Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2003, 17:40   #21
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

De reclamemethodes (zeker in de tabaksindustrie) gaan veel verder dan dat en hoe meer men de ordinaire reclamemethodes gaat verbieden, hoe linker, geniepiger, subtieler en bijgevolg ook efficiënter! de nieuwe methoden zullen worden.
Dus het afschaffen van tabaksreclame is geen oplossing.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 17:45   #22
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Dan zullen ze maar geniepiger moeten worden... Dat is trouwens dezelfde redenering als met drugshandel: Laat het maar toe, want ze vinden toch nieuwe methodes om te dealen.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:08   #23
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Neen, want voor zover ik weet is drugshandel nog niet gelegaliseerd. De verkoop van tabak is dat echter wel, dus ik zie niet in waarom er dan geen reclame voor gemaakt zou mogen worden, maar bijvoorbeeld wel voor alochol (en ander schadelijke goederen)
Bovendien ben ik helemaal niet overtuigd van de invloed van tabaksreclame op het aantal rokers. Ik denk dat tabaksreclame mensen voor een bepaald merk kan doen kiezen, maar ik betwijfel sterk of er al ooit iemand is beginnen roken omdat hij reclame gezien heeft voor sigaretten; ik spreek dan voornamelijk over de jongere generaties, omdat deze reeds hun ganse leven vertrouwd zijn met het gerook van mensen en ik denk dan ook dat wanneer deze mensen beginnen te roken het is of onder invloed van vrienden of om het toch maar eens te proberen ......
Onderzoek in Frankrijk, waar tabaksreclame reeds een jaar of 10(?)verboden is, wees trouwens uit dat er helemaal niet minder rokers zijn nu dan voorheen. (ik zal de cijfers eens exact opzoeken)
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:17   #24
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Kijk misschien eens op http://www.volkskrant.nl/buitenland/1055239619307.html

En dat het product legaal is, is maar een zwak argument om er reclame voor toe te laten. Wie zo redeneert, moet ook reclame voor alle geneesmiddelen, huisartsen, cannabis en prostitutie (beide als het gelegaliseerd is) toelaten.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 22:59   #25
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Kijk misschien eens op http://www.volkskrant.nl/buitenland/1055239619307.html
En dat het product legaal is, is maar een zwak argument om er reclame voor toe te laten. Wie zo redeneert, moet ook reclame voor alle geneesmiddelen, huisartsen, cannabis en prostitutie (beide als het gelegaliseerd is) toelaten.
Ik heb gezien en gelezen, maar zelfs wanneer we aannemen - we zullen dat gemakshalve doen ook - dat de resultaten van deze studie correct zouden zijn, ben ik het niet eens met uw repliek.
1) Van mij zou er voor prostitutie zonder probleem reclame mogen gemaakt worden (al eens in een nachtelijk uurt Kaneel2 of dergelijke opgehad, daar ziet u soms ook maar merkwaardige reclamesports)
2) Voor geneesmiddelen is er ook reeds een beperkte reclamevoering
3) Het zijn leuke conclusies natuurlijk, maar wat zijn de consequenties die men hieraan koppelt, gaat men het gaan verbieden dat er gerookt wordt in films?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 15:50   #26
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Recent was er in Nederland een debat over het geven van subsidies aan films waarin niet-functioneel gerookt wordt. Het niet-functionele aspect slaat op het feit dat men in sommige films door mensen te laten roken iets willen tonen over wie ze zijn. Vaak wordt het roken dan gelinkt met een stoer of cool imago. Dit staat in contrast met functioneel roken, waarbij bvb. de rol van een patiënt met longkanker uitgebeeld wordt.

Het was de mening van een anti-tabaksstichting (en ook van mij) dat de overheid films waarin niet-functioneel werd gerookt, niet meer (of op z'n minst minder) moest subsidiëren. Dat zou een logisch gevolg zijn van het feit dat de overheid het roken met campagnes probeert tegen te gaan.

Daar werd tegenin gebracht dat het de artistieke vrijheid zou inperken, maar dat vind ik niet zo'n argument omdat de filmmakers nog steeds vrij zijn om hun eigen films te draaien zonder geld van de overheid.

Andere meningen hierover?
Man, wat voor een zever is dat nu? Als je daarmee begint moet je alles dat slecht is gaan verbieden. Dus niet alleen roken maar ook drinken, snoepen en nog een hoop andere dingen.
Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 17:45   #27
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Groot gelijk. Ik krijg dikwijls eens goesting op ne goeien creme als ze die laten zien op TV, en ze laten die dan nog altijd tijdens de pauze zien ook!

Om nog maar te zwijgen van het soort goesting dat ge krijgt als ze reklame voor Dove maken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 17:47   #28
numarx
Minister
 
numarx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2003
Berichten: 3.388
Standaard

Naar de wc gaan, enkel en alleen om daarna uw handen te kunnen wassen met Ph-neutrale zeep?
__________________
when you're asked to fight a war that's over nothing
it's best to join the side that's gonna win
http://chezpaulus.devnulled.be
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 18:15   #29
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
Naar de wc gaan, enkel en alleen om daarna uw handen te kunnen wassen met Ph-neutrale zeep?
Ja, dat is 't!
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be