Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: mag een pedagogische klets?
moet kunnen 60 80,00%
moet verboden en strafbaar worden 15 20,00%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2007, 00:02   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ben voorstander van kinderhandel, maar principieel tegenstander van de pedagogische tik.

Alhoewel ik er wrslk ook ooit wel eens eentje zal uitdelen. Jammer genoeg.
Zolang je ze maar niet verkoopt ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:04   #42
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hoeveel van de mensen die tegen een pedagogische tik zijn weten ook effectief wat het effect daarvan precies is en onder welke voorwaarden?
Ik denk dat er een al dan niet causaal verband is met het 'tegen zijn'.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:07   #43
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

'k Heb eens een pedagogische tik gekregen van mijn juf in het derde leerjaar omdat ik iets had weggestoken dat van mij niet was. Haar hand stond 20 minuten later nog in mijn wang. Thuis niets van gezegd of 't was daar nog een patat...en sedertdien op 't rechte pad gebleven, wie weet wat was er anders van mij geworden? Die mot op mijn façade heeft me zonder twijfel aan het denken gezet, zelfs al op 8 jarige leeftijd.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:07   #44
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik denk dat er een al dan niet causaal verband is met het 'tegen zijn'.
Ik draai gewoon jouw stelling om. Veel mensen die radicaal tegen zo'n tik zijn pretenderen te weten dat zoiets schadelijk kan zijn voor de toekomst van een kind. Daarom: hoeveel mensen die dat beweren weten daadwerkelijk iets van die mogelijke effecten af?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:09   #45
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Kinderen en volwassen zijn geen gelijken en hebben niet dezelfde rechten dus duh, afranselen gaat er natuurlijk ver over.
Jij keurt het dus goed dat kinderen minder rechten hebben, omdat hun ouders of breder gesteld de maatschappij om een of andere reden nog niet van hun plichten profiteert?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:12   #46
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zolang je ze maar niet verkoopt ...
Ik hoop dat ik in staat zal zijn ervoor te zorgen, ja.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:13   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
gij hebt er in uwe jongen tijd niet genoeg gehad...
Ik ben idd blij dat mijn moeder me goed behandeld heeft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:16   #48
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kinderen slaan mag, kinderen verkopen niet.
lekker consequent. :')
Die twee zaken zijn onvergelijkbaar. Het feit dat u ze wel vergelijkt, duidt nog meer op uw walgelijke wereldvreemdheid.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:39   #49
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?

Een 'pedagogische tik' is in alle omstandigheden absoluut overbodig. OP VOORWAARDE DAT je als ouder héél goed weet hoe je het dan wél kan aan boord leggen. En net daar wringt het schoentje in veel gevallen. Immers, zo'n kleine... ge krijgt daar geen handleiding bij. In de populaire televisieprogrammaatjes over opvoeden wordt het allemaal gemakkelijk voorgesteld, maar in de praktijk wil dat nog wel eens stevig tegenvallen. Ik herinner me dat de opvoeding van onze kinderen gespreksonderwerp nummer 1 was gedurende vele jaren. Dat we voortdurend de violen gelijk moesten stemmen en dat we ook continu gezocht hebben naar de juiste 'hefbomen' om het leven er voor iedereen zo aangenaam mogelijk op te maken. Ik zou daar een melig boekske (het zoveelste) over kunnen schrijven, maar dat is al zo nuttig als een cursus droogzwemmen voor olympische aspirant-medaillewinnaars.

Dé hefboom is immers nog altijd aandacht, openheid, liefde, nestwarmte, betrokkenheid die je geeft of die je onthoudt in een spel van (dis-)incentives. Moeilijker is het niet. Je moet alleen inventief/creatief genoeg zijn. Vaak véél gemakkelijker gezegd dan gedaan... en ga dan maar eens beschuldigend doen tegenover ouders die te lange leste niet meer weten van welk hout pijlen te snijden. Die 'tik' is vaak een uiting van machteloosheid, zwakte en niet zozeer van kwaadaardigheid.

... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.
Mooie posting. Heb zelf geen kinderen maar ben wel al ongeveer dertig jaar tewerkgesteld als opvoeder (hoofdopvoeder).
Ikzelf ben niet zo voor die "tikken" alhoewel ik in mijn beginjaren als opvoeder er eerlijkheidshalve wel een paar gegeven heb. Veel van die kinderen (ondertussen al lang volwassen) komen nog steeds terug ... al was het maar om eens goedendag te komen zeggen en te tonen dat ze het goed stellen dus veronderstel ik dat ze er niet zo'n trauma's van hebben opgelopen.
Ik veronderstel dus dat, als men die kinderen een gezonde basis kan geven om verder te leven ... die "tikken" al lang vergeten zijn.
Veel erger is het eigenlijk om geen affectie te geven .. geen liefde te geven, geen bescherming te geven, kinderen niet te laten voelen dat ze er mogen zijn, dat ze mooi en lief zijn en dat ze mogelijkheden hebben. Veel erger is het te laten begaan ook al weet men dat ze in hun ongeluk lopen.
Kortom ... geen gepaste affectie geven is in mijn ogen een veel grotere misdaad dan een "tik" op de billen geven.

Laatst gewijzigd door Karma : 21 november 2007 om 00:41.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:41   #50
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Die twee zaken zijn onvergelijkbaar. Het feit dat u ze wel vergelijkt, duidt nog meer op uw walgelijke wereldvreemdheid.
Alé, wijs me het verschil eens aan en waarom het ene wél zou mogen en het andere niét?

Enfin, negeer de vraag. Of we hebben hier weer dezelfde discussie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 21 november 2007 om 00:56.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 00:55   #51
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Mooie posting. Heb zelf geen kinderen maar ben wel al ongeveer dertig jaar tewerkgesteld als opvoeder (hoofdopvoeder).
Ikzelf ben niet zo voor die "tikken" alhoewel ik in mijn beginjaren als opvoeder er eerlijkheidshalve wel een paar gegeven heb. Veel van die kinderen (ondertussen al lang volwassen) komen nog steeds terug ... al was het maar om eens goedendag te komen zeggen en te tonen dat ze het goed stellen dus veronderstel ik dat ze er niet zo'n trauma's van hebben opgelopen.
Ik veronderstel dus dat, als men die kinderen een gezonde basis kan geven om verder te leven ... die "tikken" al lang vergeten zijn.
Veel erger is het eigenlijk om geen affectie te geven .. geen liefde te geven, geen bescherming te geven, kinderen niet te laten voelen dat ze er mogen zijn, dat ze mooi en lief zijn en dat ze mogelijkheden hebben. Veel erger is het te laten begaan ook al weet men dat ze in hun ongeluk lopen.
Kortom ... geen gepaste affectie geven is in mijn ogen een veel grotere misdaad dan een "tik" op de billen geven.
inderdaad, vind ik ook. een pedagogische tik moet kunnen, een rammeling echter niet ( nt dat er iemand beweert dat dit wel zou kunnen, mr allee ... )
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 02:21   #52
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?
Nee, hier zijn gewoon meer ervaringen van kinderen met 'pedagogische tikken' te rapen dan die van de ouders. Beide zijn even waardevol, denk ik.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:07   #53
Laya
Minister
 
Geregistreerd: 30 september 2006
Berichten: 3.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat ze dat nu verbieden of niet, zal niet veel wijzigen aan het feit dat ik mijn kinderen een pedagogische tik geef of niet. Het is niet aan hen om te bepalen hoe ik mijn kinderen opvoed.
²

Moet wel zeggen dat alleen ik en de papa dat mogen, op school moeten ze van mijn zoon afblijven!
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:25   #54
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
²

Moet wel zeggen dat alleen ik en de papa dat mogen, op school moeten ze van mijn zoon afblijven!
Als je zoon het te bont maakt moet hij een tik kunnen krijgen. Wie zich op school gedraagt zoals het hoort zal heus geen tik of straf krijgen. Dus als je zoon een tik gekregen heeft zal hij wel weten waarom.

Het onderwijzend personeel staat onder druk. Vroeger ging een ouder naar de ouderavond om richtlijnen te krijgen wat hun kind aangaat. Op de dag van vandaag gaan ouders naar de ouderavond om de onderwijzer richtlijnen te geven. En oppassen als ze huiswerk krijgen want dan moeten de ouders eens helpen en daar hebben ze geen tijd voor want het is boeiend op TV of het is plezanter op cafe. Dat is de realiteit!
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:25   #55
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Is een schouderklopje wanneer iemand iets goed gedaan heeft nu ook verboden?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:31   #56
sn00py
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 mei 2006
Berichten: 1.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
²

Moet wel zeggen dat alleen ik en de papa dat mogen, op school moeten ze van mijn zoon afblijven!
Vorig jaar is mijn zoon eens deftig door elkaar gerammeld door zijn meester (6e leerjaar). Hij was zó slordig: vergat huiswerk, kreeg straf, vergat die straf, kreeg dubbele straf, vergat die ook... en toen verloor meester zijn geduld (het was niet de eerste maal dat zoontje zo slordig was...) en rammelde hem eens goed dooreen.
Zoontje heeft de rest van het jaar beter op zijn zaken gelet. Dank u, meester!

Zelf sla ik niet. Ik heb mijn kinderen in hun kleinte (rond 3 jaar) allemaal wel eens een tik moeten geven. Nadien niet meer. Ik zou het ook niet willen. Maar zo een kleine in zijn koppigheidsfase die eens test hoever hij kan gaan...
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 09:52   #57
el_duvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Jij keurt het dus goed dat kinderen minder rechten hebben, omdat hun ouders of breder gesteld de maatschappij om een of andere reden nog niet van hun plichten profiteert?
Kinderen hebben zowiezo minder rechten . De belangrijke rechten zullen ze ook hebben maar minder als de volwassene wat in mijn ogen ook logisch is.. Een volwassene kan verder denken en laat zich bij belangrijke beslissingen meer leiden door het verstand dan door het hart. Verantwoordelijkheden leidt tot meer plichten en tot meer rechten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
We leren hen dat racisme een misdrijf is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 10:18   #58
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.
Heel mooie tekst met waardevolle informatie, bedankt daarvoor.

Ik kan me bijna elke klets herinneren als de dag van gisteren, evengoed herinner ik me de psychologische tikken. Niet dat ik veel slaag kreeg, verre van. Meestal weet je zelf verdomd goed genoeg wat je gedaan hebt en of het verdiend is of niet. Neen, de keren dat mijn ouders werkelijk de hand gebruikten bezie ik dan ook als een 'wanhoopsdaad'.

Negeren is één van de meest pijnlijke psychische wapens die ik me herinner. Als men niet meer antwoord en doet alsof je lucht bent. Dat houd je niet lang uit, ik toch niet.

Wat ik wil zeggen is dat het verbieden van die ‘klets’ zinloos is, mensen kunnen hun geduld verliezen of zelfs uitgelokt worden door kinderen of pubers. Natuurlijk moeten excessen aangepakt worden maar daar gaat het hier niet over.

Ouders bestraffen voor een ‘pedagogische klets’ is te gek voor woorden, je loopt bovendien de kans dat de zaken helemaal uit de hand lopen. Wat voor een straf zou dat trouwens moeten zijn? Opvoeding en voor wie?
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 11:22   #59
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Heb ik het bij het verkeerde eind dat hier meer meningen te rapen zijn dan ervaringen van ouders?

Een 'pedagogische tik' is in alle omstandigheden absoluut overbodig. OP VOORWAARDE DAT je als ouder héél goed weet hoe je het dan wél kan aan boord leggen. En net daar wringt het schoentje in veel gevallen. Immers, zo'n kleine... ge krijgt daar geen handleiding bij. In de populaire televisieprogrammaatjes over opvoeden wordt het allemaal gemakkelijk voorgesteld, maar in de praktijk wil dat nog wel eens stevig tegenvallen. Ik herinner me dat de opvoeding van onze kinderen gespreksonderwerp nummer 1 was gedurende vele jaren. Dat we voortdurend de violen gelijk moesten stemmen en dat we ook continu gezocht hebben naar de juiste 'hefbomen' om het leven er voor iedereen zo aangenaam mogelijk op te maken. Ik zou daar een melig boekske (het zoveelste) over kunnen schrijven, maar dat is al zo nuttig als een cursus droogzwemmen voor olympische aspirant-medaillewinnaars.

Dé hefboom is immers nog altijd aandacht, openheid, liefde, nestwarmte, betrokkenheid die je geeft of die je onthoudt in een spel van (dis-)incentives. Moeilijker is het niet. Je moet alleen inventief/creatief genoeg zijn. Vaak véél gemakkelijker gezegd dan gedaan... en ga dan maar eens beschuldigend doen tegenover ouders die te lange leste niet meer weten van welk hout pijlen te snijden. Die 'tik' is vaak een uiting van machteloosheid, zwakte en niet zozeer van kwaadaardigheid.

... en de meeste opvoedingsproblemen kan je overigens terugspeuren naar relatieproblemen tussen de ouders. Kilte in een relatie straalt ook af op de kinderen; ze voelen dat feilloos aan.


Maar dat is natuurlijk een hele straat open deuren intrappen.
je hebt in vele opzichten gelijk.

Aandacht, liefde en respect is enorm belangrijk bij de opvoeding en discipline van een kind.

Als je een half uurtje minimum mee speelt met je kind dan heb je het daarna veel gemakkelijker om te zeggen tegen de kleine van kijk nu moet mama of papa dit doen dus speel even alleen.
en geef aandacht als ze stil zijn en lief en probeer beginnende negatieve aandacht te negeren.
het is een kunst op zich opvoeden en er is inderdaad geen handleiding bij want ieder kind is anders en veel hangt ook af van de relatie van de ouders.
problemen in je relatie is uiteraard problemen vragen in de opvoeding.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2007, 11:26   #60
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

het heeft allemaal te maken met het feit dat men van het kind een "icoon" gemaakt heeft. Het kind als symbool van onschuld enz...

Wie al eens kinderen mekaar heeft zien pesten, weet dat kinderen MINSTENS even grote sadisten zijn als volwassenen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be