Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2013, 10:12   #41
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Het gaat hier zeker niet om "befehl ist befehl" maar eerder om regels die dienen nageleefd te worden. Regels maken een maatschappij leefbaar, als iedereen mag kiezen welke regel hij breekt, chaos zou het gevolg zijn.
ik ga akkoord, maar in dit geval vind ik de onnozele regel dat kinderen op school nog wat aan tijdsvulling moeten doen dus totaal van de pot gerukt. We zullen het zo zeggen. Er is geen ENKELE meerwaarde voor het kind om die dagen wat filmpjes te bekijken.

Integendeel: vele werkende ouders zien zich verplicht om hun kinderen tijdens het schoolverlof naar de opvang te sturen. (omdat zij moeten gaan werken). Gaat men het binnenkort ook zover laten komen dat die "opvang" gaat verplicht worden omdat de kinderen anders "de spelletjes" missen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 23:01   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel, mijn signaal aan mijn kinderen was weldegelijk dat het interessant is om een tijdje in het buitenland te verblijven, daar zoveel mogelijk talen spreken (wat mijn treesjes dan ook deden), elke andere dag maakten wij een uitstap, inclusief museumbezoek etc.; etc..

Dit moeten missen om "volgens de regeltjes" naar drie onnozele films te kijken is het verkeerde signaal afgeven aan de kinderen. Ik heb ze namelijk geleerd om nooit klakkeloos "befehl ist befehl" te volgen, maar zelf eerst te zien wat de onderliggende reden voor dat "befehl" zijn.

en in het geval van het zogenaamde "luxe-verzuim" (ik begrijp nog steeds niet wie dat woord heeft uitgevonden) vind ik hun buitenlands verlof EEN PAK belangrijker dan de drie nutteloze laatste schooldagen.

Het gaat er niet om wat jij belangrijk vind in het leven, het gaat er om dat uw kinderen best eens leren te begrijpen dat overeenkomsten dienen nageleefd te worden.
Je leert ze het tegenovergestelde.
Maar op uw werk zal je allicht ook aan bepaalde verloftermijnen gebonden zijn en niet zomaar een week van tevoren zeggen...kust ze allemaal ik ben ermee weg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:08   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Er zijn andere dingen die op school worden geleerd waar ik mij ook niet mee kan vinden als 'weldenkende' ouder. Mag ik ze dan ook thuis houden?
Deware Jacob. Er bestaat een oplossing voor mensen zoals jij die niet kunnen leven met het aanbod binnen het door de overheid gesubsidieerd onderwijs. Stuur je kindjes naar een privéschool, maar betaal het dan wel zelf.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:16   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vanaf dit schooljaar moet iedere afwezigheid van een leerling tijdens de week voor en na een vakantie worden gerechtvaardigd door een attest van een geneesheer.

Hiermee gaat het departement Onderwijs de strijd aan tegen het luxeverzuim.

Luxeverzuim gaat om de beslissing bij ouders om vroeger dan de laatste schooldag op vakantie met de kroost op vakantie te vertrekken omdat het nu eenmaal goedkoper is.

Het gaat om alle schoolvakanties, dus ook krokus- en herfstvakantie, en niet enkel de zomer en kerstvakantie.

Mijn mening is dat de Vlaamse overheid met deze beslissing serieus achter het net aan het vissen is.

Graag jullie mening.
Alsof uw huisdokter geen briefje gaat schrijven.
Kost alleen de ziekteverzekering meer geld.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:21   #45
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Enige oplossing is een controlearts langs sturen, zoals hier op het werk wanneer je ziek bent.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:26   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Alsof uw huisdokter geen briefje gaat schrijven.
Kost alleen de ziekteverzekering meer geld.
Bobke. Die vaststelling is er al.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:36   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard vertrouwen in de huisarts

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Enige oplossing is een controlearts langs sturen, zoals hier op het werk wanneer je ziek bent.
Giserke. Met alle begrip voor je controlearts, maar die wordt uiteindelijk betaald om je huisarts tegen te spreken.

Hoe dan ook. Zoals je zelf insinueert. Er is van overheidswege geen vertrouwen meer in de kundigheid van een huisarts. Als de huisarts moet worden gecontroleerd door een ambtenaar dan is er iets mis binnen de medische wereld.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:41   #48
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Dat probleem zal in het begin maar van tijdelijke aard zijn.
Wanneer artsen weten dat hun 'briefjes' ten gronde worden nagetrokken, gaan ouders en artsen wel 2 keer nadenken vooraleer valse briefjes op te maken.
Die controlearts is zijn geld meer dan waard:
overheid moet geen valse medische kosten meer betalen + een jaar geen kindergeld als boete, en de orde van geneesheren op de hoogte brengen, wanneer blijkt dat het om vals spelen gaat.

Let wel, ik heb het hier over het niet volgen van lessen! Als er voor de vakantie geen les wordt gegeven, moeten ze de kinderen dan ook niet op school houden.

Laatst gewijzigd door giserke : 7 oktober 2013 om 14:44.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 14:49   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat probleem zal in het begin maar van tijdelijke aard zijn.
Wanneer artsen weten dat hun 'briefjes' ten gronde worden nagetrokken, gaan ouders en artsen wel 2 keer nadenken vooraleer valse briefjes op te maken.
Die controlearts is zijn geld meer dan waard:
overheid moet geen valse medische kosten meer betalen + een jaar geen kindergeld als boete, en de orde van geneesheren op de hoogte brengen, wanneer blijkt dat het om vals spelen gaat.
Giserke. Controleartsen bestaan al langer dan vandaag. Kan je aantonen dat ze ook iets hebben opgebracht binnen de ziekteverzekering ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 15:26   #50
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Giserke. Controleartsen bestaan al langer dan vandaag. Kan je aantonen dat ze ook iets hebben opgebracht binnen de ziekteverzekering ?
Dit is nu toch wel niet moeilijk om te snappen hé?
Als je plantrekkers bij de kraag vat, heb je een 2de en derde doktersbezoek voor valse briefjes vermeden?

Als ze weten dat er controle komt, gaan ze niet naar de dokter voor valse briefjes.

Laatst gewijzigd door giserke : 7 oktober 2013 om 15:27.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 15:30   #51
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Deware Jacob. Er bestaat een oplossing voor mensen zoals jij die niet kunnen leven met het aanbod binnen het door de overheid gesubsidieerd onderwijs. Stuur je kindjes naar een privéschool, maar betaal het dan wel zelf.
De boodschap is u dus duidelijk ontgaan. Waar staat dat ik niet kan leven met het aanbod op 'gewone' scholen? Heb jij dat gelezen? Ik heb het in ieder geval niet geschreven. Gewoon alles kritiekloos aanzien is dus jouw boodschap, en daar kan ik mij niet in vinden (en niemand die kan nadenken)
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 16:38   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
De boodschap is u dus duidelijk ontgaan. Waar staat dat ik niet kan leven met het aanbod op 'gewone' scholen? Heb jij dat gelezen? Ik heb het in ieder geval niet geschreven. Gewoon alles kritiekloos aanzien is dus jouw boodschap, en daar kan ik mij niet in vinden (en niemand die kan nadenken)
Jacob. Als je denkt beter te zijn dan de professionele leerkrachten is er niemand die je verbiedt je kindjes zelf te onderwijzen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 17:16   #53
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Jacob. Als je denkt beter te zijn dan de professionele leerkrachten is er niemand die je verbiedt je kindjes zelf te onderwijzen.
Men heeft jou duidelijk niet onderwezen om te lezen wat er staat. Professionele leerkrachten... kom toch, denk even na voor je iets schrijft. Zijn ze dat niet allemaal? Zijn ze boven kritiek verheven?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 22:59   #54
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Volgend schooljaar valt 30 juni op een MAANDAG. Ik denk dat Smetje echt nog veel moeite zal moeten doen om de ouders te verplichten om hun kroost op ZA 28 en Z0 29 thuis te houden en dan MA 30 juni op school gezelschapsspellekes te laten spelen om dan zelf pas op zaterdag of zondag 5 �* 6 juli te vertrekken.
sorry Smetje, maar tegen zoveel ridiculiteit ga je niet opkunnen. Wat ga je doen 80% van de schoolgaande jeugd hun examens ongeldig laten verklaren omdat ze die laatste maandag niet "aanwezig" zijn?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2013, 23:24   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zo een controle arts sturen kost echt ook wel wat geld.
Als ik me niet vergis is dat iets rondom de 250€ tegenwoordig. En bedrijven krijgen dat niet terug van de ziekenkas.
De patiënt zou blij moeten zijn, 2 dokters voor de prijs van 1.

Maar die is niet blij. Want die weet ook wel dat hij meestal niet ziek is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 00:20   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zo een controle arts sturen kost echt ook wel wat geld.
Als ik me niet vergis is dat iets rondom de 250€ tegenwoordig. En bedrijven krijgen dat niet terug van de ziekenkas.
De patiënt zou blij moeten zijn, 2 dokters voor de prijs van 1.

Maar die is niet blij. Want die weet ook wel dat hij meestal niet ziek is.
Dat doet niet ter zake, er is de diagnose. En de controlearts zal in de meeste gevallen daar niet tegen ingaan, wat hij wel doet is er een dag van proberen afpitsen, "vrijdag terug gaan werken."

Ik zei dan, goed, dan ga ik vrijdag terug naar de huisarts want die is een andere mening toegedaan.
Hij bekeek dan zo eens en het was dan toch goed, ik mocht vrijdag thuisblijven.

Je moet je niet laten doen door zo iemand.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 22:47   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volgend schooljaar valt 30 juni op een MAANDAG. Ik denk dat Smetje echt nog veel moeite zal moeten doen om de ouders te verplichten om hun kroost op ZA 28 en Z0 29 thuis te houden en dan MA 30 juni op school gezelschapsspellekes te laten spelen om dan zelf pas op zaterdag of zondag 5 �* 6 juli te vertrekken.
sorry Smetje, maar tegen zoveel ridiculiteit ga je niet opkunnen. Wat ga je doen 80% van de schoolgaande jeugd hun examens ongeldig laten verklaren omdat ze die laatste maandag niet "aanwezig" zijn?
Mja daar heb je een punt natuurlijk.
Men zou het beter zo doen in de toekomst. Indien het lesprogramma voor dat jaar ten einde is dan is het idd nogal zinloos die kids daar nog langer naar de klas te laten komen op die laatste dagen. Sluit gewoon de klas.
Indien het niet af is dan zal men allicht die laatste dag nog iets te doen hebben. In de praktijk zal dat wel niet gebeuren maar kom. Tenslotte wil de leerkracht ook een extra dag verlof opnemen en zal die wel zorgen dat alles een weekje vroeger gedaan is.
En dan kan iedereen op vakantie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 22:50   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat doet niet ter zake, er is de diagnose. En de controlearts zal in de meeste gevallen daar niet tegen ingaan, wat hij wel doet is er een dag van proberen afpitsen, "vrijdag terug gaan werken."

Ik zei dan, goed, dan ga ik vrijdag terug naar de huisarts want die is een andere mening toegedaan.
Hij bekeek dan zo eens en het was dan toch goed, ik mocht vrijdag thuisblijven.

Je moet je niet laten doen door zo iemand.
In het begin dat ik met personeel werkte durfde ik ook al eens een controle arts te sturen, dat werd me zeker niet in dank afgenomen. In een klein bedrijf werkt dat dus averechts.
Ik ben daar mee gestopt.
Zijn ze te vaak ziek dan ontsla ik hun.
Tja?.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 09:25   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Volgend schooljaar valt 30 juni op een MAANDAG. Ik denk dat Smetje echt nog veel moeite zal moeten doen om de ouders te verplichten om hun kroost op ZA 28 en Z0 29 thuis te houden en dan MA 30 juni op school gezelschapsspellekes te laten spelen om dan zelf pas op zaterdag of zondag 5 �* 6 juli te vertrekken.
sorry Smetje, maar tegen zoveel ridiculiteit ga je niet opkunnen. Wat ga je doen 80% van de schoolgaande jeugd hun examens ongeldig laten verklaren omdat ze die laatste maandag niet "aanwezig" zijn?
Er zijn al scholen die formeel hebben laten weten dat maandag 30 juni 2014 een "vrije dag voor de leerlingen" is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2013, 09:28   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Sluit gewoon de klas.
En wat doe je dan met de leerkrachten ? Voor hen gaat het om een werkdag. Of zullen we die dan ook maar naar huis sturen ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be