Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2008, 20:56   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En dan een sterke wind over het continent...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2008, 23:20   #82
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Kortom: wat een kolder is het allemaal. En daarmee punt uit!

Een verbondenheid tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk, of liever gezegd met de Engelsen, is er niet zo sterk als met Vlaanderen of met België in het algemeen. Vanuit het gezichtspunt van de Noordelijk-Nederlander is ''Nederland'' het restland van ''De Nederlanden''. Een groep onafhankelijke ministaatjes die werden verenigd onder een vorst in de verre middeleeuwen en daarna als groep onder deze naam: ''De Nederlanden'''voortgingen. Dat deze naam geen uitvinding is van de Nederlanders van het Noorden, komt voornamelijk tot uiting in de geschiedenis zelf. Met een kort intermezzo in de Franse tijd was België gewoon ''De Zuidelijke, Spaanse, Oostenrijkse'' Nederlanden, want dit gebied omvatte nog immer een aantal van de oorspronkelijke staten die oorspronkelijk op het kruispunt tussen de grote machtcentra zich ontplooiden tot een gebied, dat ook al verplinter je het in drie miljoen staatjes, altijd en eeuwig samen zullen horen. En dit is vooral geografisch en historisch. Ook al lijkt het alsof we compleet onafhankelijk van elkaar de geschiedenis hebben betreden, nooit is er 1 dag geweest dat wat met het ene deel van de Nederlanden gebeurde geen weerslag had op het andere deel van de Nederlanden. En dat zal altijd zo blijven, want op de wereldkaart zijn we maar een vliegenpoepje.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 15:04   #83
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Eigenlijk voel ik meer voor een Noord Europese Unie. De Scandinavische landen, Duitsland en Nederland hebben voor een groot deel dezelfde mindset. Iets wat ik al eerder heb bepleit op dit forum, overigens. Vlaanderen zou qua mentaliteit meer passen bij de Mediterrane Unie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 15:15   #84
Waar10
Vreemdeling
 
Waar10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2008
Berichten: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk voel ik meer voor een Noord Europese Unie. De Scandinavische landen, Duitsland en Nederland hebben voor een groot deel dezelfde mindset. Iets wat ik al eerder heb bepleit op dit forum, overigens. Vlaanderen zou qua mentaliteit meer passen bij de Mediterrane Unie.
En wat zou die mentaliteit dan zijn?
__________________
Waar10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 21:25   #85
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waar10 Bekijk bericht
En wat zou die mentaliteit dan zijn?
Dat is nu ongeveer al 100 x uitgelegd...

Vergelijk een Fransman met een Amerikaan en je weet het antwoord...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 21:26   #86
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Ieren zijn over het algemeen meer katholiek.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2008, 11:04   #87
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Vergelijk een Fransman met een Amerikaan en je weet het antwoord...
Ach, man, als je zo doordoet vraag ik mij af waarom Nederland zo een bevochten geschiedenis moest hebben...
Volgens jou zijn ze in elk geval niet iets op zichzelf.
Ofwel Engels, deels Amerikaans, niet Frans en pro-joods.
Wees toch eens eerst Nederlander!
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 22:55   #88
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ach, man, als je zo doordoet ...
Wees toch eens eerst Nederlander!
Dat is nu juist het absurde: Sinistra is zelfs geen Nederlander!
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 19:00   #89
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Dat is nu juist het absurde: Sinistra is zelfs geen Nederlander!

Jij bent ook geen Vlaming maar een Belg.(het is maar hoe je het bekijkt). En natuurlijk is men eerst Nederlander maar men mag internationaal toch wel zijn vrienden kiezen denk ik en dat is bij mij allesbehalve de Palestijnen en andere Arabische fascisten...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 22:27   #90
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Jij bent ook geen Vlaming maar een Belg.(het is maar hoe je het bekijkt). En natuurlijk is men eerst Nederlander maar men mag internationaal toch wel zijn vrienden kiezen denk ik en dat is bij mij allesbehalve de Palestijnen en andere Arabische fascisten...
Natuurlijk ben ik wél een Vlaming, of bestaat er niet meer zoiets als Vlaanderen misschien?

Wat mijn mening over jou betreft, ging het erover dat jij Nederlandser schijnt te willen zijn dan de Nederlanders zélf, louter om je afkeer van het feit dat veel Vlamingen niet hoog oplopen met de Israëlische politiek, en het feit dat Nederland juist wél een extreem pro-Israëlische houding aanneemt. Terwijl Nederland natuurlijk zoveel meer is dan alleen die strenge calvinisten van de Bible-belt.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 25 december 2008 om 22:27.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 22:31   #91
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Natuurlijk ben ik wél een Vlaming, of bestaat er niet meer zoiets als Vlaanderen misschien?

Wat mijn mening over jou betreft, ging het erover dat jij Nederlandser schijnt te willen zijn dan de Nederlanders zélf, louter om je afkeer van het feit dat veel Vlamingen niet hoog oplopen met de Israëlische politiek, en het feit dat Nederland juist wél een extreem pro-Israëlische houding aanneemt. Terwijl Nederland natuurlijk zoveel meer is dan alleen die strenge calvinisten van de Bible-belt.
ik snap heel dat protestants gedoe eigelijk niet. Precies of religie bepaalt nog zodanig veel ons leven
Misschien nog voor de oudere generatie, maar Sinistra moet denk ik eens met beide voeten op de grond gaan staan want enige zin voor realiteit is hem vreemd.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 08:55   #92
elberto
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 augustus 2007
Berichten: 88
Standaard

mandjes vlechten is dat geen idee?

Denk je serieus dat dat er ooit wel is zou kunnen van komen.

De dag dat er olie in Holland gevonden wordt is de dag dat jullie kans maken om meer samenwerking met de Amerikanen.

Dan kunnen we ook een Germaanse Unie starten!
Met Vlaanderen, Nederland, Engeland (geen Schotten of Ieren), Duitsland.

Dat zie ik eerder gebeuren dan wat jij zegt.
elberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 09:02   #93
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Een raar voorstel, Nederland heeft veel meer gemeen met Duitsland of Vlaanderen. En in mindere mate hebben Nederlanders net zoveel gemeen met Engelsen als met Denen.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 10:33   #94
Struik500
Provinciaal Gedeputeerde
 
Struik500's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Ik het idee al lang in mijn hoofd maar Nederlanders hebben veel meer gemeen met Britten, Ieren, Canadezen en Amerikanen dan ze zelf willen toegeven.

1. Zowel Nederlanders als Britten hebben een zeer streng ruimtelijk ordeningsbeleid. Zowel in Nederland als het VK ziet men de bouw van massale hoeveelheden rijtjeshuizen, de huizenmarkt is in beide land bijna even duur, en vrijstaande woningen en villa,s zijn er onbetaalbaar. Bovendien heffen zowel NL als het VK hoge belastingen op de aankoop van nieuwe voertuigen. In Nederland is dat ongeveer 49% van de aankoopprijs, in Groot-Brittanië een goede 46%.
Wat heeft gelijke prijzen te maken met het vormen van een Angelsaxische unie?

Citaat:
2. Zowel NL als het VK onderhouden goede sociale, politieke en culturele banden met de VSA, welke zijn in weze ook gesticht hebben,denk maar aan de vele Engelse steden die ook in de USA voorkomen(Bristol, birmingham, Dover..etc of ook Hollandse steden zoals New York(vroeger New Amsterdam) de wijk Harlem(afgeleid van het Nederlandse Haarlem).
Ok, ze hebben wat namen overgenomen, maar verder?

Citaat:
3. Zowel Britten als Nederlanders hebben het Angelsaxische overlegmodel met betrekkingtot economie, een liberaal gestuurde economie, ook hebben beide landen verregaande privatiseringen inzake post, openbaar vervoer en spoorwegen doorgevoerd.
Amerikanen een overleg model? Nederland heeft een liberaal gestuurde economie met verregaande privatisering?

Citaat:
4. Nederlanders hanteren het metriek systeem, de Britten het imperiale, dit verschil kan blijven bestaan hoewel ik vind dat Nederland ook best het imperiale systeem kan invoeren.
Wat heeft een meetsysteem nou te maken met als argument voor eenwording?

Citaat:
5. Britten en Nederlanders vallen allebei op door hun mondigheid(soms brutaliteit) dus op dat vlak zal het niet erg botsen.
Britten mondig? Wellicht in bepaalde achterstandsbuurten.

Citaat:
6. Zowel de inwoners van Nederland als het VK zijn zeer eurosceptisch tot zelfs anti-Europees. Beste is om gezamelijk de Euro achter zich te laten en in NL de Britse pond of terug de Nederlandse gulden te gebruiken.
Ik weet niet of wissel van munteenheid nu wel handig is op het moment, of het wel een prioriteit heeft.

Citaat:
7. Qua religie zijn de protestanten in beide landen in de meerderheid, hoewel er ook in het VK en NL een hele hoop Katholieken zijn.
Ok

Citaat:
8. Mss kan Nederland ook eens denken om CDA, VVD, CU en SGP te laten fuseren tot 1 partij " de Nederlandse Conservatieven" en Pvda, SP, Groenlinks en D66 tot "de Nederlandse progressieven". The Winner takes it all, geen gemauw om coalities meer.
U woont in Nederland, maar wil de VVD en SGP fuseren samen met de CU? Weet u wel als inwoner van Nederland waar elk van de partijen voor staan?
De VVD is voor vrijheid, terwijl de SGP vind dat je alleen vrijheid voor hun visie op religie mag hebben, overige ideeën zijn heidens. Sterker nog, de SGP staat een theocratie voor, iets waar de VVD niet voor staat. Ik raad u aan om de standpunten van de door uw genoemde partijen eens nader te bestuderen en dan wat u zojuist heeft neergezet nogmaals door te lezen.

Citaat:
9.Een Angelsaxische Unie met daarin Nederland, de VSA, het VK, Australië, Nieuw-Zeeland en Canada kan een machtig economisch blok vormen tegen het continentale Europa van Duitsland, België, Frankrijk, Rusland. Het is maar eens te bekijken waard.
Het is het bekijken niet waard, laten we eerst kijken om verschillen onderling uit te kunnen bannen alvorens we over zoiets groots nadenken.
Struik500 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 11:40   #95
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Natuurlijk ben ik wél een Vlaming, of bestaat er niet meer zoiets als Vlaanderen misschien?

Wat mijn mening over jou betreft, ging het erover dat jij Nederlandser schijnt te willen zijn dan de Nederlanders zélf, louter om je afkeer van het feit dat veel Vlamingen niet hoog oplopen met de Israëlische politiek, en het feit dat Nederland juist wél een extreem pro-Israëlische houding aanneemt. Terwijl Nederland natuurlijk zoveel meer is dan alleen die strenge calvinisten van de Bible-belt.
Sinistra probeert vooral Nederlandser te zijn dan de Nederlanders om zijn Vlaamse roots ermee te verdringen. Het voornaamste doel dat de topics hebben die hij hier opent is de Vlamingen te schofferen en te benadrukken hoe weinig hij met hen op heeft. Een beetje in de stijl van azert: dat is ook een gewezen Vlaming die Vlaanderen verlaten heeft en nu niets anders meer doet dan het volk en het land waar hij vertrokken is door het slijk halen. Was Sinistra naar Wallonië verhuisd in plaats van naar Nederland, het had niets uitgemaakt. Dan stond hij hier ook dagelijks neerbuigend te doen over de Vlamingen zoals azert nu doet. En indien ze naar Brussel getrokken waren, het waren beiden wellicht fanatieke FDF'ers geworden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 20:57   #96
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Ieren vergelijken met Britten . Ieren willen over het algemeen niets met dat Groot-Brittannië. En zeker niet na hun bezettingspolitiek in Ierland ze zijn zelfs nog een stuk vergeten terug te geven, maar daar probeert sin fein wat aan te doen.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 21:09   #97
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Wat mijn mening over jou betreft, ging het erover dat jij Nederlandser schijnt te willen zijn dan de Nederlanders zélf, louter om je afkeer van het feit dat veel Vlamingen niet hoog oplopen met de Israëlische politiek, en het feit dat Nederland juist wél een extreem pro-Israëlische houding aanneemt.
Het feit dat Vlaanderen het zionisme niet steunt is mede dankzij drie dingen:

1. eeuwenlange katholieke hersenspoeling dat de Joden Christus hebben vermoord.
2. De jarenlange invloed van de Franse politiek op het Belgische politieke bestel dat zeer kritisch was t.a.v de Joodse staat.
3. Het gecollaboreer met islamistische radikalen die van België en de rest van Europa een nieuw Eurabië willen maken. Voornamelijk de linkse fascisten van de PS in het Brusselse zijn daar verantwoordelijk voor.

En ja, laat ik maar ff de puntjes op de I zetten... ik wil niet in een land wonen waar de regering en een groot deel van de publieke opinie uit antisemieten en Islamofiele maffiagangsters bestaat. En mijn Nederlandse roots in gedachte, en het de nabijheid van men werk leek Nederland dan ook de enigste logische keuze om een nieuw leven te beginnen en de schande om tot een groep te behoren waar ik niet meer bij wil horen zo verzacht werd.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 21:13   #98
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ieren vergelijken met Britten . Ieren willen over het algemeen niets met dat Groot-Brittannië. En zeker niet na hun bezettingspolitiek in Ierland ze zijn zelfs nog een stuk vergeten terug te geven, maar daar probeert sin fein wat aan te doen.
Jammer voor jouw dat er zoveel Ieren lang geleden zijn bekeerd geweest tot het protestantse Presbyteranisme. De Rode Hand staat sterker dan ooit.

Laatst gewijzigd door Sinistra : 26 december 2008 om 21:14.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 21:27   #99
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Jammer voor jouw dat er zoveel Ieren lang geleden zijn bekeerd geweest tot het protestantse Presbyteranisme. De Rode Hand staat sterker dan ooit.
de rode hand is een extreemclubje van aanhangers van het VK die over het algemeen extreem-protestanten zijn . Trouwens de Noord-Ierse kwestie is niet alleen een godsdienst oorlog. Er zijn ook protestanten die voor de hereniging van Ierland zijn. Trouwen je weet dat SNP ook sterk staat in schotland( waar ook veel protestanten wonen). En die willen Schotland Onafhankelijk. En wat blijft er dan van Groot-Brittannië nog over. Australlië wil zich ook onder het juk van de het GB. Vroeger bezat Groot-Brittannië 1/3 van de wereld. Maarja aan alle grote rijken komen een einde. De een wat sneller dan de ander.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 26 december 2008 om 21:45.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 21:35   #100
brussel1200
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Berichten: 46
Standaard

Nederland en VK zijn al een heel tijdje bondgenoten op zakelijk en militair vlak. Kijk nu naar RoyalDutchShell en Unilever, de familiefeestjes van Beatrix en Elisabeth, en Willem III was die niet koning van VK?
brussel1200 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be