Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 augustus 2013, 10:06   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Elk land is een specifiek geval, btw ik sprak hier over Suriname, en niet over Bangladesh of Niger, waar armetierige veldjes en veestapels gedeeld worden onder de familie.


Citaat:
Dus je bent met me eens dat er goede basisscholen moeten zijn, met voldoende materiaal, huisvesting voor leerkrachten, etc ?
Yep, da's wel een basisvereiste wil een land vooruit komen. Dat samen met een bruikbaar intern transport.
Citaat:
Religie is een remmende factor op ontwikkeling, dat ben ik met je eens, maar dan vooral op analfabeten (..)
We zien wat ontwikkeling doet met religie. Of hoe religie reageerd op ontwikkeling. op't moment krijgen we al voorbeelden van hoe in ontwikkelde landen religieuzen zich afzetten tegen gedegen opleiding.
Citaat:
Geldt ook weer dat Congo geen Bangladesh is, en Bangladesh weer geen Peru is. Congo is het einde van de wereld lijkt wel, niet alleen qua natuur en klimaat, maar hoe de mensen in deze omgeving functioneren en oa met materialen omgaan.
En pasklare antwoorden zullen specifiek opgesteld moeten worden.
Citaat:
Windbrekers ? en daar worden arme mensen beter van ?
Als de arbeid om van erts halffabrikaat of zelfs eindproduct te maken eerlijk vergoed wordt, ja.
En met windbrekers bedoel ik bouwwerken die het landen van een luchtschip in meer weersomstandigheden mogelijk maken. Dat kan gaan van tijdelijk opstelbare tentzeilen, tot mobiele muren, of zelfs vaste bouwwerken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 10:19   #22
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Als de arbeid om van erts halffabrikaat of zelfs eindproduct te maken eerlijk vergoed wordt, ja.
En met windbrekers bedoel ik bouwwerken die het landen van een luchtschip in meer weersomstandigheden mogelijk maken. Dat kan gaan van tijdelijk opstelbare tentzeilen, tot mobiele muren, of zelfs vaste bouwwerken.
@ geef een link
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 10:32   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
@ geef een link
Helaas zijn er momenteel geen werkende voorbeelden van grote cargo-luchtschepen.
En het ter ziele gegane cargo-lifter project kan u hier eens overlezen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 10:44   #24
R.Verhiest
Gouverneur
 
R.Verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2013
Berichten: 1.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
is jammer genoeg ook gepolitiseerd en gecontroleerd door de VS...type Bush nog wel.

Elke organisatie die maatschappelijk iets wil wijzigen is politiek.

politiek is alles wat invloed wil uitoefenen op de evolutie van de maatschappij. Het is uiteraard juist dat de VS (maar ook de EU) een bepaalde maatschappelijke viesie belichamen en vanuit die visie in de eerste plaats kapitalistische structuren zullen steunen, het bevorderen van locale KMO's en tegelijk het helpen van hun eigen multinationals om zich te vestigen in ontwikkelingslanden.

De kolonialistische weg wordt inmiddels flink gecopieerd door China, Saudi Arabië, Brazilië, India... zelfs in Europa (Q8, Volvo...Arcelor om maar de bekendste te noemen).

Wat zijn de alternatieven ?

Ik zie slechtys verhoogde sociale mobiliteit en de ideologische geestesgesteldheid van de managers van de geglobalizeerden, die inzien dat hun winstbejag dwingend rekening houden met alle "stakeholders" & bij uitbreiding zijn alle stakeholders ... iedereen...
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 14:21   #25
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Ontwikkelingssamenwerking is een holle phrase met een politieke schil. Zonder tasbare kern.

Feitelijk bestaat alleen de uitdrukking. De vlag die geen enkele lading dekt.

In geval van een te ondernemen project moet een verdeelsleutel worden opgemaakt tussen de betrokken NGO die het eventuele project moet uitvoeren en de overheid van het betrokken land. Op die manier is 80% van het beschikbare budget al afgestorven.
De resterende netto 20% gaat naar douane rechten en transport. Wat er daadwerkelijk overblijft is minimaal to nada zero.

Het wordt eens tijd dat men ophoudt met kletsverhalen rondom de uitgeholde kretologie van de groene politici.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 15:13   #26
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Helaas zijn er momenteel geen werkende voorbeelden van grote cargo-luchtschepen.
En het ter ziele gegane cargo-lifter project kan u hier eens overlezen.
Hoeveel energie slurpt zo'n kolos ?

En heb je meer technologische wondertjes in petto voor afgelegen gebieden ?
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 15:24   #27
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht

Het wordt eens tijd dat men ophoudt met kletsverhalen rondom de uitgeholde kretologie van de groene politici.

Dat zal niet gebeuren Artois, nml zodra mensen niet meer geloven in de almachtige god en kerk, gaan ze geloven dat Monsanto een creatie van de duivel is - want wie eet er nu gemanipuleerde genen -, zo biologisch verantwoord mogelijk beleid voeren tussen de arme negertjes, climate change projecten, en weet ik nog wat. De NGO's zijn net vogels die een nest maken, - ze weten zelf niet waar ze mee bezig maar toch blijven ze nesten maken -. Met als verschil dat vogels hun materiaal niet bij de mensen maar uit de natuur halen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 22 augustus 2013 om 15:25.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 15:57   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Hoeveel energie slurpt zo'n kolos ?
Dat valt goed mee, doordat die in verhouding traag vliegt 100km/u wordt gezien als een goeie kruissnelheid. En voor de rest is het 1 grote lege zak die niet gevuld moet zijn met helium, een menggas van waterstof en helium werkt ook prima, waarbij het waterstof gezien kan worden als dumpbaar, vervangbaar liftgas en zelfs brandstof.

Citaat:
En heb je meer technologische wondertjes in petto voor afgelegen gebieden ?
Geen die zo "low tech" zijn dat ze inzetbaar zijn voor zulke gebieden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 16:11   #29
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat valt goed mee, doordat die in verhouding traag vliegt 100km/u wordt gezien als een goeie kruissnelheid. En voor de rest is het 1 grote lege zak die niet gevuld moet zijn met helium, een menggas van waterstof en helium werkt ook prima, waarbij het waterstof gezien kan worden als dumpbaar, vervangbaar liftgas en zelfs brandstof.


Geen die zo "low tech" zijn dat ze inzetbaar zijn voor zulke gebieden.
Dan ben ik nog steeds benieuwd hoeveel de verhouding is in verbruik tussen een vrachtauto , en een tanker.

Betreft low tech, zelf had ik een plan opgevat om verlaten uitgeputte landbouwgronden(tjes) te beplanten met een brandhout soort, en deze vervolgens te gebruiken voor het opwekken van houtgas, hetgeen weer toepasbaar is in gasoline generatoren. Nml de mensen zich scheel aan gasoline voor generatoren, althans in het binnenland. Probleem dat ik tegenkwam was dat zonnen-nergie veel beter en goedkoper is, aldus de beterweters. Wat dat betreft zie zie ik dat zonne-energie op micro niveau voor communicatie middelen wel goed toepasbaar is, echter indien er met veel kwh's gewerkt wordt het weer meer kost dan een brandstofmotor.

De werkelijkheid waarom mijn plan afgewezen is, is dat low tech en vooral het aanplanten van bos voor brandhout lange termijn denken is, en dus niet lucratief genoeg is voor de NGO's - want het moet allemaal liefst binnen 2 jaar af zijn (..) -, en donoren het weer niet aan hun geldgevers kunnen uitleggen, tenminste dat vermoeden heb ik.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 22 augustus 2013 om 16:30.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2013, 17:14   #30
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

@ Frankenstein

Kijk, jij bent iemand uit de toegepaste praktijk.

De geitenwollensokkencultuur van de NGO's met name Oxfam-Novib en erger nog, Cordaid, is een cultuur van zoveel mogelijk binnenhalen en zo weinig mogelijk uitgeven. Van de 90 miljoen opgehaalde Tsunami Euro's is tenminste 90% de algemene middelen pot ingegaan, de overige 10% zijn besteed aan al bestaande projecten op Sri Lanka en dergelijke. Niets, maar dan ook niets is terecht gekomen bij de getroffen kustbewoneres waarvoor de actie was opgezet. Het is een voorbeeld dat ik al enkele malen gegeven heb.

Je slaat de spijker op de kille kop wanneer je het hebt over brandstofvoorziening t.b.v. de agricultuur. Ik weet uit eigen ervaring dat mijn vrienden aan de Longatshimo (die over eigen geld beschikten) een windmolen plaatste voor electriciteit binnen de compound en die grote accubanks ter beschikking hadden om die energie op te slaan.

Voor de kleine boeren (smallholders) in Afrika werkt zoiets natuurlijk niet omdat zij gebruik maken van
eenvoudigere middelen. Ploegen met ossen - en uitzaaien met de hand. Manuele arbeid.
Brandstof om te koken en voor andere doeleinden bestaat uit gekapt hout.
Dat laatste werkt verwoestender dan menigeen weet. (Jij weet beter.) Hele arealen worden weggekapt voor de produktie van houtskool. Zonnenergie is te kostbaar voor grote wattages en windenergie is te duur als er al wind is.

Scrijnend is als je weet dat het Congo-bekken voldoende capaciteit heeft om heel Afrika van energie te voorzien maar het is nu eenmaal utopie om te geloven dat de swartman iets dergelijks in stand kan houden laat staan bouwen en exploiteren.

Hier zou een taak voor de NGO's zijn weggelegd. En dat is wat ze ook doen: wegleggen.
Ze blijven ons bestoken met beelden van hongerende kindertjes maar vergeten erbij te vertellen hoeveel hun eigen organisatie opslokt, de vele reclames en het onbenul van hun uitzendkrachten.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 22 augustus 2013 om 17:14.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 18:36   #31
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@ Frankenstein

Kijk, jij bent iemand uit de toegepaste praktijk.

De geitenwollensokkencultuur van de NGO's met name Oxfam-Novib en erger nog, Cordaid, is een cultuur van zoveel mogelijk binnenhalen en zo weinig mogelijk uitgeven. Van de 90 miljoen opgehaalde Tsunami Euro's is tenminste 90% de algemene middelen pot ingegaan, de overige 10% zijn besteed aan al bestaande projecten op Sri Lanka en dergelijke. Niets, maar dan ook niets is terecht gekomen bij de getroffen kustbewoneres waarvoor de actie was opgezet. Het is een voorbeeld dat ik al enkele malen gegeven heb.

Je slaat de spijker op de kille kop wanneer je het hebt over brandstofvoorziening t.b.v. de agricultuur. Ik weet uit eigen ervaring dat mijn vrienden aan de Longatshimo (die over eigen geld beschikten) een windmolen plaatste voor electriciteit binnen de compound en die grote accubanks ter beschikking hadden om die energie op te slaan.

Voor de kleine boeren (smallholders) in Afrika werkt zoiets natuurlijk niet omdat zij gebruik maken van
eenvoudigere middelen. Ploegen met ossen - en uitzaaien met de hand. Manuele arbeid.
Brandstof om te koken en voor andere doeleinden bestaat uit gekapt hout.
Dat laatste werkt verwoestender dan menigeen weet. (Jij weet beter.) Hele arealen worden weggekapt voor de produktie van houtskool. Zonnenergie is te kostbaar voor grote wattages en windenergie is te duur als er al wind is.

Scrijnend is als je weet dat het Congo-bekken voldoende capaciteit heeft om heel Afrika van energie te voorzien maar het is nu eenmaal utopie om te geloven dat de swartman iets dergelijks in stand kan houden laat staan bouwen en exploiteren.

Hier zou een taak voor de NGO's zijn weggelegd. En dat is wat ze ook doen: wegleggen.
Ze blijven ons bestoken met beelden van hongerende kindertjes maar vergeten erbij te vertellen hoeveel hun eigen organisatie opslokt, de vele reclames en het onbenul van hun uitzendkrachten.
Dit is waarom ik niet langer geloof in ontwikkelingssamenwerkingprojecten.... De menselijke hebzucht verwoest toch elke goede intentie...
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be