Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2017, 10:37   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb wel al van die 'grappige' verhalen gehoord.

In het gemeenteonderwijs als er een nieuwe partij 'gekozen' is: al die van de 'verkeerde' partij buiten en die 'van ons' binnen'.

Is dat de goede oplossing?
Broodje aap.

Of denk jij dat je zomaar een hoop contractuelen kan buitenshotten ? In theorie kan dat, in de praktijk is dat ook niet zo simpel. Het is wel simpeler om iemand die compleet niet presteert na evaluaties buiten te smijten indien contractueel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:52   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Broodje aap.

Of denk jij dat je zomaar een hoop contractuelen kan buitenshotten ? In theorie kan dat, in de praktijk is dat ook niet zo simpel. Het is wel simpeler om iemand die compleet niet presteert na evaluaties buiten te smijten indien contractueel.
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik het eens ben met de afschaffing van de vaste benoeming.

Ik zeg er wel bij dat dit gevolgen kan hebben in de "strijd" met de privé rond kandidaturen, en dat ambtenaren inderdaad geconfronteerd kunnen worden met "politieke afdankingen"...

Het voordeel van het ene is het nadeel van het andere.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:53   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Broodje aap.

Of denk jij dat je zomaar een hoop contractuelen kan buitenshotten ? In theorie kan dat, in de praktijk is dat ook niet zo simpel. Het is wel simpeler om iemand die compleet niet presteert na evaluaties buiten te smijten indien contractueel.
na twee slechte evaluaties op drie jaar, dan is de gemeentelijke legislatuur ook alweer halfweg ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:06   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
na twee slechte evaluaties op drie jaar, dan is de gemeentelijke legislatuur ook alweer halfweg ...
http://13.vlaanderen.be/nieuws/6-ver...en-statutairen


Citaat:
Binnen de Vlaamse overheid geldt verder de regel dat een contractueel al na één negatieve evaluatie ontslagen kan worden.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:07   #25
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik het eens ben met de afschaffing van de vaste benoeming.

Ik zeg er wel bij dat dit gevolgen kan hebben in de "strijd" met de privé rond kandidaturen, en dat ambtenaren inderdaad geconfronteerd kunnen worden met "politieke afdankingen"...

Het voordeel van het ene is het nadeel van het andere.
Op contractuele uitvoerende functies komen gemiddeld tussen 30 en 100 (!) kandidaten af op de gemeente hier. We spreken dan over niveau C1-3 (administratief medewerker) en B1-3 (deskundigen).

De reden is simpel: werkzekerheid, vaste uren, veel verlof (38 dagen), gezinsvriendelijke regelingen mogelijk en loon dat jaar na jaar stijgt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:10   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En hoe stevig moet je het al begaaien om een negatieve evaluatie te krijgen ?

Allez ja, de praktijk is anders als wat er op papier staat hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:11   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik heb ergens gelezen dat de gezagsfuncties enkel de rechters, de flikken en de militairen zouden betreffen.
Niet de hogere ambtenaren.
(en het gaat enkel over de federale ambtenaren; we kunnen dus niets zeggen over vb. een gemeentesecretaris ...)
Wat ik daarvan dacht (kan je lezen in oude draden) en denk, zal ik na de soep en de patatten hier nog eens uit de doeken doen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:12   #28
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dit is een van de hoofdredenen waarom ik het eens ben met de afschaffing van de vaste benoeming.

Ik zeg er wel bij dat dit gevolgen kan hebben in de "strijd" met de privé rond kandidaturen, en dat ambtenaren inderdaad geconfronteerd kunnen worden met "politieke afdankingen"...

Het voordeel van het ene is het nadeel van het andere.
Het abtenarenstatuut (vaste benoeming) is oa ingevoerd om dergelijke politieke afrekeningen te voorkomen.

Je kan discussieren over de pensioenen, maar ik heb liever een onafhankelijke ambtenaar (die trouwens ook ontslagen kan worden) dan partijmilitanten als ambtenaren.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:16   #29
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BS als het van die vaste benoeming af zou hangen of een ambtenaar zijn onafhankelijkheid en neutraliteit bewaakt, dan heb je een dweil aangenomen. zo een die ook gaat bukken en zwijgen mét vaste benoeming.

een andere ligt daar niet van wakker, die is overigens ook wel competent genoeg om buiten de ambtenarij terecht te kunnen indien nodig.

maw de vaste benoeming biedt alleen maar meerwaarde voor de minst kwalitatieven onder de ambtenaren.
Dat is volledig juist!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:20   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Tussen de soep en de patatten dus:

men heeft al vaak geprobeerd om het statuut van de (benoemde) ambtenaren te moderniseren. Maar dat schijnt niet te willen lukken.

Zou deze 'beslissing' misschien dienen om wat druk op de ketel te zetten ?

Want inderdaad: de ambtenaar moet beschermd worden tegen willekeur van zijn directe bazen (ambtelijke bazen en politieke bazen).
Diegenen die het minst te vertrouwen zijn, zijn partijbeesten die schepen in een gemeente geworden zijn.

Het statuut is nu echter iets omgekeerds geworden. Ge krijgt onwaardige ambtenaren amper nog buiten gesmeten.
Het voorbeeld bij uitstek was toch moordenaar Jansens. Die heeft zijn pree nog getrokken gedurende jaren terwijl hij al in de bak zat.
Andere, genoeg bekende voorbeelden, zijn alcoholverslaafde onderwijzenden enz. enz.

Afijn, we zien wel wat er van komt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:29   #31
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het abtenarenstatuut (vaste benoeming) is oa ingevoerd om dergelijke politieke afrekeningen te voorkomen.

Je kan discussieren over de pensioenen, maar ik heb liever een onafhankelijke ambtenaar (die trouwens ook ontslagen kan worden) dan partijmilitanten als ambtenaren.
Ik ben ambtenaar en heb lang een partijkaart gehad, hoor. Vandaag heb ik nog steeds een "politieke" rol te spelen in mijn functie, waardoor iedereen wel weet van welke politieke strekking ik ben. Los van het feit dat ik ook op een Kabinet heb gewerkt, uiteraard.

En niemand kan er iets aan veranderen net omdat ik vast benoemd ben.
Maar het is juist omdat ik vast benoem ben, dat ik die functie kan invullen op een vrij autonome en onafhankelijke wijze. Het is dus ook geen zwart-wit.

ps: als ambtenaar dien ik loyaal te zijn aan mijn Minister, maar ik werk niet voor hem. Ik werk voor de maatschappij en de burgers. Zij zijn de enige waartegen ik neutraal dien te zijn.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:41   #32
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik ben ambtenaar en heb lang een partijkaart gehad, hoor. Vandaag heb ik nog steeds een "politieke" rol te spelen in mijn functie, waardoor iedereen wel weet van welke politieke strekking ik ben. Los van het feit dat ik ook op een Kabinet heb gewerkt, uiteraard.

En niemand kan er iets aan veranderen net omdat ik vast benoemd ben.
Maar het is juist omdat ik vast benoem ben, dat ik die functie kan invullen op een vrij autonome en onafhankelijke wijze. Het is dus ook geen zwart-wit.

ps: als ambtenaar dien ik loyaal te zijn aan mijn Minister, maar ik werk niet voor hem. Ik werk voor de maatschappij en de burgers. Zij zijn de enige waartegen ik neutraal dien te zijn.
Ja dat is juist de kwestie: eens je een vaste benoeming hebt kan je die partijkaart weggooien en ben je niet horig meer
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 12:36   #33
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja dat is juist de kwestie: eens je een vaste benoeming hebt kan je die partijkaart weggooien en ben je niet horig meer
Niet helemaal. Volgens de algemeen geweten manier van werken, heb ik een partijkaart nodig om promoties af te dwingen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 27 juli 2017 om 12:37.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 12:45   #34
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En over de concurrentie tussen prive en ambtenarij, ik denk ook dat die problemen worden overschat.

Vraag het maar eens aan Libro: vastbenoemd jurist met toch een mooie set aan kennis en competenties. Hij schoolt regelmatig bij.

Maar vindt geen werk (of enkel werk onder zijn niveau) buiten de openbare sector. Dat is ook niet correct, maar dat is wel een direct gevolg van het feit dat er een beeld leeft dat er niet gepresteerd moet worden bij de overheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 12:48   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Anyway, mijn vrouw heeft een vastbenoemde die NIKS deed buiten gekregen. Het heeft jaren geduurd, en uiteindelijk is ze op pensioen gezet omdat ze ziek werd. Ontslaan was zo goed als niet mogelijk. Zelfs na 2 slechte evaluaties werd er gedreigd met de raad van state en dergelijke. De vakbonden speelden hier ook een rol in.

Die mens presteerde het om helemaal boven in C3 te zitten, en per dag ongeveer 2 overschrijvingen te doen. Dat was het. En koffie drinken. En de gazet lezen. En zeveren met collegas, boeken lezen....en je kon die niks zeggen of het was schreeuwen en ruzie.

Met als gevolg dat de werkdruk voor de collegas hoog was.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 12:48   #36
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En over de concurrentie tussen prive en ambtenarij, ik denk ook dat die problemen worden overschat.

Vraag het maar eens aan Libro: vastbenoemd jurist met toch een mooie set aan kennis en competenties. Hij schoolt regelmatig bij.

Maar vindt geen werk (of enkel werk onder zijn niveau) buiten de openbare sector. Dat is ook niet correct, maar dat is wel een direct gevolg van het feit dat er een beeld leeft dat er niet gepresteerd moet worden bij de overheid.
Ik spreek gewoon vanuit mijn Eigen ervaring. De vaste benoeming was één van de triggers om bij de overheid te gaan werken.

Niet de enige uiteraard, maar toch... Want puur financieel kon ik het dubbele in de privé verdienen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 14:23   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik spreek gewoon vanuit mijn Eigen ervaring. De vaste benoeming was één van de triggers om bij de overheid te gaan werken.

Niet de enige uiteraard, maar toch... Want puur financieel kon ik het dubbele in de privé verdienen.
Dat is een claim die ik vaak hoor door ambtenaren. Maar ik mag u eerlijk zeggen dat zij geen goed beeld hebben van de lonen in de private sector (en wat er voor nodig is om daar te geraken).

Ambtenaren verdienen zeer goed in Belgie.

En mijn vraag is simpel: als je het dubbele kan verdienen, waarom zet je de stap niet ? Die vaste benoeming kan niet zoveel waard zijn. Ik heb hem niet, en ik lig echt niet wakker over werkzekerheid...mijn groepsverzekering compenseert het pensioen ook.

Als ik een job kan krijgen waar ik 100 % meer verdien, en het is doenbaar kwa werklast en afstand, dan doe ik het hoor. Maar ik vrees dat je met hetzelfde probleem als Libro zit
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 14:32   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

PS: Een gewone ingenieur begint bij de overheid aan bijna 3600 bruto, en eindigt rond de 6800 bruto (A121 - A124)

In de private sector liggen de startsalarissen rond de 2800-3000 bruto voor dezelfde ingenieur en eindigen ze rond de 5000 bruto (indien je geen managementcarriere/seniore inhoudelijke functies opneemt, wat er wel veel doen, maar dan zit je bij de overheid ook in andere schalen).

Dus neen, de overheid betaalt beregoed hoor. Ik gegeloof die onzin van "ik kan in de prive het dubbele verdienen" niet echt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 14:42   #39
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
PS: Een gewone ingenieur begint bij de overheid aan bijna 3600 bruto, en eindigt rond de 6800 bruto (A121 - A124)

In de private sector liggen de startsalarissen rond de 2800-3000 bruto voor dezelfde ingenieur en eindigen ze rond de 5000 bruto (indien je geen managementcarriere/seniore inhoudelijke functies opneemt, wat er wel veel doen, maar dan zit je bij de overheid ook in andere schalen).

Dus neen, de overheid betaalt beregoed hoor. Ik gegeloof die onzin van "ik kan in de prive het dubbele verdienen" niet echt.
heb exact dezefde indruk.
lonen vergelijkend van expert finance in overheidsdienst en in privé sector, al zitten er in de privé nog wel behoorlijke verschillen tussen de sectoren.

maar 'ik kan in de privé makkelijk het dubbele verdienen' ?!? nee, ook dat niet. mss als ondernemer zelf dan, maar dan spreken we over andere risico's. zelfs niet als zelfstandige consultant. al wordt het plaatje om te vergelijken dan wel iets complexer ivm allerhande voordelen die je jezelf kan toekennen vanuit je onderneming. maar zelfs die vergelijking heb ik eens gemaakt met een vriend van me, en zelfs dan kan je alleen tot de conclusie komen dat de lonen in BE heel erg uniform zijn eigenlijk.
(wat volgens mij verklaart waarom we in vergelijking met andere landen bijzonder weinig mensen vinden die zelf willen/durven ondernemen)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 15:17   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
..
Dus neen, de overheid betaalt beregoed hoor. Ik gegeloof die onzin van "ik kan in de prive het dubbele verdienen" niet echt.
Mijn klasgenoten uit de laatste jaren van de humaniora komen jaarlijks eens bij mekaar.
Ik zie wat ik zie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be