemen die zich slechts heel geleidelijk ontwikkelen (slowly boiling the frog), daar wordt nauwelijks aandacht aan besteed (zie ook file's en alle andere problemen die geheel of gedeeltelijk door onze aantallen veroorzaakt worden).
Mensen zijn al behoorlijk murw.
Ik hoop nog steeds, maar weet niet of er nog zoveel reactie/verzet mag verwacht worden.
De Aziatische studenten zouden er in Leuven al mee rondlopen... zij kennen het... en dieselland-BE is op menige dag zeker niet properder dan een Aziatische grootstad...

Citaat:
De professor wijst ook om een fenomeen dat je de jongste tijd steeds vaker ziet in het Leuvense straatbeeld: “Aziatische studenten met een mondmasker op.” “Zij beseffen maar al te goed welke ernstige gevolgen een blootstelling aan veel fijn stof kan hebben”, beweert Tytgat. “Ik verwacht niet dat het aandeel fijne stofdeeltjes in Vlaanderen snel en voldoende zal zakken. Ik voorspel daarom dat ook bij ons het besef zal komen en we over vijf jaar Vlaamse studenten zullen zien die met een mondmaskertje op door Leuven en Gent fietsen. En dan schat ik het nog ruim in.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2017, 08:48   #4
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar tegen ultrafijne roetdeeltjes gaan die dingskes niet veel helpen, mi. Geen idee of die ook nanogrote deeltjes kunnen tegenhouden, helemaal niet dus. Maar beter een dan geen bij bepaalde dagen? ...
Mijn geheugen vertelt me dat deze maskers sinds enkele decennia uit Japan kwamen overgewaaid. Mensen met verkoudheid die anderen niet wilden besmetten door hun veelvuldig gehoest en genies. Voor de bacterien komende uit eigen mond in feite. (EXhaleren van je viezigheid tegengehouden in masker).
Doordeweekse maskers zijn niet geschikt om fijn stof en dergelijke tegen te houden voor het INhaleren van ongevingsviezigheid.

Dat het ergens iets 'ietofwat zal helpen te verminderen' is een feit. Dezelfde efficiency als een fijnmazig condoom, om het wat beeldender voor te stellen met enige vorm van overdrijving.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2017, 09:08   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Mijn geheugen vertelt me dat deze maskers sinds enkele decennia uit Japan kwamen overgewaaid. Mensen met verkoudheid die anderen niet wilden besmetten door hun veelvuldig gehoest en genies. Voor de bacterien komende uit eigen mond in feite. (EXhaleren van je viezigheid tegengehouden in masker).
Doordeweekse maskers zijn niet geschikt om fijn stof en dergelijke tegen te houden voor het INhaleren van ongevingsviezigheid.

Dat het ergens iets 'ietofwat zal helpen te verminderen' is een feit. Dezelfde efficiency als een fijnmazig condoom, om het wat beeldender voor te stellen met enige vorm van overdrijving.
Dit dus, die maskers houden enkel bakstenen tegen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2017, 09:48   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dit dus, die maskers houden enkel bakstenen tegen.
Schiet gij met bakstenen?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be