Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2004, 22:42   #881
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Den Haag +infrastructuur +regeringsstadje -Den Haag???
Tantist, ik heb je altijd al een sympathieke kerel gevonden, maar dit neem ik persoonlijk op... Om vier uur in 't Collegestraatje (en breng je valse tanden mee)!
Ach, trek het je niet aan. Ik wou gewoon zeggen dat Den Haag een prima stadje is, maar niet het allure van Brussel of Amsterdam. Vergelijk het met Brasilia tov Rio, New York tov Washington, Ottawa VS Montreal of Toronto, Sydney VS Canberra, Pretoria VS Johannesburg, Wellington VS Auckland, Ankara VS Istanboel,...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 09:48   #882
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ach, trek het je niet aan. Ik wou gewoon zeggen dat Den Haag een prima stadje is, maar niet het allure van Brussel of Amsterdam. Vergelijk het met Brasilia tov Rio, New York tov Washington, Ottawa VS Montreal of Toronto, Sydney VS Canberra, Pretoria VS Johannesburg, Wellington VS Auckland, Ankara VS Istanboel,...
The Hague, daar waar het Internationaal Gerechtshof gevestigd is Daar waar de Nederlandse regering gevestigd is? En dan geen allure hebben?
Amsterdam, dat is die stad met die coffeeshops, hoertjes en dronkaards?! 't Enige probleem in die regio zijn de bijna continue files op de snelwegen

Btw, als we twee hoofdsteden zouden hebben zoals het Hollandse systeem nu al, kunnen we dan niet beter symbolisch één van beide in Vlaanderen leggen?
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 10:41   #883
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Brussel is een zeer slechte keuze als hoofdstad als er ooit een hereniging zou komen. Het electoraat daar zal er voor zorgen dat Brussel hoe dan ook minstens een generatie of twee in handen van de huidige machthebbers zal blijven.

Dwz dan krijg je een hoofdstad waar de verloedering pas echt gaat toeslaan gezien ik betwijfel of de Nederlanders bereid zouden zijn zich te laten afpersen om het beleid ter plekke recht te houden.

Een aantal ministeries naar Brussel, Antwerpen en misschien ook Gent lijkt me wenselijk, maar laat de hoofdstad maar Amsterdam blijven.

Het speelt voor mij waarschijnlijk wel mee dat ik er grote vragen bij heb of het uberhaupt wenselijk is om Brussel mee te nemen in een hereniging. Ik zie daar vooral veel minpunten aan op het moment.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 11:09   #884
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ach, trek het je niet aan. Ik wou gewoon zeggen dat Den Haag een prima stadje is, maar niet het allure van Brussel of Amsterdam. Vergelijk het met Brasilia tov Rio, New York tov Washington, Ottawa VS Montreal of Toronto, Sydney VS Canberra, Pretoria VS Johannesburg, Wellington VS Auckland, Ankara VS Istanboel,...
The Hague, daar waar het Internationaal Gerechtshof gevestigd is Daar waar de Nederlandse regering gevestigd is? En dan geen allure hebben?
minder != geen

Citaat:
Btw, als we twee hoofdsteden zouden hebben zoals het Hollandse systeem nu al, kunnen we dan niet beter symbolisch één van beide in Vlaanderen leggen?
Dat is een gedachte die de moeite waard is om in overweging te nemen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 11:44   #885
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Dwz dan krijg je een hoofdstad waar de verloedering pas echt gaat toeslaan gezien ik betwijfel of de Nederlanders bereid zouden zijn zich te laten afpersen om het beleid ter plekke recht te houden.
Laat de term 'ereschuld' eens vallen, misschien werkt het. Op de Antillen in ieder geval wel.

Maar ik denk dat de huidige regeringspartijen in Brussel op een gegeven moment ook hun strategie zullen moeten veranderen.
Citaat:
Een aantal ministeries naar Brussel, Antwerpen en misschien ook Gent lijkt me wenselijk, maar laat de hoofdstad maar Amsterdam blijven.
Het verspreiden van ministeries over het land lijkt me juist geen goed idee, omdat je dan een ruimtelijke afstand creëert tussen de departementen. Aangezien beleid vaak verschillende ministeries overlapt, is het belangrijk dat ze juist meer samenwerken. Dan kun je de gebouwen beter bij elkaar houden in een bepaald gebied.
Citaat:
Het speelt voor mij waarschijnlijk wel mee dat ik er grote vragen bij heb of het uberhaupt wenselijk is om Brussel mee te nemen in een hereniging. Ik zie daar vooral veel minpunten aan op het moment.
Ik zie vooral minpunten aan het niet meenemen van Brussel, zowel voor Vlaanderen als voor Brussel zelf. Brussel en Vlaanderen zijn zozeer met elkaar verbonden, dat een volledige scheiding alleen maar problemen oplevert.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 14:20   #886
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Had Nederland in 1814/1815 terug een (con)federale staat geworden zoals voorheen, zou het nooit uit elkaar gevallen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Let op mijn woorden: een unitair Groot-Nederland houdt nog geen generatie het uit, een (con)federaal Groot-Nederland zal serieus wat eeuwtjes doorzwemmen.
Zeg Tantist, ik heb je deze vraag al eens eerder gesteld, maar ik heb er geen antwoord op gekregen. Over de (con)federatie waarvan heb je het precies? Als je ermee de confederatie bedoelt van het huidige Nederland, Vlaanderen en Brussel, wil ik graag weten waarom de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk volgens jou dieper moet zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Of ben je ook voor het idee te vinden die ik hier al eerder heb geopperd: maak van Groot-Nederland een federaal land naar het Duits model met de (waarschijnlijk samengevoegde) provincies en de grootste steden (Groot-Amsterdam, Groot-Rotterdam, Brussel(s gewest), Antwerpen en mogelijk Groot-Den Haag) als een soort Länder?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 14:32   #887
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Btw, als we twee hoofdsteden zouden hebben zoals het Hollandse systeem nu al, kunnen we dan niet beter symbolisch één van beide in Vlaanderen leggen?
Ik heb gisteren ook het idee gekregen dat Amsterdam en Brussel beide de nominale hoofdsteden verklaard zouden kunnen worden als Den Haag de regerings- en parlementszetel van het herenigde land wordt. Maar dat kan alleen als zowel Vlaanderen als Brussel met deze regeling akkoord gaan. Ook volgens mij zou Brussel in dit geval de internationale instellingen moeten krijgen die nu in Den Haag zitten bij wijze van genoegdoening.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 14:35   #888
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Het speelt voor mij waarschijnlijk wel mee dat ik er grote vragen bij heb of het uberhaupt wenselijk is om Brussel mee te nemen in een hereniging. Ik zie daar vooral veel minpunten aan op het moment.
Wat zijn die minpunten volgens jou?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 14:59   #889
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Wat een grap! De stad Brussel heeft 133.859 inwoners. Als je het gehele gewest neemt dan zijn het er inderdaad bijna 1 miljoen. Nu over Amsterdam: Amsterdam heeft 735.526 inwoners en als je stadsgewest Amsterdam neemt, dan kom je uit op bijna 1,5 miljoen inwoners. Dus welke stad is nou groter? Wil je de bron weten?
zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam en http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel
"Ik wil de grootste hebben, ik wil altijd de grootste hebben..."

Leuk nummer hé?

Alle respect voor Amsterdam, Brussel steekt er met kop en schouders bovenuit wat internationale uitstraling en belangrijkheid betreft.



Citaat:
Wat een onzin! Bekendheid en uitstraling hebben alles met elkaar te maken, door uitstraling krijg je bekendheid en die bekendheid straal je uit, dus! Over stedelijke uitstraling, volgens mij lijken Amsterdam en Brussel juist heel veel op elkaar, het centrum tenminste, dus onzin!
In vind Amsterdam nogal veel van hetzelfde: dezelfde grachten met dezelfde geveltjes.... Heel mooi natuurlijk, maar niet erg afwisselend.

Brussel is een stad van contrasten:

Noordwijk:


Historische kern (benedenstad):


Bovenstad met regeringsgebouwen, paleizen,...


Zicht op Europawijk:



In Brussel is niks hetzelfde....
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 15:11   #890
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Had Nederland in 1814/1815 terug een (con)federale staat geworden zoals voorheen, zou het nooit uit elkaar gevallen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Let op mijn woorden: een unitair Groot-Nederland houdt nog geen generatie het uit, een (con)federaal Groot-Nederland zal serieus wat eeuwtjes doorzwemmen.
Zeg Tantist, ik heb je deze vraag al eens eerder gesteld, maar ik heb er geen antwoord op gekregen. Over de (con)federatie waarvan heb je het precies? Als je ermee de confederatie bedoelt van het huidige Nederland, Vlaanderen en Brussel, wil ik graag weten waarom de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk volgens jou dieper moet zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Of ben je ook voor het idee te vinden die ik hier al eerder heb geopperd: maak van Groot-Nederland een federaal land naar het Duits model met de (waarschijnlijk samengevoegde) provincies en de grootste steden (Groot-Amsterdam, Groot-Rotterdam, Brussel(s gewest), Antwerpen en mogelijk Groot-Den Haag) als een soort Länder?
Wat jij voorstelt -en dat voorstel is zeker niet zonder waarde- is in feite ook een (con)federale staat, dus dat is zeker één oplossing. Een andere zou zijn om Vlaanderen en Nederland als twee samenstellende delen te beschouwen, of Vlaanderen, de Randstad en de rest van Nederland, of Vlaanderen/N-Brabant/Limburg en Nederland, of... (alle eventueel aangevuld met Wallonië en/of Luxemburg, om mijn stokpaardje even van stal te halen, en desnoods ook met de Antillen als deelstaat, waarom niet?). Zoals je ziet, zijn de mogelijkheden schier eindeloos, maar een belangrijke voorwaarde is volgens mij dat het 1.) geen eenheidsstaat zonder meer is, en 2.) dat het resultaat evenwichtig is.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 15:12   #891
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Noordwijk:
Is dat geen screenshot van SimCity?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 15:21   #892
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Wat een grap! De stad Brussel heeft 133.859 inwoners. Als je het gehele gewest neemt dan zijn het er inderdaad bijna 1 miljoen. Nu over Amsterdam: Amsterdam heeft 735.526 inwoners en als je stadsgewest Amsterdam neemt, dan kom je uit op bijna 1,5 miljoen inwoners. Dus welke stad is nou groter? Wil je de bron weten?
zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam en http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel
In Brussel heeft men nog aparte gemeentes, die zijn te vergelijken met de stadsdelen in Amsterdam. De gemeente Brussel is alleen het centrum, dus te vergelijken met de grachtengordel in Amsterdam.

Bij het gewest Brussel horen ook niet alle gemeentes van de agglomeratie, net zoals de agglomeratie Amsterdam groter is dan de gemeente.
Citaat:
BTW: Lekker boeiend hoe je iets schrijft!

Citaat:
Wat een onzin! Bekendheid en uitstraling hebben alles met elkaar te maken, door uitstraling krijg je bekendheid en die bekendheid straal je uit, dus! Over stedelijke uitstraling, volgens mij lijken Amsterdam en Brussel juist heel veel op elkaar, het centrum tenminste, dus onzin!
Je bent duidelijk nog nooit in Brussel geweest (zie ook je eerste reactie), want die stad lijkt helemaal niet op Amsterdam. Het is groter en het heeft meer uitstraling. Amsterdam mag dan bekender zijn, het is duidelijk kleinschaliger.
Citaat:
Gelukkig speelt jou woonplaats geen rol...
Niet alleen in Rotterdam hoor. Je moet eens in de rest van Nederland, in "de provincie" zoals Amsterdammers dat zo denigrerend zeggen, gaan vragen wat ze van Amsterdam en Amsterdammers vinden. Niet schrikken hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 15:33   #893
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
In vind Amsterdam nogal veel van hetzelfde: dezelfde grachten met dezelfde geveltjes.... Heel mooi natuurlijk, maar niet erg afwisselend.

Brussel is een stad van contrasten:
Ik denk dat je een beetje een clichébeeld van Amsterdam hebt.

Amsterdam heeft tegenwoordig ook een kantorengebied, de Zuidas, dat de komende jaren verder ontwikkeld zal gaan worden tot een internationale toplocatie. Daarnaast is Amsterdam ook een moderne woonwijk in het IJmeer aan het bouwen, IJburg, en heeft het een kleinschalige zeehaven. Schiphol, de Zuidas, IJburg, Almere en Groningen zullen in de toekomst waarschijnlijk verbonden worden met een zweeftrein.

Amsterdam mag dan minder groot zijn dan Brussel, het is zeker niet zo eenzijdig als je denkt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 16:55   #894
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Amsterdam mag dan minder groot zijn dan Brussel, het is zeker niet zo eenzijdig als je denkt.
Mooi om te horen. Ben dan ook nog maar 2 keer in A'dam geweest...


Extra troef: Brussel heeft zelfs een eigen luchtvaartmaatschappij !
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 17:48   #895
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Had Nederland in 1814/1815 terug een (con)federale staat geworden zoals voorheen, zou het nooit uit elkaar gevallen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Let op mijn woorden: een unitair Groot-Nederland houdt nog geen generatie het uit, een (con)federaal Groot-Nederland zal serieus wat eeuwtjes doorzwemmen.
Zeg Tantist, ik heb je deze vraag al eens eerder gesteld, maar ik heb er geen antwoord op gekregen.
Sorry, ik zal er over gekeken hebben...

Citaat:
Over de (con)federatie waarvan heb je het precies? Als je ermee de confederatie bedoelt van het huidige Nederland, Vlaanderen en Brussel, wil ik graag weten waarom de scheidingslijn tussen (West- en Oost-)Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Brabant (m.a.w. Antwerpen en Vlaams-Brabant), West- (d.w.z. Belgisch) en Oost- (d.w.z. Nederlands) Limburg respectievelijk volgens jou dieper moet zijn dan tussen bv. West-Vlaanderen en het huidige Belgisch Limburg? Of ben je ook voor het idee te vinden die ik hier al eerder heb geopperd: maak van Groot-Nederland een federaal land naar het Duits model met de (waarschijnlijk samengevoegde) provincies en de grootste steden (Groot-Amsterdam, Groot-Rotterdam, Brussel(s gewest), Antwerpen en mogelijk Groot-Den Haag) als een soort Länder?
Om kort te zijn: dat is maar afhankelijk van de tijd waarover je spreekt. Op korte tijd is het gewoon wenselijk om de confederatie te beperken tot Vlaanderen en Nederland. Dat heeft gewoon zijn praktische redenen: er is nu eenmaal een verschil in wetten en instituties die voor die gebieden vrij homogeen zijn.

De verkeerde aanpak is hier om zich vast te klampen aan structuren zoals belgicisten doen met België. Hierbij vergeet men wel dat al die structuren in dienst staan van de mensen. Dus moet je de deelgebieden zeer grote autonomie gunnen, en die gebieden mogen dan weer niet de centralistische boeman gaan uithangen door zelf zich te gedragen al zodanig.

Een goed idee zou zijn om binnen deze confederatie aan de provincies secessierecht te geven. Zo kunnen zij zich afscheuren van een deelstaat, en binnen de confederatie zelf een deelstaat vormen. Niks nieuws onder de zon, zo creëerden de Zwitsers het kanton Jura (afgescheiden van Bern in ik dacht 1978). Aangezien in een confederatie de deelstaten soeverein zijn, kunnen zij met die soevereiniteit beslissen wat zij willen doen: blijven ze een lidstaat van de confederatie, fuseren ze met een andere lidstaat, worden zijn volledig onafhankelijk tov de confederatie, of gaan ze op in een andere staat. Dat is hoegenaamd niet de natte droom van de meeste nationalisten, die staten boven mensen stellen.

Zo creëer je een dynamische context waarin verschillende gebeurtenissen plaats kunnen hebben. Zo kan het zijn dat de confederatie van VL en NL uit elkaar valt. End of story... Maar het kan ook zijn dat deze toestand gehandhaafd blijft tot er een toestand van juridische en politieke convergentie optreedt, en Vlaanderen en Nederland beslissen om over te gaan tot een eenheidsstaat. Beiden zijn uitersten en zie ik niet als erg waarschijnlijk.

Waarschijnlijker zie ik de secessie en fusie van beide Limburgen, die dan een derde deelstaat vormen. Dat zou de dijkbreuk kunnen zijn voor een spontane kettingreactie tot bestuurlijke eenheden die wenselijk zijn door deze constellatie. Op lange termijn kan er dan een veelheid ontstaan van verschillende deelstaten. Dimitri en ikzelf hebben een kaartje gemaakt over een mogelijke indeling.



Maar het zou ook minder leuke scenario's kunnen tot gevolg hebben. Afin minder leuk... Als je een autoritaire zak bent die hecht aan 's lands structuren boven het geluk van de mensen en die het beter denkt te weten dan de inwoners toch... Zo zou kunnen (maar acht ik ook niet waarschijnlijk) dat beide Limburgen een Land worden van Duitsland. Of dat Friesland een compleet onafhankelijke staat wordt.

Zijn dat redenen tot ongerustheid? Hoegenaamd niet. Want deze "rampscenario's" zijn ten eerste niet echt waarschijnlijk, en bovendien gaan ze in tegen de nationalistische doctrine, die structuren boven mensen verkiest. Bovendien twijfel ik niet aan de haalbaarheid van een Vlaams en een Nederlands samengaan, dus ik durf de mensen vrij te laten.

Dus om effe samen te vatten: om te beginnen een confederatie van Vlaanderen en Nederland, stop die in een evolutief systeem, en dan laat je het geheel evolueren tot het zijn stabilisatiepunt heeft bereikt...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 19:55   #896
Kluizenaar
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 34
Standaard

Geef mij maar een onafhankelijk Vlaanderen. Mijns inziens is de scheiding der Nederlanden één van de domste ooit. Het is dan ook een zeer domme
reden om een land in twee te splitsen omdat een koning zijn bevolking niet respecteert, hierbij zeg ik dan bij dat het de Hollanders waren die vergiffenis vroegen aan de toenmalige koning.

Had er niet zo veel vijandigheid gegroeid, had ik gerust opnieuw voor de Verenigde Nederlanden willen streven, maar wegens godsdienstige geschillen enkele eeuwen geleden is er een te grote kloof ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland, we zijn elk een eigen weg gegaan. Opnieuw Verenigde Nederlanden zou gewoon terug veel te veel moeilijkheden opleveren, de enige gelijkenis die Nederland en Vlaanderen nu nog hebben is de taal. Edoch raakt die gelijkenis ook in verval...

Waarom Vlaanderen nog steeds met Wallonië een staat vormt is ook een zwakzinnig feit, niets dan moeilijkheden. De koning die we hebben is toch Waals-gezind, wat vangt Vlaanderen daar mee aan? Vlaanderen Onafhankelijk!!!
Kluizenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 20:16   #897
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vossie
Wat een grap! De stad Brussel heeft 133.859 inwoners. Als je het gehele gewest neemt dan zijn het er inderdaad bijna 1 miljoen. Nu over Amsterdam: Amsterdam heeft 735.526 inwoners en als je stadsgewest Amsterdam neemt, dan kom je uit op bijna 1,5 miljoen inwoners. Dus welke stad is nou groter? Wil je de bron weten?
zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam en http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel
"Ik wil de grootste hebben, ik wil altijd de grootste hebben..."

Leuk nummer hé?

Alle respect voor Amsterdam, Brussel steekt er met kop en schouders bovenuit wat internationale uitstraling en belangrijkheid betreft.



Citaat:
Wat een onzin! Bekendheid en uitstraling hebben alles met elkaar te maken, door uitstraling krijg je bekendheid en die bekendheid straal je uit, dus! Over stedelijke uitstraling, volgens mij lijken Amsterdam en Brussel juist heel veel op elkaar, het centrum tenminste, dus onzin!
In vind Amsterdam nogal veel van hetzelfde: dezelfde grachten met dezelfde geveltjes.... Heel mooi natuurlijk, maar niet erg afwisselend.

Brussel is een stad van contrasten:

Noordwijk:


Historische kern (benedenstad):


Bovenstad met regeringsgebouwen, paleizen,...


Zicht op Europawijk:



In Brussel is niks hetzelfde....

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 20:34   #898
Griffin
Eur. Commissievoorzitter
 
Griffin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Locatie: België, Nederland
Berichten: 9.987
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Mooi extra paleis voor Bea en haar Duits-Argentijnse kliek
__________________
Het is de NWO!
Eentje voor Pindar & co:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3214024953129565561&hl=en-CA



en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 20:48   #899
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Is dat niet gebouwd door één van de Oranjes, de latere Willem II of zo?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2004, 20:49   #900
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Mooi extra paleis voor Bea en haar Duits-Argentijnse kliek
we zouden er een luxe schijthuis van kunnen maken voor buitenlandse prominenten als ze hier op bezoek zijn.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be