Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2017, 02:43   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard De Privacycommissie

De Backer wil privacycommissie versterken
11 sep 2016
Hier vind je de website van de Privacycommissie:
https://www.privacycommission.be/nl
De eigenlijke naam van deze commissie is:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL)
Opgericht bij wet van 8 december 1992.

De Privacycommissie is een onafhankelijk controleorgaan.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 12:37   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

De residentie waar ik woon is de laatste jaren veranderd in een hondenkennel. Om de tien minuten en soms minuten aan een stuk blaffen er honden in mijn appartement. Ik voel me niet meer thuis in mijn eigen appartement en heb geen persoonlijke levenssfeer meer. Blijkbaar kan er niets aan gedaan worden. Zou die commissie iets kunnen doen ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 21 juni 2017 om 12:37.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 21:48   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De residentie waar ik woon is de laatste jaren veranderd in een hondenkennel. Om de tien minuten en soms minuten aan een stuk blaffen er honden in mijn appartement. Ik voel me niet meer thuis in mijn eigen appartement en heb geen persoonlijke levenssfeer meer. Blijkbaar kan er niets aan gedaan worden. Zou die commissie iets kunnen doen ?
Deze commissie kan niets doen.
Uw dossier valt niet onder de Privacywet,
de wet die de onderwerpen omschrijft waarmee je naar de Privacycommissie kunt.

U hebt wel schade, zijnde hinder door het blaffen.
Daarmee kunt u tot bij de Vrederechter.
Burenhinder en geblaf van honden
26 jan 2013
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2017, 22:12   #4
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Een bekende zaak waarin de Privacycommissie tussenkwam is deze waarin
de commissie voor de Rechtbank de rechten van de internetgebruikers verdedigde
tegen de inbreuken op de Privacywetgeving door Facebook.
Bij vonnis van 9 november 2015 heeft de Voorzitter van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel, zetelend in kortgeding, Facebook Inc., Facebook Ireland Limited en Facebook Belgium BVBA veroordeeld om te stoppen met het registreren via cookies en social plug-ins van het surfgedrag van internetgebruikers uit België die geen Facebook-account hebben. De veroordeling, die werd gevorderd door de Belgische Privacycommissie op 10 juni 2015, treedt in werking 48 uren nadat de Privacycommissie het vonnis aan Facebook zal betekenen. Als Facebook de veroordeling niet respecteert, moet het een dwangsom betalen van 250.000 EUR per dag van niet-naleving. De veroordeling blijft van kracht, zelfs als Facebook hoger beroep zou aantekenen. Kort samengevat oordeelt de Rechtbank als volgt : (...)
BRON
10 nov 2015
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 00:02   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

ik vind als ik mij niet meer mag wassen van schauvlieghe dat dit een inmenging is van de wet op de privacy. In mijn badkamer mag ik doen wat ik wil en ik mag zo lang als ik wil onder de douche staan ik betaal voor het water en ik mag mijn opgevangen regenwater gebruiken wanneer en voor wat ik wil
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 01:48   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vind als ik mij niet meer mag wassen van schauvlieghe dat dit een inmenging is van de wet op de privacy. In mijn badkamer mag ik doen wat ik wil en ik mag zo lang als ik wil onder de douche staan ik betaal voor het water en ik mag mijn opgevangen regenwater gebruiken wanneer en voor wat ik wil
Er wordt wegens de extreme droogte momenteel gevraagd om zuinig te zijn met water.
Is dat een inmenging in de privacy?
Ik weet het niet.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2017, 06:07   #7
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Er wordt wegens de extreme droogte momenteel gevraagd om zuinig te zijn met water.
Is dat een inmenging in de privacy?
Ik weet het niet.
Er word al jaren gevraagd minder te vervuilen, hopen afspraken gemaakt en ter eer en glorie van onze industrie en geldhaaien komt er niets van in huis.
Geld zat voor sport en entertainment subsidies, maar geen om natuurlijke waterbassins aan te leggen.

Al vergeten dat natte jaren gemakkelijk de droge jaren kunnen opvangen.

Natuurlijk als de enige diersoort met verstand,(zeggen ze) globaal blijft fokken als konijnen en brol blijft produceren van duurzame stoffen, om volwassenen, digitale kinderspelletjes te kunnen laten spelen zal er niets veranderen.

Ken je het gezeik van politici: We bouwen zuiveringsinstallaties, we verplichten vervuilende bedrijven hun vervuiling te minimaliseren. Daarom kopen we wat Siberische lucht.

En de achterlijkste diersoort trapt er met zijn 2 voeten in en zit tot zijn nek in de drek, zonder te beseffen dat hij zelf de oorzaak is, aangemoedigd door het miljardairs clubje en hun politieke slaven.
Want geld is het belangrijkste wat er is.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2017, 01:50   #8
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL)
Vanop de website van de CBPL:
Op welke manier moet de website de toestemming verkrijgen van de bezoeker als er gebruik wordt gemaakt van cookies?
De zone voor de informatieverstrekking en het verkrijgen van de voorafgaande toestemming moet een duidelijk, zichtbaar en begrijpelijk bericht zijn waarin het gebruik van cookies wordt uitgelegd. De bezoeker moet de mogelijkheid krijgen om bepaalde cookies te aanvaarden dan wel te weigeren, bij voorkeur met aparte vragen voor elk doeleinde, zeker als de website cookies aanwendt voor doelgerichte reclame (advertentiecookies en trackingcookies die gebruikt worden voor direct marketing). Zolang de bezoeker geen positieve actie heeft verricht (aanvaarden of weigeren), moet het bericht zichtbaar blijven. De toestemming van de gebruiker moet na een redelijke termijn opnieuw worden gevraagd als de toestemming impliciet werd verkregen (verdergaan met surfen) of als de toestemming betrekking heeft op metabestanden voor tracering.
De wetgeving ivm toestemming voor het plaatsten van cookies.
Veelgestelde vragen - Cookies
De website van de CBPL bevat nog veel meer informatie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2018, 21:23   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Vanaf 25 mei 2018 wordt GDPR van kracht. E-mail lijsten verkopen wordt linke boel. GDPR staat voor:
  • General
  • Data
  • Protection
  • Regulation
In het Nederlands: Algemene verordening gegevensbescherming
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 16:11   #10
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Er wordt wegens de extreme droogte momenteel gevraagd om zuinig te zijn met water.
Is dat een inmenging in de privacy?
Ik weet het niet.
Het gaat om een vraag; geen opgelegd iets. Dus geen inmenging.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 16:24   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De residentie waar ik woon is de laatste jaren veranderd in een hondenkennel. Om de tien minuten en soms minuten aan een stuk blaffen er honden in mijn appartement. Ik voel me niet meer thuis in mijn eigen appartement en heb geen persoonlijke levenssfeer meer. Blijkbaar kan er niets aan gedaan worden. Zou die commissie iets kunnen doen ?
Niet echt iets met privacy te maken, maar...
Zegt uw gemeentelijk politiereglement iets over overdreven burengerucht?
Overdreven en onnodig veel lawaai door huisdieren valt daar ook onder.
Er zijn landen waar aanhoudend geblaf wordt beschouwd als het gevolg van dierverwaarlozing (verveling bijvoorbeeld, mensen die de hele dag weg zijn, maar wel een dier hebben die actief moet kunnen zijn en dus de hele dag blaft en huilt) en kan die hond(en) afgenomen worden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 21:48   #12
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

De oude Europese richtlijn inzake privacy dateert van 1995:
Richtlijn 95/46/EG
Deze richtlijn wordt vanaf 25 mei 2018 ingetrokken en vervangen door
de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In het engels: GDPR.
Wat is een Europese richtlijn?
Een Europese richtlijn is een wetgevend instrument van de Europese Unie. De richtlijn kent haar oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen. De Europese wetgever gebruikt richtlijnen om verschillende nationale rechtsordes op elkaar af te stemmen. Richtlijnen komen dan ook vaak voor in aangelegenheden die aan de werking van de gemeenschappelijke markt raken. Richtlijnen verplichten lidstaten om hun wetgeving aan te passen zodat zij eenzelfde welbepaald eindresultaat beogen, maar laten de keuze van de methode over aan elke lidstaat. BRON
Wat is een Europese verordening?
Een Europese verordening is een wetgevend instrument van de Europese Unie. De verordening kent haar oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Een verordening heeft een algemene strekking. Zij is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. De verordening is rechtstreeks van toepassing, wat betekent dat zij rechtstreeks recht schept dat in alle EU-lidstaten dezelfde kracht heeft als het nationale recht, zonder dat nationale instanties daarvoor iets hoeven te doen. De verordening adstrueert het supranationale karakter van de Europese Unie. Dit omdat een lidstaat van de EU, nadat een verordening is uitgevaardigd, de bevoegdheid verliest bindende voorschriften uit te vaardigen over het rechtsgebied waarop de verordening betrekking heeft. BRON
Wat is een Europees besluit?
Een Europees besluit (vroeger beschikking) is een wetgevend instrument van de Europese Unie. Het besluit kent zijn oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Een besluit is verbindend in al zijn onderdelen. Indien de adressaten worden vermeld, is het alleen voor hen verbindend. Een besluit wordt genomen door de Raad van de Europese Unie, al dan niet samen met het Europees Parlement, of door de Europese Commissie. Zij is een gerichte toepassing van een algemene regel waarmee wordt beslist over een rechtssubject of een groep rechtssubjecten. Onder deze algemene regel kunnen worden begrepen regels van primair en/of secundair gemeenschapsrecht. De instellingen kunnen bij een besluit van een lidstaat of een Europees burger eisen dat die iets doet of niet doet, of hem rechten toekennen of verplichtingen opleggen. BRON
Wat is een Europees advies of aanbeveling?
Een Europese aanbeveling is een rechtshandeling van de Europese Unie. De aanbeveling kent haar oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Kenmerkend voor de aanbeveling is dat zij als juridisch instrument niet verbindend is. De aanbeveling wordt onderhandeld en aangenomen volgens de voorgeschreven procedure. Zij verschilt van de verordening, de richtlijn en het besluit door de afwezigheid van bindende kracht. Toch hebben aanbevelingen een verregaande politieke draagwijdte. Zij hebben voornamelijk een onrechtstreeks effect aangezien zij de voorbereiding van bindende wetgeving in de Lidstaten vaak voorafgaan. BRON
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 21:56   #13
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Over artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie:
Teneinde de bevoegdheden van de Unie te kunnen uitoefenen, stellen de instellingen verordeningen, richtlijnen, besluiten, aanbevelingen en adviezen vast.
  • Een verordening heeft een algemene strekking. Zij is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
  • Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen.
  • Een besluit is verbindend in al zijn onderdelen. Indien de adressaten worden vermeld, is het alleen voor hen verbindend.
  • Aanbevelingen en adviezen zijn niet verbindend.
BRON
De meest stringente wetgeving is de verordening, gevolgd door de richtlijn, het besluit, en tenlaatste het advies. In de vermeldde volgorde.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 22:03   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Hieronder vind je de letterlijke tekst van de AVG.
De tekst is verordenend, dit wil zeggen: bindend.
Uit het publicatieblad van de EU.
VERORDENING (EU) 2016/679 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 27 april 2016
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met
de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer
van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG
(algemene verordening gegevensbescherming)
Tijdlijn
  • 21 oktober 2013 --- introductie in het Europees Parlement
  • 2013-2015 --- onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie
  • 4 mei 2016 --- publicatie wetteksten
  • 24 mei 2016 --- de AVG is in werking getreden
  • 24 mei 2016 t/m 24 mei 2018 --- implementatieperiode
  • 25 mei 2018 --- de AVG is van toepassing - aanspreekbaar op naleving – boetes kunnen worden opgelegd
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 8 januari 2018 om 22:08.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2018, 22:57   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Elders op dit forum, onder persmededelingen:
Tommelein zal niet wachten op Europese privacywetgeving
18 dec 2015
Een copie daarvan ook op politics.be:
http://www.politics.be/persmededelingen/42208/
18 dec 2015
Ter inleiding:
Dinsdag 15 december 2015 heeft het Luxemburgs voorzitterschap na vier jaar onderhandelen een akkoord bereikt over de nieuwe wetgeving voor gegevensbescherming. Staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein: ‘Aangepaste Europese privacywetgeving was dringend nodig. De privacyuitdagingen zijn vandaag groter dan ooit. Ik zal daarom niet wachten op de inwerkingtreding van de verordening en onze Belgische privacywetgeving versneld aanpassen.’ (...)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be