Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2003, 23:53   #1
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Beste iedereen,

Het valt me sinds kort op dat er veel nieuwe 'debats' zijn over milieu en economie. Of beter gezegd, er wordt gedebatteerd over wat wij als samenleving belangrijker moeten vinden.

In mijn ogen is het probleem eigenlijk heel simpel. Er is een groep die met bewijzen aankomt dat Kyoto onnodig is en dat het hele gedoe over broeikaseffect overdreven is.
Aan de andere kant staat een groep die er wat betreft het broeikasseffect en het Kyoto-protocol wel degelijk ernst in nemen.

De grote onzekerheid op dit moment is dat wij niet overduidelijk kunnen inschatten welke kant we nu daadwerkelijk opgaan. Is de natuur instaat om onze vervuiling te verwerken en kan het zich aanpassen of zijn we nu hard op weg om de aarde zo drastisch te veranderen dat wij zelfs onze eigen overleving op het spel zetten?
De gevolgen van het eventuele broeikaseffect en het doorbreken van de ozonlaag zijn echter simpelweg te groot om risico's te nemen. Deze verschijnselen hebben de potentie om 'giga-death' te zaaien. Is het dat waard om zo'n risico te nemen? NEE, wanneer het gaat om zulke grote elementen die een cruciale invloed hebben op onze overleving moeten wij de veilige weg kiezen.

Uiteraard zullen velen nu met argumenten komen over economische schade et cetera. Echter, na de oliecrisis van de jaren '70 waren wij als gemeenschap ook in staat om milieuvriendelijker (lees: brandstofbesparend) te produceren en consumeren. De markt voor milieuvriendelijke productie en producten wordt alsmaar groter en invloedrijker. Echter, al deze inspanning kan voor niks zijn als wij net onze regeringen opdragen actief bij te dragen bij dit proces. Dit kan in de vorm van subsidies, maar ook via bepalingen die producten en productiewijzen aan strengere eisen onderwerpen...


Gaarne jullie reacties...
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 07:50   #2
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Ik zou denken: "better saFe thAn sorry..." maar wie ben ik ?....
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 09:46   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Beste iedereen,

In mijn ogen is het probleem eigenlijk heel simpel. Er is een groep die met bewijzen aankomt dat Kyoto onnodig is en dat het hele gedoe over broeikaseffect overdreven is.
Aan de andere kant staat een groep die er wat betreft het broeikasseffect en het Kyoto-protocol wel degelijk ernst in nemen.
Het verhaal is genuanceerder dan dat. De grootste groep mensen denkt ook dat het boeikaseffect en de ozon een groot probleem kunnen worden en dat alternatieve milieuvriendelijker producten en energiebronnen een oplossing bieden.

De vraag is alleen of Kyoto een goed akkoord was. Waar veel experten het ondertussen mee eens zijn is dat het uitvoeren van Kyoto als dusdanig enorme schade zou toebrengen aan de economie en dus aan het welzijn, terwijl het nagenoeg geen verandering brengt aan het probleem van vervuiling.

Ozon en broeikaseffect moeten worden aangepakt door milieuvriendelijker te gaan werken. Daar is iedereen het over eens.
Maar Kyoto is een slecht akkoord, want heel erg duur en niet doeltreffend. Daarom hebben de Amerikanen Kyoto verworpen. Dit zou duidelijker zijn geweest mochten de onvoorwaardelijke anti-Amerikanen niet meteen een storm van verontwaardiging hebben gecreëerd zonder enige dossierkennis.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 10:11   #4
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Deze verschijnselen hebben de potentie om 'giga-death' te zaaien.
Je moet mij wel eens uitleggen hoe een temperatuursstijging van een halve graad de potentie heeft om 'giga' death te zaaien.
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 11:52   #5
braambos
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 juni 2003
Berichten: 84
Standaard

zoek het zelf uit , luierik
braambos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 12:52   #6
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Het verhaal over het broeikaseffect daar hoeven we ons niet teveel van aan te trekken. Alle verkoolde fossiele resten die gedurende miljoenen jaren in de aardkorst geaccumuleerd zijn worden de komende decennia sowieso opgebrand. En dan is het gedaan.

Want dan zullen andere energie-bronnen moeten aangewend worden.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:04   #7
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Deze verschijnselen hebben de potentie om 'giga-death' te zaaien.
Je moet mij wel eens uitleggen hoe een temperatuursstijging van een halve graad de potentie heeft om 'giga' death te zaaien.
Een halve graad niet, neen. Die gevolgen zien we nu, en het dodenaantal valt daar van mee.

Het gaat echter over meer dan 0,6*C

Indien het broeikaseffect dus waar zou zijn:

http://users.pandora.be/dablacky/humo/
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:18   #8
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Ik heb nu diverse boeken over het weer en het klimaat geraadpleegd en in de geschiedenis van de aarde zijn er wel vaker temperatuurschommelingen geweest. Alleen is de huidige vastgestelde gemiddelde stijging van de aardetemperatuur sterker dan volgens de schattingen vroeger ooit gebeurde.
Het is een feit dat de mens een invloed heeft gehad op het klimaat, kijk maar naar de ontbossing... Edoch, enkele flinke vulkaanuitbarstingen kunnen ook flink vervuilend zijn.

Het zou mijns inziens wel verstandiger zijn om naar alternatieve energiebronnen uit te kijken (en kernenergie niet direct af te schrijven) omdat de huidige gefossiliseerde brandstoffen beperkt voorradig zijn. Het milieu wat schoner krijgen en beschermen tegen verdere vervuiling is ook een verstandige houding. Vermoedelijk zou men het voor bedrijven nog aantrekkelijker moeten maken om milieuvriendelijke maatregelen te nemen.

Ook de mensen zelf moeten wat aanmoediging kunnen krijgen. Wij bijvoorbeeld zouden persoonlijk graag wat zonnepanelen willen plaatsen zodra die dingen betaalbaar worden, en wat windmolens op het dak eventueel (wie het kleine niet eert...) en een spaarbekken voor regenwater onder onze tuin...

Zoals Bond Zonder Naam al treffend wist te verwoorden: "Verbeter de wereld, begin bij jezelf".
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:23   #9
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik zou denken: "better saFe thAn sorry..." maar wie ben ik ?....

Je hebt helemaal gelijk...Kan je nagaan wat 3 weken voluit zuipen en feesten met het linguistische deel van je hersenen doet ... Ik zal de Sambuco maar even laten staan dan
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:24   #10
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Ik heb nu diverse boeken over het weer en het klimaat geraadpleegd en in de geschiedenis van de aarde zijn er wel vaker temperatuurschommelingen geweest. Alleen is de huidige vastgestelde gemiddelde stijging van de aardetemperatuur sterker dan volgens de schattingen vroeger ooit gebeurde.
Het is een feit dat de mens een invloed heeft gehad op het klimaat, kijk maar naar de ontbossing... Edoch, enkele flinke vulkaanuitbarstingen kunnen ook flink vervuilend zijn.

Het zou mijns inziens wel verstandiger zijn om naar alternatieve energiebronnen uit te kijken (en kernenergie niet direct af te schrijven) omdat de huidige gefossiliseerde brandstoffen beperkt voorradig zijn. Het milieu wat schoner krijgen en beschermen tegen verdere vervuiling is ook een verstandige houding. Vermoedelijk zou men het voor bedrijven nog aantrekkelijker moeten maken om milieuvriendelijke maatregelen te nemen.

Ook de mensen zelf moeten wat aanmoediging kunnen krijgen. Wij bijvoorbeeld zouden persoonlijk graag wat zonnepanelen willen plaatsen zodra die dingen betaalbaar worden, en wat windmolens op het dak eventueel (wie het kleine niet eert...) en een spaarbekken voor regenwater onder onze tuin...

Zoals Bond Zonder Naam al treffend wist te verwoorden: "Verbeter de wereld, begin bij jezelf".
U krijgt een premie voor een regenton
U krijgt een premie voor zonnepanelen.
Windmolens is iets voor meerdere huizen. 1 windmolen kan 350 gezinnen van stroom voorzien. Het ding kost ook rond de 500 000 EUR.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:28   #11
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Mja, maar onze woning is nog altijd officieel zonevreemd. Tot Dehaene en co een sukkel hebben gevonden die het voormalige industrieterrein tegenover ons wilt saneren. Dus dat is voor ons nog geen optie. Een regenton hebben we al wel.

Een windmolen hoeft niet groot te zijn... een paar kleintjes op het dak... hoeft niet veel op te leveren maar het is toch iets nietwaar ?
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 15:30   #12
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Mja, maar onze woning is nog altijd officieel zonevreemd. Tot Dehaene en co een sukkel hebben gevonden die het voormalige industrieterrein tegenover ons wilt saneren. Dus dat is voor ons nog geen optie. Een regenton hebben we al wel.

Een windmolen hoeft niet groot te zijn... een paar kleintjes op het dak... hoeft niet veel op te leveren maar het is toch iets nietwaar ?
Natuurlijk.

Ik denk zelfs dat een klein windmolentje (voor zover die gemaakt worden) al stroom genoeg geeft voor de halve straat. Kun je er nog iets aan verdienen, misschien
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 16:38   #13
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Net zoals de afvalverbrandingsoven van Neder-Over-Heembeek electriciteit levert als restproduct. Zelfvoorzienend zijn is interessant !

En al zouden die kleine windmolentjes maar een paar kilowattuur leveren, dan nog is het een mooie besparing. Wie zit er al jaren te mekkeren dat we moeten overstappen op spaarlampen ? Wij kunnen met een handvol LED-jes veel meer en minder stroomverbruikend licht maken (wordt in sommige ontwikkelingslanden al toegepast, een half uurtje fietsen voor een avond met licht zodat de kinderen hun huiswerk kunnen maken).
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 16:55   #14
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 17:59   #15
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
JE HEBT HELEMAAL GELIJK...WAT BEZIELDE MIJ TOCH??? Het broeikaseffect kan bij lange na niet zo erg zijn als het feit dat de aarde op de zon zal knallen ...

Zeg Tombie, je rijdt zeker ook met een speerpunt op je stuur i.p.v. een airbag .

De stelling is eigenlijk zo simpel: we kunnen op twee opties gokken. De ene optie houdt in dat je voorzichtig aan moet doen, met de kans dat achteraf blijkt dat het niet nodig was (maar ach dan hebben we tenminste een schonere planeet achtergelaten). De andere optie is vrolijk doorvervuilen met de kans erachter te komen dat we een kettingreactie op gang brengen die (misschien niet eens ons), maar onze (klein)kinderen de das omdoet.

Humm wat lastig zeg
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 18:03   #16
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
Kun je mij een wetenschappelijke studie geven die aantoont dat het risico reëel is dat de aarde tegen de zon gaat knallen wegens overgewicht?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 18:46   #17
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
Kun je mij een wetenschappelijke studie geven die aantoont dat het risico reëel is dat de aarde tegen de zon gaat knallen wegens overgewicht?
Vast wel, hij is nu toch ook een beetje Amerikaan
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 18:57   #18
skye
Gouverneur
 
skye's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
Kun je mij een wetenschappelijke studie geven die aantoont dat het risico reëel is dat de aarde tegen de zon gaat knallen wegens overgewicht?
Het blijft een feit dat het Kyoto protocol niets uithaalt. Dus waarom er zoveel geld aan verspillen?
__________________
Live free or die.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 19:08   #19
De Vliegende Hollander
Gouverneur
 
De Vliegende Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Locatie: Holland
Berichten: 1.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
Kun je mij een wetenschappelijke studie geven die aantoont dat het risico reëel is dat de aarde tegen de zon gaat knallen wegens overgewicht?
Het blijft een feit dat het Kyoto protocol niets uithaalt. Dus waarom er zoveel geld aan verspillen?
Humm, frissere lucht, schoner grondwater, terugkeer en behoud van flora en fauna ofwel een algeheel gezondere situatie...Wacht eens, nee dat zou ikzelf eigenlijk ook niet willen
__________________
“Educatie is een lopend onderzoek naar onze eigen onwetenheid.”
De Vliegende Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2003, 20:04   #20
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Het better-safe-than-sorry argument is je reinste bullshit.

Ik kan zo morgen beweren dat we enorm veel raketten in de atmosfeer moeten schieten ten einde de aarde lichter te maken zodat ze uiteindelijk niet in de zon terecht komt door de aantrekkingskracht.

Better safe than sorry, het risico is te groot!
Kun je mij een wetenschappelijke studie geven die aantoont dat het risico reëel is dat de aarde tegen de zon gaat knallen wegens overgewicht?
Nog een paar miljard jaar en we zitten zover. We zullen dan nog eens klappen over zonneenergie en global warming.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be