Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 april 2017, 09:58   #21
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Maar wat betekent het eigenlijk ?



.
het betekent vooral dat wat ik hier op dit forum al een paar keer gezegd heb, steeds meer bevestigd wordt : nl, vroeger was de leerkracht een van de notabelen van het dorp. Een belangrijk man/vrouw. Nu kiezen steeds meer mensen pas in tweede instantie voor het onderwijs, nadat ze eerst iets anders hebben proberen te studeren maar gefaald hebben.
Tel daarbij dat onder invloed van tal van linkse partijen en groeperingen het niveau naar beneden werd genivelleerd et voila, daar heb je de reden.

Dat is trouwens niet enkel voor Frans het geval. Het telt voor haast alle vakken.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2017, 10:08   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Als men er echt van overtuigd is dat reeds in het basisonderwijs vreemde talen moeten aangeleerd worden, dan pleit ik er voor dat dit niet (weeral eens!) uitsluitend gereserveerd wordt voor het Frans. Dan horen er evenveel aandacht en uren besteed te worden aan het Engels.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 08:29   #23
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
doe dat in t vervolg ook eens in t Nederlands ipv met uw kennis vh Frans uit te pakken altijd.


ps Vlamingen meertalig, ok, maar laat ze zelf kiezen welke tweede en derde taal wordt. (net zoals die keuze vrij is in Wallonië overigens)
Ik spreek hier in Zaventem alleen nederlands. Maar in Luik, waar ik werk spreek ik Frans.

Probleem is dat een Waal er zo niet over denkt...

En dat zie je in bedrijven ook altijd. In Nederlandstalige bedrijven worden meerings in het Engels gedaan als er Walen zijn, want die kunnen geen Nederlands. In Waalse bedrijven is de voertaal Frans. Wie niet mee kan geraakt daar niet aan de bak. Makke lammetjes zijn we vaak als het op taalgebruik aankomt...
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 08:41   #24
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

begint nu wel echt pijnlijk te worden

nu geven zelfs de afgestudeerden aan dat ze hun job niet kunnen.
dit terwijl ze misschien 3 maand geleden een diploma gekregen hebben, van ons onderwijssysteem, die stelt dat ze hun job wel voldoende kunnen

vroeger was het nog tenminste zo dat de afgestudeerden zelf dachten dat ze het konden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 08:52   #25
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is een keuze hé

ik heb een tiental jaar in een Amerikaans bedrijf gewerkt. daar ligt niemand maar dan ook niemand wakker van schrijffouten.
niet in informele mails, niet in formele brieven.

en raar maar waar, dat heeft geen enkel gevolg op de bedrijfsefficiëntie.

wat niet wegneemt dat het moeilijk talen leren is zonder degelijke grammatica kennis ... toch met de oudere taalleertechnieken ... met intiutief talen leren (bvb methode Rosetta Stone software) lukt dat dan weer wel, maar zo ver is ons onderwijs nog niet blijkbaar. (dat is ook wel dure software)
Dedju, kzen echt oud aant worde:
ik die dacht dat de Rozetta Steen tekenles was van ons Cleo.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 08:55   #26
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dedju, kzen echt oud aant worde:
ik die dacht dat de Rozetta Steen tekenles was van ons Cleo.
heb je die software opgezocht?


edit: euhm tekenles?

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 april 2017 om 08:55.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 09:18   #27
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Opgezocht. Ziet er ok uit inderdaad.

Wat beheersing van grammatica betreft: dat vind ik idd juist. Ook schrijven van een taal (en zeker ook indien in niet latijns alfabet) dient best direct bij het onderricht worden gevoegd. Ik begon ooit Cantonees te studeren zonder aandacht voor de Chinese schrijfwijze (karakters). Dat is misschien nog moeilijker dan tekenles in hiërogliefen van Cleo.
Resultaat: dikke buis.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 11:28   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
begint nu wel echt pijnlijk te worden

nu geven zelfs de afgestudeerden aan dat ze hun job niet kunnen.
dit terwijl ze misschien 3 maand geleden een diploma gekregen hebben, van ons onderwijssysteem, die stelt dat ze hun job wel voldoende kunnen

vroeger was het nog tenminste zo dat de afgestudeerden zelf dachten dat ze het konden
Niet naïef worden.

Er zijn volgens mij een flink aantal gesyndiceerde onderwijzenden, die de opdracht gekregen hebben om zo te antwoorden, dat er straks misschien 3.000 extra bachelors of masters aangeworven moeten worden, om Frans te geven in het 5 en 6de studiejaarke.
En terwijl kunnen de meesters en juffrouwen ... een koffietje gaan drinken, om uit te rusten.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 11:35   #29
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Jammer. Meertaligheid blijft een enorme troef. Engels mag natuurlijk een belangrijkere plaats krijgen in de opleiding. Liefst van al zou ik hebben dat het onderwijs van deze beide talen al op een jongere leeftijd begint.

Ik ga akkoord met Sneaky: Vlaanderen ééntalig, Vlamingen meertalig.
En wat is de mening over Wallonië en de Walen?
Wallonië ééntalig; Walen ook ééntalig? Dat is ongeveer de realiteit, of niet?
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 12:00   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
En als het Engels ook al Hollywood's Amerikaans is dan staat er het slecht voor met de Vlaamse bekrompenheid. Straks kunnen ze met hun Vlaams alleen nog mijnheer en madam kaka spelen om de toiletten op tijd te kuisen.
Toch maar even uw aandacht er op vestigen dat de formele en wettelijke taal van Vlaanderen niet het "Vlaams" maar het Nederlands. Het is niet omdat het bij ons doorgaans gesproken wordt met een eigen accent dat verschilt van dat in Nederland dat je het daarom mag bestempelen als "Vlaams". Vlaams is een waaier van dialecten.

Nederlands is de officiële taal van meer dan 20 miljoen mensen uit Nederland en Vlaanderen. Het is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld. Met Nederlands doe je wel wat meer dan "mijnheer en madam kaka spelen".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 12:08   #31
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch maar even uw aandacht er op vestigen dat de formele en wettelijke taal van Vlaanderen niet het "Vlaams" maar het Nederlands. Het is niet omdat het bij ons doorgaans gesproken wordt met een eigen accent dat verschilt van dat in Nederland dat je het daarom mag bestempelen als "Vlaams". Vlaams is een waaier van dialecten.

Nederlands is de officiële taal van meer dan 20 miljoen mensen uit Nederland en Vlaanderen. Het is belangrijker dan alle Scandinavische talen bij elkaar geteld. Met Nederlands doe je wel wat meer dan "mijnheer en madam kaka spelen".
20 miljoen? Djiezes, de dt fouten zullen in speciaal aanbod komen in de FNAC.
Rap een boek ABN kopen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 12:28   #32
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
20 miljoen? Djiezes, de dt fouten zullen in speciaal aanbod komen in de FNAC.
Rap een boek ABN kopen.
Ja, in feite meer dan 20 miljoen. Zes miljoen Vlamingen en 16 miljoen Nederlanders. Wat de dt fouten betreft, die zijn tegenwoordig inderdaad heel frequent. Net zoals de al even frequente fouten van veel Franstaligen tegenover hun eigenste "langue de Voltaire (ou de Molière si vous préférez)".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 12:35   #33
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, in feite meer dan 20 miljoen. Zes miljoen Vlamingen en 16 miljoen Nederlanders. Wat de dt fouten betreft, die zijn tegenwoordig inderdaad heel frequent. Net zoals de al even frequente fouten van veel Franstaligen tegenover hun eigenste "langue de Voltaire (ou de Molière si vous préférez)".
Rousseau, pour toi, Roussette pour moi
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 13:59   #34
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
En wat is de mening over Wallonië en de Walen?
Wallonië ééntalig; Walen ook ééntalig? Dat is ongeveer de realiteit, of niet?
De Walen mogen doen wat ze willen, maar Nederlands leren zou hun kansen op de arbeidsmarkt vergoten. Gesteld dat ze zouden willen werken he. Want dat zit nu niet echt in de Waalse cultuur ingebakken.
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 14:26   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De Walen mogen doen wat ze willen, maar Nederlands leren zou hun kansen op de arbeidsmarkt vergoten. Gesteld dat ze zouden willen werken he. Want dat zit nu niet echt in de Waalse cultuur ingebakken.
Laat dat maar uit, alles wat ons dichter bij elkaar brengt moet tegen elke prijs vermeden worden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 14:55   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet naïef worden.

Er zijn volgens mij een flink aantal gesyndiceerde onderwijzenden, die de opdracht gekregen hebben om zo te antwoorden, dat er straks misschien 3.000 extra bachelors of masters aangeworven moeten worden, om Frans te geven in het 5 en 6de studiejaarke.
En terwijl kunnen de meesters en juffrouwen ... een koffietje gaan drinken, om uit te rusten.

.
BS samenzweringstheorie

geef gewoon toe dat Frans nu al 25 jaar een dode taal is voor Vlamingen, en dat is die generatie die nu les begint te geven. die kunnen het dus gewoon niet.
en dan mag je dat proberen verhelpen met masters ... dat niveau zakt ook.

Frans is voor Vlamingen een dode taal die ze nergens meer tegenkomen of nodig hebben.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 16:40   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS samenzweringstheorie

geef gewoon toe dat Frans nu al 25 jaar een dode taal is voor Vlamingen, en dat is die generatie die nu les begint te geven. die kunnen het dus gewoon niet.
en dan mag je dat proberen verhelpen met masters ... dat niveau zakt ook.

Frans is voor Vlamingen een dode taal die ze nergens meer tegenkomen of nodig hebben.
Juist.
Ik heb dat zo verwoord in de openingspost:

Citaat:
Het betekent eigenlijk dat onze cultuur onomkeerbaar vervreemd is van de Latijns-Franse tweede natuur (naar de Angelsaksische tweede natuur).

We vervreemden van onze directe zuiderburen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 17:50   #38
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS samenzweringstheorie

geef gewoon toe dat Frans nu al 25 jaar een dode taal is voor Vlamingen, en dat is die generatie die nu les begint te geven. die kunnen het dus gewoon niet.
en dan mag je dat proberen verhelpen met masters ... dat niveau zakt ook.

Frans is voor Vlamingen een dode taal die ze nergens meer tegenkomen of nodig hebben.
Bedrijven die exporteren hebben nood aan Franstaligen en met kennis van Frans heb je kans op een betere job in Brussel.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 17:58   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Bedrijven die exporteren hebben nood aan Franstaligen en met kennis van Frans heb je kans op een betere job in Brussel.
Het hangt er van af naar waar ze exporteren. Naar Frankrijk of het Franstalig gedeelte van Zwitserland, akkoord, dan heb je met een behoorlijke kennis van het Frans een voordeel. Maar Frankrijk is als afzetmarkt niet voor alle ondernemingen even belangrijk.
Brussel is nu bepaald niet het Mekka voor de tewerkstelling van jonge Vlamingen. Er is heel wat meer werkgelegenheid buiten "la Capitale".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2017, 18:01   #40
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het hangt er van af naar waar ze exporteren. Naar Frankrijk of het Franstalig gedeelte van Zwitserland, akkoord, dan heb je met een behoorlijke kennis van het Frans een voordeel. Maar Frankrijk is als afzetmarkt niet voor alle ondernemingen even belangrijk.
Brussel is nu bepaald niet het Mekka voor de tewerkstelling van jonge Vlamingen. Er is heel wat meer werkgelegenheid buiten "la Capitale".
Ik exporteer overal waar mogelijk is. Frankrijk is één van mijn grootste afzetmarkten. Perfecte kennis van Frans is een troef.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be