Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2009, 13:18   #1
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Kan Vlaanderen wel onafhankelijk ?

Kan Vlaanderen, het Vlaams gewest cq Nederlandstalig gewest wel onafhankelijk als staat, als natie verder?
Das de hamvraag. Want in 1830 werden de 3 provincies der Nederlanden losgerukt uit hun staatsverband en in het keurslijf van de franse vazalstaat Belgie gedwongen. Dit door een uit Frankrijk gedirigeerde staatsgreep.
Nu Vlaandern zich losweekt en vrij wil zijn (terecht) hoort het staatsrechtelijk, volkenrechtelijk, en met de eventuele wil een hechte samenwerking met het oorspronkelijke vaderland, weer als provincie op te stellen.
Ze zijn als provincie losgetrokken en horen eigenlijk in die status terug aan te hechten.
Kunnen 3 provincies of een gewest bestaande uit dire provincies zich ineens als nieuwe natie aanbieden.
Limburg is met het charter ook geen nieuwe land geworden, onafhankelijk, maar profileert zich weer als één Limburg. Het heft de "onwijze" scheiding van 1839 weer op.
Iets om ons goed te realiseren en zeker vooropgesteld dat Vlaandren vrij moet worden. De internationale gemeenschap zal zich hierover ook moeten uitspreken en ook Nederland. Doch bij een hechte samenwerking in wat voor vorm ook met de noordelijke Nederlanden zou ik het niet meer dan gepast vinden dat we ons weer netjes provinciaal invoegen.
Tenzij dat de Nederlanden een nieuwe posite zoals de Antillen die hebben erkennen. Een zekere mate van hoge zelfbeschikking maar dan toch komen we juridisch onder Oranje te staan.
We zijn veel uit elkaar gegroeid en een langzaam weer naar elkaar te gaan is nodig, we zijn al op de goeie weg.
Vlaandrs vrij!
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 13:24   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

zo maar vlaanderen aanhechten bij nederland zal vrees ik onmogelijk zijn na 180 jaar scheiding.

de stap-voor-stap-hereniging is realistischer.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 13:41   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zo maar vlaanderen aanhechten bij nederland zal vrees ik onmogelijk zijn na 180 jaar scheiding.

de stap-voor-stap-hereniging is realistischer.
Een hereniging zou veronderstellen dat ze ooit sprake was van eenheid quid non.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 13:44   #4
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zo maar vlaanderen aanhechten bij nederland zal vrees ik onmogelijk zijn na 180 jaar scheiding.

de stap-voor-stap-hereniging is realistischer.
Ja, da bedoel ik ook en daar zijn we toch mee bezig.
Dan zal ik een officiele staatsrechtelijk hereniging niet meer meemaken of het moet nog voor ik 80 wordt gebeuren, maar ik ben eigenlijk al in het ëcht" herenigt met mijn overijssels leeuwinneke.
Dus wat politiek nog bezig is heb ik al voor mekaar... Ons gezin is het prototype, de blauwdruk van de herenigde Nederlanden.
De inhuldiging van koning Willem IV zal ik wel als feest beleven. Nix tegen Trix maar van mij mag ze met de vut.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 15:25   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Een hereniging zou veronderstellen dat ze ooit sprake was van eenheid quid non.
Quid est. Op meerdere tijden in de geschiedenis heeft Vlaanderen trouwens toenadering gezocht naar het noorden, hoewel dat werd gesmoord door andere grootmachten. Het ontstaan van België is ook zo'n smoring. En hoewel Vlamingen en Walen wel in hetzelfde bootje zitten, is het bootje absoluut geen eenheid. De enige echte eenheid die er bestaat is onze taal.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 15:29   #6
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Kan Vlaanderen, het Vlaams gewest cq Nederlandstalig gewest wel onafhankelijk als staat, als natie verder?
Das de hamvraag. Want in 1830 werden de 3 provincies der Nederlanden losgerukt uit hun staatsverband en in het keurslijf van de franse vazalstaat Belgie gedwongen. Dit door een uit Frankrijk gedirigeerde staatsgreep.
België werd in 1830 in illegaliteit geboren. De voormannen die betrokken waren bij de revolutie, waren zich daarvan zeer bewust. De Luikse jurist Joseph Lebeau, eveneens een van de leiders van de Belgische Opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er "geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren. De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Nu Vlaandern zich losweekt en vrij wil zijn (terecht) hoort het staatsrechtelijk, volkenrechtelijk, en met de eventuele wil een hechte samenwerking met het oorspronkelijke vaderland, weer als provincie op te stellen. Ze zijn als provincie losgetrokken en horen eigenlijk in die status terug aan te hechten. Kunnen 3 provincies of een gewest bestaande uit dire provincies zich ineens als nieuwe natie aanbieden.
Staatsrechtelijk staat het Vlaanderen vrij om als landsdeel met een eigen identiteit te doen wat het wil. Volkenrechtelijk is het niet meer dan logisch dat de Vlaamse provincies terug met het oude moederland worden herenigd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Limburg is met het charter ook geen nieuwe land geworden, onafhankelijk, maar profileert zich weer als één Limburg. Het heft de "onwijze" scheiding van 1839 weer op. Iets om ons goed te realiseren en zeker vooropgesteld dat Vlaandren vrij moet worden. De internationale gemeenschap zal zich hierover ook moeten uitspreken en ook Nederland. Doch bij een hechte samenwerking in wat voor vorm ook met de noordelijke Nederlanden zou ik het niet meer dan gepast vinden dat we ons weer netjes provinciaal invoegen.
West- en Oost-Limburg laten met het Limburg-charter zien hoe het moet. De onwijze grens tussen deze provincies moet uitgevlakt worden. Goed voorbeeld doet goed volgen. De bestaande convergenties op regionaal en lokaal niveau zullen ervoor zorgen dat de hereniging eerder van onderaf, dan van bovenaf zal komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Tenzij dat de Nederlanden een nieuwe posite zoals de Antillen die hebben erkennen. Een zekere mate van hoge zelfbeschikking maar dan toch komen we juridisch onder Oranje te staan. We zijn veel uit elkaar gegroeid en een langzaam weer naar elkaar te gaan is nodig, we zijn al op de goeie weg. Vlaandrs vrij!
Met de Antillen heeft Nederland afspraken gemaakt voor een duidelijke, staatkundige verhouding. Op 10 oktober 2010 (10.10.2010) houden de Antillen op te bestaan en gaan verder als Nederlandse 'gemeenten'. Aruba en Curaçau krijgen een status aparte. Voor Aruba was dat al zo, maar voor Curaçau is dat nieuw. Ik ben ervan overtuigd dat de onderhandelingen tussen Vlaanderen en Nederland in 2011 zullen leiden tot een confederatie der Nederlanden, uit te roepen op 22 juli van dat jaar. Dat is precies 430 jaar na het aannemen van de Acte van Verlatinghe.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 20:25   #7
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.747
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Quid est. Op meerdere tijden in de geschiedenis heeft Vlaanderen trouwens toenadering gezocht naar het noorden, hoewel dat werd gesmoord door andere grootmachten. Het ontstaan van België is ook zo'n smoring. En hoewel Vlamingen en Walen wel in hetzelfde bootje zitten, is het bootje absoluut geen eenheid. De enige echte eenheid die er bestaat is onze taal.
Vlaanderen heeft bijna nooit in één staatsverband met Nederland gezeten. Het Graafschap Vlaanderen maakte van 1430-1585 deel uit van de verenigde provincies (natuurlijk heeft dat Graafschap niets te maken met het huidig Vlaams gewest). Oost- en West-Vlaanderen maakten voorts 15 jaar deel uit van het VKN.
BWarrior is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 20:29   #8
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.747
Standaard

Citaat:
Want in 1830 werden de 3 provincies der Nederlanden losgerukt uit hun staatsverband en in het keurslijf van de franse vazalstaat Belgie gedwongen.
België was allesbehalve een Franse vazalstaat, het verhield zich van koel tot vijandig tot Frankrijk en dat tot 1914. In 1830 zijn gewoon de zuidelijke Nederlanden hersteld, die - op het prinsbisdom Luik na - op dat moment onafgebroken al 400 jaar een economische en politieke eenheid vormden.

Wist u dat de geallieerden al in 1814 (in eerste instantie) wensten de onafhankelijkheid van België te herstellen?
BWarrior is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 20:46   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Ik verwacht grote problemen.

Als vlaanderen onafhankelijk zou zijn, wie gaan ze dan de schuld van alles geven ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 21:09   #10
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik verwacht grote problemen.
Ik niet mijn beste, hélemaal niet...

Verlos ons O heer van die omhooggevallen franstalige bourgeokes...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als vlaanderen onafhankelijk zou zijn, wie gaan ze dan de schuld van alles geven ?
Maar mijn beste, ons houdt dan nog één vraag om mee bezig te blijven....

Waar gaat dat onafhankelijke wallonië dan schooien om geld los te waggelen om hun 285ste marshallplan uit te werken ,zonder enig resultaat natuurlijk,nét zoals die andere 284 voorgaande marshallplannen ook al géén resultaat opleverden....

De bedelaars van europa dus,dat kan tellen als switch hé venteke,van ingezetenen van een der rijkste landen van europa récht naar de status van armoedezaaiers en onderontwikkelingsgebied....

Dat gaat verrekte zéér door bij die bourgeokes...goed weten...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 21:12   #11
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.747
Standaard

Citaat:
Volkenrechtelijk is het niet meer dan logisch dat de Vlaamse provincies terug met het oude moederland worden herenigd.
Vijftien jaar bezetting in de 19de eeuw en 1 1/2 eeuw eenheid onder de Bourgondiërs/Habsburgers (uiteraard altijd samen met Franstalig-België) is voor u voldoende om over een volkenrechtelijke vereniging met het moederland te spreken?

Wanneer was Nederland dan dat "moederland"? In 1500? In 1815?

Laatst gewijzigd door BWarrior : 24 oktober 2009 om 21:13.
BWarrior is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 21:22   #12
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dan zal ik een officiele staatsrechtelijk hereniging niet meer meemaken of het moet nog voor ik 80 wordt gebeuren, maar ik ben eigenlijk al in het ëcht" herenigt met mijn overijssels leeuwinneke.
Dus wat politiek nog bezig is heb ik al voor mekaar... Ons gezin is het prototype, de blauwdruk van de herenigde Nederlanden.
Als ge dan toch zo hartsgrondelijk in hezelfde land wilt wonen als uw leeuwinneke, kunt ge ook Belg worden, ge hoeft daarvoor niet te wachten tot uw tachtigste, dat is zo triestig zo'n lang toekomstperpektief.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 22:14   #13
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Een hereniging zou veronderstellen dat ze ooit sprake was van eenheid quid non.
Dat ligt er aan wat voor eenheid je bedoelt. Politiek? Of regionaal? Of..hoe de wereld tegen je aan kijkt. Laatst zag ik het weerbericht op een grote zender. CNN of zo..ik weet het niet eens meer...maar daar werd over het weer in de ''Benelux-region'' gesproken. Voor het buitenland hoort het bij elkaar, zoals de Baltische staten. ze zijn wel onafhankelijk maar worden door een aantal factoren toch bij elkaar horend gezien.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 22:22   #14
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Vijftien jaar bezetting in de 19de eeuw en 1 1/2 eeuw eenheid onder de Bourgondiërs/Habsburgers (uiteraard altijd samen met Franstalig-België) is voor u voldoende om over een volkenrechtelijke vereniging met het moederland te spreken?

Wanneer was Nederland dan dat "moederland"? In 1500? In 1815?
Nederland was het moederland niet, maar De Nederlanden waren samen het moederland. Of moeten we spreken over een gezellig gezinneke? En die politieke eenheid onder de Spanjaarden en Oostenrijkers was ook niet echt te vergelijken met wat we nu kennen. In feite bleven de Zuidelijke Nederlanden een aantal STAATJES die samen onder één en dezelfde landsvorst dienden. Pas vanaf de Franse tijd kun je spreken van een Zuid-Nederlandse/Belgische eenheidsworst. Tenminste...een zielige poging daartoe
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 10:40   #15
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Als ge dan toch zo hartsgrondelijk in hezelfde land wilt wonen als uw leeuwinneke, kunt ge ook Belg worden, ge hoeft daarvoor niet te wachten tot uw tachtigste, dat is zo triestig zo'n lang toekomstperpektief.
Volgens mij hebt ge niet goed gelezen. Het is andersom. Ik heb mijn leeuwin in de noordelijke Nederlanden gevonden. Woon in Limburg. (oost-limburg)
Ik Belg worden? Nee bedankt ik kom uit "belziek" geboren Gentenaar. .
En nog een reden om niet in Belziek te zijn. De corruptie, typisch weer een franstalige minister, druipt eraf. Tijd om het bezette deel van de Nederlanden, "Vlaams gewest" af te splitsen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20091028_002
Belgie is ziek, moreel ternimaal ziek.

Vlaanderen Vrij Nu !!!
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 28 oktober 2009 om 10:41.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 14:14   #16
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Belgie is ziek, moreel ternimaal ziek.
ternimaal? moet idd een enstige ziekte zijn...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 14:18   #17
Hertog Joost
Schepen
 
Hertog Joost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2008
Berichten: 466
Standaard

Als Luxemburg, Andorra, Joegoslavische republieken en de Baltische republieken zelfstandig kunnen dan moet Vlaanderen dat ook kunnen. Dat Vlaanderen te klein is een Belgicistische drogreden die vandaag de dag kant noch wal raakt.
__________________
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 14:19   #18
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
ternimaal? moet idd een enstige ziekte zijn...
Knappe repliek...
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 14:33   #19
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Knokke-Le Zoute kan vanzelfsprekend ook onafhankelijk worden ; en de grootsteden inj Vlaanderen waar een steeds groter gedeelte van de bevolking moslim is zou dit in de toekomst om etnisch-religieuze redenen ook kunnen leiden tot het oprichten van onafhankelijke staten zoals de "Islamietische republiek Antwerpen".

We kunnen in een "onafhankelijk Vlaanderen" misschien eindelijk verbieden dat er iemand een brood bestelt in een andere taal zoals pools, duits of zelfs fransch !
& we kunnen dan eindelijk al die lelijke chinese ideogrammen van restaurantvitrine's laten verwijderen...

Eindelijk zullen we trots kunnen zijn op onze aan de bodeml gekluisterde status
en de "wereldburgers en kosmopolieten" verachten...

arm maar "proper" Vlaanderen !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2009, 14:42   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Als Luxemburg, Andorra, Joegoslavische republieken en de Baltische republieken zelfstandig kunnen dan moet Vlaanderen dat ook kunnen. Dat Vlaanderen te klein is een Belgicistische drogreden die vandaag de dag kant noch wal raakt.
Dus voor U kan Friesland en Nederlands Limburg ook perfekt onafhankelijk worden en zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be