Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2017, 09:35   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dien acteur daar, Wim Opzijnbroeck of zoiets, heeft het eens gezegd:
de kunst van het motorijden is van af te stappen.

Ik ben ook een terrasrijder. Van terras tot terras dus. Met een gezellige bende.

Toen ik nog werkte, ging ik soms met de moto.

En ja, ik vind ook dat er kiekens zijn die een moto besturen. In tegenstelling tot kiekens in een auto, spelen die op de moto tenminste toch vooral met hun eigen leven.

.
Niet alleen met eigen leven als ze aan een schoolpoort voorbijvliegen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 09:38   #22
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is geklapt sè.
Hoewel ik dat geen stommiteit zou noemen.
Het is wel bekend dat de eerste zonnestralen voor doden onder de moterrijders zorgen.
Te overmoedig na maanden niet meer gereden.
met stommiteiten bedoelde ik :

-als fietser eens het fietspad in de verkeerde richting gebruiken, omdat je anders voor 200m twee keer moet oversteken...
-als automobilist eens te ver staan (omdat je anders eenvoudigweg niet kan zien of er verkeer aankomt), waardoor je fietsers hindert
-als motard ook eens tegen file die +50 rijdt toch nog inhalen tussen rijstroken
etc etc

kleine inschattingsfoutjes die iedereen maakt.

met een beetje goede wil komen we een eind samen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 09:40   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niet alleen met eigen leven als ze aan een schoolpoort voorbijvliegen.
da's idd crapuleus, als motar ben je beter een slak in bebouwde kom, al was het maar om plots openslaande deuren of vertrekkende auto's te zien komen en de tijd te hebben om te reageren.

boek je tijdswinst op snelwegen en ringwegen, en toer de rest compleet ontstresst rond.

gezond verstand quoi

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 februari 2017 om 09:41.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 09:48   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met stommiteiten bedoelde ik :

-als fietser eens het fietspad in de verkeerde richting gebruiken, omdat je anders voor 200m twee keer moet oversteken...
-als automobilist eens te ver staan (omdat je anders eenvoudigweg niet kan zien of er verkeer aankomt), waardoor je fietsers hindert
-als motard ook eens tegen file die +50 rijdt toch nog inhalen tussen rijstroken
etc etc

kleine inschattingsfoutjes die iedereen maakt.

met een beetje goede wil komen we een eind samen
OK, mijn fout.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 10:00   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...
En ja, ik vind ook dat er kiekens zijn die een moto besturen. In tegenstelling tot kiekens in een auto, spelen die op de moto tenminste toch vooral met hun eigen leven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Niet alleen met eigen leven als ze aan een schoolpoort voorbijvliegen.
Versta je het woordje "vooral" niet ?
In 't West-Vlaams: surtout.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 10:06   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met stommiteiten bedoelde ik :
...
-als automobilist eens te ver staan (omdat je anders eenvoudigweg niet kan zien of er verkeer aankomt), waardoor je fietsers hindert
...
Dat is - zoals ik onlangs las in een artikel over een rij-instructeur - geen overtreding.
Pas op, ik heb het zelf nog niet gecheckt (op de website wegcode.be, die ik zeer goed en zeer gemakkelijk vind).

Het moet zoiets zijn van "je mag altijd, mits voorrang te geven als er een fietser is, een fietspad dwarsen", en "je moet een kruispunt dubbel voorzichtig oprijden, dus moet je de tijd nemen om vanop een plaats waar je het gevaar kan zien, ook effectief uit te kijken ..."

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 10:09   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is - zoals ik onlangs las in een artikel over een rij-instructeur - geen overtreding.
Pas op, ik heb het zelf nog niet gecheckt (op de website wegcode.be, die ik zeer goed en zeer gemakkelijk vind).

Het moet zoiets zijn van "je mag altijd, mits voorrang te geven als er een fietser is, een fietspad dwarsen", en "je moet een kruispunt dubbel voorzichtig oprijden, dus moet je de tijd nemen om vanop een plaats waar je het gevaar kan zien, ook effectief uit te kijken ..."

.
ik ben toch ook dikwijls genoeg fietser om dat echt enorm hatelijk te vinden hoor !
ben op die wijze trouwens ook eens zelf omver gereden als fietser ... ni plezant!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 10:18   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Wat mij bij die motards geweldig op de heupen kan werken is het hatelijk en hels lawaai dat ze (dikwijls met opzet) maken. Ettelijke onder hen hebben duidelijk een soort kinderachtige behoefte om op te vallen.

Laatst gewijzigd door quercus : 17 februari 2017 om 10:30.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 10:36   #29
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij bij die motards geweldig op de heupen kan werken is het hatelijk en hels lawaai dat ze (dikwijls met opzet) maken. Ettelijke onder hen hebben duidelijk een soort kinderachtige behoefte om op te vallen.
²

dat doet me dan weer aan die quads denken ook, gelukkig mogen die nog amper wijken in!

technische controle voor moto's zou ook een plus kunnen zijn! al zal je dan nog altijd kwieten hebben die alleen voor de controle een reglementaire uitlaat steken wsl ... maar mss toch al minder ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 11:11   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.998
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben toch ook dikwijls genoeg fietser om dat echt enorm hatelijk te vinden hoor !
ben op die wijze trouwens ook eens zelf omver gereden als fietser ... ni plezant!
Neen, dat bedoelde ik duidelijk niet.

Op het fietspad heeft de fietser voorrang. Overduidelijk.
Als automobilist mag je het fietspad dwarsen (anders geraak je nooit in zijstraten van wegen met fietspaden ...), maar je mag de fietser niet omver rijden: hij heeft voorrang.

Maar als de fietser nog op 100 meter is, en je moet vanuit de zijstraat ver genoeg vooruit rijden om te zien of er verkeer aankomt, dan sta je stil op het fietspad. Als je daar dan een minuut staat te schilderen, dan kan je hinderlijk zijn voor de fietser. Maar naar 't schijnt, sta je niet in overtreding.

Ik ben galant, en rij dan even achteruit.
Of als ik de fietser ben, en ik kan makkelijk achterlangs de auto, dan ga ik geen misbaar maken.

That's all. Maar ik herhaal: ik moet dat eens bevestigd zien, want het stond er maar zeer summier in dat gazettenartikeltje.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 februari 2017 om 11:12.
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 11:23   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Neen, dat bedoelde ik duidelijk niet.

Op het fietspad heeft de fietser voorrang. Overduidelijk.
Als automobilist mag je het fietspad dwarsen (anders geraak je nooit in zijstraten van wegen met fietspaden ...), maar je mag de fietser niet omver rijden: hij heeft voorrang.

Maar als de fietser nog op 100 meter is, en je moet vanuit de zijstraat ver genoeg vooruit rijden om te zien of er verkeer aankomt, dan sta je stil op het fietspad. Als je daar dan een minuut staat te schilderen, dan kan je hinderlijk zijn voor de fietser. Maar naar 't schijnt, sta je niet in overtreding.

Ik ben galant, en rij dan even achteruit.
Of als ik de fietser ben, en ik kan makkelijk achterlangs de auto, dan ga ik geen misbaar maken.

That's all. Maar ik herhaal: ik moet dat eens bevestigd zien, want het stond er maar zeer summier in dat gazettenartikeltje.

.
ik denk dat je ruim interpreteert, als je die fietser al wel kan zien, dan mag je daar niet op dat fietspad in de weg gaan staan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 12:06   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Versta je het woordje "vooral" niet ?
In 't West-Vlaams: surtout.

.
Vooral met anderen hun leven in dat geval.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 12:33   #33
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij bij die motards geweldig op de heupen kan werken is het hatelijk en hels lawaai dat ze (dikwijls met opzet) maken. Ettelijke onder hen hebben duidelijk een soort kinderachtige behoefte om op te vallen.
En een moto die 300 per uur kan hoeft zelfs niet te worden gekeurd. Een onnozel autootje krijgt voor het minste een rode kaart.

Ooit destijds had ik zo'n beetje sport uitlaatje van niemendal laten monteren prut prot prut op ons autootje.....toen ik op de keuring kwam leek ik wel de grootste crimineel die vrij rondliep.

Zo'n race moto die mag je horen tot op 100 km...allemaal geen probleem.

En onder ons gezegd ......een moto van 150 pk en 150 kg die optrekt van nul tot 100 in 3 seconden koop je niet om je braafjes aan de regels te houden....maak dat aan een ander wijs.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2017 om 12:34.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 12:53   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En een moto die 300 per uur kan hoeft zelfs niet te worden gekeurd. Een onnozel autootje krijgt voor het minste een rode kaart.

Ooit destijds had ik zo'n beetje sport uitlaatje van niemendal laten monteren prut prot prut op ons autootje.....toen ik op de keuring kwam leek ik wel de grootste crimineel die vrij rondliep.

Zo'n race moto die mag je horen tot op 100 km...allemaal geen probleem.

En onder ons gezegd ......een moto van 150 pk en 150 kg die optrekt van nul tot 100 in 3 seconden koop je niet om je braafjes aan de regels te houden....maak dat aan een ander wijs.
En als die hufter effectief van nul tot 100 in 3 seconden optrekt dan is het je als voorbij wandelende voetganger geraden om je handen op de oren te houden.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 14:03   #35
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, dat zeg ik niet, ik ben immers ook vaak fietser, enorm beangstigend, zo'n auto die op t fietspad uitwijkt.
maar er is nog wel wat mogelijk hoor, hoffelijk idd 2m afstand laten aan t licht, niet tot op 20 cm van die stilstaande motard rijden, een half metertje uitwijken (maar toch in je rijvak blijven) om die motard door te laten ... etc etc
motard zijn heeft niks met financiën te maken, maar vandaag de dag in BE alles met time management, op voorhand weten hoe lang je over een rit gaat doen, ongevallen en file onderweg of niet. dat kan je in een auto niet meer zeggen.
Het zal aan mij liggen maar ik lees dan : een motard heeft meer rechten dan een autobestuurder en daarom moet de verkeersregeling niet zo nauw door motards nageleefd worden. Ik stel mij wel een vraag : waarom moet ik aan een licht 2 meter afstand houden terwijl dit bij een wagen niet zou moeten? Wel ik rij zo dicht bij tot mijn parkeersensoren rood oplichten! Wat gaan ze doen? Afstappen. Ja graag dan. En NEEN ik wijk niet uit voor een motard, integendeel. Ik betaal ook jaarlijkse rijbelastingen ed. Ik heb evenveel recht op het gebruik van de openbare wegen. En opzij gaan voor een motard omdat die zich beter voelt? Ik voel mij echt wel net iets beter of minstens evenveel waard als een motard. Dus ik rij op mijn baanvak en in het midden van dat baanvak, zoals de verkeerswetgeving voorschrijft. Uitwijken ga ik NOOIT doen. En time management Wat een flauw excuus om tegen autobestuurders te zeggen dat ze wat moeten wijken. Maar we zullen wel echt lachen wanneer er weer een paar tegeneen boom of zo plakken
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 16:28   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.810
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Het zal aan mij liggen maar ik lees dan : een motard heeft meer rechten dan een autobestuurder en daarom moet de verkeersregeling niet zo nauw door motards nageleefd worden.
Heeft evenveel rechten en plichten als elke andere weggebruiker.
De wet erkent evenwel dat een motorfiets voordelen bied tegenover een wagen.

Citaat:
Ik stel mij wel een vraag : waarom moet ik aan een licht 2 meter afstand houden terwijl dit bij een wagen niet zou moeten?
Awel, da's een wet die ik niet ken.
Citaat:
Wel ik rij zo dicht bij tot mijn parkeersensoren rood oplichten! Wat gaan ze doen? Afstappen.
Waarschijnlijk is dat meer het effect van uw met haat verwrongen smoelwerk, en het extreem irritant gedrag dat u vertoont.
Citaat:
Ja graag dan.
Als't een zwermpje Hells Angels of soortgelijk is, gaat u uw kak wel ferm inhouden.
Citaat:
En NEEN ik wijk niet uit voor een motard, integendeel.
De motard zal wel voor u uitwijken en eens lachen als u staat aan te schuiven
Citaat:
Ik betaal ook jaarlijkse rijbelastingen ed. Ik heb evenveel recht op het gebruik van de openbare wegen.
Voor mijn motorscooter betaal ik exact 0 wegenbelasting per jaar.
U hebt dat recht ook hoor, een motor te kopen.
Citaat:
Maar we zullen wel echt lachen wanneer er weer een paar tegeneen boom of zo plakken
Zolang u maar niet actief helpt een motard tegen een boom te plakken zie ik alleen maar een gefrustreerd ventje en geen crimineel in u.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 16:32   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.810
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Voor de mensen die klagen dat motorfietsen allemaal brulmonsters zijn. Ge hebt gelijkt, er rijden een paar aso's rond die met open uitlaat het leven van velen minder leuk maken.

En die aso's, die mogen dat niet. de regels in verband met lawaai gelden even goed voor motorrijders.
Dat de politie geen moeite doet en liever iedereen staat te flitsen is een ander verhaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 16:52   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Het zal aan mij liggen maar ik lees dan : een motard heeft meer rechten dan een autobestuurder en daarom moet de verkeersregeling niet zo nauw door motards nageleefd worden. Ik stel mij wel een vraag : waarom moet ik aan een licht 2 meter afstand houden terwijl dit bij een wagen niet zou moeten? Wel ik rij zo dicht bij tot mijn parkeersensoren rood oplichten! Wat gaan ze doen? Afstappen. Ja graag dan. En NEEN ik wijk niet uit voor een motard, integendeel. Ik betaal ook jaarlijkse rijbelastingen ed. Ik heb evenveel recht op het gebruik van de openbare wegen. En opzij gaan voor een motard omdat die zich beter voelt? Ik voel mij echt wel net iets beter of minstens evenveel waard als een motard. Dus ik rij op mijn baanvak en in het midden van dat baanvak, zoals de verkeerswetgeving voorschrijft. Uitwijken ga ik NOOIT doen. En time management Wat een flauw excuus om tegen autobestuurders te zeggen dat ze wat moeten wijken. Maar we zullen wel echt lachen wanneer er weer een paar tegeneen boom of zo plakken
Zo associaal.

Ik laat motorrijders passeren en ga uit de weg.

Maar ja..die welke op hun rechten staan genieten ook van ieder dode hè.

Ik ben al wat ouder en rustiger maar niettemin ik zou als het nodig is nog steeds eens mijn helm afdoen om hem in de voorruit of zijruit te slaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 februari 2017 om 16:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2017, 21:13   #39
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij bij die motards geweldig op de heupen kan werken is het hatelijk en hels lawaai dat ze (dikwijls met opzet) maken. Ettelijke onder hen hebben duidelijk een soort kinderachtige behoefte om op te vallen.
In de anale fase blijven hangen. Trilaarsridders noem ik hen
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:07   #40
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zo associaal.

Ik laat motorrijders passeren en ga uit de weg.

Maar ja..die welke op hun rechten staan genieten ook van ieder dode hè.

Ik ben al wat ouder en rustiger maar niettemin ik zou als het nodig is nog steeds eens mijn helm afdoen om hem in de voorruit of zijruit te slaan.
Zwak zo. Geen man tegen man gevecht meer? Met de blote vuisten en een echt straatgevecht? Nog liever in een kooi en zonder regels maar dat vindt je niet zo direct op straat

Nu ieder zijn mening. Jij laat ze passeren en gaat uit de weg. Ik niet. Zij zij de asocialen door het provocerend gedrag van links achteraan tegen de bumper te kleven. Dus mag ik dan ook genieten als er weer de zoveelste klojo zich dood rijdt?
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be