Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2012, 07:44   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Rokers pesten: geen huurwoning. Goed zo !!

Een eigenaar doet met zijn woning wat hij wil, mits respect voor de wet.

Hij discrimineert niet als hij liever verhuurt aan een niet-roker.
Minder vuil, minder brandgevaar ...

Zouden er nog andere voordelen zijn (beter karakter ?) of zijn het allemaal vooroordelen ?

In ieder geval: een mooie ondersteuning van alle overheidsacties tegen het roken.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120125_005

titel: Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

tekst voor als de link niet (meer) werkt:

Citaat:
Verscheidene huiseigenaars laten in hun huurovereenkomst een clausule opnemen waarin staat dat de huurder niet mag roken in de woning. Het wordt hierdoor moeilijker voor rokers om een woning vinden, melden Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen. Vooral in nieuwe en pas gerenoveerde woningen is roken taboe.

Op het hoofdkantoor van de Huurdersbond vindt men een anti-rookclausule in het huurcontract geen goede zaak. 'We hebben hierover nog geen klachten ontvangen, maar als dat gebeurt, dan zullen we ons zeker verzetten', zegt woordvoerder Geert Inslegers. 'Zo'n clausule beperkt de privérechten.'

Het Algemeen Eigenaarssyndicaat (AES) treedt de Huurdersbond bij. 'Roken behoort wel degelijk tot de privésfeer van de huurder. Hij of zij moet na het huurcontract de woning in dezelfde staat teruggeven. Ik denk niet dat roken onherroepelijke schade toebrengt aan een huurpand. We raden dan ook al verhuurders af om zulke clausules op te nemen in het huurcontract', zegt directeur Katelijne D'Hauwers van het AES.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 08:07   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

tuurlijk brengt roken onherroepelijke schade toe (of toch op zijn minst schade die de waarborg overtreft om geheel terug weg te werken).

clausule staat al sinds 2001 in mijn verhuurcontracten. nog nooit een opmerking over gehad, huurders gaan netjes op t terras roken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:05   #3
Traianvsdecivs
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 september 2011
Berichten: 57
Standaard

lol bij verbouwing zette ik dit ook in de verhuurcontracten. Beetje hopeloos.

Nee meneer wij roken niet. Welke verhuurder gaat dat wekelijks gaan controleren?

En volgens mijn advokaat heeft het eigenlijk geen zin om dat in het contract te zetten daar het niet afdwingbaar is...
Traianvsdecivs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:15   #4
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Absurdistan op z'n best.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:28   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Traianvsdecivs Bekijk bericht
lol bij verbouwing zette ik dit ook in de verhuurcontracten. Beetje hopeloos.

Nee meneer wij roken niet. Welke verhuurder gaat dat wekelijks gaan controleren?

En volgens mijn advokaat heeft het eigenlijk geen zin om dat in het contract te zetten daar het niet afdwingbaar is...
het is een volkomen legale clausule. idd niet afdwingbaar in de loop van de huurperiode, maar logischerwijze wel aanleiding tot herstel in de oorspronkelijke toestand ... dus geen vrijgeven van de huurwaarborg zolang er 'geursporen' zijn van roken in het eigendom ... aanrekening van de verloren maanden zolang ... etc ...

wees maar zeker dat het dure sigaretjes zouden worden ...

voor alle duidelijkheid, dat die info geef ik ook elke kandidaat-huurder.

niemand is tenslotte verplicht om van mij iets te huren hé.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:29   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Traianvsdecivs Bekijk bericht
lol bij verbouwing zette ik dit ook in de verhuurcontracten. Beetje hopeloos.

Nee meneer wij roken niet. Welke verhuurder gaat dat wekelijks gaan controleren?

En volgens mijn advokaat heeft het eigenlijk geen zin om dat in het contract te zetten daar het niet afdwingbaar is...
een jaarlijks plaatsbezoek en controle is bij mij gebruikelijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:38   #7
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Rookte de huurder wel?
Rookschade (verkleuring muren en plafond fotografisch vaststellen) + deel van waarborg gebruiken om alles te herschilderen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:40   #8
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Goed idee
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:48   #9
Traianvsdecivs
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 11 september 2011
Berichten: 57
Standaard

schade door rook moet natuurlijk na de huurperiode bekeken worden of het wel degelijk valt buiten de normale "gebruiksslijtage" maar zelfs met een rook clausule in het contract maakt het eigenlijk geen verschil in afhandeling of het nu van roken komt of van kaarsen of wierrook. Huurders buiten zetten omwille van roken is ook onmogelijk.

maw vrij nutteloos om in het contract te zetten.

@anna: Hoe stel je rookgeur op objectieve wijze vast bij een jaarlijkse aangekondigde controle? En hoe bewijs je het bij de vrederechter? Heb je misschien reeds om die reden een vonnis in u voordeel gehad? Anders moet ik het mischien anders gaan aanpakken...
Traianvsdecivs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:51   #10
cairn
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 24 september 2011
Berichten: 376
Standaard

Kan niet roken binnen,drupt in de living als het regent,is detail zegt de eigenaar.
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 09:52   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Volgens mij kost het je geen cent, om die clausule op te nemen in het huurcontract.

Je kan dus nooit verliezen.


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:04   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

We hebben in ons gebouw een vrouw die rookt als een turk, ze huurt. Niet te doen, die stank trekt door tot op de gang.

Als de deur open gaat van dat appartement komt er een walm uit.

Reactie verhuurder : appartement is al verloren. De vorige huurders hebben er jaren in gerookt, en de geur was er gewoon niet meer uit te krijgen. Niet rokers wilden er niet in, dus zette hij er maar weer zo een stoomketel in....

En wij zitten met de overlast op de gang.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:09   #13
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is een volkomen legale clausule. idd niet afdwingbaar in de loop van de huurperiode, maar logischerwijze wel aanleiding tot herstel in de oorspronkelijke toestand ... dus geen vrijgeven van de huurwaarborg zolang er 'geursporen' zijn van roken in het eigendom ... aanrekening van de verloren maanden zolang ... etc ...

wees maar zeker dat het dure sigaretjes zouden worden ...

voor alle duidelijkheid, dat die info geef ik ook elke kandidaat-huurder.

niemand is tenslotte verplicht om van mij iets te huren hé.
Tjonge. Mogen die mensen ook nog koken in de keuken of staat er ook nog een clausule in het contract in verband met gebruik van bepaalde ingrediënten bij het koken ?
Want ook dat kan geurtjes geven. En wat met scheten ? Ook verplicht om op het terras te gaan staan ?
Ik zou, als ik u was, een clausule inbouwen dat ze het appartement ook niet mogen betreden. Gewoon, uit voorzorg...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:10   #14
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We hebben in ons gebouw een vrouw die rookt als een turk, ze huurt. Niet te doen, die stank trekt door tot op de gang.

Als de deur open gaat van dat appartement komt er een walm uit.

Reactie verhuurder : appartement is al verloren. De vorige huurders hebben er jaren in gerookt, en de geur was er gewoon niet meer uit te krijgen. Niet rokers wilden er niet in, dus zette hij er maar weer zo een stoomketel in....

En wij zitten met de overlast op de gang.
KOOP dan een eigendom. Of ga op een verlaten eiland zitten.
Over verdraagzaamheid gesproken
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:14   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Tjonge. Mogen die mensen ook nog koken in de keuken of staat er ook nog een clausule in het contract in verband met gebruik van bepaalde ingrediënten bij het koken ?
Want ook dat kan geurtjes geven. En wat met scheten ? Ook verplicht om op het terras te gaan staan ?
Ik zou, als ik u was, een clausule inbouwen dat ze het appartement ook niet mogen betreden. Gewoon, uit voorzorg...
Juist ! Jij doet wat jij wilt.

Maar vertel eens: is de basis correct, namelijk mag een eigenaar doen en laten, binnen de wet, wat hij wil met zijn eigendom, en mag hij verhuren, binnen de wet, aan wie hij ook maar wilt; en niet verhuren aan wie hij ook maar wilt ?

Simpel antwoord: ja of neen, die basis is correct.


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:15   #16
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
KOOP dan een eigendom. Of ga op een verlaten eiland zitten.
Over verdraagzaamheid gesproken
Jij bent zeker een huurder die rookt!!! Waarom moeten niet-rokers WEL verdraagzaam zijn en moeten rokers geen rekening houden met de anderen omwille van hun vrijheid???

Troost je, binnenkort zijn er helemaal geen huurhuizen meer op de markt als het bezit van meerdere huizen zwaar belast wordt, dan mag je buiten roken zoveel je wil.

Laatst gewijzigd door omaplop : 25 januari 2012 om 10:17.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:17   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
KOOP dan een eigendom. Of ga op een verlaten eiland zitten.
Over verdraagzaamheid gesproken
Mag hij zich nog uitspreken over wat hij aangenaam en niet aangenaam vindt ?
Hij heeft dat rokend wijf nog niet gemolesteerd of gepest ... dus lijkt het me dat hij niet 'te ver' gegaan is.

Vraag je je ook af hoe verdraagzaam die schouwpijp is voor haar buren ?


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:18   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Tjonge. Mogen die mensen ook nog koken in de keuken of staat er ook nog een clausule in het contract in verband met gebruik van bepaalde ingrediënten bij het koken ?
Want ook dat kan geurtjes geven. En wat met scheten ? Ook verplicht om op het terras te gaan staan ?
Ik zou, als ik u was, een clausule inbouwen dat ze het appartement ook niet mogen betreden. Gewoon, uit voorzorg...
nu je t zegt, ik heb de vorige huurder wel een nieuwe damkap en extra kuisbeurt voor die keuken aangerekend idd.


ik herhaal voor u : ik maak mijn punt hierover heel duidelijk bij aanvang, en echt ik dring er bij niemand op aan om van mij te huren hoor, integendeel, ik zeg elke potentiele huurder dat hij t beter niet kan doen indien hij twijfelt aan mijn voorwaarden.

ik waarschuw hen ook dat ik elke schade correct aanreken ...

meestal zeg ik ze trouwens ook nog dat ze beter zouden kopen ...

nog een hoge huur ook eigenlijk.

ik snap zelf eigenlijk ook ni hoe t komt dat t altijd verhuurd is ...


of t zou moeten zijn omdat t ook altijd piekfijn in orde is ... oorzaak-gevolg, anyone ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:19   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
KOOP dan een eigendom. Of ga op een verlaten eiland zitten.
Over verdraagzaamheid gesproken
idd !!!

exact wat ik zeg tegen huurders die moeite hebben met mijn voorwaarden !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 10:20   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
KOOP dan een eigendom. Of ga op een verlaten eiland zitten.
Over verdraagzaamheid gesproken
Wij zijn eigenaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be