Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 21:56   #1
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard Néerlandais spreken? Berk, ça non!

Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiële topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.

Kodo Kodo heeft me dus gevraagd om een controversieel onderwerp aan te kaarten. Dit is mijn vraag (pas op, als Waal is dit niet mijn mening):

Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?

Laatst gewijzigd door Phrantic : 14 oktober 2010 om 21:58.
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 21:57   #2
iiderVL
Partijlid
 
iiderVL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2010
Berichten: 212
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiele topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.

Kodo Kodo heeft me dus gevraagd om een controversieel onderwerp aan te kaarten. Dit is mijn vraag (pas op, als Waal is dit niet mijn mening):

Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Waarom spreekt niet iedereen op de wereld ineens Engels?
__________________
EA: "Try not to become a man of success but rather try to become a man of value."
iiderVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 21:59   #3
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Nog even wachten...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 04:57   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels.
Omdat het de taal van de meerderheid is in België. Voor mensen die steeds de mond vol hebben van federale loyaliteit mag op zijn minst zelf ook een zekere inspanning gevraagd worden.

Citaat:
Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Dat het Nederlands te moeilijk is om leren voor Franstaligen is een mythe die vooral voor Belgisch gebruik in stand gehouden wordt, opdat de Franstaligen eentalig zouden kunnen blijven en de Vlamingen moeite zouden blijven doen om hun kennis van het Frans op een zo hoog mogelijk peil te houden, zijnde als verplichte tweede taal.

Citaat:
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Omdat een systeem waarbij de meerderheid van een land verplicht de taal van de minderheid dient aan te leren en de minderheid omgekeerd niet de taal van de meerderheid leert het beste omschreven kan worden als kolonialisme. Wie zich steeds in zijn eigen moedertaal kan uitdrukken, heeft bovendien steeds een streepje voor op de andere wanneer er bijvoorbeeld onderhandeld moet worden, wat onder meer ook steevast tot uiting komt in de politiek op het federale niveau.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 07:02   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door iiderVL Bekijk bericht
Waarom spreekt niet iedereen op de wereld ineens Engels?
²

Ik zou daar ook vrede mee kunnen nemen
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 08:55   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Op verzoek van Kodo Kodo nodig ik jullie uit om aan dit controversiële topic deel te nemen én om jullie meningen hier neer te pennen. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen of om eender welke taal te bespotten.
Dank je.

Citaat:
Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren?
Dat is een keuze die de Franstalige gemeenschap moet maken.

Citaat:
Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels.
Jamaar wacht, Frans spreek je al. Beter is dan te vergelijken met Duits (in Europa), Engels (in de wereld) en Spaans (in de wereld).

Citaat:
Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Het is inderdaad een moeilijke taal. Maar ik heb al vele Franstaligen horen zeggen dat Duits ook lelijk en moeilijk is, en Spaans eveneens verbazingwekkend moeilijk voor een Franstalige. Blijft Engels over.

Citaat:
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Ik ben al Nederlandstalige werkzaam in Brussel en moet al heel de dag Frans spreken. Wat je zegt, is reeds de praktijk. En volgens mij moet je vooruitgaan, niet stagneren.

Het zou logisch zijn, mocht in Wallonië gewoon de keuze blijven zoals ze nu is: voor Engels, en dan Duits, Nederlands of Spaans. Even logisch is het hameren in Vlaanderen op kennis van Frans en Engels, en in mindere mate Duits of Spaans.

Voor politici geldt dat echter niet.

Overigens, collega's die ik in het Frans moet aanspreken omdat ze geen Nederlands spreken of zelfs verstaan, daar kijk ik een beetje op neer. Ik schaam me daar niet voor.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 09:27   #7
Bebob
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 januari 2010
Berichten: 747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Er zijn meer dan een miljard chinezen, maar toch is Nederlands leren nuttiger voor Walen. Waarom? Omdat al die Chinezen in het verre China zitten, maar uw buurman, boekhouder of klant is wel Nederlands.

Nuja, van mij moet niemand iets. Als ge geen Nederlands kunt, dan draagt ge daar zelf de gevolgen voor: ge maakt minder snel Vlaamse vrienden, Vlaamse klanten verkiezen iemand die Nederlands spreekt, ge vindt minder snel werk,... Maar als ge nu ergens in hartje Wallonië woont en werkt, en ge komt amper een Vlaming tegen, dan kan ik wel begrijpen dat Nederlands leren geen prioriteit is.


Citaat:
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Het is een cliché.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 10:51   #8
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Dat denken ze van Duits ook, maar dan moet je eens kijken naar het optreden van Rammstein in Les Arènes in Nîmes. Daar zie je hele hordes Franstaligen plotseling Duitse teksten woord voor woord meezingen !
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 10:58   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dank je.



Dat is een keuze die de Franstalige gemeenschap moet maken.



Jamaar wacht, Frans spreek je al. Beter is dan te vergelijken met Duits (in Europa), Engels (in de wereld) en Spaans (in de wereld).



Het is inderdaad een moeilijke taal. Maar ik heb al vele Franstaligen horen zeggen dat Duits ook lelijk en moeilijk is, en Spaans eveneens verbazingwekkend moeilijk voor een Franstalige. Blijft Engels over.



Ik ben al Nederlandstalige werkzaam in Brussel en moet al heel de dag Frans spreken. Wat je zegt, is reeds de praktijk. En volgens mij moet je vooruitgaan, niet stagneren.

Het zou logisch zijn, mocht in Wallonië gewoon de keuze blijven zoals ze nu is: voor Engels, en dan Duits, Nederlands of Spaans. Even logisch is het hameren in Vlaanderen op kennis van Frans en Engels, en in mindere mate Duits of Spaans.

Voor politici geldt dat echter niet.

Overigens, collega's die ik in het Frans moet aanspreken omdat ze geen Nederlands spreken of zelfs verstaan, daar kijk ik een beetje op neer. Ik schaam me daar niet voor.
geef toe, dat heeft met hun talenkennis amper iets te maken ...


Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 11:37   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Als jullie, na 180 jaar, nog steeds zelf niet weten waarom jullie Nederlands zouden moeten leren, tja, dan maak ik daar verder ook geen woorden aan vuil.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 11:55   #11
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dat denken ze van Duits ook, maar dan moet je eens kijken naar het optreden van Rammstein in Les Arènes in Nîmes. Daar zie je hele hordes Franstaligen plotseling Duitse teksten woord voor woord meezingen !
Bij moeilijk kan ik me iets voorstellen (ik vind Frans nu weer niet bepaald makkelijk); een andere taal als lelijk typeren is dan weer heel subjectief en arrogant. Om te beginnen met het Duits, wanneer ze niet doorhebben dat de taal van Goethe ook heel mooi kan zijn, dan zegt dat meer over die mensen. Hetzelfde geldt ook wel voor Nederlands, daarentegen is Frans wel een heel ander type taal dan het Duits.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 15 oktober 2010 om 12:05.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 12:01   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Tja mensen, elke taal vraagt moeite, he. Maar het lukt wel hoor. Dat is meer kwestie van willen dan van "niet kunnen".
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 12:45   #13
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Dat is meer kwestie van willen dan van "niet kunnen".
Sterker nog, het 'kunnen' is de mens zo aangeboren dat alleen een 'niet willen' kan vermijden dat je de taal leert als ze in je omgeving gesproken wordt.

En dat zegt alles over de francochons in de Vlaamse Rand.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 15 oktober 2010 om 12:45.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 13:33   #14
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Citaat:
Néerlandais spreken? Berk, ça non!
Hetzelfde voor alle achterlijke dialectsprekers en neo-verkavelingsvlaamstaligen: vooraleer jullie kritiek mogen uiten op het taalgebruik van de Walen, dienen jullie zelf eens deftig Nederlands te spreken.
Di Rupo in het Nederlands zorgt elke dag tenminste toch nog altijd voor een humoristische noot, wat van de hakkelende West-Vlamingen niet kan gezegd worden. Als ik die ergens in Brussel hoor wauwelen als een bende mongolen die net alle tanden met lokale verdoving hebben laten trekken, is mijn dag om zeep.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 14:29   #15
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Hetzelfde voor alle achterlijke dialectsprekers en neo-verkavelingsvlaamstaligen: vooraleer jullie kritiek mogen uiten op het taalgebruik van de Walen, dienen jullie zelf eens deftig Nederlands te spreken.
Di Rupo in het Nederlands zorgt elke dag tenminste toch nog altijd voor een humoristische noot, wat van de hakkelende West-Vlamingen niet kan gezegd worden. Als ik die ergens in Brussel hoor wauwelen als een bende mongolen die net alle tanden met lokale verdoving hebben laten trekken, is mijn dag om zeep.
Zucht.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 14:57   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
dienen jullie zelf eens deftig Nederlands te spreken
Nog nooit meegemaakt, zelfs niet van een speciaal daarvoor uit Nederland ingevoerde prof. (Kijk maar hoe Komrij Paardekooper de mantel uitveegt voor zijn 'groter als'.)

Gemakkelijke manier om gelijk te krijgen.

Zo is er in de hele wereld maar één perfect Engelstalige : the Queen herself...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 15:42   #17
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Hetzelfde voor alle achterlijke dialectsprekers en neo-verkavelingsvlaamstaligen: vooraleer jullie kritiek mogen uiten op het taalgebruik van de Walen, dienen jullie zelf eens deftig Nederlands te spreken.
Di Rupo in het Nederlands zorgt elke dag tenminste toch nog altijd voor een humoristische noot, wat van de hakkelende West-Vlamingen niet kan gezegd worden. Als ik die ergens in Brussel hoor wauwelen als een bende mongolen die net alle tanden met lokale verdoving hebben laten trekken, is mijn dag om zeep.
Je bent toch niet vergeten je spiegel af te vegen nadat je klaargekomen bent?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 15:42   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Waarom zou men in Wallonië Nederlands moeten leren? Want ja, het Nederlands wordt gesproken door slechts 23 miljoen moedertaalsprekers, wat relatief klein is vergeleken met het aantal moedertaalsprekers Frans of Engels. Dat is toch verspilde moeite, vooral als je weet dat het Nederlands als moeilijk (en lelijk) wordt aanzien door menige Franstaligen.
Mijn tweede argument luidt: Het is algemeen bekend in Wallonië (of is het nou een cliché?) dat veel Nederlandstaligen het Frans al goed onder de knie hebben. Waarom spreekt men niet Frans tegen mekaar? Dat zou ons toch veel gezaag besparen, niet?
Ik vind dat ook, ja. Het eigenaardige is dat Vlamingen het als een soort belediging aan hun adres beschouwen als men hun taal niet leert ; zij zien dat als een soort van indicatie dat men minachting heeft voor hun cultuur, en daaruit voortvloeiend, voor hen zelf. Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen (nochtans ben ik voldoende "blootgesteld" als vroegere brusselse vlaming). Het punt is wel dat Vlamingen zich vaak uitdrukken (uitdrukten ?) in de taal van de andere, en het is nu eenmaal zo dat als je je uitdrukt in een andere taal dan je moedertaal, je natuurlijk een aantal rethorische nadelen ondervindt daarvan: minder vlot, minder snel de taalkundig overgehevelde subtiliteiten door, een (grappig?) accent,.... kortom, in een discussie/onderhandeling heb je een handicap als je als anderstalige met moedertaalsprekers geconfronteerd wordt. Het is bijgevolg vervelend, en nadelig, om wegens de onkunde of onwil van anderen, zelf niet in je moedertaal aan je trekken te komen.

Ik kan dus goed begrijpen dat Vlamingen het vervelend vonden, en nadeel ondergingen, van geconfronteerd te worden met de positie waarin ze gedwongen werden om een andere taal te spreken dan hun moedertaal bij contact met de overheid, de machtigen, de officieren, de baas, ... Dat heeft heel lang voor een onderdrukking gezorgd van Vlamingen. Maar ik denk dat die historische fase voorbij is. Ik denk niet dat een Vlaming (buiten Brussel...) er enig nadeel van ondervindt en gedwongen wordt van in een andere taal dan zijn moedertaal zijn onderhandelingen te voeren. Niettemin is die reflex blijkbaar overgebleven en heeft de Vlaming er grote problemen mee om mensen in zijn buurt tegen te komen die zijn moedertaal niet machtig (willen) zijn.
Als je als Spanjaard in Parijs je plan wil trekken in het Spaans, dan doe je maar. Ofwel broebel je wat frans om je hopelijk verstaanbaar te maken, ofwel kan je de boom in, maar op geen enkele manier zal een Fransman zich *beledigd* voelen als een of andere sukkelaar zijn taal niet spreekt. In het beste geval herinnert die Fransman zich nog 3 woorden Spaans van zijn schooldagen, en zal die zonder complexen die spanjaard al dan niet van nuttige repliek dienen, maar hem tevens als een sukkelaar beschouwen. Maar de Fransman zal zijn cultuur helemaal niet beledigd of aangevallen voelen en in het beste geval wat medelijden hebben met die Frans-onkundige spanjaard die verloren is in Parijs.

Met Vlamingen is dat anders. Die zien het als een *agressie* dat die andere de moeite niet heeft gedaan om zijn taal te leren, en ziet zich - zoals in de goeie ouwe tijd - ergens gedwongen om die "arrogante blaas" dan maar in zijn taal te helpen, wat hij dus pertinent zal weigeren om niet "plat op de buik te gaan" en dus Frans te spreken ook al kan hij dat best. Ik denk dat dat de collectieve oude herinneringen zijn die hem hier parten spelen.

Alleen, je moet wel opletten, en inderdaad je niet laten vangen om, zoals in de goeie ouwe tijd, terug het nadeel moeten te ondergaan dat de "onderhandelingspartner" weeral het voordeel van zijn eigen taal mag hebben en jij de nadelen moet ondervinden van te moeten onderhandelen in een vreemde taal. Tenzij je echt heel vlot bent, is dat *altijd* nadelig.

Maar Vlamingen zouden van hun complex af moeten dat zij die geen Nederlands willen/kunnen praten, door die onkunde een agressie jegens de Vlaamse cultuur zouden betekenen. Ik ken sommige aspekten van de wis- en natuurkunde die vele mensen niet kennen of willen leren, en ik voel mij helemaal niet "cultureel" beledigd als ik zulke mensen tegen kom

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 oktober 2010 om 15:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 15:46   #19
sperma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Locatie: luik
Berichten: 74
Standaard

Srek zelg gen goe nederlant
sperma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 15:57   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be