Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2016, 12:02   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard Verboden tot het verkeer.

Toch weer een moment van verbazing.
Met de 16 jaar oude Sportwagon naar de keuring geweest.
Bleek die een verbod tot het verkeer gekregen te hebben wegens falende handrem.

Nu probeer ik me een gevaarlijke situatie in het verkeer voor te stellen die kan worden veroorzaakt door een niet correct werkende handrem.
Bij mijn weten staat een normale bestuurder steeds stil als hij voor de keuze staat om al dan niet zijn handrem te gebruiken. (ik veronderstel dat het gebruik van de handrem niet verplicht is..)

Nu heb ik maar het materiaal uit de kast te halen en kan enkele uren later al terug naar de herschouwing - maar wat de mama die enkel terug naar huis mag, een afspraak dient te maken en als het goed meezit haar wagen 2 weken later mag binnenbrengen?

2 weken een wagen huren - omdat haar handrem niet meer werkt?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 12:54   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Als een handrem niet goed pakt, en je gebruikt hem toch als het nodig is, dan kan dat in orde lijken.
Maar het wordt wat warmer of wat kouder, of een windstoot, en de auto kan beginnen bewegen. Vb. net al eens kleine de straat wil oversteken en daardoor geklemd geraakt tussen jouw auto en de daarvoor of daarachter geparkeerde.

Onderhoud uwen boel fatsoenlijk. 't Is een gevaarlijker machien dat een eierkoker of ne soepmixer.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 13:31   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.871
Standaard

Citaat:
Nu probeer ik me een gevaarlijke situatie in het verkeer voor te stellen die kan worden veroorzaakt door een niet correct werkende handrem.
Probeer eens stil te staan op een helling zonder uw handrem te gebruiken. Het is niet onmogelijk, maar vergt een subtiele balans tussen gebruik van gaspedaal en rempedaal.

En parkeren op een helling is er dan ook niet meer bij.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 13:49   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Akkoord, er is een gebruiksgemak maar bij mijn weten is het gebruik van de handrem louter de beslissing van de bestuurder.

Rode kaart en laten herstellen lijkt me dan ook niet meer dan redelijk.
De wagen verbieden om nog één kilometer mee te rijden? Is dat er niet fel over?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 13:51   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Probeer eens stil te staan op een helling zonder uw handrem te gebruiken. Het is niet onmogelijk, maar vergt een subtiele balans tussen gebruik van gaspedaal en rempedaal.
Wat is er mis met de gewone rem?
Op een helling rem je toch gewoon met je rempedaal?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 13:55   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als een handrem niet goed pakt, en je gebruikt hem toch als het nodig is, dan kan dat in orde lijken.
Maar het wordt wat warmer of wat kouder, of een windstoot, en de auto kan beginnen bewegen. Vb. net al eens kleine de straat wil oversteken en daardoor geklemd geraakt tussen jouw auto en de daarvoor of daarachter geparkeerde.
1ste versnelling of in achteruit. Mogelijk ben ik de enige die zijn wagen in versnelling plaats als ik hem achterlaat. Kouder of warmer, windstoot of niet, bewegen doet hij niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 13:56   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ga eens op een oprit parkeren zonder handrem. Dikke kans dat je de auto een paar minuten later midden op straat terugvindt.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 14:09   #8
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ga eens op een oprit parkeren zonder handrem. Dikke kans dat je de auto een paar minuten later midden op straat terugvindt.
Dat kunnen we eens testen. Welke helling is voldoende? 5%? (2,36°)
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 15:32   #9
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ga eens op een oprit parkeren zonder handrem. Dikke kans dat je de auto een paar minuten later midden op straat terugvindt.
Dan zet u de wagen toch gewoon in versnelling en motor af.
Blijft schoon staan.
Maar u moet er wel aan denken als u te kort bij de garagepoort staat, de auto in 1 ste versnelling staat en u de auto start.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 15:53   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dan zet u de wagen toch gewoon in versnelling en motor af.
Blijft schoon staan.
Maar u moet er wel aan denken als u te kort bij de garagepoort staat, de auto in 1 ste versnelling staat en u de auto start.
Een normale bestuurder duwt blindelings altijd eerst de koppeling in alvorens te starten. Jij toch ook?

Naja vroeg of laat zijn die oldie mechanische handremmen 20e eeuws.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 mei 2016 om 15:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:15   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een normale bestuurder duwt blindelings altijd eerst de koppeling in alvorens te starten. Jij toch ook?

Naja vroeg of laat zijn die oldie mechanische handremmen 20e eeuws.
Inderdaad. Sommige merken starten gewoon niet als de koppelingspedaal niet is ingeduwd.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:35   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat kunnen we eens testen. Welke helling is voldoende? 5%? (2,36°)
Even getest aan de brug in Vroenhoven, een afdaling van bijna 8% (4,46°) - naar het kanaal toe.
Wel, de wagen beweegt geen meter en was in eerste versnelling geschakeld, handrem af.
Lijkt dan toch wel sterk overdreven om een wagen voor dit mankement een verbod tot verkeer op te leggen.
Zoals ik al opmerkte, kom het maar tegen met een laag loon en een onmisbare wagen. (kinderen wegbrengen, naar de job,... )
Wat kost het momenteel om een wagen te huren?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Geencentimeter.jpg‎
Bekeken: 60
Grootte:  200,1 KB
ID: 102690  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 16:45   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Ik heb hier in de straat anders al een paar politieagenten ! achter hun auto zien hollen die wegdreef van een gewone garage oprit omdat ze hem niet op handrem gezet hadden. (En ook noiet in versnelling natuurljk)

Enne, als je auto een tikje krijgt vanachter, hoe stevig houdt die 1ste versnelling dan ? (Ik weet het antwoord niet, maar een handrem lijkt me toch een stuk robuuster)
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 20:41   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Daar ben ik nu niet technieker genoeg voor om uit te leggen. Het klopt dat het in eerste of achteruitversnelling stellen, een zekere manier is om de auto geparkeerd immobiel te maken.
Maar blijkbaar moet er een handrem bij zijn. En als hij er bij moet zijn, moet hij wel fatsoenlijk werken.

Even blijkbaar worden er geen auto's aangeboden zonder handrem. De fabrikanten doen blijkbaar geen moeite om daar op te besparen (zoals ze wel doen met een thuiskomertje als reservewiel).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 20:43   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Toch weer een moment van verbazing.
Met de 16 jaar oude Sportwagon naar de keuring geweest.
Bleek die een verbod tot het verkeer gekregen te hebben wegens falende handrem.

Nu probeer ik me een gevaarlijke situatie in het verkeer voor te stellen die kan worden veroorzaakt door een niet correct werkende handrem.
Bij mijn weten staat een normale bestuurder steeds stil als hij voor de keuze staat om al dan niet zijn handrem te gebruiken. (ik veronderstel dat het gebruik van de handrem niet verplicht is..)

Nu heb ik maar het materiaal uit de kast te halen en kan enkele uren later al terug naar de herschouwing - maar wat de mama die enkel terug naar huis mag, een afspraak dient te maken en als het goed meezit haar wagen 2 weken later mag binnenbrengen?

2 weken een wagen huren - omdat haar handrem niet meer werkt?
Sportwagon???
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 20:55   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Toch weer een moment van verbazing.
Met de 16 jaar oude Sportwagon naar de keuring geweest.
Bleek die een verbod tot het verkeer gekregen te hebben wegens falende handrem.

Nu probeer ik me een gevaarlijke situatie in het verkeer voor te stellen die kan worden veroorzaakt door een niet correct werkende handrem.
Bij mijn weten staat een normale bestuurder steeds stil als hij voor de keuze staat om al dan niet zijn handrem te gebruiken. (ik veronderstel dat het gebruik van de handrem niet verplicht is..)

Nu heb ik maar het materiaal uit de kast te halen en kan enkele uren later al terug naar de herschouwing - maar wat de mama die enkel terug naar huis mag, een afspraak dient te maken en als het goed meezit haar wagen 2 weken later mag binnenbrengen?

2 weken een wagen huren - omdat haar handrem niet meer werkt?
Over die absurde verhalen bij de keuring kan ik een ganse bibliotheek volschrijven.
Een auto werd zelfs verboden voor her verkeer opdat de uitlaat niet origineel was ( sportuitlaatje)

We hebben dan omzeggens niet meer mee gereden.....twee jaar niet meer naar de keuring geweest en derde jaar terug aangeboden
Alles was in orde over de uitlaat geen woord meer

Ik ga onlangs met oud starletje met koude motor en waar weinig mee wordt gereden.....afgekeurd voor emissietest. Zogezegd lamba sonde stuk......Naar de werkplaats....waar me gezegd wordt ga er eens goed mee doorrijden in toeren....en direct erna naar de keuring
Gedaan en alles ok groen attest....conclusie autootje feitelijk afgekeurd opdat er te weinig en te traag mee werd gereden

Porsche met 30.000 km afgekeurd voor dempers.....naar Porsche carrera in Gent op de testbank......niks aan de hand ....de dempers zijn perfect. Terug naar de keuring....Nog niet goed...rood...attest laten zien van bij carrera motors...ja kan zijn maar bij ons is het niet goed u moet nieuwe dempers steken.
4 nieuwe Bilstein dempers .....kleine 2000 euro. Terug naar de keuring. Nog niet goed. Stationchef erbij....iets veranderd aan hun testbank en linker en rechterwielen apart getest.....opeens bleek het goed. Met dat model van Porsche moet je dat altijd zo doen zei die chef doodleuk....conclusie 2000 euro kosten gedaan voor niks.

En zo kan ik nog paar uren doorgaan...Ik begrijp niet hoe dit nog allemaal kan anno 2016.

Maar er is hoop.....alles gaat veranderen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 mei 2016 om 21:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 21:04   #17
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Mijn handrem op een vroegere auto werkte perfect voor TC ....maar zette ik de wagen op een helling met handrem op bolde de wagen wel weg ( was een omega 2.0DTI ) .

Tot ik de verplichte legerdienst moest doen was ik chauffeur .....test voor rijbewijs was vertrekken op helling met en zonder handrem ....en zonder stilvallen natuurlijk.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 22:13   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Toch weer een moment van verbazing.
Met de 16 jaar oude Sportwagon naar de keuring geweest.
Bleek die een verbod tot het verkeer gekregen te hebben wegens falende handrem.

Nu probeer ik me een gevaarlijke situatie in het verkeer voor te stellen die kan worden veroorzaakt door een niet correct werkende handrem.
Bij mijn weten staat een normale bestuurder steeds stil als hij voor de keuze staat om al dan niet zijn handrem te gebruiken. (ik veronderstel dat het gebruik van de handrem niet verplicht is..)

Nu heb ik maar het materiaal uit de kast te halen en kan enkele uren later al terug naar de herschouwing - maar wat de mama die enkel terug naar huis mag, een afspraak dient te maken en als het goed meezit haar wagen 2 weken later mag binnenbrengen?

2 weken een wagen huren - omdat haar handrem niet meer werkt?
Er bestaan sluitende technische voorschriften. Wie een auto in het verkeer wil brengen, moet zorgen dat zijn voertuig hieraan beantwoordt. Zo eenvoudig zit het in elkaar.

Al de rest is zemelarij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 22:16   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Over die absurde verhalen bij de keuring kan ik een ganse bibliotheek volschrijven.
Een auto werd zelfs verboden voor her verkeer opdat de uitlaat niet origineel was ( sportuitlaatje)
Ja, vroeger was tunen in België niet zomaar toegelaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 22:24   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestaan sluitende technische voorschriften. Wie een auto in het verkeer wil brengen, moet zorgen dat zijn voertuig hieraan beantwoordt. Zo eenvoudig zit het in elkaar.

Al de rest is zemelarij.
Helaas zijn die regels geschreven door juristen of ambtenaren.

Dus door de wetgever wel verplicht, maar verder compleet irrelevant. Een wagen is perfect veilig zonder enige vorm van handrem.

Ik heb twee jaar rondgereden zonder een functionerende handrem (heb hem laten repareren voor de keuring). De gewone rem en parkeren in 1ste waren voldoende.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be